فراخوان اولین رویداد مسئله محور «سقاخونه» با هدف جذب ایدههای نوآورانه در حوزه زیارت اعلام شد.
وی با اشاره به تاریخچه زیارت در قم گفت: در طول تاریخ و بعد از تدفین حضرت معصومه (س) شاهد ابتکارات و نوآوریهایی در حوزه زیارت هستیم که امروز برای ما تازگی ندارند، اما در زمان خود، بدیع و تازه بودند.
مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق اضافه کرد: ابتدا پیکر حضرت معصومه (س) در قبرستان بابلان مدفون شد، سپس با توجه به رفت و آمد مردم برای زیارت قبر مقدسه، به فکر ایجاد ساختمان افتادند و بعد آرام آرام هنرهای سنتی و تجسمی اضافه شد و حال و هوای حرم را معنوی کرد و کم کم سر در و صحن و سرا ساخته شد. آرام آرام هرچه جلوتر میآئیم، کفشداری، سقاخانه و نقارخانه به حرم اضافه شد.
وی افزود: با افزایش رفت و آمد مردم به شهر قم برای زیارت حرم مطهر حضرت عصومه (س)، بازارهای خرید و مسافرخانه در اطراف حرم ایجاد شدند و سیستم هتل داری پا گرفت.
حجت الاسلام قطبی عنوان کرد: رویداد سقاخونه این پرسش را فراروی استارتاپها و صاحبان ایده قرار میدهد که در شهرهای زیارتی با وسعت مشهد، قم و شیراز چه اتفاقات نو و ابتکارات و خلاقیتهایی برای رفاه حال زائرین و معنویتر کردن حال و هوای شهر میتوان ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه ما دنبال سوق دادن این ایدهها به سمت کسب و کار جدید و ارائه خدمات بیشتر به شهر خود و نیز دیگر شهرها هستیم، گفت: میخواهیم فضایی فراهم شود تا افراد ایدههای خود را در حوزههای متعدد مرتبط با زائر و زیارت ارسال کنند و در مرحله نهایی، این ایدهها تبدیل به محصول و خدمت شود.
در ادامه نشست، حجتالاسلام سید احمد طباطبایی نژاد، مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم هم با بیان اینکه شهر قم از نعمت حرم حضرت معصومه (س)، مسجد جمکران، امامزادگان واجب التعظیم و…. برخوردار است، ابراز کرد: قم شهری زیارت پذیر است و باید زائران تا پیش از تشرف به اماکن زیارتی و معنوی آمادگی این تشرف را با فضاسازیهای معنوی به دست آورند.
وی ادامه داد: در چند سال گذشته مسیر حرم مطهر تا مسجد مقدس جمکران بهعنوان جاده فیروزهای برای اقدامات فرهنگی و آداب تشرف در نظر گرفته شد که شیوع کرونا سبب عدم پیشبرد اهداف در این طرح شد که مجدداً برنامهریزیها برای این اقدامات صورت گرفته است.
مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم اجرای طرح حریم حرم در جوار حرم مطهر حضرت معصومه (س) را مورد توجه قرار داد و افزود: این طرح نیز از سه راه بازار تا میدان جانبازان برای استفاده از ظرفیتهای معنوی و فرهنگی این محور اجرایی شد که در این مدت بیش از ۴۰ رویداد مختلف اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه فضای شهرهای زیارتی باید متفاوتتر از دیگر شهرها باشد، یادآور شد: رسانهها و خبرنگاران باید در این مسیر همیار دستگاههای مختلف باشند تا بتوان از فرصت زیارت برای پیشبرد برنامههای فرهنگی استفاده کرد.
نادری، مسئول کارگروه مجموعه گردشگری کلانشهرهای کشور در سخنانی درباره این رویداد گفت: انتظار داریم صاحبان ایده درباره حمل و نقل، تکریم زائران، اطلاع رسانی، شیوه میزبانی، درآمدها و اقتصاد گردشگری به ما ایده دهند.
وی خاطرنشان کرد: مهلت ارسال ایده به دبیرخانه رویداد سقاخونه تا ۳۰ بهمن ماه است که داوری ابتدایی بعد از این تاریخ در قم انجام خواهد شد و سپس بحث تجاری سازی ایدهها در شیراز انجام خواهد گرفت.
نادری با بیان انیکه آئین اختتامیه در شهر مشهد خواهد بود، گفت: به هر شهری ظرفیتی برای ایدههای برگزیده داده خواهد شد تا در مرحله نهایی ارزیابی شوند و در نهایت، حمایتهای معنوی از ایدههای برگزیده صورت خواهد گرفت و مقدمات استفاده از افراد ایده پرداز در مشهد برنامه ریزی و اجرا خواهد شد.
وی تصریح کرد: در ۱۷ شهر دیگر نیز برنامه ریزی شده تا اطلاع رسانی صورت گیرد و افراد دیگر شهرها هم برای ارسال ایده به دبیرخانه رویداد اقدام کنند.