رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از مذاکره با بخش خصوصی برای اجرای پروژههای آبخیزداری خبر داد و گفت: در بودجه ۱۴۰۲ نگاه ویژهای به این امر خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در برنامه صف اول شبکه خبر، مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژههای آبخیزداری را ضروری خواند و گفت: طبق مذاکرات انجام شده، بخش خصوصی در این زمینه به کمک سازمان جنگلها و مراتع خواهد آمد.
محمدجواد عسگری با بیان اینکه بسیاری از سرمایه گذاران بخش کشاورزی به فعالیت در حوزه آبخیزداری علاقهمند هستند، اظهار داشت: سرمایه گذاران فراوانی راغب هستند آب را مهار کنند و بتوانند از ظرفیت آبی در قالب سفرههای زیرزمینی استفاده کنند.
وی افزود: اینها اعلام آمادگی کردند، بحث کردیم، جلساتی در کمیسیون در قالب طرح داشتیم که بتوانیم از ظرفیت و قابلیت بخش خصوصی در این حوزه استفاده کنیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی با تاکید بر اینکه شرایط به گونهای است که باید به آبخیزداری توجه ویژه شود، تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۲ نگاهمان این است که به طور ویژه این بحث را ببینیم و در برنامه هفتم توسعه نیز نگاه مان به طور ویژه به طرحهای آبخیزداری است.
در ابتدای برنامه پنجشنبه شب "صف اول" که ناظر بر تداوم آلودگی هوا در شهرهای صنعتی طی هفتههای اخیر، به موضوع قانون هوای پاک و وضعیت اجرای آن اختصاص داشت، عسگری از عملیاتی نشدن بخش بزرگی از احکام توسط متولیان امر انتقاد کرد و گفت: دستگاهها مکلف باید ۲۲۰ احکام از قانون هوای پاک را اجرایی و عملیاتی میکردند. از این میزان ۲۰ حکم اجرایی شده، ۱۴۰ حکم ناقص اجرا شده و ۶۰ حکم هم اصلا اجرا نشده است.
مجری: در برنامه امشب پیرامون اقدامات تقنینی و نظارتی کمیسیون کشاورزی در موضوع قانون هوای پاک که به لحاظ آلودگی هوا همه این را درک و احساس میکنیم. درباره قانون بودجه سال جاری، قانون بهره وری بخش کشاورزی و برنامه ریزی برای تولید و بازار مرغ را تا هر جا که زمان اجازه دهد خواهیم پرسید و به آن میپردازیم. چون در پسوند و عنوان کمیسیون شما محیط زیست است اگر بخواهیم در حوزه نظارت و اجرای قانون سراغی بگیریم که کجا باید مراجعه کنیم ببینیم چرا الآن وضع کشور به لحاظ آلودگی در این شرایط است قطعاً باید بیایم سراغ کمیسیون جنابعالی که ریاستش را بر عهده دارید، اگر موافقید گزارشی به عنوان مقدمه ببینیم، راجع به پیگیری اجرای قانون هوای پاک صحبت کنیم و این که ببینیم مشکل از کجاست؟
شما بهتر از من میدانید که فرایند تصویب یک قانون در مجلس چه به لحاظ کار کارشناسی، کاری که در مرکز پژوهشها برایش اتفاق میافتد، کمیسیون بررسی میشود، بالأخره وقت زیادی از مجلس میگیرد که قانونی مثل قانون هوای پاک بیاید بیرون. بعد وقتی مواجه میشویم با این که کمتر از ۱۰ درصد این قانون که سال ۹۶ مصوب شده، اجرا شده تا الآن و بعد خروجیهای اجرا نشدنش را هم مردم همه احساس میکنند، تعطیلی و مجازی شدن مدارس حداقل در شهر تهران که ما هستیم و کلان شهرهایی که به آلودگی دچار هستند تعجب میکنیم از این که چرا با این وقت و هزینه این قانون مصوب میشود، ولی متأسفانه اجرایش کمتر از ۱۰ درصد است. مواردی مثل اسقاط خودروهایی که آلاینده بودند، بحث تولید انرژیهای تجدیدپذیر، بحث تولید سوخت با کیفیت یورو پنج و یورو شش؛ موضوعاتی است که مغفول مانده. مجلس چه اقدامی تا الآن انجام داده برای اجرای این قانون ؟
آقای محمدجواد عسکری؛ رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس: همان طور که استحضار دارید و اشاره فرمودید در بحث قانون هوای پاک، تعدادی از دستگاهها مکلف بودند احکامی را اجرایی کنند، وزارت کشور، وزارت جهاد، وزارت نفت، وزارت صمت و سازمان محیط زیست؛ همه دستگاههایی که مرتبط با این موضوع بودند طبق قانون هوای پاک باید ۲۲۰ احکام را اجرایی و عملیاتی میکردند. بررسیهایی که ما داشتیم تقریباً ۲۰ قانون اجرایی شده، چیزی حدود ۱۴۰ قانون، ناقص اجرا شده، یعنی کامل اجرا نشده، ۶۰ حکم هم اجرا نشده اصلاً یعنی تقریباً نزدیک به ۲۰۰ احکام یا اجرا نشده یا ناقص اجرا شده، ما در راستای وظیفه نظارتی خودمان در وزارت کشور با حضور دستگاههای متولی جلسه گذاشتیم که خود من حضور پیدا کردم، تک تک به دستگاهها تذکر دادیم، در کمیسیون هم به همین صورت، ضمن این که کمیته محیط زیست ما هم با جدیت موضوع را پیگیری میکند. در راستایای که اجرا نکردند ما در قالب قانون، مصداق ترک فعل دانستیم و اینها را معرفی کردیم به دستگاههای نظارتی در قالب این که چرا بحث را اجرایی و عملیاتی نکردند. خیلی از دستگاههایی هم که ما آوردیم با آنها صحبت کردیم یکی از دلایلش بحث مشکلات مالی و پشتیبانی مالی را داشتند، مندرس و کهنه بودن فضای تولیدی شان را داشتند و بعضاً اشاراتی داشتند به این که از نظر ظرفیتی و قابلیتی نتوانستند فضا را دنبال کنند. به طور خاص مثلاً شهرداریها که همه اینها را ما در جلسه جمع بندی کردیم در قالب یک برنامه به دستگاههای متولی نظارتی اعلام کردیم که اینها مصداق ترک فعل است و در این راستا باید کارشان را انجام میدادند. مثلاً وزارت نفت؛ وزیر نفت را آوردیم باید سوخت استاندارد را تولید میکردند، در اختیار متقاضیان و...
آقای عسکری: پاسخشان، مباحثی که داشتند حداقل وزیر نفت یک سری جلسه ما دعوت کردیم در کمیسیون مسائل را مطرح کردیم و اعلام کردیم در قالب بحثی که وجود داشته شما مکلفید به اجرایی و عملیاتی کردن سوخت استاندارد. ایراداتی داشتند؛ بحث تحریمها را بعضاً اشاره کردند به آن و مباحث پشتوانه مالی و مباحثی از این قبیل، منتهی ما نپذیرفتیم، گفتیم در قالب قانونی که تصویب کرده مجلس شورای اسلامی شما باید عملیاتی و اجرایی میکردید کار را انجام ندادید و باید پاسخگو باشید. الآن دیگر دستگاههای نظارتی باید نسبت به این موضوع پیگیر شوند که ان شاء الله...
مجری: یعنی معتقدید مجلس دیگر کارش را انجام داده، دیگر سازمان بازرسی باید چه کند ؟
مجری: به نظر شما درست میشود، یعنی دیگر هوا پاک میشود؟
آقای عسکری: ما وظیفهای داریم، ما دو بحث داریم در مجلس شورای اسلامی که وظیفه ما قانون گذاری است و دوم نظارت بر قانون. قانون را تصویب میکنیم در راستای توسعه همه جانبه کشور، نظارت میکنیم که دستگاههای متولی که مکلفند بر اجرا، خوب و به موقع و به هنگام اجرا کنند. اینها مسائلی است که در حوزه تأمینی و نظارتی ماست. تک تک هم موارد را احصاء کردیم، اعلام کردیم به دستگاه ها، حتی چند مرحله من شخصاً با وزیر کشور به عنوان متولی اصلی هوای پاک در کشور اعلام کردیم که دستگاهها به تکلیف خود عمل نکردند شما در این راستا باید پاسخگو باشید که چند جلسه هم ایشان آمده در کمیسیون، مجمع دوستان ما هم در کمیته محیط زیست دارند پیگیری میکنند.
آقای عسکری: بله قطعاً اعتبار نیاز دارد.
مجری: پس چرا در بودجه سال ۱۴۰۱، ۳۰۰ میلیارد بیشتر به آن اختصاص ندادید؟
آقای عسکری: بودجه ۱۴۰۱ هم میزانش کم بود، هم مشکلات حوزهای دیگر هم وجود داشت یعنی قطعاً مجلس باید طوری جمع بندی میکرد در حوزه امنیت غذایی، در حوزه مباحث مربوط به مسائل آموزشی و حوزههای دیگر هر کدام به تناسب فضایی که وجود داشت کار را دنبال میکرد که مشکلاتی به وجود نیاید، ولی به هر حال طبیعی است حتماً باید تخصیص اعتبار داده شود.
آقای عسکری: در راستای این بحث، قطع به یقین دستگاهها میتوانستند حداقل کار را شروع کنند. الآن ما تقریباً چیزی حدود ۲۲۰ احکام داشتیم، از این ۲۲۰، بیست تا اجرایی شد یعنی نزدیک به ۲۰۰ تا یا اجرا نشده یا ناقص اجرا شده، بنابراین باید در این راستا یک حداقلی را اجرا میکردیم یعنی دستگاهها باید حداقلی اجرا میکردند.
مجری: منظورتان این است که این عدد ۳۰۰ میلیاردی هم که مجلس اختصاص دادند کار نشده؟
آقای عسکری: یک مشکلی در بودجه سال ۱۴۰۱ به وجود آمد، سازمان برنامه و بودجه تا الآن هنوز بحث بودجه ۱۴۰۱ را عملیاتی و اجرایی نکرده.
مجری: یعنی تخصیصها اتفاق نیفتاده؟
آقای عسکری: تخصیصها اتفاق نیفتاده و این ایراد است. ما جلسات متعددی گرفتیم حتی آقای میرکاظمی را دعوت کردیم در کمیسیون، بند بند موضوعات را با ایشان مطرح کردیم که الآن در این موضوع، اگر شما بودجهای اختصاص ندهید قطع به یقین اتفاقات دیگری میافتد. یک ایرادی که وجود دارد در بودجه ۱۴۰۱ هنوز تخصیص داده نشده.
مجری: پس شما چطور توقع دارید دولت یک کارهایی باید میکرده، بودجه اش که هنوز تخصیص پیدا نکرده.
آقای عسکری: بالأخره دولت در بودجه از سال ۹۶ تا الآن باید اجرایی میشد. مثلاً بودجه ۱۴۰۰ اجرایی شده، عملیاتی شده، بودجه ۱۳۹۹ اجرایی و عملیاتی شده، از سال ۱۳۹۶ به این طرف اگر هر سالی مقداری انجام شده بود حتماً اتفاقات بهتری میافتد.
آقای عسکری: ما در راستای وظیفه نظارتی مان، سال به سال موارد را پیگیری کردیم.
آقای عسکری: آن دستگاههای نظارتی باید کارشان را انجام دهند.
مجری: یعنی میگویید آن را هم انجام ندادند؟
آقای عسکری: آن را بالأخره ما اعلام کردیم، ما مستند داریم که اعلام کردیم بر اساس اعلامی که کردیم آنها باید کار را دنبال میکردند که در بحث نظارت بر احکامی که دستگاههای متولی باید اجرا میکردند، کارشان را انجام دهند و اجرا کنند.
مجری: یعنی شما معتقدید الآن ترک فعل نه تنها در دولت، در دستگاه قضایی هم اتفاق افتاده؟
آقای عسکری: من بحثم این است که ما وظیفه خود را انجام دادیم، در قالب قانون ما در حوزه نظارتی که بودیم به دستگاههای متولی اعلام کردیم که فلان دستگاه در حوزه بحث وزارت صمت، خیلی از کارخانجات باید فیلتر میگذاشتند، خیلی از کارخانجات باید دستگاه هایشان را تعویض میکردند. نظارت دقیقی بر تولید ایجاد میشد که تولیدی شکل بگیرد که آلودگی ایجاد نکند یا مثلاً وزارت نفت باید سوخت استاندارد تولید میکرد یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید در حوزه تحقیقات به یک نقطه مطلوبی میرسید یا وزارت بهداشت، کلیه دستگاههایی که مرتبط بودند با این حوزه باید به کار خودشان...
آقای عسکری: وظیفه مجلس قانون گذاری در راستای منافع کشور، توسعه کشور...
مجری: قانونی که ضمانت اجرا داشته باشد ؟
آقای عسکری: بله، یک وظیفهای هم داریم که فضای نظارتی را دنبال کنیم، در راستای نظارت مان، ما نظارت کردیم، احصاء کردیم، ایرادات و کم کاریها را احصاء کردیم، بعضاً بی توجهیهایی که از طریق دستگاههای متولی شکل گرفته، طبق قانون ما باید بدهیم به دستگاههای مرتبط به حوزه نظارت که کار را دنبال کنند.
آقای عسکری: حالا آنها نکردند، باید خودشان پاسخ دهند.
مجری: عرضم این است که قبول دارید که ضمانت اجرای کافی ندارد؟
آقای عسکری: این ایراد است، منتهی ما وقتی موضوعی تبدیل به قانون میشود همه دستگاهها مکلفند طبق قانون اساسی، اجرایی و عملیاتی اش کنند. حالا اگر نکردند ما مجبوریم یک دستگاهی که در این راستا پیگیری امور را داشته باشد دستگاه قضایی است. ما مکاتبات زیادی داشتیم، نشستهایی داشتیم هم با سازمان بازرسی کشور که تشکر میکنم از آنها، هم قوه قضائیه. اعلام کردیم این ایرادات و مشکلات وجود دارد؛ در راستای اینها باید کار را دنبال کنید.
مجری:، ولی اطلاعی ندارید که کاری کردند یا نکردند؟
آقای عسکری: ما پیگیریهایی هم کردیم، جلساتی هم داشتیم، دستگاههای نظارتی هم تذکرات لازم را دادند.
مجری: الآن دیگر بر همه مبرهن است که با تذکر کار پیش نمیرود.
آقای عسکری: به هر حال دیگر آن باید طبق قانون عمل کنند، بالأخره اگر مدیری، مسئولی در این حوزه کم کاری کرده...
آقای عسکری: در این حوزه واقعاً کم کاری صورت گرفته، ما به آن رسیدیم یعنی بررسیهای ما نشان میدهد که دستگاههای متولی در این راستا حتماً کم کاری و بی توجهی کردند. قسمتی را بهانه میکنند، مسائل مالی و بحث اعتباری. ولی قسمتی اش مربوط به حوزه مدیریتی است یعنی اگر یک مدیریت صحیحی لحاظ شود برای این حوزه ها، همیشه پول و اعتبار کارساز نیست، قطع به یقین مدیریت میتواند مشکلات را حل کند.
آقای عسکری: طبق قانون، مجلس وظیفه اش این است؛ نظارت میکند در حوزه نظارت، کم کاری، سهل انگاری، بی توجهی باشد دستگاههای نظارتی مثل سازمان بازرسی کشور و دستگاه قضایی ارجاع میدهد به آن جا. ما الآن در حوزه اتفاقاتی که در بخش کشاورزی هم میافتد همین موردها را مکتوب...
آقای عسکری: ما در قانون هوای پاک آن چه در راستای منافع مردم، پیشرفت کشور، آینده کشور بوده احصاء کردیم، تبدیل به قانون کردیم، دادیم برای اجرا، حالا دستگاه اجرا نکرده ما بعد از نظارتمان اعلام کردیم این دستگاه اجرا نکرده، بنابراین طبق قانون باید با آن برخورد شود، حالا دستگاههای دیگر باید پاسخ دهند چرا به هر حال برخورد نشده.
آقای عسکری: در بحث ریزگردها اتفاقی که افتاد یک درصدی اش خشکسالیهایی بود که پیاپی به وجود آمد، اتفاقاً ما تقریباً یکی دو سال قبل رفتیم از نزدیک کانونهای آلوده به طور خاص در استان خوزستان را احصاء کردیم، در اختیار دستگاههای متولی قرار دادیم و حتی زمان هم مشخص کردیم که در راستای برنامهای که دارند کار باید کار را عملیاتی و اجرایی کنند. متأسفانه سازمان جنگلها و مراتع باید آن مساحتی که در نظر گرفته شده بود درختکاری میکرد، در راستای این که مقابله کند با ریزگردها. کار را شروع کردند، اما تکمیل و کاملش نکردند. در این حوزه هم قطع به یقین باید پاسخگو باشند. ما مکاتبات را انجام دادیم، پیگیریهایی هم در حوزه نظارتی ما صورت گرفته، اینها هم باید پاسخگو باشند.
مجری: همه باید پاسخگو باشند، مردم هم هوای آلوده را تابستانها گرد و غبار، زمستان ها...
آقای عسکری: ما که بالأخره یک وظیفهای داریم، عرض کردم مجلس شورای اسلامی وظیفه اش قانون گذاری و نظارت است. ما اعلام کردیم این بحث را شما باید دنبال کنید در حوزه فضای تکلیفی کارتان را جلو ببرید، حالا الآن متأسفانه خیلی از دستگاهها وقتی میآوریم در کمیسیون مثلاً توضیح از آنها میخواهیم عمدتاً بحث مسائل مالی را مطرح میکنند که یک ایرادی است، هر دستگاهی یک وقتی طبق قانون طرحی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اینها باید پاسخ دهند، در این راستا ما پیگیریهای لازم را کردیم، حتماً هم مکاتباتشان را خدمتتان خواهیم رساند اگر لازم باشد.
مجری: شما معتقدید مجلس کارش را انجام داده؟
آقای عسکری: بله ما وقتی یک قانونی را تصویب میکنیم در حوزه هم به وظیفه مان عمل میکنیم. یعنی الآن در حوزه همین مباحث مربوط به ریزگردها و قانون هوای پاک ما به تکلیفمان عمل کردیم.
آقای عسکری: در بحث پسماند ما مشکلی که داریم این است که باید اول تفکیک را انجام دهیم، دوم بیاییم استفاده کنیم از ظرفیتهای حوزه تبدیلی. مثلاً ما پسماند را تبدیل کنیم به کمپوست یا از پسماند مثلاً گاز تولید کنیم یا فضایی ایجاد کنیم که پسماند آلودگی ایجاد نکند، این هم در قالب قانون ما دیدیم، لحاظ و اعلام کردیم، دستگاهها باید کارشان را انجام دهند. الآن در شمال کشور ما به دلیل بی دقتی یا بی برنامه ریزی شهرداری ها، اتفاقاً ما همین موضوع هم با وزیر کشور جلسه داشتیم، هم در قالب فضای نظارتی تذکرات لازم دادیم که کار انجام نشده، باید پاسخگو باشید، این هم شبیه همان مباحثی است که دنبال و پیگیری کردیم، مصوباتی هم داشتیم در این حوزه، منتهی عمدتاً من در بازدیدی که از شمال داشتم وقتی اعلام کردم که چرا کار انجام نشده؟ دلیل شان این بود که خیلیها آمدند برای سرمایه گذاری در حوزه سرمایه گذاری که بتوانند هم تفکیک کنند، هم در صنایع پسماند را تبدیل کنند به کود یا کمپوست یا تولید گاز؛ متأسفانه با مشکل اعتباری مواجه شدند که نتوانستند دستگاههایی را بیاورند که کار انجام شود. وگرنه خیلی از افراد هستند که علاقه مندند در این حوزه سرمایه گذاری کنند، خیلیها مراجعه کردند به کمیسیون که آمادگی سرمایه گذاری در این زمینه را دارند.
آقای عسکری: در حوزه تولید پروتئین سفید و قرمز ما با یک مشکل مواجه شدیم و آن این که تقریباً ۹۰ درصد نهادههای دامی در قالب واردات انجام میشود یعنی یک وابستگی شدیدی به واردات نهادههای دامی متشکل از ذرت، سویا و جو. در گذشته ارز ۴۲۰۰ لحاظ میشد در قالب واردات انجام میشد یک فضایی شکل میگرفت بالأخره تولید کننده با یک تقریباً آرامشی کار را دنبال میکرد، اما ارز ۴۲۰۰ کاملاً فسادزا بود و دیدیم چه اتفاقاتی افتاد. هم در بحث حمل و نقل، هم در بحث تخلیه، هم دموراژی که کشتیها در بنادر میگرفتند یک اتفاقاتی بود که دولت باید یک تصمیم قطعی میگرفت در این راستا در بحث حذف ۴۲۰۰، به تعبیری یک جراحی اقتصادی باید شکل میگرفت. اما این باید با یک شیب ملایم اتفاق میافتاد یعنی آن ارز ۴۲۰۰ برای حذفش زمانی که دولت اعلام کرد آمادگی دارد این کار را انجام دهد حتی مجلس شورای اسلامی ۹ همت را در اختیار گذاشت که بتواند با یک شیب ملایم ارز ۴۲۰۰ را حذف کند در بحث نهادههای دامی که به تولید آسیب وارد نشود، تولید انجام شود و نهایتاً مصرف کننده هم با خیال راحت بتواند مصرف کند. تقریباً در اول اردیبهشت ماه دولت این تصمیم را گرفت و یک اتفاقی افتاد که متأسفانه تولید کنندگان ما به شدت آسیب دیدند، هم تولید کنندگان ما و هم پروتئین سفید و قرمز. ما جلسات متعددی داشتیم در این راستا که یک برنامه ریزی شکل بگیرد کار دنبال شود. از ابتدا هم وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که من آمادگی کامل دارم، با برنامه میروم جلو کار را دنبال کنم که این اتفاق نیفتد. متأسفانه قسمتی اش را وزارت جهاد کشاورزی نتوانست مدیریت کند، واقعیت این بود علیرغم جلسات متعددی که ما در کمیسیون گرفتیم و اعلام کردیم، ایرادات را احصاء کردیم، تذکرات لازم را دادیم، متأسفانه در قالب یک فضایی قرار گرفت که هم تولید کنندگان ما آسیب دیدند، هم به شدت به بخش تولید آسیب وارد شد. در بحث مرغ مازادی که اتفاق افتاد، ما جزو کشورهایی بودیم که مرغ را صادر میکردیم، هم مرغ و هم تخم مرغ، اگر در قالب یک برنامه زمان بندی به آن نگاه کنیم میبینیم طی سالهای متمادی ما هم تولیدمان یک تولید خوب بوده و با کیفیت هم این که مازادش را میتوانستیم به راحتی صادر کنیم. حذف ارز ۴۲۰۰ آسیبی زد که یک مقدار بر میگردد به مدیریت این قضیه که وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشد، کما این که جلسات متعددی ما آوردیم صحبتها را داشتیم، دوستان در وزارت جهاد کشاورزی در اصل وزیر محترم الآن در شرایط فعلی مرغی که تولید میشود تقریباً ۴۲ هزار تومان هزینه میبرد برای تولید کننده، در حالی که در بازار ۳۳ هزار تومان به دست مصرف کننده میرسد، عملاً یک اختلافی در حوزه تولید و فروش وجود دارد که عمدتاً هم تولید کنندگان ما آسیب میبینند. این اتفاق در درازمدت یا در یک مدت مشخص حتماً اثرات خود را خواهد داشت کما این که ما ایام عید به تناسب اتفاقاتی که میافتد و برای شب عید حتماً با مشکل مواجه خواهیم شد، باید در قالب یک برنامه ریزی حرکت کنیم، دیگر این اتفاق نیفتد. ما اعتقادمان بر این است، حالا کشورهای توسعه یافته در بخش کشاورزی نگاه و رویکردشان این است به دلیل نوسانات قیمتها همیشه یارانه را لحاظ کردند بر تولیدات بخش کشاورزی به طور خاص تولیدات پروتئین سفید. ما هم تأکید کردیم که یارانه را حتماً لحاظ کنند، درست است این اتفاق افتاد، ولی نگاه ما این بود، نگاه مجلس این بود که با یک شیب ملایم این اتفاق بیفتد. متأسفانه این اتفاق نیفتاد، الآن مواجه شدیم با این موضوع، قطع به یقین هم وزارت جهاد کشاورزی باید مدیریت کند. ما جلسات متعددی داشتیم، وزیر، معاون پشتیبانی امور دام اعلام کردیم که در قالب خرید تضمینی مازاد تولید را خریداری کنیم که این اتفاق نیفتد. متأسفانه در همین حوزه هم دوستان ما در وزارت جهاد کشاورزی یک مقداری بی تدبیری کردند، من هم مکاتبه کردم خدمت رئیس جمهور، هم حضوراً خدمتشان رسیدم و هم جلسات متعددی با وزیر جهاد داشتیم که اتفاقی که دارد میافتد بعضاً با تصمیمات خلق الساعه شما دارد به حوزه تولید خسارت وارد میکند و حتماً باید پاسخگو باشید نسبت به این موضوع که هفتهای که گذشت جلسه داشتیم، هم این هفته جلسه داریم در رابطه با همین موضوعی که اتفاق افتاده بتوانیم یک تصمیمی بگیریم.
آقای عسکری: ما در قالب وظیفه ذاتی که داریم، حالا اتفاقاتی که میافتد من به جهت استحضارتان تا الآن بالغ از ۵۰ نامه مکتوب کردم خدمت ریاست جمهور، یک جاهایی که دستگاه قضایی باید ورود میکرد، حتی مکاتباتی که با رئیس جمهور داشتیم خدمت رئیس مجلس هم دادیم ایشان هم با جدیت مسائل را دنبال کرده. در جلسات سران قوا هم مطرح کردند اتفاقاتی که دارد میافتد حتماً باید مدیریت شود که این مشکل به وجود نیاید در حوزه تولید ما. کما این که ما با توجه به ظرفیتها و قابلیتهایی که داریم اگر مدیریت خوبی لحاظ کنیم هم میتوانیم تولید خوبی داشته باشیم، یعنی هم تولید کننده را میتوانیم فضا ایجاد کنیم که با خیال راحت تولید کند، هم مصرف کننده، هم میتوانیم مازاد...
آقای عسکری: یک درصدش بدون تعارف؛ سوء مدیریت است، باید واقعیتها را بگوییم. در حوزه بحث تولید مرغ ما بارها جلسه گرفتیم و تأکیدمان هم بر این بوده که در این حوزه شما باید مدیریت کنید، مدیریت به این منظور که اگر در جایی لازم است وزارت جهاد کشاورزی از اعتبارات خود بگذارد بتواند تولید کننده را حمایت کند، به جهت سفره و سلامت مردم، تولید بیشتر، بهتر و با کیفیت تر، دستگاه متولی؛ وزارت جهاد کشاورزی است یعنی وزارت جهاد کشاورزی در این راستا باید بیاید کار را دنبال کند، نتیجه اش را هم اعلام کند. حتی در جاهایی ما اشاره کردیم مصداق ترک فعل در مکاتبات بود، این اتفاقات دارد میافتد. من تقریباً هفته گذشته بود رئیس اتحادیه تولید کنندگان مرغ اعلام کرد ۲۲ و ۲۳ آذر ماه، ۱۵ میلیون جوجه معدوم شده، ما مکاتبه کردیم وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخ دهد چرا این ۱۵ میلیون جوجه معدوم شده؟ دلیلش چیست؟ اگر جوجهای معدوم شود حتماً در، بالأخره ما هر ۴۵ روز یک بار برداشت میکنیم مرغداریها را، یعنی روند باید به گونهای باشد که هم بازار دچار مشکل نشود، هم برای تولید آینده با مشکل مواجه نشویم. الآن یک وقفهای ایجاد میشود، این وقفه باعث میشود که نوسان قیمت مرغ را داشته باشیم و در این راستا هم تولیدکنندگان مان آسیب میبینند هم مصرف کنندگان مان دغدغه داشته باشند در نحوه مصرف مرغ.
مجری: این که میگویند اتحادیهها بناست ورود پیدا کنند، شما خوشبین هستید به آن؟
آقای عسکری: اتحادیه ها، ضمن این که تشکر میکنم از همه دست اندرکاران، ما خیلی مواقع خوب مدیریت نمیکنیم، میاندازیم به گردن دیگران، اتحادیهها بالأخره وظیفه اصلی این بحث؛ پشتیبانی امور دام است. وزارت جهاد کشاورزی باید در قالب نقشه راه حرکت کند در این مقطع زمانی، چون ما مصرف مرغ مان در ایام مناسبتهای مذهبی مصرفش بیشتر است، جشنها مصرفش بیشتر است، در ایام عید و مباحث این چنینی مصرف بالاست. ما باید مدیریت کنیم میزان مورد نیاز کشور به تناسب فضای زمانی و مکانی مشخص شود که بر اساس آن بتوانیم...
آقای عسکری: مرغداران ما بارها با عزیزان تولید کننده صحبت کردم، این سامانه سماست اطلاعاتی را جمع آوری میکند نمیتواند پردازش کند، در قالب مثلاً همین بازارگاهی راه اندازی کردند، نفساً بازارگاه خوب بود، ولی خروجی خوبی نداشت. الآن خیلی از عزیزان ما که تولید کننده هستند مدت هاست پول ریخته اند به حساب بازارگاه که نهاده به آنها بدهد، نهاده در اختیارشان قرار نداده.
مجری: در فولاد و بهین یاب و... این داستانها را...
آقای عسکری: بله، متأسفانه میآییم یک تصمیمی میگیریم بدون این که این تصمیم را بررسی اش کنیم، همین بازارگاه ابتدا هم اعلام کردید گفتیم بازارگاه فلسفه اش؛ فلسفه خوبی است، وجودش خوب است منتهی باید مدیریت کنیم. الآن مراجعه کنندگان و تولید کنندگان ما در بخش دامی مرتباً مراجعه میکنند که مثلاً شش ماه پیش ما در بازارگاه ثبت نام کردیم، پول هم ریختیم به حساب، نهاده به ما داده نشده. اینها ایراد مدیریتی است. دوستان در این راستا باید تعیین تکلیف کنند بدون تعارف.
مجری: شما خوشبین هستید که با همین جلساتی که برگزار میکنید مدیریت اصلاح شود؟
آقای عسکری: وظیفه مان این است که دوستان را صدا بزنیم، ایراداتی که هست تذکر دهیم، خیلی جاها مکتوب کردیم، من خدمت وزیر جهاد کشاورزی مکاتبات زیادی داشتم، جلسات متعددی هم داشتیم، همین هفته گذشته بحث میوه شب عید را داشتیم، سال گذشته در بحث میوه شب عید اتفاقاتی افتاد که بسیار نگران کننده بود. ما برای میوه شب عید قانوناً باید میوه را از تولید کننده بخریم بیاوریم سورتینگ؛ بسته بندی کنیم، بگذاریم در سردخانه، به موقع در اختیار مصرف کننده قرار دهیم. سازمان تعاون روستایی آمد بدون این که سورتینگ و بسته بندی کند میوه را مستقیماً از تولید کننده خرید مستقیم برد در سردخانه. ما هشت استان را دوستان مان را فرستادیم بازدید کردند، گزارش داریم، فیلم گرفتیم به خود آقای وزیر اعلام کردیم این اتفاقات افتاده، شما باید پاسخگو باشید. کما این که دیدید چه اتفاقاتی افتاد.
مجری: آقای وزیر اینها را میدانست یا نمیدانست؟
آقای عسکری: ما باید پیگیری میکردیم، آقای وزیر میدانست یا نمیدانست ما به اطلاعش رساندیم که این اتفاقات افتاده شما در راستای فضایی که شکل گرفته شما باید پاسخگو باشید. هفته گذشته هم، هم وزیر جهاد کشاورزی، هم دستگاههای متولی را دعوت کردیم در کمیسیون اعلام کردیم برای میوه شب عید چه برنامهای دارید؟ دوستان اعلام کردند برای میوه شب عید میخواهیم بگذاریم در اختیار بخش خصوصی. ما نپذیرفتیم، گفتیم سال گذشته در اختیار خودتان بوده، خروجی خوبی نداشته، الآن میخواهید به بخش خصوصی با چه تضمینی؟ چه کسی میخواهد پاسخگوی قضیه باشد؟ قرار شده این هفته بیایند پاسخ دهند، چون ما زمانی دیگر تا شب عید نداریم، قطعاً در این راستا باید جمع بندی کنند که در راستای برطرف کردن دغدغه مردم. به دلیل نوسانات قیمتها در بحث امنیت غذایی اتفاقاتی که افتاد، مناقشهای که در منطقه افتاد روی غذا تأثیر گذاشت، نه تنها در کشور ما بلکه در دنیا. ما باید یک برنامه ریزی کنیم، در قالب یک نقشه راه حرکت کنیم که اتفاقات خوبی بیفتد. بالأخره این دغدغه را ما باید برطرف کنیم، ما به عنوان دستگاه نظارتی و مجموعه اجرایی به عنوان کسی که متولی کار است.
آقای عسکری: آقای وزیر به ما اعلام کرده که میخواهیم بدهیم به بخش خصوصی، ما نپذیرفتیم، گفتیم قبول نمیکنیم این را.
مجری: خودشان هم که میفرمایید مدیریت ندارند.
آقای عسکری: مدیریت خودشان در گذشته مشکل ایجاد کرد، همه در جریان قرار گرفتند. این هفته قرار شده بیایند توضیح دهند، یعنی اعلام کنند چکار میخواهند کنند؟ یعنی ما با جدیت مسأله را دنبال میکنیم، پیگیری کردیم که در حوزه بحث مربوط به میوه شب عید چکار باید کنیم. بحث مرغ هم، همین است، ما اعلام کردیم. در راستای تولید ما به عنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی وظیفه مان حمایت از تولید است. ما از تولید حمایت، پشتیبانی و مسائل مشکلات بخش تولید را دنبال و احصاء و به دستگاههای متولی اعلام میکنیم. دستگاههای متولی طبق قانون مکلفند در راستای حل مشکل کار را جلو ببرند. خیلی مواقع اتفاقاتی میافتد، دولت باید اعتبار تزریق، کمک و یک جاهایی از ذخایر خود کار را دنبال کند که بتواند بازار را مدیریت و تنظیم کند.
آقای عسکری: یک نکتهای را عرض کنم؛ در احکام دائمی برنامه پنجم و ششم آمده؛ «گذاشتن تعرفه بر صادرات محصولات کشاورزی تحت هر شرایطی ممنوع است.» فلسفه وجودی این قانون چیست؟ این است که تولید کننده ما تولید کند، کسی که متولی صادرات است بازار را بررسی و بازاریابی میکند، هر کجا ما بازار را از دست بدهیم خیلی راحت کشورهای دیگر میآیند بازار جایگزین میشوند و پر میکنند، بازار را میگیرند؛ این ایراد است در کشوری که ۵۰۰ میلیون جمعیت پیرامونی اش علاقه مندند به محصولات کشاورزی اش؛ ظرفیت و قابلیت خوبی است. ما متأسفانه در بحث گذاشتن تعرفه بر محصولات کشاورزی یک اشتباهی میکنند دوستان که بارها هم تذکر دادیم ضمن این که در بودجه ۱۴۰۱ بند «ش» تبصره ۸ ما اعلام کردیم.
مجری: این مگر مصوبه شورای سران سه قوه را ندارد که جهاد کشاورزی بتواند خودش تعرفه بگذارد رأساً؟
آقای عسکری: طبق قانون، اصلاً نباید تعرفه گذاشته شود.
آقای عسکری: در شورای اقتصاد یک چیزی را دیدند، ولی ما معتقدیم به این که در بحث صادرات محصولات کشاورزی ما ظرفیتها و قابلیتهای خوبی داریم، ما چه اشکال دارد تولید کنیم، نظارت کنیم، صادرات هم انجام دهیم، بازارهای منطقه را به دست بیاوریم. امروز اگر ما در حوزه صادرات تصمیمات خلق الساعه نگیریم، ما وزارت امورخارجه را شخص آقای وزیر را دعوت کردیم گفتیم برای ما تعیین تکلیف کنید در حوزه صادرات سیاستهای شما چیست؟ تمامی سفرای جمهوری اسلامی در کشورهایی که مرتبط بودند با حوزه صادرات ما دعوت کردیم، نشستیم صحبت کردیم، حوزه مأموریتی را مشخص کردیم. وزیر خارجه، معاون اقتصادی ایجاد کرده یعنی الآن آقای صفری بحث صادرات را دنبال میکند؛ هم بازاریابی، هم صادرات را. ما یک پیشنهاد دادیم به آقای وزیر گفتیم شما در هر سفارت جمهوری اسلامی تعدادی کارشناس بگذارید برای صادرات، واردات و مسائل اقتصادی که ما بتوانیم این فضای صادرات را مدیریت کنیم، از این فرصت و موقعیت استفاده کنیم، ارزآوری داشته باشیم که هم تولیدکنندگان رضایت خوبی داشته باشند، بتوانند با خیال راحت تولید کنند، هم صادرکنندگان بتوانند فضای صادرات ایجاد کنند، هم بازارها را در دست بگیریم. الآن خیلی جاها ما به محض این که وقفه ایجاد میشود در صادرات مان کشورهایی مثل ترکیه به راحتی میآیند جای ما را میگیرند.
مجری: بالأخره مدیریت و تدبیر میکنند، نمینشینند ببینند که حالا...
آقای عسکری: باید هنرمندانه، خلاقانه و مبتکرانه در حوزه صادرات بخش کشاورزی کار کنیم.
آقای عسکری: یک توضیح دهم ما متأسفانه از دهه ۶۰ به این طرف بدون برنامه ریزی آب سفرههای زیرزمینی را استحصال کردیم یعنی میزان ورودی ما به سفرههای زیرزمینی و میزان استحصال آب از سفرههای زیرزمینی هماهنگی نداشت. اگر مثلاً هزار مترمکعب آب به سفرههای زیرزمینی ورود میکرد، ۱۰ هزار مترمکعب آب استحصال میکردیم. مشکلی ایجاد کرد برای ما، خیلی از دشتهای حاصلخیز ما از مرحله بحران گذشت. با توجه به اتفاقاتی که افتاد، خشکسالیهای پی در پی، در بودجه ۱۴۰۱ ما مصوب کردیم که کلیه درآمد سازمان جنگلها و مراتع؛ از فروش زمین، مرتع، گیاهان دارویی، هر آن چه که اتفاق میافتد و درآمد دارد صفر تا صد به جای این که واریز شود به حساب خزانه در اختیار سازمان جنگلها و مراتع قرار بگیرد و این سازمان در راستای بحث طرحهای آبخیزداری کار را دنبال کند بتواند آب را هدایت کند به سفرههای زیرزمینی.
آقای عسکری: الآن خوشبختانه با یک برنامه ریزی که صورت گرفته، جلسات متعددی که ما در کمیسیون کشاورزی داشتیم و در بازدیدهای میدانی که در استانها داشتیم، تلاش کردیم استانها بیایند پای کار، حتی استانداران محترم استانها بتوانند از ظرفیتهای استانی خود استفاده کنند، این اتفاق بیفتد. الآن در حال اجرا شدن است.
آقای عسکری: انجام شده، الآن شروع شده منتهی یک مقداری نیاز به پشتوانه مالی دارد که اینها درآمدهایشان را بیاورند کار را دنبال کنند. کار شروع شده، الحمدلله حرکتهایی صورت گرفته.
آقای عسکری: خود سازمان جنگلها و مراتع؛ ظرفیتها و قابلیتهایی داشته، ما جلسات متعددی داشتیم و در راستای آن بررسی کردیم، الآن حتی سهم استانها را مشخص کرده، گفتیم که به تناسب استانها شما کار را شروع کنید، تمام ظرفیتها و قابلیتهای سازمان جنگلها و مراتع آمده پای کار، دارد کار انجام میشود، خیلی جاها پیمانکارهایی گرفتند، قرارداد بسته شده، کار شروع شده، منتهی حتماً نیاز است که پشتوانه مالی دنبال شود، کار شکل بگیرد که ان شاء الله این فضا جلو برود. بازدیدهای میدانی که ما از استانها داشتیم، خیلی از استانها عملاً شروع کردند، کار دنبال شده، بحث طرحهای آبخیزداری دارد عملیاتی و اجرایی میشود.
آقای عسکری: در این بحث هم ما جلساتی داشتیم، گزارشهایی گرفتیم، کار شروع شده، منتهی هنوز به ۱۵ درصد نرسیده. تقریبا حدود بین هفت تا هشت درصد عملیاتی و اجرایی شده، پیش بینی ما این است که بتوانیم با پیگیریهایی که صورت میگیرد به یک نقطه مطلوبی برسیم.
آقای عسکری: در بحث طرحهای آبخیزداری ما خوشبختانه یک برنامهای را دنبال کردیم که بخش خصوصی هم بیاید به کمک سازمان جنگلها و مراتع در بحث طرحهای آبخیزداری، حالا چگونه بخش خصوصی بیاید پای کار؟ خیلی از علاقهمندان به حوزه سرمایه گذاری بخش کشاورزی راغب هستند آب را مهار کنند بتوانند از ظرفیت آبی در قالب سفرههای زیرزمینی استفاده کنند. اینها اعلام آمادگی کردند، بحث کردیم، جلسات داشتیم در کمیسیون در قالب طرح که بتوانیم از ظرفیت و قابلیت بخش خصوصی در حوزه استفاده کنیم، مسیر را به گونهای دنبال کنیم که بحث آبخیزداری که یکی از مباحث جدی آینده کشور است، ما به دلیل استحصال بیش از حد آب سفرههای زیرزمینی، بافت اسفنجی سفرههای زیرزمینی حالت کُمپَکت پیدا کرده، زمین فرونشست داشته، این فرونشست باعث شده سیلابهایی که شکل میگیرد هم مخرب باشد، هم فرسایش خاک داشته باشد و هم خسارت بزند. الآن در شرایط فعلی ما حتماً باید نگاه ویژهای به بحث طرحهای آبخیزداری داشته باشیم. در بودجه ۱۴۰۲ نگاهمان این است که به طور ویژه این بحث را ببینیم. همچنین در برنامه هفتم توسعه نگاه مان به طور ویژه به طرحهای آبخیزداری است. منتهی در بحث احکام اجرایی برنامه ششم توسعه ما متأسفانه یک مقداری از برنامه عقب هستیم، حتماً باید در برنامه هفتم توسعه ببینیم که این مشکل برطرف شود.
آقای عسکری: ما اتفاقاً مدیرعامل تراکتورسازی تبریز را دعوت کردیم در کمیسیون، وزیر صمت و جهاد کشاورزی را هم دعوت کردیم. تقریباً ۲۷ هزار متقاضی داریم برای دریافت تراکتور به جهت اهمیت بخش کشاورزی در حوزه مکانیزاسیون. ما هم بانک کشاورزی و هم مدیرعامل تراکتورسازی تبریز را آوردیم، قرار شد در شش ماهه دوم یعنی تا پایان سال از این ۲۷ هزار تراکتور مورد نیاز ۲۰ هزار تا تأمین کنند، خوشبختانه حرکت خوبی صورت گرفته...
آقای عسکری: تقریباً تا الآن نزدیک ۱۲ هزار تا تراکتور تولید شده.
مجری: تولید نه، چقدرش را الآن دادند؟
آقای عسکری: الآن دارند به تدریج میدهند، آمار دقیقش را ندارم. ولی میتوانیم آمارش را اعلام کنیم. منتهی حرکت خوبی صورت گرفته در این زمینه، ان شاء الله بتوانیم از ظرفیت و قابلیت تراکتورسازی تبریز استفاده کنیم. بازدیدهایی که ما داشتیم از تراکتورسازی تبریز، شیفت اضافه کردند یعنی ظرفیتها را آوردند پای کار، ما پیش بینی مان این است که وعدهای که دادند ۲۰ هزار تراکتور ان شاء الله بتوانند تا پایان سال یا نهایتاً بعد از سال در اختیارشان قرار دهند.
مجری: تا پایان سال آینده.
پایان