رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت : اهمیت توجه به معماری در ساخت مدارس میطلبد که واحد معماری مدرسه به رشتههای مهندسی مرتبط در دانشگاهها اضافه شود.
وی افزود: زمانی مستشاران خارجی برای طراحی ساختمانهای ما نقشه میکشیدند. اما امروز به برکت انقلاب اسلامی جوانان ایران در ردههای بالای مهندسی قرار دارند و از این ظرفیت باید در زمینه طراحی مدرسههای با کیفیت و متناسب با نیازهای دانش آموزان ایران اسلامی بهره گرفت.
وی اضافه کرد : مدارس بسته به اقلیم و فرهنگ هر منطقه میتوانند در طراحی و معماری متفاوت باشند. حتی تفاوت نقشه مدرسه دخترانه و مدرسه پسرانه با در نظر گرفتن علایق و سلایق این دو گروه و همچنین توجه به مقاطع تحصیلی و ردههای سنی مهم است و باید لحاظ شود.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد : همایش ملی مدارس آینده باید نقشه راهی برای مدرسه سازی آینده باشد. این رویداد فرصتی برای تبدیل فعالیت صرف مدرسه سازی به یک کار علمی مشترک با بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است.
خان محمدی گفت : دبیرخانه این همایش به فعالیتش ادامه دهد و کارگروه مشترکی از سازمان نوسازی ، بنیاد برکت ، دانشگاهیان ، سازمان پژوهش و حوزههای تاثیرگذار مرتبط با این بخش تشکیل شود. مدیران کل نوسازی مدارس در استانها نیز آمادگی ارتباط با مراکز دانشگاهی در این زمینه را دارند. دانشگاه مرز دانش است و باید تبادل شایسته با دانشگاه برقرار شود.
همچنین باید با تعامل و هماندیشی به الگویی مناسب برای مدرسه سازی برسیم که همه الزامات و پیش نیازهای یک مدرسه ایدهآل در آن لحاظ شود. در این رویکرد هم نباید به خوب راضی شویم ، بلکه باید از خوب به نقطه عالی برسیم.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت : برای رسیدن به این هدف باید برنامهریزیها را در سه سطح اولویتبندی کنیم . در سطح نخست تجهیزات مد نظر قرار دارند و باید در این بخش به روز آمدی خوبی برسیم . سطح دوم به فضای کالبدی ، ساخت و معماری ارتباط دارد که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به نگاهی مبتنی بر اقلیم ، فرهنگ و هویت معماری ایرانی-اسلامی نیاز دارد. سطح سوم نیز اتصال مدارس آینده به دانشگاه فرهنگیان و معلمان آینده است.
خانمحمدی اقتصاد مدرسه را نیز از نکات مهم مورد توجه برای مدارس آینده عنوان کرد و گفت: نکته مهم دیگر توجه به بحث اقتصاد مدرسه است. مدارس آینده باید خودگردان باشند تا چرخه فعالیت گستردهشان به دلیل محدودیتهای مالی متوقف نشود.
رئیس سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه جریان مدرسه سازی باید به جهاد مدرسه سازی تبدیل شود افزود : الزامات مدرسهسازی برای مدارس آینده را در فرآیند جهاد مدرسهسازی هم باید لحاظ کنیم تا جریان فعالیتهای خیران و مشارکتهای مردمی نیز به سمت الگویی که طبق سند تحول در نظر گرفته شده هدایت شود.
خانمحمدی گفت: همانطور که عزمی جدی برای حذف بخاریهای غیراستاندارد و مدارس تخریبی به کار گرفته شده ، باید برای ایجاد محیطهای یادگیری تلفیقی و مدارسِ مناسب آینده نیز تلاش کنیم که تحقق این امر به تحولآفرینی مدیران دستگاههای مرتبط در سراسر کشور نیاز دارد.