تحریم در صنعت خودرو، قطعه سازان را هدف گرفت
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو میگوید: واردات خودرو هیچ وقت در کشور تحریم نبوده است، اما حرف آمریکاییها این بود که دست از ساخت خودرو بردارید و نیاز خود را از واردات تامین کنید.
آقای محمدرضا نجفی منش در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت
خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه صنعت خودرو نخستین هدف تحریمی آمریکاییها در کشور بود، افزود: این تحریم شامل خود خودرو نبود بلکه به قطعه ساز و ساخت خودرو اصابت میکرد.
وی با اشاره به اینکه صنعت خودروی کشور تا سال ۱۳۹۰ سودده بود، اضافه کرد: ماهیت شورای رقابت وارد قیمت و قیمت گذاری شدن و فرمول قیمت دادن نیست بلکه ایجاد رقابت است.
نجفی منش گفت: متاسفانه پس از ورود شورای رقابت به موضوع قیمت گذاری و اعمال قیمت گذاری دستوری خودرو زیان دهی خودروسازان به تدریج در کشور شروع شد.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور افزود: این شیوه قیمت گذاری نادرستترین شیوه برای خودرو است به گونهای که موجب شد خودروسازان هر روز زیان کنند.
وی با بیان اینکه بیشترین زیان خودروسازان تا سال ۱۳۹۶ بود، ادامه داد: از این سال به بعد صنعت خودرو همزمان با اعمال تحریم از سوی آمریکا با افزایش نرخ دلار و رشد تورمهای ۴۰ درصدی بی سابقه نیز مواجه شد.
نجفی منش گفت: نرخ دلار ۳ هزار تومانی در کشور یکباره به ۲۰ هزار تومان افزایش یافت و شوکی سنگین به اقتصاد وارد کرد.
وی ضمن اشاره به رشد تورمهای ۴۰ درصدی بی سابقه در ایران اضافه کرد: علت اصلی افزایش تورم در کشور ناشی از رشد نقدینگی است.
نجفی منش افزود: بطورطبیعی وقتی حجم نقدینگی بالا میرود اما حجم کالا متناسب با حجم نقدینگی بالا نمیرود, قیمتها روند افزایشی به خود میگیرند.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو میگوید: متاسفانه از یک سو قیمتها و نرخ تورم افزایش یافت و از سوی دیگر نرخ خودرو دستوری بود و متناسب با وضعیت اقتصادی افزایش پیدا نکرد و به همین دلیل زیان خودروسازان به مرور زیاد شد و اکنون این زیان به مرز ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.