سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست می گوید یکی از علتهای اصلی آلودگی هوا نبود حمل ونقل عمومی کارآمد و به روز است.
سوال : شما هم با کلاهخود و کلاه کاسکت و ماسک و کپسول اکسیژن تنفس و صحبت می کنید یا این که شما هم در شهر با این هوای آلوده هستید؟
گلعلی زاده : با توجه به استمرار آلودگی هوا و تشدید آلودگی هوا دیشب پیگیری هایی که ریاست محترم سازمان داشت از طریق وزارت بهداشت منجر به اصلاح این مصوبه شد و قرار شد که دور کاری هم اعمال شود به دلیل این که با توجه به گزارش سازمان هواشناسی ، ما در روزهای آینده هم با پایداری هوا مواجه هستیم و اگر ۴۸ ساعت ما پایداری هوا را داشته باشیم طبیعتا یک پله ما بالاتر را باید ببینیم .
سوال : من اول از خودتان پرسیدم که خود شما الان واقعا چه کار می کنید با آلودگی ؟
گلعلی زاده : ما هم مثل بقیه مردم هستیم البته با خودروی شخصی تردد نمی کنیم و با خودروی عمومی داریم تردد می کنیم .
سوال : آخر شما همکاری داشتید که سالها با دوچرخه می آمد و بزرگراه همت را می آمد سمت سازمان حفاظت محیط زیست .
گلعلی زاده : آن آسیبش بیشتر است در هوای آلوده.
سوال : راه حل کجاست ؟ مردم مدام می پرسند که بالاخره راه حل چیست . درست است ما هر سال به این گرفتاری دچار می شویم آمارها در می آید که میزان روزهایی که هوای پاک داشتیم چقدر کم است ولی می بینیم که هم ساخت و ساز افزون تر می شود و هم بارگذاری روی تهران پهنه بسیار بسیار وسیعی را در بر گرفته است خودروهایمان اینگونه است موتورخانه هایمان یک جور دیگر است و تازه عده ای که از سمت قزوین می آیند می گویند که این خبرهایی که گفته می شود مازوت نمی سوزانند فقط خبر است بیایید ببینید که چقدر مازوت از نیروگاه برق ما شاهد هستیم به سمت تهران ؛ چه پاسخ و چه راهکاری وجود دارد؟
گلعلی زاده : مسئله آلودگی هوا که مشخص است مطالعاتی که از سالهای گذشته انجام شده و راه حل ها هم در مصوبات در قانون هوای پاک و در آیین نامه های اجرایی مشخص شده است؛ اما یکی از مشکلاتی که ما در حوزه آلودگی هوا داریم این است که انباشت تکالیف انجام نشده در سنوات گذشته است , طی ۲۰ سال گذشته ما اگر آن تکالیفی که در قانونگذار پیش بینی کرده بود انجام می شد طبیعتا الان ...
سوال : یعنی الان شما می فرمایید چون در گذشته انجام ندادیم عملا دیگر محکومیم به این وضع؟
گلعلی زاده : خواستم بگویم که انباشت تکالیف انجام نشده است .
سوال : این ها را می دانیم می خواهیم بدانیم الان باید چه کرد ؟
گلعلی زاده : الان که تصمیماتی که در مصوبه ها می گیرند از دو منظر قابل بررسی است یکی این که کاهش مواجهه مردم با آلودگی هوا و بحث سلامت مطرح است و دوم هم ایجاد یکسری مقاطع زمانی و مکانی و نویی برای این که ما به شرایط حادتری دچار نشویم یعنی وضعیت آلودگی هوایمان به شرایط سخت تری و خطرناک وارد نشود این تصمیمات گرفته می شود طبیعتا این ها راه حل نیست این ها به صورت مقطعی هستند و همانطور که اشاره کردم از دو منظر قابل بررسی است و موضوعی که چه کار باید کرد ؟ ببینید یکی از مواردمان این است که چه کار باید کرد و موارد دیگر این که چه کار نباید کرد ؟ شما در صحبت هایتان اشاره داشتید بحث جمعیت و بحث افزایش ترافیک و این ها مواردی است که تشدید کننده وضعیت آلودگی هوا است ما منابع انتشارمان را سال به سال داریم اضافه می کنیم هر چقدر هم اگر اقدام کنیم اقدامات ما را بی اثرتر می کند این افزایش منابع ..............
سوال : آخر ما یک نقطه ی روشن بعنوان یا یک کانون فصل الخطاب نداریم شما می گویید اقای معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان شما مصاحبه می کنند تا اجلاس بین المللی مصاحبه می کنند، داخل می گویند، ولی مسئله سر این است که مجوز ساخت و ساز را کس دیگری می دهد ، این موضوع یک چیز پیچیده ای شده است ، بالاخره این گره را خودمان هم داریم می زنیم .
گلعلی زاده : دلایلش را من به شما بگویم چرا . این که درخیابان که شما تردد می کنید , بیشتر خودروها تک سرنشینند. چرا خودرو تک سرنشین استفاده می شود؟ به دلیل این که ما حمل و نقل عمومی خوب و کارآمدی نداریم .
سوال : چرا حمل و نقل عمومی کارآمدی نداریم ؟
گلعلی زاده : هم از نظر کفایت تعداد و هم از نظر کیفیت . برای نمونه در تهران بیش از ۸۱ درصد اتوبوس هایمان فرسوده است، حمل و نقل مان فرسوده است . حمل و نقل فرسوده همین که بحث های ایمنی مطرح است در کنارش هم ما بحث آلودگی هوا را داریم به دلیل این که هم مصرف سوخت بیشتری می کند و هم آن تجهیزات کاهنده آلودگی هوا را .....
سوال : چرا فرسوده شده و چه کسی باید این فرسودگی را مدیریت می کرده است ؟
گلعلی زاده : در واقع این را هم وزارت کشور ، سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و هم شهرداری ها ۵۰ درصد تکلیف دارند که حمل و نقل عمومی را هم توسعه بدهند و هم نوسازی کنند . ما اگر صرفا به توسعه حمل و نقل عمومی نگاه کنیم و حمل و نقل فرسوده مان را جایگزین نکنیم یک بار آلودگی را داریم اضافه می کنیم به بار آلودگی قبلی؛ یعنی این توسعه باید حتما همراه با نوسازی باشد یعنی خودروهایی که ۲۵-۳۰ سال از سنشان می گذرد باید از رده خارج شوند و در کنارش هم ما توصیه با حمل و نقل عمومی تاکیدا در کلانشهرهایی مثل تهران ، اصفهان ، کلانشهرهایی که منابع متحرک بیشتری دارد حمل و نقل عمومی پاک یعنی اتوبوس های برقی ، اتوبوس های گازسوز باید بیاوریم اتوبوس دیزلی با توجه به این که انباشت آلایندگی داریم و تقریبا بیش از ظرفیت ما بارگذاری کردیم طبیعتا منجر به تشدید آلودگی هوا می شود .
سوال : می شود امیدوار بود ؟
گلعلی زاده : من به شما این نوید را بدهم اگر ما ببینید دو تا برنامه ۵ ساله ، الان ما ۴ ساله برنامه هفتم هستیم اعتبارات و زیرساخت های لازم را برای اجرای تکالیف قانون هوای پاک انجام بدهیم و از طرفی به آن نباید ها هم توجه کنیم طبیعتا شاهد کاهش آلودگی هوا خواهیم بود ولی در کنار این ما میزان وابستگی به سوخت های فسیلی را باید کاهش بدهیم ما ۹۴ درصد تولید انرژی مان بر اساس احتراق سوخت های فسیلی است . این عدد نگران کننده است .
سوال : ولی آفتابی که به ما می تابد بی مصرف می ماند مثل گاز فلر است .
گلعلی زاده : از طریق نیروگاههای تجدید پذیر که خوشبختانه برنامه سه ساله که وزارت نیرو دارد ، امیدواریم که این برنامه محقق شود ده هزار مگاوات قرار است توسعه بدهند در بحث حمل و نقل عمومی هم که اشاره کردم قراردادهای وزارت کشور بسته و شهرداری ها هم ورود پیدا کردند در این حوزه ها هم اگر تعریف کنیم می توانیم شاهد کاهش محسوس آلودگی هوا باشیم.
سوال : امیدوارم که ما تغییری را ببینیم این حوزه ، حوزه ای نیست که فقط بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست باشد انصافا کل دولت و کل مردم یعنی اگر بخواهد اتفاقی بیفتد و واقعا هم نمی شود همه را نقد کرد . اصلا همه در آن دخیل هستیم . واقعا فصلی هم نیست که ما انگشت تقصیر به سمت شما و یا معاون و یا به سمت مردم و .... بگیریم واقعیت این است که همه داریم تنفس می کنیم و امروز درست فصلی است که یک تشریک مساعی جمعی را می خواهد و چاره ای نداریم درست مثل حادثه خاص است که می شود بحران و باید حل کرد.ما تلاشمان را می کنیم که با کمک همه مشکلات را بتوانیم به نوعی حل کنیم .