وضعیت راهها
شبکه یک سیما
برنامه: صبح بخیر ایران
موضوع برنامه: شرایط و وضعیت راهها در روزهای برفی
مهمان برنامه: جناب آقای سردار سیدتیمور حسینی، جانشین محترم پلیس راهور فراجا
مجری: سلام عرض می کنم خدمت شما و وقت شما بخیر
مهمان برنامه: بنده هم سلام عرض می کنم خدمت شما و همکاران محترمتان
سؤال: در این شرایط با وضعیت راهها چه باید کرد؟ وضعیت راهها چگونه است؟
سیدتیمور حسینی: به هر حال در این چند روزه خیلی گفته شده است از طریق رسانه ها تلویزیون رادیو که شرایط راهها محورهای مواصلاتی به واسطه بارش برف، باران، یخبندان خیلی شدید، شرایط مناسبی نیست. هرچند که ما از بیستم آذرماه که طرح زمستانی سال 1401 شروع شد در 111 گردنه برفگیر مستقر شده ایم یعنی هم پلیس و هم سازمان راهداری، هلال احمر، اورژانس و همه دستگاه هایی که متولی این حوزه هستند ولی به هر شکل وسعت زیاد محورهای مواصلاتی و اینکه به هر شکل وقتی که نمی دانم هموطنان عزیز یا خود شما آیا در کولاکی گیر افتاده اید. شرایط خیلی عجیب و غریب می شود.
سؤال: واقعاً ترسناک است.
سیدتیمور حسینی: واقعاً ترسناک است. شرایطی پیش می آید که واقعاً آدم مرگ را جلوی چشم خودش می بیند. من بارها به واسطه مأموریت هایی که در این چندین و چند ساله داشته ام در شرایط کولاک رفته ایم و دیده ایم که واقعاً خانواده هایی بودند که شاید می توانم به جرأت بگویم که یک قدم با مرگ فاصله داشته اند. جالب این است که وقتی که در این شرایط تصمیم می گیرند سفر بروند با نامناسب ترین وسیله و با هیچگونه و امکانات و تجهیزاتی.
سؤال: من بارها در گزارش ها دیده ام که حتی بنزین شان هم کافی نبوده است.
سیدتیمور حسینی: سوخت ناکافی، بلد نبودن بستن زنجیر چرخ، یعنی بعضی ها که اصلاً ندارند آن تعدادی هم که دارند شاید 90 درصدشان نحوه بستن زنجیر چرخ را بلد نیستند. واقعاً هموطنان عزیز در این روزها حتی سفر ضروری، من نمی دانم چیزی ضروری تر از جان انسان مگر وجود دارد، اجتناب کنند، حتماً به روزها و هفته های بعد مؤکول کنند که این شرایط تعدیل شود. ما می بایستی هم و غم مان را بگذاریم و حمل و نقل تجاری مان یعنی ناوگان عمومی بار و مسافر که اجتناب ناپذیر است و ما نمی توانیم بگوییم..
سؤال: سوخت وکالاهای فاسدشدنی باید بروند.
سیدتیمور حسینی: همه چیز کالاهای اساسی از اسکله های جنوبی کشور از اسکله های شمالی کشور باید به اقصی نقاط کشور منتقل شود جابجا شود ما باید هم توان مان بگذاریم در این راستا و به هر حال هر وسیله ای حتی آن وسیله های آفرودی که شاید خودشان تصور می کنند برای این روزها هستند ولی واقعاً این اتفاق نمی افتد و خودشان را در آن شرایط گرفتار می کنند هم برای خودشان و هم برای دیگران و هم اینکه یک گردنه را تصور کنید کافی است یک وسیله بماند همه را زمین گیر می کند. راه را می بندد. ما یک عرض محدود داریم که در زمان برفی هر دو طرف هم انباشته شده است این گریدری که برف را می روبد به اطراف به سمت چپ و راست می فرستد یک دالان باریکی از راه وجود دارد که ما باید بگذاریم این شریان قطع شود و انشاالله که مردم توصیه جدی را گوش کنندو این چند روز را بتوانیم خوب مدیریت کنیم.
سؤال: می شود این روزهای برفی را تبدیل کنیم به یک روز خاطره انگیز و با خاطره خوش درکنار خانواده حتی درکنار خانه ماندن و دیدن این برف شاید خیلی برایمان مطلوب تر باشد تا اینکه تبدیل کنیم به یک کولاک و در بوران ماندنی که به یک کابوسی تبدیل شود که تا عمر داریم از برف خودمان و خانواده مان بترسیم. می خواهیم یک کم اطلاعات به مردم بدهیم و ببینیم که کدامیک از محورها در چهارگوشه ایران عزیزمان این روزها باید بیشتر مراقبت کنند حتی برای ترددهای بین شهری شان.
سیدتیمور حسینی: محورهای کوهستانی ما شرایط خاصی دارند اقلیم کشور ما هم به گونه ای است که تقریباً در هر استان ما یک راه کوهستانی را داریم که در شرایط برف و سرما مشکلاتی را از لحاظ تردد برای ما ایجاد کند. قاعدتاً استان های شمال غرب مثل کردستان، کرمانشاه، زنجان، آذربایجان های شرقی و غربی، اردبیل اینها شرایط شان خیلی خاص است یعنی شک نکنید برای نقطه به نقطه این استان هایی که عرض کردم نیاز به امکانات و تجهیزات زمستانی است. استان های شمالی ما هم به همین ترتیب، گیلان و مازندران، گلستان، البرز، تهران و حتی استانی مثل سمنان و خراسان رضوی این روزها با شرایط خیلی خیلی خاص و ویژه ای سروکار دارند لذا توصیه اکید ما این است که همه استان های کشور امروز متأثر از این وضعیت نیازمند دقت و توجه هستند و به دلیل اقلیم کشور ما ما تقریباً در همه استان ها حتی استان های جنوبی مان هم همچنین راههایی را داریم مثلاً در استان خوزستان یکی از راههایی که معمولاً بخاطر برف مسدود می شود در استان خوزستان گردنه اندیکا است که می رود به سمت چارمحال و بختیاری، حتی ما یک استان مثل استان خوزستان هم بخشی از این استان متأثر از شرایط زمستانی
سؤال: حتی خرم آباد هم واقعاً شرایط اش سخت می شود.
سیدتیمور حسینی: بله آنجا که بله ما در آزادراههای مان هم همین است یکی از راههایی که معمولاً دچار یخ زدگی می شود مثلاً جاده قم به اراک است. شرایطی را در این جاده گاهاً با آن مواجه هستیم که در استان های سردسیر هم ما وضعیت را نمی بینیم لذا باید همه استان ها و مناطق کشور را ما این روزها بعنوان شرایط سخت زمستانه درنظر بگیریم و تمهیدات مان را داشته باشیم.
سؤال: هشدارنارنجی که اعلام می شود یکسری بندها دارد در حوزه تردد بین شهری و حتی شهری گاهی شریان های اصلی یک شهر مثل تهران از شرق بخواهید به غرب بروید به اندازه یک سفر طول می کشد من دیشب از یک نقطه ای از شهر می خواستم به نقطه دیگر شهر بروم 82 دقیقه طول کشیده است تازه در یک روزی که راهها باز بوده است ممکن است یک روز برفی این رقم خیلی افزایش پیدا کند، وقتی می گوییم هشدار نارنجی در حوزه تردد خودرو چه کار ویژه هایی را باید داشته باشیم و به کار ببندیم؟
سیدتیمور حسینی: ببینید هشدارها برای این است که ما شرایط مان را بر آن اساس برنامه ریزی کنیم. اساساً هشدارهای نارنجی به بالا برای این است که ما حتی الامکان از منزل خارج نشویم در زمینه آلودگی هوا، در زمینه شرایط جوی است. بهترین کاری که می توانیم انجام دهیم این است که حتی الامکان از منزل خارج نشویم و اگر قرار است یک سفری را داشته باشیم ترجیحاً با وسیله نقلیه عمومی این کار را انجام دهیم رانندگان حرفه ای با این وضعیت کاملاً می توانند خودشان را وقف بدهند شرایط خودرو شرایطی است که می تواند از جان سرنشینان محافظت کند و می بایستی اگر هم قرار است برنامه ای برای هر نوع ترددی داشته باشیم از وضعیت راه چه از طریق سامانه 120 پلیس، چه 141 سازمان راهداری کاملاً شرایط را بسنجیم و نهایتاً اگر خیلی مجبور بودیم که یک برنامه سفری را داشته باشیم حتماً آن را در روز انجام دهیم و به هیچ عنوان به صلاح نیست که سفر شبانه داشته باشیم.
سؤال: شب می گویند مسیر خلوت تر است.
سیدتیمور حسینی: توصیه می کنم که حتماً از سفر این روزها در ساعات شب و در ساعت هایی که برودت خیلی بیشتر است اجتناب کنند.
سؤال: یکی دو هفته گذشته هم دیدیم که خیلی حضور داشتید و سردار هادیانفر تشریف داشتند رفتند و آمدند و خیلی نکات را گفتند آن چیزی که در بین این سفرهایی که رفته اید به منظور مأموریت کاری و به ویژه اتفاق هایی که امسال در برخی از نکات افتاد برای شما خیلی تلخ بود چه بوده است؟
سیدتیمور حسینی: قاعدتاً تلخ ترین صحنه هایی که ما با آن مواجه می شویم تصادفات است و طی چند روز گذشته هم ما 4 یا 5 مورد تصادف خیلی شدید داشته ایم در استان کهگیلویه و بویراحمد 3 روز پیش متأسفانه کل اعضای خانواده در سواری پراید دچار حادثه شدند و در دم در صحنه متأسفانه همه اعضای این خانواده جانشان را از دست دادند یک سانحه اتوبوس را داشتیم در استان مرکزی و خیلی آدم را خستگی را به تن آدم می گذارد. از دیروز که رفتیم بازدید کنیم الان در این ساعت راه به راه از جاده خدمت شما آمده ام. خستگی آدم با احساس اینکه مؤثر بوده است و توانسته از یک تصادفی از یک حادثه ای پیشگیری کند و جلوگیری کند از تن آدم درمی رود ولی وقتی که می بینیم که ما هستیم باز شاهد یک سانحه دلخراش یک تصادف خیلی بد می شویم واقعاً خستگی به تن آدم می ماند و در این سه چهار روز گذشته هم داشته ایم تصادفاتی که تعدادی از هموطنان مان را از دست دادیم خیلی صحبت شده است راجب به این موضوع. به هر حال خطای انسان و عامل انسانی در همه دنیا جزء یکی از عوامل مهم معرفی می شود ولی موضوع این است که ما در مکاتب حقوقی برای هرگونه عمل یعنی از خطا از تخلف از جرم از جنایت قانونگذار یک مجازاتی را درنظر گرفته است و این مکاتبی که در دنیا شناخته شده است. من یک سؤال دارم، آیا مجازات یک خطا باید مرگ باشد؟ قطعاً خیر. امروز در اغلب کشورهای توسعه یافته و پیشرفته دنیا این را درنظر گرفته اند که ما باید خطای انسان را بپذیریم یعنی انسان امکان دارد خطا کند پس یک چیزی باید این خطا را بتواند جبران کند و خطای من اولین و آخرین خطا نباشد در رانندگی. چه عواملی و چه مؤلفه هایی می تواند این خطا را جبران کند، جاده که اساساً باید بخشنده باشد خودرو که می بایستی در صورت خطای من بتواند پوشش بدهد و به هر حال این خطا به قیمت جان من تمام نشود. علی رغم اینکه عامل انسانی یکی از مهمترین عوامل در ایجاد یک تصادف است ولی نباید از نقش راه و وسیله نقلیه که خطای ما را یک چیزی هم می گذارد رویش ضریب می دهد به آن و اگر قرار است این خطای من مثلاً به قیمت خسارت وسیله نقلیه من تمام شود آن را تبدیل می کند به جرح و صدمات و حتی جان باختن کل سرنشین ها. این بحث ها خیلی تکرار شده است و با کمال تأسف باید بگوییم که گوش شنوایی هم وجود ندارد که این وضعیت را یک مقداری سامان بدهد ما کماکان شاهد این هستیم که خودرو به تنها چیزی که اهمیت داده نمی شود کیفیت و ایمنی است و فقط این روزها هم خوشحال هستیم یک کشف دیگر به عالم کشفیات دنیا اضافه شده است مثلاً گالیله و پاستور و ادیسون چیزهای دیگری را کشف کردند ما هم کشف قیمت خودرو را توانسته ایم به آن دست پیدا کنیم و کاشف قیمت خودرو شویم این در نوع خودش خیلی جالب است ای کاش ایمنی خودرو دست پیدا می کردیم یک کشفی می کردیم چگونگی خودروی ایمن ساختن را.
سؤال: در این مورد بحث زیاد است.
سیدتیمور حسینی: گوش شنوایی وجود ندارد و ما واقعاً خسته شده ایم اینقدر گفته ایم.
سؤال: یک پیشنهادی که این جور مواقع می دهند این است که برخی از مسیرهایی که به تجربه ثابت شده است در روزهای یخبندان و برفگیر، مشکل ایجاد می کند بسته شوند. این عملیاتی شدنی است یا نه؟
سیدتیمور حسینی: واقعاً در این چند روزه ما سعی کرده ایم این کار را انجام دهیم اولاً تریلرها و 18 چرخ هایی که مفصل دار هستند اینها خیلی سریع اگر جاده ای لغزنده باشد پتانسیل این را دارند که سریع قیچی کنند هم برای خودشان و هم برای بقیه وسیله هایی که در آن محور هستند مشکلاتی را ایجاد می کنند ابلاغ کرده ایم به همه همکاران مان در سطح کشور در شرایط برف و باران از تردد تریلرهای 18 چرخ جلوگیری کنند در مورد انسداد هم هرچند انسداد محور مواصلاتی مخصوصاً محورهای اصلی خیلی کار سختی است و شرایط را سخت می کند ولی ما به همکاران مان گفته ایم که مرتبط باشند با بقیه سازمان هایی که می توانند به ما اطلاعات دقیق بدهند اگر شرایط خیلی سخت است، مثلاً جاده چالوس ما حدس می زنیم که مستعد بهمن است ما تا زمانی که تکلیف این بهمن روشن نشود حتماً جاده چالوس را می بندیم اگر در بقیه محورها احتمال بدهیم که می تواند شرایط جوی ریزش کوه برف شدید سیلابی که با خودش گل و لای و سنگ و این شرایط را می آورد سطح راه حتماً ما می بایستی راه را ببندیم جزء یکی از مواردی است که در دستور کار قرار دارد ولی خیلی شرایط سخت تر از این چیزی است که ما فکر می کنیم یعنی اگر قرار باشد ما راه را ببندیم اولاً ناوگان عمومی بار و مسافر ما دچار اخلال جدی می شود و بعد هم در گستره و پهنه این کشور به این سادگی هم نیست که اراده کنیم یک محور را ببندیم اعلام می کنیم بسته تا فلان ساعت و فلان زمان بعد هم خیلی روتین و خیلی بدون مشکل باز کنیم و ..... خیلی شرایط سخت است ولی در دستور کار پلیس بعنوان یک الزام جدی قرار دارد.
پایان