مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به تکمیل ۷۵ درصدی ظرفیت بندر امام خمینی (ره) گفت: وقتی بندری بالاتر از ۶۰ درصد عملکرد ظرفیت دارد، باید به فکر بندر و اسکلههای جدید بود، به همین دلیل از شش ماه گذشته موضوع بندر بزرگ خوزستان یا بندر خلیج فارس مطرح شده و مطالعات اولیه برای آن انجام شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان خاطرنشان کرد: بندر بزرگ خلیج فارس بین ۳۵ تا ۴۰ متر عمق دارد و شاید عمیقترین بندر باشد، همچنین این بند پسکرانه خوبی از نظر مناطق ویژه اقتصادی دارد و به همه مدهای حملونقلی متصل خواهد بود و در حال حاضر مطالعات برای ساخت این بندر در حال انجام است.
آقایی درباره اینکه در شرایط تحریمی، ساخت بندر بزرگ خلیجفارس چه منطقی دارد، توضیح داد: ابتدا باید به یک مفهوم برسیم که این بندر با چه سطحی از اسلکه نیاز است که آغاز شود. فازهای یک و دوی آن متناسب با نیاز بازار آغاز میشود و سرمایهگذاری برای آن انجام خواهد شد. اینکه اسکله آن چندمنظوره یا کانتینری خواهد بود هم پس از مطالعات مشخص خواهد شد.
وی با تاکید بر اهمیت بنادر استان خوزستان، بیان کرد: شاید بسیاری استان خوزستان را یک استان نفتی بدانند اما این استان از بعد دریایی نیز اهمیت زیادی دارد. سواحل خوزستان ۲۵ درصد سواحل کشور را شامل میشود، این استان ۱۱۸۶ کیلومتر مرز دریایی دارد و ما بیش از ۷۰۰ کیلومتر ساحل قابل کشتیرانی داریم. ظرفیت بنادر استان با صنایع همجوار ۸۰ میلیون تن است که ۶۰ میلیون تن در بندر امام وجود دارد.