ای فاطمه، همانا خداوند با خشم تو خشمگین و با رضایت و خشنودی تو خشنود میشود. پیامبر اکرم (ص)
دختر گرامی پیامبر اکرم دارای چنان ابعاد وجودی است که عقل و اندیشه را در مینوردد و فراتر از ذهن و درک بشری مینماید.
شخصیتی عظیم و متعالی که حتی خداوند نیز او را خیر کثیر مینامد. خیر کثیر، اما نه فقط برای پدرش بلکه برای همه جهانیان در همه ادوار زندگی بشری.
تولد حضرت فاطمه
میان دانشمندان و مورّخان، درسال ولادت فاطمه علیها السلام اختلاف بسیار است، لیکن آنچه به طور قطع میتوان گفت این است که به عقیده دانشمندان شیعه، فاطمه علیها السلام پس از رسیدن محمّد ص به درجه پیغمبری به دنیا آمد.
(شهیدی، سید جعفر:فاطمه دختر محمدص، تهران، مشعر، چاپ چهاردهم ۱۳۹۰، ص ۷)
امام باقر ع تولد و وفات حضرت فاطمه س را چنین میفرمایند: فاطمه دختر محمد - ص - پنج سال بعد از به نبوت رسیدن پیامبر اکرم متولد شد و هیجده ساله بود که وفات کرد.
(اصول کافی، ج ۱، ص ۴۵۷)
ازدواج
خطبه عقد حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه س را پیامبر (ص) خواند. بنا بر نظر مشهور مهریه حضرت زهرا (س)، ۵۰۰ درهم (معادل ۱۵۰۰ گرم نقره خالص) ذکر شده که امام علی (ع) زره خود را فروخت و پیامبر (ص) با پول آن جهیزیه حضرت فاطمه س را تهیه کرد.
بنا بر گزارشهای تاریخی و روایی ازدواج علی (ع) و فاطمه (س) در سال دوم یا سوم هجری قمری رخ داده است، اما درباره روز و ماه آن اختلافنظر وجود دارد. بنا بر آنچه که در مناقب آل ابیطالب آمده عقد فاطمه در اول ذیالحجه و ازدواج او در ششم ذیالحجه در سال دوم قمری بوده است. در تقویم جمهوری اسلامی ایران اول ذیالحجه بهمناسبت سالروز ازدوج حضرت علی (ع) و فاطمه (س) روز ازدواج نامگذاری شده است.
(ویکی شیعه، ازدواج علی ع و فاطمه س، https://fa.wikishia.net/view)
همه این داستان را شنیده اند که پیامبر اکرم در فردای عروسی دخترش به خانه علی ع و فاطمه س سر میزند و وقتی که پیامبر ص از علی ع میپرسد که زهرا (س) را چگونه یافتی؟ عرض کرد: فاطمه چه خوب یاوری برای اطاعت الهی است.
(بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۱۱۷، جلوههای رفتاری حضرت زهراس)
قطعا وقتی حضرت علی ع چنین رضایت خودش از همسرش را بیان میکند نشان دهنده اوج تربیت معنوی و تکامل فکری و روحی این بانوی بزرگ است.
بانویی که هیچگاه همسرش را نیازرد. هیچگاه او را ناراحت نکرد. در کلام حضرت زهرا س هیچگاه تحقیر و مقایسه شوهر با دیگران، نارضایتی، غر زدن، قهر کردن، زیاده خواهی، بد زبانی، بی تفاوتی نسبت به همسر، و... وجود نداشت.
امیر مومنان علی ع میفرمایند: هر وقت به او (حضرت فاطمه س) نگاه میکردم رنجها و اندوه هایم برطرف میشد.
(کشف الغمه، ج ۱، ص ۴۹۲، همچنین: بیت الاحزان، ص ۳۷)
براستی وقتی کمی به این خصایص دقت میکنیم میبینیم که چنین خصایصی چقدر در جامعه امروزی ما کم است و صد افسوس که چرا بسیاری از بانوان از مکتب شوهرداری زهرای اطهر دور افتاده و درس نمیگیرند.
بد نیست بدانیم که فقط در کشورمان ایران آمار طلاق از ۱۱ درصد در سال ۱۳۷۱ به بیش از ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.
آیا اگر زنان ما به حضرت زهرا س و مردان ما به علی ع تاسی میکردند آمار طلاق در کشور ما اینچنین افزایش مییافت؟
ساده زیستی
ساده زیستی راه حل گمشده جهان امروز ماست و برای بسیاری از مردم قابل تصور نیست که به سادگی و دوری از تکلف روی آورند. برخی تصور میکنند که ساده زیستی ویژه کسانی است که درآمد کمی دارند و به ناچار به ساده زیستی روی میآورند، اما زندگی حضرت زهرا س نشان داد که این تصور کاملات غلط است.
این بانوی بزرگ اسلام به همراه همسر بزرگوارش ندار و فقیر نبودند، اما خود ساده زیستی را انتخاب کردند. به عنوان نمونه این بانوی بزرگ اسلام در شب عروسیش لباس عروسی خود را به زن فقیری میبخشد و یا در شب عروسی ایشان غذایی تدارک دیده شد که همه فقرای مدینه آن شب در این جشن و سرور شرکت داشتند. آری اصلیترین مهمانان این جشن آسمانی فقرا بودند نه متولان شهر مدینه.
این بانوی دو عالم برای ساده بودن و ساده زیستن حتی گردنبندی را که حضرت علی ع آن را از سهم غنایم، برایش خریده بود میفروشد و با آن بندهای را خریداری و آزاد میکند.
عیون أخبار الرضا (ع): ج ۲ ص ۴۴ ح ۱۶۱، دانشنامه قرآن و حدیث ج ۳ ص ۴۲۲.
حضرت زهرای اطهر س به همه زنان جهان نشان داد که برای داشتن یک زندگی مملو از عشق نیازی به تجملات نیست.
حضرت فاطمه س را باید دوباره شناخت
براستی چقدر امروز از حضرت فاطمه س شناخت داریم؟ چقدر رفتار او را الگوی او قرار داده ایم.
مگر نه اینکه باید برای یاد گرفتن باید الگویی داشت تا هم به ما بیاموزیم و هم مشوق ما در صراط راستین باشد.
اما متاسفانه امروزه شناخت ما از این بانویی که ذره ذره رفتار او برای ما درس است بسیار اندکتر از آن چیزی است که حتی تصورش را میکنیم؛ لذا باید دوباره برای شناخت این ابر بانوی دو عالم تلاش کنیم. زیرا اگر در این جهان سعادت و شادکامی و موفقیت را میخوهیم راه آن فقط شناخت الگویی، چون حضرت زهرا س است.
این را هم باید بدانیم که حضرت زهرای اطهر توصیف نشدنی است. ابعاد وجودی ایشان چنان گسترده و لایتناهی است که فکر از اندیشیدن در مورد آن و زبان از بیان آن قاصر است.
در این میان بهترین توصیفی که از بانوی دو عالم وجود دارد که میتواند تا حدودی بیانگر شخصیت متعالی این بانوی بزرگ باشد، توصیف دکتر علی شریعی در کتاب " فاطمه، فاطمه است" از ایشان بود.
وی در همه ابعاد گوناگون “زن بودن” نمونه شده بود. مظهر یک “دختر”، در برابر پدرش. مظهر یک “همسر”، در برابر شویش. مظهر یک “مادر”، در برابر فرزندانش. مظهر یک “زن مبارز و مسئول”، در برابر زمانش و سرنوشت جامعهاش. وی خود یک “امام” است. یعنی یک نمونه مثالی، یک تیپ ایده آل برای، یک “اُسوه” یک “شاهد” برای هر زنی که میخواهد “شدن خویش” را خود انتخاب کند.
خواستم بگویم: فاطمه دختر خدیجه بزرگ است دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم که: فاطمه دختر محمدۖ است دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم که: فاطمه همسر علی است دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم که: فاطمه مادر حسنین است. دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم که: فاطمه مادر زینب است. باز دیدم که فاطمه نیست.
نه، اینها همه هست و این همه فاطمه نیست.
فاطمه فاطمه است...
(دکتر علی شریعتی، فاطمه فاطمه است، پی دی اف، ص ۱۳۳)
نویسنده: شاپور زبردست