معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی کشور گفت: ۴۶ دستگاه اجرایی مرتبط با زمین باید اطلاعات خود را به پنجره واحد مدیریت زمین ارائه دهند تا متقاضیان تغییر کاربری، معطل استعلامات از این دستگاهها نباشند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ هفده دستگاه اجرایی مرتبط با زمین در اتصال به پنجره واحد مدیریت زمین تأخیر دارند.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی کشور با اعلام این مطلب گفت: بر اساس ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور، ۴۶ دستگاه اجرایی مرتبط با زمین باید اطلاعات خود را به پنجره واحد مدیریت زمین ارائه دهند تا متقاضیان تغییر کاربری، معطل استعلامات از این دستگاهها نباشند.
افرادی که متقاضی تغییر کاربری اراضی هستند باید به درگاه ملی مجوزها مراجعه کنند که نشان میدهد هر دستگاه اجرایی در چه مدت زمان جواب متقاضی را داده است. اما سقف صدور مجوزها ۶۰ روز است.
آقای تحویلدار مدیر کل فناوری اطلاعات سازمان امور اراضی میگوید: طی این روند متقاضی به سامانه صدور مجوز مراجعه میکند و سپس از آنجا راهنمایی میشود به سامانه پنجره واحد زمین که در این روند، روال طولانی متقاضی برای انجام کارش کوتاه میشود.
آقای تحویلدار در ادامه افزود: یکی از مهمترین کارها که در صدور مجوز تغییر کاربری اراضی انجام میشود، الکترونیکی شدن استعلام بین دستگاهها است.
آقای فرهادی مدیر امور اراضی استان اصفهان نیز گفت: سامانه پنجره واحد زمین در واقع یک درگاه الکترونیک است به منظور تسهیل در روند صدور مجوزهای قانونی که بر روی زمین اتفاق میافتد.
براساس مصوبات ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور، کلیه دستگاههای اجرایی مرتبط با حوزه زمین، موظفند از طریق این سامان و به صورت غیر حضوری پاسخ استعلامات مربوط به تغییر کاربری اراضی زمین را ارائه دهند.
آقای الماسی مدیر امور اراضی استان البرز هم با بیان اینکه برخی از دستگاههای اجرایی به این تکلیف قانونی پایبند نبوده اند گفت: در این مسیر تاییده آب یکی از الویتها محسوب میشود. تاییده محیط زیست و تاییده منابع طبیعی هم اهمیت ویژهای دارد. ولی متاسفانه برخی دستگاهها به این سامانه متصل نشده بودند.
کارشناسان معتقدند: راه اندازی کامل سامانه پنجره واحد مدیریت زمین میتواند، دسترسی متقاضی برای دریافت مجوز تغییر کاربری را تسهیل کند.