رئیس مرکز آموزش و مطالعات و نو آوری حمل و نقل ترافیک وزارت راه و شهرسازی گفت: از ۳ سامانهی بومی مدیریت روسازی راههای کشور، ایمنی راههای کشور و مدیریت پلهای کشور برای مدیریت راهها و شبکه حمل و نقل استفاده میشود.
حمزه ذاکری، رئیس مرکز آموزش و مطالعات و نوآوری حمل و نقل ترافیک وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سازمان راهداری یک برنامه بلندمدت برای تبدیل شدن به یک سازمان دانش بنیان را در افق ۱۴۰۴ طراحی کرده و المانهای مختلفی را در این طراحی دخیل دانسته است.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر در حوزههای مختلف راهداری حمل و نقل و هوشمندسازی با صاحبان ایده ارتباط برقرار کردیم و با برگزاری همایشها و رویدادها، بهترین طرحهای کاربردی و اجرایی را شناسایی میکنیم تا با حمایت به مرحله اجرا در آیند.
رئیس مرکز آموزش و مطالعات وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: به همین منظور امسال اولین رویداد فناورانه حوزه حمل و نقل در کشور طراحی شد که با استقبال بی نظیری از شرکتهای دانشبنیان، استارتاپها و دانشگاهها مواجه شد.
ذاکری اضافه کرد: از بین ۱۵۰ طرحی که به این رویداد ارسال شده، ۳۲ طرح به مرحله نهایی راه یافتند و در یک رقابت ۳ طرح به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد و این رویداد وارد فاز اجرایی و عملیاتی جدید شدند.
وی یادآوری کرد: همچنین سال گذشته رویداد فناورانهای در حوزه راهداری با مشارکت ۸۵ طرح حوزه راهداری برگزار شد و در این رویداد هم طرحهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفت که چند طرح در سازمان در حال اجراست.
رئیس مرکز آموزش و مطالعات وزارت راه و شهرسازی با اشاره به بکارگیری تکنولوژی در سازمان راهداری گفت: با توجه به گستردگی فعالیتهای حوزه راهداری و حمل و نقل، بکارگیری سامانههای مدیریتی برای توزیع درست اعتبارات و پیشبرد بهینه پروژه ها، به کمک نخبگان فعال در حوزه برنامه نویسی و حوزه تخصصی راهداری و حمل و نقل جادهای، به سمت بومی کردن سامانههای مدیریت رفتیم.
ذاکری تاکید کرد: در حال حاضر سازمان راهداری متولی نگهداری و مدیریت ۲۲۰ هزار کیلومتر راه برون شهری، حدود ۳۶۰ هزار دستگاه پل، ۳۰۰ کیلومتر تونل و تجهیزات و ادوات از جمله ۱۴ هزار وسیله نقلیه سبک و سنگین است.
وی بیان کرد: با توجه به گستردگی این شبکه، هوشمندسازی به مدیریت بهتر کمک میکندد تا شبکه را در حال بهینه قرار دهیم.
رئیس مرکز آموزش و مطالعات وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: در همین زمینه سامانه مدیریت روسازی راههای کشور طراحی شده که سامانه بسیار کاربردی در حوزه نگهداری راههاست و مقاطعی که راههای کشور دچار مشکل هستند از طریق تجهیزات پیشرفته در این سامانه آنالیز میشود و اولویت بندی برای رفع مشکل انجام میشود
ذاکری از سامانه مدیریت پلهای کشور، به عنوان یک سامانه جدید نام برد و گفت: بر اساس این سامانه برداشت دورهای پلها را در سطح کشور در دستور کار قرار دادیم و در کمتر از یک سال موفق شدیم ۲۷۰ هزار دستگاه پل را در این سامانه وارد کنیم و خوشبختانه امروز مدیریت سیستماتیک در این حوزه در حال انجام است.
وی ادامه داد: سامانه ایمنی راههای کشور هم که با استاندارهای بین المللی منطبق است، وظیفه رتبه بندی راههای کشور را از نظر ایمنی و زیرساختی به عهده دارد این سامانه به صورت مشترک با سامانههای قبلی طراحی شده که به صورت یکپارچه و در یک فضا امکان مدیریت را در حوزههای مختلف ایجاد کرده است.