رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت:تهران با جمعیت فعلی خود نیازمند حدود ۹ هزار دستگاه اتوبوس است.
رییس شورای شهر تهران گفت: بخش اعظمی از فرآیند آلودگی هوا منوط به ترددهای بیش از حد موتورهای متحرک در شهر است بهترین کاری که میتوان برای رفع آلودگی هوای تهران کرد این است که موتورهای متحرک از نظر فنی و سوخت بازبینی و دارای استانداردهای لازم شوند، ضمن آنکه در شهر ما شاهد تردد وسایل نقلیه با پایه سوخت گازوییل و یا گاز هستیم که باید در یک برنامه ریزی درست مسیر آن به سمت برقی شدن این وسایل نقلیه برویم.
وی افزود: پیگیر ورود اتوبوسهای برقی برای ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم که خوشبختانه خرید این اتوبوسها مورد موافقت وزارت کشور قرار گرفته ضمن آنکه ما در کشور نیز قابلیت ساخت چنین اتوبوسهایی را داریم.
چمران با انتقاد از حذف تولید بنزین با استاندارد یورو۶ گفت: گمانه زنیهایی صورت گرفته بود و برخیها اعلام کردند که با توجه بهاینکه تولید فعلی سوخت در کشور بر پایه یورو۵ است امکان تغییر آن به یورو ۶ وجود ندارد، چرا که نظام تولید در پالایشگاهها بهم میرریزد و این موضوع به طور کامل از برنامههای وزارت نفت حذف شده است.
وی با بیان اینکه میتوان با سوخت فعلی یورو ۵، اما برگرفته از استانداردهای درست از بروز بحران آلودگی هوا پیشگیری کرد تصریح کرد: متاسفانه سوخت گازوییل مورد استفاده برخی وسایل نقلیه سنگین مانند کامیونها طبق استانداردهای جاری نیست و مشاهده شده که این خودروها خارج از تهران سوخت میزنند و در تهران تردد دارند، از سوی دیگر محدوده استاندارد گازوییل تولید در تهران ۵۰ppm است، اما کامیونهایی که در تهران با سوخت غیر استاندارد تردد دارند بیش از ۱۰۰۰ppm است و این موضوع یکی از چالشهایی است که هوای پایتخت را آلوده میکند.
رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در حال حاضر پاکترین وسیله حمل و نقل عمومی در تهران، مترو است گفت: طبق برنامه ریزیها مقررشده بود که روزانه ۱۰ میلیون سفر از طریق مترو صورت گیرد، اما این اتفاق نیفتاده است چرا که ما عقب ماندگی ۵ ساله در خرید واگنهای مترو داریم، از سوی دیگر برخی واگنهای مترو مستهلک شده و نیاز به تعمیر داشته که یدکی آن هم متاسفانه جایگزیننشده و الان تهران با کمبود حداقل هزار دستگاه واگن روبروست.
وی گفت: حدود ۴۰۰ واگن هم نیاز به تعمیرات دارد که هم اکنون رفع مشکلات این واگنها در دست اقدام است تا به سرعت وارد ناوگان حمل و نقل ریلی شهر تهران شوند.
چمران با بیان اینکه متاسفانه منحنی اتوبوسهای فعال از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ رو به سقوط بوده است گفت: تهران در انتهای شورای چهارم دارای ۵ هزار دستگاه اتوبوس فعال بود که با آغاز دوره پنجم مدیریت شهری این رقم تا پایان دوره به هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس نزول و تهران را با بحران جدی روبرو کرده است.
وی اذعان کرد: با آغاز دوره ششم شورا توانستیم بیش از ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از کار افتاده را در فرآیند تعمیرات قرار دهیم ضمن آنکه وزارت کشور نیز ۲۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری کرده و به سامانه اتوبوسرانی الحاق شدند که در نهایت رقم اتوبوسهای فعال تا الان بالغ بر ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس رسیده است که قطعا برای شهر تهران با چنین حجم جمعیتی پاسخگو نیست.