مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی شرکت کشتیرانی ایران گفت: براساس الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن، باید دستگاه پردازش آب توازن بر روی کشتی های فعال در آبراههای داخلی و بین المللی از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ نصب شود.
جمشید حاجی زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، رعایت دقیق کنوانسیونهای بین المللی و ملی دریایی را همواره مدنظر قرار داده و به نحو شایستهای به مفاد آن عمل کرده است.
مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی شرکت کشتیرانی ایران افزود: سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) برای کاهش اثرات مضر بر محیط زیست دریایی، کنوانسیونی را برای کنترل و مدیریت آب توازن کشتیها تصویب کرده است.
وی گفت: بر این اساس، سیستم تصفیه و مدیریت آب توازن (BWTS) برای حذف میکروارگانیسمهای مضر که هنگام آبگیری مخازن تعادل وارد کشتیها میشوند، طراحی شده است تا هنگام تنظیم تعادل کشتی در حالت بارگیری، اثرات مخربی ایجاد نکند.
حاجی زاده افزود: براساس الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن، از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ باید دستگاه پردازش آب توازن بر روی کشتیهای فعال ناوگان نصب شود که بر اساس بررسیهای صورت گرفته و با توجه به در نظر گرفتن فاکتورهایی از قبیل نوع کشتی، میزان مصرف برق، میزان تغییرات و اصلاحات در شناور و هزینه نگهداری دستگاه، خرید و نصب سامانه پالایش آب توازن از نوع UV برای شناورهای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تایید شده است.
به گفته وی برای حمایت از توان داخلی برنامه ریزی شده تا پایان سال ۱۴۰۱ نصب این دستگاه بر روی ۷ فروند از شناورهای ناوگان در شرکتهای زیر نظر کشتیرانی صورت گیرد که عملیات نصب آن برای شناور شیبا از شناورهای گروه کشتیرانی متعلق به شرکت حمل کانتینری حافظ دریا، برای اولین بار در کشور انجام شده و اکنون در مرحله راه اندازی است.
وی بیان کرد همچنین نصب دستگاه بر روی حداقل ۱۲ فروند از شناورهای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در سال ۱۴۰۲ در پرشیا هرمز انجام میشود.
وی بابیان اینکه در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ نیز تعداد کل تعمیرات ادواری انجام شده ۱۳ مورد بوده است، گفت: در ۱۰ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تعداد ۳۱ فروند شناور تعمیر شده که ۳ فروند در مقایسه با سال قبل بیشتر بوده است.
حاجی زاده افزود؛ این میزان تعمیرات انجام شده معادل ۶ میلیوندلار صرفه جویی ارزی داشته که تا پایان سال این رقم به ۹ میلیون دلار خواهد رسید. حاجی زاده اظهار داشت: در برنامه توسعه ۵ ساله که از سال ۱۴۰۲ شروع و تا سال ۱۴۰۶ تکمیل خواهد شد، این شرکت در سه بخش نیروی انسانی، توسعه زیرساخت و خرید تجهیزات و ماشین آلات در راستای افزایش ظرفیت و ارتقای سطح کیفیت در افق زمانی ۵ ساله برنامه ریزی کرده است.
وی، بیان کرد بدلیل جایگاه ویژه صنعت حمل و نقل دریایی در اقتصاد جهانی از جمله ارزان بودن، امکان حمل با حجم و وزن زیاد، امنیت بالا، دوستدار محیط زیست و منطبق بر اهداف سازمان جهانی توسعه، سهم حمل و نقل دریایی از کل صنعت حمل و نقل جهانی ۸۵٪ است.
وی افزود: سهم کل ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران بر اساس گزارش سال ۲۰۲۱ کنفرانس تجارت جهانی سازمان ملل متحد (UNCTAD) با مجموع ۱۹/۳ میلیون تن در رتبه ۲۲ جهانی و دارای ۲۵۴ شناور است.
حاجی زاده گفت: از دیدگاه کشتیرانی حفظ ظرفیت عملیاتی کشتیها از طریق تعمیر و نگهداری، کاهش وابستگی به خدمات خارج از کشور، کمک به چابکی ناوگان با تعمیر به موقع و از دیدگاه کشوری، افزایش سرانه تولید ناخالص ملی جلوگیری از خروج ارز، کاهش اثرات تحریم در دستور کار قرار دارد.