رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: تدوین استاندارد مصرف سوخت خودروهای سبک و اجرای اجباری آن عملیاتی شده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مهدی اسلام پناه در یکصد و بیست و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اقدامات عملیاتی سازمان ملی استاندارد در خصوص اجرای قانون هوای پاک اظهار کرد: این قانون در سال ۹۶ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و تعدادی از مواد این قانون صراحت مستقیمی بر نقش سازمان استاندارد دارد.
رئیس سازمان ملی استاندارد با اعلام اینکه در ماده چهار به تولید انواع وسایل نقلیه موتوری و واردات آنها و استلزام رعایت حدود مجاز استاندارد اشاره شده است، تصریح کرد: مصرف سوخت و ورود قطعات استاندارد برای کاهش آلایندگی در این ماده مورد توجه قرار گرفته و سازمان استاندارد باید تدابیری داشته باشد و در واقع باید شماره گذاری خودروها در بخش مجوز آلایندگی از سوی سازمان استاندار صورت بگیرد.
وی افزود: تدوین استاندارد مصرف سوخت خودروهای سبک و اجرای اجباری آن عملیاتی شده و تدوین استاندارد در خصوص سوخت موتورسیکلت نیز باید اجباری باشد که صددرصد پیشرفت داشته است.
اسلام پناه به استاندارد اجباری مصرف سوخت بنزین خودروهای سنگین و اجرای کامل آن تصریح کرد: استاندارد اجباری دوام DPF نیز به تصویب رسیده و استاندارد کاتالیز ۷۰ درصد اجرایی شده که امیدواریم به طور کامل اجرا شود.
وی با تأکید بر اینکه مالکان خودروهای سبک و سنگین مکلف هستند وسایل نقلیه خود را در زمان رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند، یادآور شد: آیین نامه این ماده در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ در هیات وزیران به تصویب رسیده است.
رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه وزارت نفت مکلف بود در سه سال سوخت را مطابق با استاندارد ملی عرضه کند، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید از تولید سوخت بی کیفیت و فاقد استاندارد جلوگیری میکرد. از سال ۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۰ هیچگونه ورود بنزین، مازوت و گازوئیل نداشتیم، اما امروز محمولههایی از سوختها با توجه به شرایط موجود، وارد کشور شده و گزارش آن را به دولت تقدیم کرده ایم.
وی اضافه کرد: استاندارد روغن موتور و بنزین و نفت گاز نیز اجرا شده و اجرای استاندارد ملی گاز طبیعی نیز در دستور کار اولین جلسه شورای عالی استاندارد قرار دارد.
اسلام پناه با بیان اینکه چهار استاندارد در پنجم آذرماه مصوب شد که حرکت بی نظیری بود، خاطرنشان کرد: استاندارد نوع کاتالیست خودرو نیز تا پایان سال به طور کامل عملیاتی خواهد شد.
رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه وزارت نفت باید تا سال ۹۸ طرح کهاب را تکمیل میکرد که انجام نشد، گفت: سازمان استاندارد باید پیش نویسها را تهیه میکرد که انجام داد و تحویل داد.
وی تأکید کرد: شرکتهای بازرسی تأیید صلاحیت شده برای کنترل موتورخانهها اقدام میکنند و تنظیم گری را انجام میدهند و در سامانه ما ثبت میکنند.
اسلام پناه با اعلام اینکه مرکز ملی تایید صلاحیت اصل بی طرفی را رعایت میکند، یادآور شد: تا پایان امسال تکالیف ما شامل کاتالیست، نفت کوره، کهاب و معاینه فنی موتورخانهها صد در صد تکمیل خواهد شد؛ ما سعی کردیم عقب ماندگی چند سال قبل را نیز در طول این مدت جبران کنیم.
رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه تلاش میکنیم تا استاندارد اجباری گاز طبیعی را در اولین جلسه شورای عالی
استاندارد به تصویب برسانیم، تصریح کرد: درصدد هستیم که استاندارد گازوئیل و نفت کوره را نیز اجباری کنیم که تاکنون انجام نشده است.
وی همچنین تصریح کرد: در اجلاسیه اخیر شورای عالی استاندارد نیز استاندارد ملی بازرسی و کالیبراسیون مراکز معاینه فنی خودرو به تصویب رسید و با اجرای این استاندارد، نوعی هم طرازی در این زمینه انجام خواهد شد.
اسلام پناه با بیان اینکه ۹۱ درصد از تکالیف سازمان استاندارد در قانون هوای پاک در سال گذشته اجرایی شده است، گفت: ما توانستیم به عنوان برترین دستگاه در اجرای تکالیف قانونی خود دست پیدا کنیم و باید تکالیف بیشتری را نیز انجام دهیم.
رئیس سازمان ملی استاندارد تأکید کرد: در تدوین استانداردها تمام ذینفعان دعوت میشوند و در همین راستا با مخالفت صریح سایر دستگاهها در زمینه استانداردسازی نفت کوره مواجه شدیم. ما نتایج پایش خود را به دستگاههای نظارتی اطلاع میدهیم.