رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: مدیریت شهری برای تامین اتوبوس و واگن مترو خود را به آب و آتش میزند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به دیگر دستور جلسه شورا مبنی بر برنامه نامگذاری تصریح کرد: برای طرحی در کمیسیون ماده پنج باید ضوابطی تدوین میشد که تاکنون تدوین نشده بود و باید انجام شود که بحثی طولانی خواهد بود.
وی با بیان اینکه از مسئولان میخواهیم کمی جدیتر در زمینه آلودگی هوا برخورد کنند، یادآور شد: واقعا چه اتفاقی در خصوص آلودگی هوا افتاده که اکنون شرایط اینگونه است؟ آلودگی هوا مربوط به کل کشور است و علاوه بر اصفهان و تبریز و اراک که آلودگی در آنها دائمی بود، حالا قم و قزوین نیز اضافه شده است. یکی از برنامههای اثر گذار ساخت پلها و رمپ و لوپ هاست که رفت و آمدها را کاهش میدهد و روزانه چند صد کیلومتر از سفرها را کمتر میکند. شورا و شهرداری به آب و آتش میزنند که بتوانند اتوبوس و واگن برای مترو تهیه کنند و برنامههای دیگری را اجرا کنند که به کاهش آلودگی هوا منجر شود.
چمران با اشاره به اهمیت ساخت تقاطعها در کاهش مصرف بنزین تاکید کرد: ما برای بنزین یارانه پرداخت میکنیم و به قیمت جهانی نیست، بلکه با قیمت خاص خود است؛ صرفه جویی در بنزین پیش از این نیز مطرح شده و وزیر نفت اسبق قول داد که هرچه صرفه جویی در مصرف بنزین انجام شود، درآمد آن را به شورا و شهرداری میدهیم که برای حمل و نقل عمومی از آن استفاده شود که انجام نشد. در آن زمان توافقنامه امضا شد، اما به نتیجه نرسید. این اقدام کار درستی بود که باید صورت میپذیرفت.
وی با اشاره به ساخت ۱۰۵ واگن از سوی شرکت واگن سازی یادآور شد: تا وقتی که بخواهند بسازند و وارد کنند زمان میبرد و گمان نمیکنم تا دو سال آینده وارد چرخه شود، اما وزیر کشور بر این موضوع تاکید داشت. مپنا باید بخشی از آن را بسازد، واگن سازی پارس طرح را سوار کند و شرکتهای دانش بنیان نیز بخش دیگر کار را انجام دهند. ما بسیار خوشحال خواهیم شد سریعتر انجام شود، اما تجهیزات را باید خودشان بسازند و یک کار علمی است. چون تعداد محدود است از لحاظ تجهیز کارگاه و صرفه اقتصادی زمانبر خواهد بود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ورود تاکسی به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران گفت: ما ورود تاکسی ساخت خارج را نیز پیشنهاد دادیم؛ وقتی اتومبیل خارجی وارد میشود تاکسی خارجی را نیز میتوانیم وارد کنیم تا در کنار تاکسیهای داخلی از آن استفاده شود.
وی با بیان اینکه رانندگان اسنپ رانندگان داخل شهر هستند و شناسایی نشده و آزمایشات لازم را انجام نداده اند، یادآور شد: مشخص نیست که این افراد آمادگی رانندگی در معابر بین شهری را داشته باشند و یا شاید خودروی آنها ایمنی کامل را نداشته باشد. به همین دلیل اعلام شد که باید مجوز دریافت کنند.