نماینده وزیر در اتاقهای فکر وزارت علوم گفت: ایده اتاق فکر برای اولین بار به جهت ایجاد فضای تعاملی برون سازمانی مرتبط با ساختار اداری و وزارتی در دولت سیزدهم با هدف استفاده از اجماع نظرهای متخصصان و نخبگان در وزارت علوم تحقیقات و فناوری طراحی و عملیاتی شد.
وی با اشاره به کارکرد مشورتی، همفکری و ایدهپردازی اندیشکدهها در راستای حل مسئله افزود: اندیشکدهها شباهت بسیاری با ساختار مردم نهاد به عنوان پیام رسان و متفکر در حوزههای مرتبط با آموزش عالی برنامهریزی شده است.
رضاییفر افزود: اندیشکدهها، بازوی مشورتی و فکری دستگاههای اجرایی به واسطه استفاده از خرد جمعی هستند.
وی ادامه داد: بهترین شیوه اثرگذاری و استفاده کارکردی از بروندادها و گزارشهای سیاستی اندیشکدهها در نظام اداری در گرو تعامل موثر و همسویی دستگاههای اجرایی با اندیشکدهها است.
نماینده وزیر علوم در اتاقهای فکر و سامانه نیازها و ایدهها با بیان اینکه اندیشکدهها مسائل و مواردی را بررسی میکنند که هدف آن حل مشکلات سیاستی سازمانی است، گفت: برونداد اندیشکدهها برای بررسی و تحقیقات بین رشتهای با هدف ارائه مشاوره درباره طیف متنوعی از موضوعات پیش روی وزارت عتف با استفاده از دانش تخصصی اعضا و همفکری با سایر اندیشکدهها است.
وی به فعالیت یک سال اخیر اندیشکدهها از زمان راهاندازی آنها اشاره کرد و گفت: پیش نویس آییننامه ارتقای اعضای هیئت علمی، بررسی فرآیند ارزیابی و داوری مقالات در فصلنامههای پژوهشی، ارزیابی روند اعطای پایههای تشویقی به اساتید دانشگاهها، بررسی تدوین برنامه هفتم توسعه و لایحه قانون بودجه از مهمترین اقداماتی است که در این اندیشکدهها انجام شد.
مدیر کل دفتر سیاستگذاری ، برنامهریزی و توسعه فناوری وزارت علوم گفت: اندیشکدهها به عنوان یک مجموعه پیشرو در حل مسائل مرتبط با حوزه آموزش عالی فعالیت میکنند و میتوان با تشریک مساعی و فرهنگسازی، این الگو را در سایر دستگاههای اجرایی نیز تشکیل داد.
وی گفت: بیش از ۸۰ درصد اندیشه ورزان عضو اندیشکدهها با همدلی و مشارکت در بررسی موضوعات مطروحه و فارغ از مناسبات مالی ، توانستهاند اثرگذاری موفقی در ارائه راهکارهای مشاورهای داشته باشند.
رضاییفر با بیان اینکه در راستای احصای موضوعات منطقهای ، تفاهمنامهای با دفتر هماندیشی استادان و نخبگان شکل گرفته است، گفت: برای فرهنگسازی، ایجاد فضای ارتباطی با دانشگاهها مقرر شد در هر دانشگاه ذیل دفتر هماندیشی استادان و نخبگان ، یک اندیشکده تشکیل شود.
وی ادامه داد: موضوعات و موارد پیشنهادی میتواند به صورت مستقل یا ارجاع به اندیشکده وزارت عتف میتواند جهت استفاده از خرد جمعی مطرح شود.
رضاییفر گفت: انتظار میرود با گسترش فضای تعاملی و بارش فکری اندیشکدهها و شبکه سازی در سطوح مختلف آموزش عالی شاهد بهبود روند اجرایی و عملیاتی در تصمیم گیری مدیران باشیم.