عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: صنعت موتورسیکلت در کل صنعت بخش خصوصی است و دولتی نمی باشد.
سوال: در رسانهها خبری جلب توجه کرد آن خبر هم گرانفروشی نجومی در بازار موتورسیکلت بود و پیوست آن این بود که مثلا فلان موتورسیکلت با فلان نشان تجاری چند است؟ در خارج از مرزهای ما چند است و بعد نتیجه گیری کردند که داریم گرانفروشی میکنیم کاش این دقت و ریزبینی که در موتور وجود دارد در خودرو هم وجود داشت که مثلا ما با پول پراید میتوانیم آن جا یک سانتافه ۲۰۱۹ را میتوانیم بخریم یا مرسدس s۵۰۰، ۲۰۱۰ را شما میتوانید با قیمت ۲۰۷ بخرید مثلا خیلی دور نیست همین اطراف را که نگاه کنیم، کاش این دقت آن جا هم تسری پیدا میکرد، بفرمائید چرا این اختلاف قیمت وجود دارد؟
عرب: این بیشتر یک خبر رسانهای است، ولی در بطن بازار چنین چیزی نیست به خاطر این که صنعت موتورسیکلت کلا صنعت بخش خصوصی است و دولتی نیست و از این طرف هم ما کاملا در این صنعت رقابت تنگاتنگ و شدیدی داریم اگر قرار باشد که گرانفروشی وجود داشته باشد خود به خود توسط تولیدکنندگان صنعت موتورسیکلت خنثی میشود کما این که در این چند سال اخیر هم بحث قیمت گذاری روی صنعت موتورسیکلت نبوده دلیلش هم این رقابت شدیدی است که فی مابین است، شما الان خودتان در تبلیغات رسانه میبینید که شرکتها ادعا میکنند ما در ۴ قسط این موتور را تحویل مردم میدهیم همین قضیه را اگر شما روی خودرو ببینید چنین چیزی نیست، کالا همان است ارز همان است منتها این دو چرخ است و آن چهار چرخ است، رقابتی که وجود دارد در صنعت موتورسیکلت باعث میشود که همیشه قیمت کالا متعادل باشد اگر که بنا بر این باشد یک شرکت گران بفروشد شرکت ثانویه میآید و با قیمت بهتر تمام مشتری هایش را جذب میکند این را مطمئن باشید، این خبر بیشتر خبر رسانهای است، بله ما نوسان قیمت همیشه داریم آن هم دلیلش واضح است نکتهای که حائز اهمیت است این است که بعضی از موتورسیکلتها ممکن است که بصورت انحصار دست یک شرکتی باشد و آن قیمتش به نظر مصرف کننده بالا بیاید که قابل بررسی است.
سوال: در خبر اصلا بحث این نیست که به نسبت قیمت تعیین شده گرانتر میدهند یا دارند این موضوع را به این شکل که اگر باشد جوابش همان میشود که شما فرمودید که نمیتوانیم گران بفروشیم، چون اگر گران بفروشیم از بازار حذف میشویم و کسی از ما نمیخرد، من خبر را نگاه میکنم مقایسه کردند که مثلا یک هوندای ۱۲۵ سی سی کلاسیک در ایران اگر اشتباه نکنم حدودا ۴۰ تومان است مثلا در چین شبیه همین ۱۷ تومان است.
عرب: نه چنین چیزی نیست، موتورهایی که در چین هستند همه کاربراتوری هستند و موتورسیکلتهایی که این جا عرضه میشود همه سیستم سوخت رسانی شان انژکتوری و یورو ۴ هستند، موتورهایی که در چین عرضه میشوند یورو ۲ هستند.
سوال: فقط این نیست مثلا هوندا کلیک ۱۵۰i در ایران ۱۴۰ تومان قیمتش است همین در چک قیمت گذاشتند ۷۵ تومان با یوروی ۴۴ تومانی
عرب: شاید کپی این مدل باشد، چون چینیها هم کپی این مدل را ساختند با نصف این قیمت، در کشور چک ممکن است از چین وارد کرده باشند.
سوال:، چون آنها استاندارد یوروی روز را دارند دیگر نمیتوانیم بگوییم کاربراتوری است.
عرب: شرایط هر کشور فرق دارد عوارض گمرکی، هزینههای سربار و هزینههای تولید، قیمت قطعات ایرانی که ما مصرف میکنیم که یک مجموعه کامل شود مستحضرید که از بین ۴۰-۸۰ درصد قطعات ممکن است که سی کی بی وارد شود ممکن است که یک تا ۶۰ درصد قطعات از این طرف قطعات ایرانی مصرف شود اینها همه در قیمت گذاری ما تاثیر دارد بعید میدانم که ما بتوانیم به این سادگی قیمت یک محصولی را حتی مشترک بین کشور خودمان و آن جا مقایسه به این صورت داشته باشیم ضمن این که من میگویم کار را اگر به کارشناس این کار بسپاریم و بگوییم خودت قیمت در بیاور و به فرموده شما در کشور مثلا چک قیمت چگونه است و این جا قیمت چگونه است این قابل مقایسه است.
سوال: من که اول عرض کردم اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم کاش کسی که این کار را انجام داده در حوزه خودرو هم این کار را انجام میداد این را من قبول دارم، مصرف کننده مثلا با پول پراید میتوانم آن طرف یک سانتافه بخرم، منتها میخواهم بگویم که حالا این که ما بیاییم این کار را تسری دهیم شاید از استدلال شما بعدا خودروسازها هم بتوانند استفاده کنند که بنا به این توضیحات ما هم اگر این گونه میفروشیم و اگر داریم این رفتار را در بازار میکنیم این توجیحاتش است قبول دارید؟
عرب: بله، ما در بحث تولید داخل کشور ادعا داریم و در مقایسه با کشورهای همسایه مانند ترکیه قطعا صنعت موتورسیکلت ما جلوتر از آنها است و از نظر قیمت شما الان مقایسه کنید حتی قیمت همین هوندا ۱۲۵ را با کشور ترکیه مقایسه کنید میبینید قیمتهای ایران ارزانتر است ما الان به عراق و افغانستان صادرات داریم
سوال: الان همین را نگاه میکنم مثلا ما حدود چهل و خوردهای میلیون تومان را با نرخ آزاد یورو یا دلار حساب کنیم میشود مثلا هزار و شصت هفتاد دلار، آنجا در گرانترین حالت دارد ۶۰۰ تا فروخته میشود، الان شما به عراق چند میفروشید؟
عرب: نه نمیشود، مگر این که کاربراتوری باشد. موتورهایی که به عراق صادر میشود کلا سیستم انژکتور نیست و قیمتش حول و حوش ۶۰۰-۷۰۰ دلار است، ولی چیزی که است این است که سسیستم انژکتوری خودش یک قیمتی دارد و قطعاتی به این مجموعه اضافه میشود.
سوال: الان هوندا کلیکی که عرض کردم شما تولید میکنید یا سی کی دی دارد میآید؟
عرب: کلا ورود موتورسیکلت به ایران به صورت سی کی دی است ما بصورت موتور بسته شده مجاز به واردات نیستیم، چرا ممکن است کسی وارد کند، ولی به صورت محدود، نکتهای که هست این است که کلا تولیدکنندگان موتورسیکلت در ایران باید قطعات را بصورت جدا بیاورند و این جا مونتاژ کنند.
سوال: پس الان این موتوری که دارد همان مثلا هوندا کلیک که دارد وارد میشود یک اختلاف نزدیک سه برابری بین این جا و آن جا است از کجا ناشی میشود؟ ما که اینجا تولیدش نکردیم فقط اسمبل کردیم.
عرب: بحث هوندا کلیک مسیر اشتباهی را داریم میرویم من قیمت روز را الان ندارم، ولی چیزی که می بینیم این است که اولا هوندا کلیک از سال ۲۰۲۱ در دنیا توقف تولید دارد و به جایش موتور جدیدتری آمده اگر موتوری هم باشد به خاطر همان توقف تولید که در بازار دیگر عرضه نمیشودقیمتهای کاذبی دارد که امکان دارد دست مشتری به این شکل برسد، اما نکته حائز اهمیت سی کی دیهایی که بصورت انبوه تولید میشود قابل بحث است و مثلا هوندا کلیک که مثال میزنید چند درصد تولید ما را تشکیل میدهد؟ از ۱۰۰ درصد به ۲ درصد نمیرسد، اما در عوض یک سری موتورهای سی کی دی هستند که حائز اهمیت است اینها را اشاره کنید اینها به شکلی در صنعت موتورسازی تاثیرگذار هستند.
سوال: کنار من تهیه کننده برنامه آقای دهنوی هستند.
دهنوی: آقای عرب من آمدم از شما دفاع کنم، من خودم موتور خریدم حدود سه ماه پیش از یکی از برندهای ایرانی، چند چیز را در مورد موتور بگویم که در مورد خودرو اتفاق میافتاد، ولی متاسفانه در باتلاق فرو رفت، یک، من میروم موتور میخرم به من شرایطی میدهد بعد برایم یک ورق میگذارد میگوید چگونه دوست داری شرایط برایت انجام دهم، دوم به من احترام میگذارد وقتی میروم موتور را بخرم، بورس کالا و برو ماشینت را در بم تحویل بگیر اگر دلت میخواهد بخری و اینها ندارد، دو مقوله دارد اصلا نوش جانتان اگر هم کشیدید رویش با دلار بالا که من دیشب دیدم دلار شده ۴۴ تومان، موتور شاید دو درصد رویش رفته است درست میگویم؟
عرب: اصلا گران نشده است.
دهنوی: چک کردم، بعضیها دو درصد بالا رفته است.
عرب: ما بخش خصوصی هستیم و به شدت در حال رقابت و تلاشمان این است که بهترین خدمات و کیفیت را به مصرف کننده ارائه دهیم و در بازار بمانیم.
سوال: شما تائید کنید که من وقتی شروع به صحبت با شما کردم گفتم کاش کسی که این دقت را در موتور داشت در خودرو هم این کار را میکرد.
دهنوی: حداقل این است که عزت شهروند را در صنعت موتورسیکلت حفظ میکنند، حداقل چیز این است که عزت یک ایرانی در صنعت موتورسیکلت حفظ میشود، شما میروید به شما احترام میگذارند چگونه و با چه شرایطی دوست داری بخری، یک سال و نیم هم است که هیچ افزایشی هم نداشتیم و سود هم رویش نمیکشد.
عرب: بله من عرض کردم روی آنتن است که شرکتها ۲۴ ماهه میدهند ارز همان است، کالا همان است. آنها دو سال مردم را معطل میکنند و ما میگوییم ببر دو سال دیگر پولش را بده.
دهنوی: پلاکش هم همان جا است من موتور را خریدم پلاک شده به من تحویل داده است. یعنی از نمایندگی موتور را در میآوری و میروی میگردی.
پایان