معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران با اشاره به دو بخشی بودن تصمیمات کمیته اضطرار گفت : بخشی از آن برای کاهش آلودگی هوا هست و بخشی از آن هم که ناظر به سلامتی شهروندان است برای کاهش مواجهه است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیماآقای عابد ملکی معاون هماهنگ
سوال : حتما شما هم در تهران ساکن هستید و بی شک از این وضعیت آلودگی هوا و مضراتش شامل حال شما هم می شود می خواهیم بدانیم آخرین مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا چه بوده و چه تصمیماتی در این زمینه گرفته شده است ؟
ملکی : همانطور که اشاره کردید ، متاسفانه شرایط پایداری هوا را داریم در آسمان استان تهران و وضعیت هوا ناسالم برای همه گروهها هست . الان شاخص عدد بالای ۱۸۰ را نشان می دهد و این نشان می دهد که همشهریان عزیز هم استانی های عزیز باید مراقبت خوبی و از سلامتی خودشان داشته باشند ما مجبوریم که در کارگروه اضطرار آلودگی هوا تصمیماتی را بگیریم این تصمیمات طبیعتا یک مقدار محدودیت و سختی برای شهروندان ایجاد می کند مصوبات کارگروه دو بخش دارد بخشی از آن برای کاهش آلودگی هوا هست که البته به صورت موقتی است از جهت کاهش تردد و محدودیت هایی که برای مثلا کامیون ها و کامیونت ها و خودروها ممکن است ایجاد کنیم و بخشی از آن هم که ناظر به سلامتی شهروندان است برای کاهش مواجهه است .
مخصوصا افراد پرخطر و حساس که در شرایط آلودگی هوا کمتر قرار بگیرند و خدایی نکرده سلامتی شان به خطر نیفتد . دیشب یک هماهنگی شد برای دورکاری تعدادی از کارمندان که اعلام هم شد بر مبنای این همه خانم های باردار کارمند ، خانم هایی که فرزند زیر شش سال یا فرزند دبستانی دارند ، همه کارمندان بالای ۵۰ سال ، کارمندانی که دارای بیماری های قلبی ریوی تنفسی دیابتی و سرطان و رماتیسمی هستند و یا فشار خون بالا دارند و بهرحال بیمارانی که ممکن است استقرارشان در شرایط آلودگی هوا سلامتی آنها را به خطر بیاندازد قرار شد که امروز همه این کارمندان دورکار باشند این وضعیت احتمالا برای روزهای فردا و پس فردا هم ادامه خواهد داشت طبیعتا اگر شاخص عدد بالایی قرار داده شده باشد ما مجددا اطلاع رسانی می کنیم و این محدودیت ها را اعلام می کنیم .
سوال : همه ما می دانیم که این دورکاری و نیامدن و تعطیلی مدارس ، طرح زوج و فرد از در منزل این ها یک راهکارهای بعد از بوجود آمدن این آلودگی هستند راهکارهای بنیادی که در واقع این حجم از آلودگی نباشد چیست چه اقداماتی صورت گرفته است به غیر از تعطیلی مدارس و این موارد یکه شما اعلام فرمودید راهکارهای دیگری در دست بررسی هست ؟ راهکارهایی که این قدر وضعیت به بحران تبدیل نشود ؟
ملکی : سوال بسیار دقیقی است ، این کارگروه که عرض کردم که زیرمجموعه استانداری تهران برگزار می شود با حضور دستگاههای مربوطه ، صرفا کارگروه شرایط اضطرار است و همین تصمیمات موقتی یا برای کاهش موقتی آلودگی هوا و یا کاهش مواجهه مردم با هوای آلوده است . در کنار این کارگروه اصلی آلودگی هوا قرار دارد که وظیفه اش اجرا و نظارت بر اجرای قانون هوای پاک است ما هفته گذشته هم با حضور وزیر کشور و تعدادی از وزرا جلسه نسبتا مفصلی داشتیم چون فصل بودجه ۱۴۰۲ هم هست اختصاص منابع لازم برای اجرای قانون هوای پاک که البته از تعدادی از این موارد سالها می گذرد و به اندازه کافی در این زمینه موفق نبودیم و قانون را به اندازه کافی اجرا نکردیم که البته مهم ترین دلیل آن شاید منابع مورد نیازو بودجه مورد نیاز بوده است .در این زمینه باید اشاره کنیم به مثلا فرسودگی خودروها و مخصوصا موتورسیکلت ها و لزوم جابجایی این ها با وسایل استاندارد نو.
سوال : البته در این مدت باید ببینیم که این موتورسیکلت هایی که اینقدر راجع به این ها صحبت می کنیم چند در صد در آلودگی هوا سهم دارند چون می دانیم و گفته می شود که آلودگی هوا در این سالها شرایطش آنقدر مربوط به موتورسیکلت ها نیست یعنی با این وضعیت بحرانی که بوجود می آید اینقدر موتورسیکلت عامل آلودگی نمی تواند باشد مسائل مهم تر و اتفاق های بزرگتری است که باعث این سطح از آلودگی می شود .
ملکی : من داشتم همه مواردی که اهم آلاینده های شهر تهران هست را عرض می کردم چرا موتورسیکلت ها و خودروهای فرسوده هم در این زمینه هستند اصولا منابع متحرک یکی از مهم ترین آلاینده ها هستند که البته سیاهه انتشاری تهیه شده توسط دانشگاه و ارائه شده قابل بررسی هست سازمان محیط زیست متولی این موضوع است و بر مبنای آن این دستورالعمل و قانون هوای پاک نوشته شده است .
یکی از مهم ترین علل که شما هم به آن اشاره کردید صنایع و نیروگاههای آلاینده است که هم باید سوخت هایشان استاندارد باشد و هم باید از فیلترهای مناسبی استفاده کنند تا خروجی دودکش این ها شهر را و محدوده های اطرافش را آلوده نکنند در این زمینه حتما تدابیری اندیشیده شده برایاین که انشاالله گاز به این نیروگاهها و صنایع برسد و علاوه بر این که از سوخت مناسب استفاده می کنند حتما از فیلتراسیون هم استفاده کنند .
یکی از مهم ترین اقدامات دیگر توسعه حمل و نقل عمومی و مخصوصا مترو و اتوبوس است که ما الان متاسفانه اتوبوس های مناسبی در سطح شهر تهران و در سطح استان نداریم تعداد زیادی از اتوبوس های شهرداری ها استاندارد لازم را ندارند فرسوده هست و حتما باید با اتوبوس های استاندارد یورو ۵ یا یورو ۶ تعویض و جایگزین شوند و امیدواریم در فصل بودجه ۱۴۰۲ بتوانیم بخشی از این کار را انجام بدهیم و در مورد مترو هم توسعه مترو چه در شهر تهران ، چه اتصال متروی شهرهای حومه به شهر تهران از مهم ترین منابع است که دارد تدارک دیده می شود که انشاالله بتوانیم با تخصیص منابع لازم بخشی از این را در طی سالهای آینده به مرور انجام بدهیم و البته این کاهش الودگی همراه باشدبا هوای ناپایدار و باد مناسب و انشاالله هوای تهران هوای بهتری باشد .