معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش از اجرای طرح نماد، رصد و پایش آسیبهای اجتماعی دانشآموزان در ۶ هزار مدرسه خبر داد.
۱۴ نهاد دولتی هماهنگ با هم به صورت مشترک در این طرح همکاری میکنند که پایه و اساس آنها آموزش و پرورش است. در این برنامه مدیر مدرسه ، خانواده ، دانش آموزان و معلمان باید دانش آموزان را از نظر قرار گیری در معرض آسیبهای اجتماعی غربالگری کنند.
از پارسال تا الان در ۶ هزار مدرسه که یک میلیون دانش آموز در آن تحصیل میکنند ، غربالگری آسیبهای اجتماعی انجام شده است و میدانیم از این تعداد چند درصد دانش آموزان در معرض آسیبهای اجتماعی هستند و چه آسیبهایی دارند.
باقرزاده افزود : آسیبهای اجتماعی دانش آموزان را احاطه کرده که ترک تحصیل معمولیترین آنهاست ، خشونت ، اعتیاد ، کودک کار ، فرار از خانه ، بزهکاری ، کودک آزاری و ... آسیبهای پرخطری هستند که دانش آموزان بسیاری را احاطه کرده است و وزارت کشور و آموزش و پرورش که متولیان اصلی مبارزه با آسیبهای اجتماعی هستند ، باید دانش آموزان را از لحاظ آسیبهای اجتماعی که در معرض آن قرار دارند بسنجند .
همچنین بعد از مرحله رصد و پایش باید تشخیص دهیم که چه راهکاری برای هر سطح از آسیبها بیندیشیم و چگونه به دانش آموزان آسیب دیده کمک کنیم و چگونه دانش آموزانی که از آسیبها دورند را توانمند کنیم.
باقر زاده اضافه کرد : در این راستا به همه معلمان پیشنهاد میکنم ، کمکهای اولیه آسیبهای اجتماعی را مطالعه کنند تا بتوانند در مواجهه با آسیبها و خطرات احتمالی به دانش آموزان خود یاری رسانند.
در این طرح بعد از پایش آمار برای موارد در معرض خطر آسیبها ، کلاسهایی برگزار میشود یا به خانواده هایشان اطلاع داده میشود تا به فرد آسیب دیده کمک کنند و در نتیجه آن شاهد اتفاقات ناخوشایندی نباشیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت : برنامه وزارت آموزش و پرورش برای اجرای این طرح برای حدود ۲۰ هزار مدرسه و ۶ میلیون دانش آموز است تا به خودشان و خانوادههایشان کمک کنیم.
وی افزود : معلمان باید مشکلات دانش آموزانی را که دچار آسیب شده یا در معرض خطر هستندبرطرف کنند و اگر توانایی آنرا نداشتند آنها را به خطوط مشاوره ۱۵۷۰ ارجاع دهند تا با فرد متخصصی صحبت کنند.