شهرداری تهران با بیان اینکه روزی که آمدیم دو سال و نیم بود که شهرداری در تنش مالی بود، اعلام کرد: تا امروز ریالی قرض نگرفتهایم و یک سانتیمتر تراکم سیار نفروختیم و ۹۹ درصد منابع ما در سال گذشته نیز محقق شد.
وی خاطرنشان کرد: پروژه بزرگراه شهید بروجردی که فاز اول آن امسال افتتاح میشود و منطقه ۱۸ نجات پیدا میکند، عملیات اجرایی یادگار امام (ره) برای خروج آن از بن بست آغاز شده و یک سال و نیم بعد تقدیم مردم میشود؛ همچنین آزادراه شهید شوشتری که ۱.۵ درصد بار ترافیکی شرق تهران و ۵.۵ درصد از کل تهران را کم میکند نیز در دستور کار قرار داده شد.
زاکانی گفت: هر هفته تا ۱۲ بهمن افتتاح داریم و از ۱۲ بهمن تا عید به میمنت ورود حضرت امام (ره) هر روز افتتاح داریم؛ با وجود همه مشکلات، از منابع مصوب شورا جلوتر هستیم و امروز میتوانیم ادعا کنیم در شهرداری مشکل منابع نداریم.
وی با اشاره به اینکه ۴ تحول را هدف گذاری کردیم، بیان کرد: نخست تبدیل شهرداری از یک نهاد خدماتی صرف به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی است و در این بحث به عنوان مثال به سراغ موضوع معتادان متجاهر رفتیم که شهرداری هیچ مسئولیتی در آن ندارد و در بحث کودک کار و متکدیان اعلام کردیم که این وظیفه را به ما بسپارید تا به به بهترین نحو خدمت کنیم.
زاکانی افزود: شرایط توسعه نامناسب شهر باعث شده ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار داشته باشیم که ۴۵۶۰ هکتار آن بافت فرسوده است و مواجهه با آن طوری است که اگر خوب نوسازی کنیم در شرایطی که امروز مردم تهران یک میلیون مسکن کم دارند میتوان از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد؛ نوع مدیریت ما مدیریت مشارکتی است و با همه دستگاهها برای حل مشکلات مشارکت میکنیم.
طبق اسناد بالادستی تا سال ۱۴۲۰ باید ۱۱ خط مترو و دو اکسپرس آن تکمیل شود
شهردار تهران با بیان اینکه کل تهران ۶۰۰ کیلومتر بزرگراه دارد که با ۹۸ اصلاح تقاطعی ۷۸۰ کیلومتر راه مردم به ۵۷ کیلومتر تبدیل میشود و ۶۰۰ هزار لیتر مصرف سوخت را به صورت روزانه کاهش میدهد و باعث میشود میلیونها ساعت وقت مردم ضایع نشود، ادامه داد: ابر پروژه کالبدی ما نوسازی شهر بر محور حمل و نقل عمومی است؛ طبق اسناد بالادستی تا سال ۱۴۲۰ باید ۱۱ خط مترو و دو اکسپرس آن تکمیل و ۱۰ میلیون مسافر از طریق مترو جابجا شوند که برای تکمیل خطوط مترو به ۳۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این پول را میتوان از درون ساخت مترو دربیاوریم.
وی اضافه کرد: زیر دانشگاه امام صادق (ع) و در منطقه اسلام آباد ۸۰۰ خانوار هستند که در سختی زندگی میکنند و بر همین اساس طرحی را مصوب کردیم که بالای آن را نوسازی و یکپارچه کنیم و دهها هکتار زیر آن را برای فضای سبز تهران در نظر بگیریم؛ همچنین ده کن ۷۹ هکتار است که هفته پیش طرحی برای نوسازی ده کن مصوب شد و یک ماه پیش نیز طرح ده ونک مصوب شد، علاوه بر این خیابان قزوین از یک منطقه اقتصادی فعال تبدیل به منطقه متروکه شده از همین رو، آن را پهنه S به M تغییر دادیم و مختلط کردیم و به زودی میبینیم که آن نقطه چگونه ساخته خواهد شد.
شهردار تهران گفت: ابر پروژه و تحول دیگر در خصوص مشارکت با مردم و مربوط به سبک زندگی است؛ بیش از ۲۰۸۰ پروژه منطقهای را تعریف کردیم و تحت عنوان طرح "من شهردارم" از مردم نظرسنجی میکنیم که اولویت پروژهها را برای ما تعیین کنند، تحول آخر ناظر به فناوری است که در آن مبتنی بر نیاز شهر و شهروندان زیرساختهایی ایجاد میکنیم که بتوان شهر هوشمند را ایجاد کرد، شهرداری الگو، شهر الگو، شهروند الگو و شهر هوشمند هدف این ۴ تحول است..
زاکانی با بیان اینکه از سال قبل مجموعه و قرارگاهی برای ساخت مسکن راه اندازی کردیم و تعهد دادیم که برای ۱۸۰ هزار واحد مسکن یا تسهیلات ایجاد کنیم یا از طریق زمینهای شهری شرایط مناسب را فراهم کنیم، اظهار کرد: ۴۰۰ هزار واحد تفاهم نامه نوشتیم و تاکنون سازمان نوسازی شهرداری ۲۵ هزار واحد را کارسازی کرد، در حالی که از سال ۸۵ تا قبل از این دوره تنها ۵ هزار واحد کارسازی شده بود؛ در بافت فرسوده یک مشوقهایی دادیم که ابلاغ شده و این مشوقها آنقدر مناسب بود که شورای عالی شهرسازی برای کل کشور تجویز کرد؛ همچنین جهت کاهش هزینههای ساخت و ساز به سمت صنعتی سازی با یک الگوی درست میرویم تا عمر مفید ساختمان را از ۳۰ سال به بالای ۷۰ سال برسانیم.
مطالعات پروژه الآرتی برای تکمیل رینگ شمالی تهران انجام شده است
شهردار تهران آلودگی هوا، ترافیک، بی هویتی شهر، سستی ابنیه، بدمسکنی و بیمسکنی و بازتوزیع بد خدمات را از مهمترین مشکلات تهران برشمرد و یادآور شد: تمام پروژههای موجود را عملیاتی کردیم و دو کلان پروژه داریم که یکی از آنها تونل ۹ کیلومتری است که در حال صحبت با سرمایه گذار هستیم؛ تونلی که از انتهای صیاد تا آزادگان است و دیگر پروژه بحث ال آر تی به طول ۵۰ کیلومتر است که رینگ شمالی تهران را تکمیل میکند و مطالعات آن انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه از سال گذشته تا الان بیش از ۹ هزار میلیارد تومان امکانات شهرداری را برگرداندیم، بیان کرد: در بحث عوارض، عوارض مان را ۵ دسته کردیم و اعلام نمودیم که یک عده از مردم نباید عوارض دهند و عدهای نیز باید بیش از نرم عوارض بدهند که میانگین افزایش عوارض در کل ۲۳ تا ۲۴ درصد است.
زاکانی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی در تهران ۷۲ پارک داشتیم و امروز ۲ هزار و ۳۵۱ پارک داریم، قبل از انقلاب ۴۲۰۰ هکتار فضای سبز پیرامونی تهران بود و امروز ۵۹ هزار هکتار، همچنین سال گذشته ۱۲۵۰ هکتار پیرامون شهر فضای سبز افتتاح کردیم و امسال ۱۵۰۰ هکتار ایجاد میکنیم و در بحث درختکاری نیز به سمت کاشت درختان مثمر میرویم.
شهردار تهران با اشاره به اینکه در بحث املاک نجومی آنچه بیان شد و آنچه اتفاق افتاده بود دو چیز متفاوت بود و قوه قضائیه به آن ورود کرد، بیان کرد: این موضوع آنطور نبود که در رسانهها ذکر شده بود. ما نیز دنبال کردیم که تمام املاک مان که دست دیگران است را پس بگیریم، اما در مجموع بحث املاک نجومی بیشتر به یک اتهام شبیه بود تا یک واقعیت.
وی در پایان درباره موضوع ترافیک توضیح داد: در بحث کاهش ترافیک، روی موضوع حمل و نقل عمومی تمرکز داریم، چرا که در حال حاضر ۶۶ درصد از مردم از خودروهای شخصی و ۳۴ درصد از حمل و نقل عمومی استفاده میکنند و با این شرایط کل تهران تبدیل به پارکینگ میشود؛ امسال فشار خودمان را روی موضوع اتوبوس و تاکسی گذاشتیم و تلاش میکنیم از سال آینده سیستم خدمات دهی عمومی را طوری ترتیب دهیم که مردم خدمات ارزان و مناسب بگیرند تا این نسبت را ظرف سه سال تغییر دهیم و ۴۰ درصد از خودروهای شخصی و ۶۰ درصد مردم از حمل و نقل عمومی استفاده کنند و برای این مسأله تمهیداتی انجام میدهیم، از جمله اینکه قیمتهای حمل و نقل عمومی را در برخی از ساعات روز کاهش میدهیم.