افتتاح خط تولید خودروی P۹۰ سایپا؛ بهمن ماه
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از افتتاح خط تولید خودروی P۹۰ سایپا در بهمن ماه خبر داد.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما آقای محمدعلی تیموری با اعلام این خبر افزود: این خودرو بر روی بن سازه (پلتفرم) ساندرو تعبیه شده و استانداردهای ۸۵ گانه را پاس میکند.
وی ادامه داد: موتور این خودرو ME۱۶ است که در مگاموتور در حال راه اندازی خط تولید آن هستیم و اولین نمونههای آن تولید شده و بازار هدف این خودرو کشور روسیه است.
برنامه سایپا؛ تولید ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال
تیموری گفت: برنامه امسال سایپا تولید ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو است که ۱۰ هزار دستگاه صادرات محصول تعهد داریم و ۱۰۰ هزار خودرو نیز وارداتی و مونتاژی خواهد بود و حدود ۵۴۰ هزار دستگاه نیز تولید داخل است که در حوزه تولید داخلی تمام فرآیندها در حال اجراست.
وی اضافه کرد: در دنیا توسعه قطعه سازی بر توسعه خودروسازی مقدم است و تا توسعه قطعه سازی اتفاق نیفتد صنعت خودروسازی رشد نمیکند و با توجه به اینکه ۶ شرکت خودروساز در گروه سایپا فعال هستند، تلاش میکنیم که ظرفیت این سایتهای تولیدی که سال گذشته ۲۵ درصد فعال بوده را امسال به ظرفیت ۵۰ درصد برسانیم و برای رسیدن به ۸۰ درصد ظرفیت برنامه ریزی کرده ایم.
وی افزود: تا هفته گذشته حدود ۴۰۰ هزار خودرو تحویل مشتریان شده و تعهدات معوق زیر هزار دستگاه است و برای تنظیم بازار تولید امسال ۹۲ هزار دستگاه بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته بوده است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: بازارهای صادراتی امسال گروه سایپا کشورهای عراق و ونزوئلا است که اولین محمولهها به این دو کشور ارسال شده است. هزار دستگاه خودرو به عراق به صورت CKD ارسال شده است و به ونزوئلا نیز پک اول هزار دستگاهی ارسال و پک دوم دوهزار دستگاهی در مرحله آماده سازی است.
وی با اشاره به اینکه خودروهای گروه سایپا در چند ماه اخیر از قرعه کشی خارج شده است گفت: هر زمان در سامانه سایپا بر اساس مجوزهای تولید، فروش محصول اعلام شود مردم میتوانند همه خودروهای ما را ثبت نام کنند.
تیموری گفت: با توجه به اینکه امسال قیمت دستمزدها نزدیک به ۵۷ درصد، ترخیص قطعات و خودروها از نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی ۲۸ هزار ۵۰۰ تومانی افزایش و قیمت مواد اولیه هم رشد چشمگیری داشته، ولی نرخ محصولات هیچ گونه افزایشی نداشته و تمام خودروهای سایپا بر اساس قیمت گذاری سال گذشته بوده است.