عضو کمیسیون اقتصادی مجلس میگوید: یکی از مشکلات اساسی کشور در صادرات، نبود زیرساختهای لازم برای ارتباط گیری تجاری با همسایگان است، شهرهای مرزی ما بسیار ضعیفتر از مرزهای مرکزی مان است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما محمد صفائی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه گفتگوی اقتصادی رادیو گفتگو الگوی دیپلماسی اقتصادی کشور در گام دوم انقلاب مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی را تشریح کرد.
سوال: با توجه به موضوع برنامه که الگوی دیپلماسی اقتصادی در گام دوم انقلاب مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی است، نظر شما هم در این خصوص بشنویم به هر حال عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم هستید، تا چه اندازه از این الگو بهره گیری شده است؟
صفائی: ببینید ما کشورهایی که می خواهند اولین ارتباط را با همسایهها داشته باشند شهرهای مرزی شان پیشرفتهترین شهرها است یعنی بالاخره زیر ساختهای لازم را دارد، ریل دارد، فرودگاه دارد، هتل دارد و برعکس ما شهرهای مرزیمان بسیار ضعیفتر از مرزهای مرکزی مان است.
در همین حوزه لذا یکی از مشکلاتی که ما داریم زیرساختهای لازم را برای این ارتباط گیری نداریم ضمن اینکه موانع ما در بحث صادرات بسیار زیاد است به طور مثال ما وقتی که مثلا محصولات کشاورزی را می خواهیم صادر کنیم تصور ما آن چیزی که مازاده باید صادر بشود به هر حال اینکه بازار هدف یک بازار که استمرار در این موضوع را نیاز دارد.
سوال: بله نمیشه این ماه صادر کرد بعد ماه بعد بگه من ندارم برات بفرستم؟
صفائی: بله درسته، ببینید ما اگر به داخل فشار بیاوریم باید بازار صادراتمان ثابت و تثبیت شده باشد برعکس ما چنین وضعیتی را در بازار اصلا نداریم و حتی مسئولان کشور و معاونان تصورشان بر این است که زمانی می تونیم صادرات داشته باشیم محصولات اضافه داشته باشیم در این حوزه.
یکی از چالشهای ما این موضوع است مسئلهی زیر ساخت ها است عرض کردم، موانع صادرات بسیار زیاد است. از جمله همین بحث برگشت ارز و اینها خیلی چالش ایجاد می کند در بحث صادراتی کشور حالا امیدوار هستیم که با توجه به این که ما الان عضو پیمان شانگهای شدیم و عضو دائم این پیمان شدیم. ۴۲ درصد جمعیت جهان در این پیمان است ۲۵ درصد اقتصاد جهان در این پیمان است.
ما باید بتوانیم با توجه به اینکه در صورت بخشی از از اعضای پیمان که در آسیای مرکزی هستند اینها یکی از آرزو هایشان از دورهی روسیه تزاری این بوده است که بیایند به آبهای گرم و ما هنوز این ریل شرق کشور را که آسیای مرکزی رابه بندر چابهار میرساند بعد از ۱۵ تا ۱۶ سال هنوز تکمیل نکردیم و این یکی از راههای نجات کشور است.
یکی از راههایی که حتما می تواند روی اقتصاد کشور اثر مثبتی بگذارد ما که مثلا در بحث خوراک دام طیور و اینها وارد کننده هستیم میتوانیم قلعهی منطقه باشیم به شرطی که این زیر ساختها را داشته باشیم. مسئولان و دولتها به این نکتهها توجه کنند تا بتوانیم وضعیت دیپلماسی اقتصادی را رونق بهتری دهیم.