آقای عابد ملکی , معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: مهمترین عامل جلوگیری از توسعه حمل و نقل عمومی و جایگزینی خودروهای فرسوده , بودجه است .
سوال : یک تعریفی از معاونت خودتان برای مخاطبین عزیز ما میفرمائید که معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران چه جایگاهی دارد و چه وظایفی دارد ؟
ملکی : بله همانطور که از اسمش هم پیداست وزارت کشور و استانداری تهران به عنوان دستگاه حاکمیتی و پیگیری موضوعات از ادارات کل و سازمانهای دولتی وظیفه خودش را بر عهده دارد طبیعتاً در موضوعات عمرانی این وظیفه در قسمت معاونت عمرانی و استانداری پیگیری می شود که من در خدمت شما هستم .
سوال : زنده باشید. دیروز فرمودید که گزارشی از سوی دانشگاه علوم پزشکی و همچنین هواشناسی برای نیاز به تشکیل جلسه اضطرار آلودگی هوا دریافت نکردید و طبق پیش بینی هوا شناسی در ساعتهای آینده شرایط کیفیت هوای تهران مساعد می شود و به همین منظور هم جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا در محل استانداری تهران برگزار نشد اما تا قبل از ظهر شاخص آلودگی هوا ۱۴۸ یا چنین عددی بود بعد کم کم رو به بهبود رفت. دیروز هم که شما فرموده بودید ۱۵۰ بود , اگر اشتباه نکنم علت تعطیل نشدن مدارس صبح چی بود ؟
ملکی : بله همانطور که شما فرمودید استانداری تهران بر مبنای گزارش های دستگاه تخصصی از جمله سازمان هواشناسی و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و دانشگاه علوم پزشکی در زمان احساس خطر در خصوص آلودگی هوا , جلسه کمیته اضطرار تشکیل می دهد تا در خصوص مصوبات این کمیسیون و کارگروه تصمیم گیری شود. همانطور که اشاره کردید گزارش های هواشناسی نشان می داد که امروز که روز کاری است و ممکن است نیاز به تصمیم گیری باشد هوای تهران در وضعیت نسبتاً مناسب قرار دارد و ما ملاحظه می کنیم که الان هوای ما در وضعیت قابل قبول است. از نظر ساعت گزارش قابل قبول نبود و ساعت ۹ صبح گزارشی که من دارم ۱۳۹ بود و ساعت ۱۰ ، ۱۱۳ و ساعت ۱۱ به زیر صد. خوب مستحضرید شاخص کنترل ما برای غیرحضوری کردن مدارس و ایجاد محدودیتها برای رفت و آمد حدود ۱۵۰ است و به نظر می آید گزارش هواشناسی نسبتاً دقیق بوده و نیاز به تشکیل جلسه احساس نشد و اعلام نشد بنابراین استانداری تهران جلسه را تشکیل نداد .
سوال : بسیار عالی امیدواریم که این سلامت هوا همچنان ادامه دار باشد.
ملکی : انشاالله البته یک نکته ی تکمیلی دارد که گزارش شاخص هایی که ما دریافت می کنیم در این اپلیکیشن ها حدود ۲ ساعت تاخیر دارد نسبت به واقعیت تا آنالیزها دقیق بشود و میانگیری بشود و اعلام بشود . وضعیت هوای تهران امروز صبح قابل قبول نبود و ناسالم برای گروههای حساس و بعد هم قابل قبول شد.
سوال : من طبق اطلاعاتی که همکارانم در صدای شهر داشتند گفتم که ساعت ۹ گفتند البته ۵ دقیقه به ۹ گفتند که هوا ناسالم است .
ملکی : اگر ۹ و پنج دقیقه گزارش را می گرفتند می دیدند که عدد آلودگی هوا ۱۳۳ شده .
سوال : خدا رو شکر در مدت ۱۰ دقیقه تغییر محسوسی داشته.
ملکی : هر ۱ ساعت این عدد به روز می شود.
سوال : ما که دعا می کنیم که هوای تهران رو به بهبود برود و همه شهرهایی که این آلودگی را تجربه می کنند, اما آقای ملکی عزیز موضوع آلودگی هوای تهران یا شهرهای صنعتی موضوعی است که سالهای سال است بدون برنامه مدون رها شده و هر بار هم نهادهای مختلف تقصیر را بدون حل شدن به یکدیگر واگذار می کنند , متاسفانه ما در برنامه های مختلف با استاندار سابق تهران صحبت کردیم ایشان گفتند که بودجه باید تخصیص داده بشود آیا در حال حاضر بودجه ای برای این اتفاق اختصاص داده شده یا خیر یا تامین نیاز شده ؟
ملکی : سوال دقیقی پرسیده شد این کارگروهی که قبل از این صحبت کردیم کارگروه اضطرار است هدفش فقط شرایط اضطراری است برای دو دلیل کاهش موقتی آلودگی هوا است به دلیل محدودیتهایی که در رفت و آمد و بحث های شبیه این ایجاد می کند که خوب می دانیم که برای مردم بسیار سخت است و کاهش مواجهه و یا تعطیلی یا غیر حضوری کردن مدارس و دانشگاهها و درشرایط خیلی آلوده حتی ادارات که این هم برای کاهش مواجه مردم با هوای آلوده است که در فضای بسته بمانند. در این شرایط واقعاً مردم باید به فکر سلامتی خودشان باشند .این مصوبات کلی است , مردم باید دقت لازم و خودمراقبتی لازم را داشته باشند تا در شرایط آلوده خدای ناکرده سلامتیشون دچار مشکل نشود. ما هم وظیفه داریم مطابق آئین نامه ها و دستورالعمل ها شرایط محدودیت را ابلاغ کنیم اگر چه سختی برای مردم ایجاد می کند اما موضوع آلودگی همان طور که اشاره کردید مطابق قانون هوای پاک وظایفی را برای دستگاههای مختلف تدبیر کرده ابلاغ شده و ملاک عمل است طبیعتاً دستگاههای نظارتی روی این موضوع پیگیر هستند تا هر سازمان و وزارت خانه ای به وظیفه خودش عمل کند در این زمینه هر سال جلسات مختلفی تشکیل می شود. اخیراً هم در حضور وزیر محترم کشور و تعدادی از اعضای دولت موضوعات استان تهران و شهر تهران مجدداً بازبینی شد و بررسی شد , بخشی که در اختیار استانداری و وزارت کشور بود جهت تخصیص و تامین منابع اعلام شد. پیرو این موضوع نامه ای توسط وزیر محترم کشور به رئیس جمهور ارسال شد تا انشاالله در بودجه۱۴۰۲ و در بودجه های آتی این موضوع اندیشیده بشود و تدبیر لازم برای آن گذاشته شود .خوب مستحضرید هم پدیده آلودگی داریم و هم شرایط تغییر اقلیم را داشتیم ,ما امسال خشکسالی را داشتیم که باعث شد در نیمه ابتدایی سال گرد و غبار زیادی چه خارج از کشور و چه استانهای غربی به استان تهران بیاد و ما امسال سال نسبتاً آلوده ای را تجربه کردیم در نیمه اول سال به جهت گرد و غبار نیمه دوم سال هم که سالهاست با پدیده وارونگی مواجه هستیم و در واقع باعث بالا رفتن آلودگی می شود ما باید در تولید آلودگی و آلاینده کردن محیط زیست دقت لازم را بکنیم کیفیت سوخت ، جایگزینی خودروها و موتور سیکلت های فرسوده در واقع معاینه فنی خودروها ، معاینه فنی موتورخانه های منازل و ادارات و همچنین در واقع موضوع صنایع و انتقالشان از شهر تهران و از حریم شهر تهران به بیرون و در واقع استفاده از فیلترهای مناسب برای کاهش آلودگی از تدابیر بسیار مهمی است که در کنار توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه حمل و نقل پاک و استفاده بیشتر مردم از حمل و نقل عمومی باید بکار برده بشود. واقعیت موضوع این است که منابع به اندازه کافی در این سالها محقق نشده است . خوب با این روند اجرای قانون هوای پاک طولانی خواهد شد . انشاالله مجلس و دولت بتوانند تامین اعتبار بهتری در این زمینه داشته باشند حتماً این موضوع در دستور اجرای کار جدی تری قرار می گیرد ما هم وظیفه داریم این موضوع را پیگیری کنیم .
سوال : آقای ملکی کدام دستگاهها مهمترین متولی حل معظل آلودگی هوا هستند ؟
ملکی : همانطور که عرض کردم در بخش توسعه حمل و نقل عمومی سازمان شهرداریها و خود شهرداریها وظیفه اصلی را بر عهده دارند در بخش جایگزینی خودروها و موتور سیکلت های فرسوده وزارت صنعت و معدن و تجارت وظیفه به عهده دارد در بخش ارتقای کیفیت سوخت چه بنزین و گازوئیل و چه گاز رسانی به صنایع که جلوگیری کنند از سوخت های جایگزین مانند مازوت یا گازوئیل که البته قابل تذکر که ما سوخت مازوت در استان تهران نداریم ولی به هر حال این ارتقاء کیفیت بر عهده وزارت نفت است .
سوال : آقای ملکی بارها گفته شده که ما مازوت سوزی در تهران نداریم اما سخنگوی شهرداری تهران آقای محمد خانی وجود گاز متان را تائید کرده شما هم تائید می کنید ؟
ملکی : در یکی دو روز از ماه آذر ماه عنصر اس او دو در هوای تهران ملاحظه شده و باید بررسی بشود که این موضوع از کجا نشات گرفته دستگاههای مختلف در حال بررسی برای این موضوع هستند ما مطابق گزارشهایی که وزارت نفت و وزارت صنعت و معدن وتجارت و وزارت نیرو به ما دادند در استان تهران مازوت سازی نداریم در هیچ نیروگاهها و صنعتی اگر ملاحظه بشود حتما وظیفه محیط زیست و سایر دستگاهها است که با این موضوع برخورد کنند.
سوال : الان این عامل آلودگی هوا را هم هنوز دارند بررسی می کنند نمی دانند برای چیست ؟
ملکی : این یکی دو روز که این چی بوده که اس او دو در هوای تهران افزایش پیدا کرده به طور قابل ملاحظه هنوز دقیق معلوم نیست احتمال دارد که گازوئیل نامناسب به یکی از صنایع یا نیروگاهها رسیده باشد یعنی گازوئیل هایی که استانداردهای لازم را نداشته یا پدیده دیگری که در حال بررسی است .
سوال : بله و اینکه برنامه هایی که استانداری تهران برای حل آلودگی هوا در نظر گرفته چه برنامه هایی است ؟
ملکی : عرض کردم در اجرای قانون هوای پاک جلسه ای که اخیرا ًدر خدمت وزیر محترم کشور و استاندار تهران و شهردار تهران و تعدادی از اعضای هیات دولت رسیدیم موضوعات تهران را به تفکیک این موارد بررسی کردیم مصوباتی داشتیم بخشی که در اختیار استان و وزارت کشور و شهرداری تهران بود برایش منابع گذاشتیم بخش بیشتری را تقاضا کردیم از رئیس جمهور که در مجلس در قانون 1402 لحاظ کنند. این موضوع باید سنوات مختلف پشت سر هم در بودجه ها بیاد تامین منابع بشود و اجرایی شود .
سوال : و اینکه نظارت بر دستگاهها چگونه صورت می گیرد ؟
ملکی : هم استانداری تهران به عنوان یک دستگاه حمایتی نظارت را بر عهده دارد همان دستگاههای نظارتی مثل سازمان بازرسی کل کشور یا دیوان محاسبات و مردم بهترین ناظر هستند بر عملکرد دولت.
سوال : خیلی ها که ترک فعل داشتند برای جلوگیری از این ترک فعل ها چه کار باید کرد ؟
ملکی : قصور مدیریتی است حتماً باید پیگیری بشود اگر ناشی از تامین منابع است که به هر حال ما در سالهای گذشته با کسری بودجه مواجه بودیم.
سوال : یعنی ما الان فقط مشکل بودجه داریم؟
ملکی : بیشترین موضوعش در توسعه حمل و نقل عمومی در جایگزینی خودروهای فرسوده موضوع بودجه بوده است .