امید قالیباف سخنگوی وزیر صمت گفت: آیین نامه واردات خودرو به وزارت صمت تکلیف کرده که به شرکتهایی مجوز واردات بدهد که خدمات پس از فروشش را بتوانند انجام بدهند
به گزارش خبر گزاری صدا وسیما برنامه صبح و گفتگورادیو گفتگو با حضور امید قالیباف سخنگوی وزیر صمت به موضوع واردات خودرو پرداخت.
سوال: بحث اصلی مان موضوع واردات خودرو است. این بحث واردات خودرو که دولت پیگیر هست مشخصا وزارت صمت در دستور کارش هست، چه کمکی به مردم میخواهد بکند؟ واردات خودرو میدانید دیشب هم دیگر اولین محموله آمد وارد گمرک بندر لنگه شد و خداراشکر دیگر راه افتاد ماجرایش. اتفاقی که قرار است بیفتد ما در سالهای گذشته که واردات ممنوع نبود معمولا ۲۰ هزار ۳۰ هزار و ۵۰ هزار تا نهایتا و فقط یک سال ۹۳ بود که صد هزا ردستگاه برای یکسال وارد شد الان در سه ماه باقیمانده از سال یعنی زمستان فقط صد هزار دستگاه میخواهد وارد شود سه ماه بعدش هم که میشود اول سال آینده باز صد هزار تای دیگر؛ بنابراین این حجم عرضه خودروی وارداتی بازار خودرو را میتواند از نظر عرضه به همراه خودروهای تولید داخل به یک نقطه خوبی برساند. عرضه که خیلی افزایش پیداکند چه به لحاظ واردات و چه تولید داخل، قیمتها را میتواند متعادل کند و این کمکی است که میتواند به عزیزان متقاضی خودرو بکند.
سوال: ما داریم یکسری خودرو وارد میکنیم با تکنولوژیهای روز، بعد از ۴ سال این اتفاق خیلی مهمی است. دیشب ساعت حدودا یک شب، آنقدر مهم است که ساعت یک شب خروجی یکی از خبرگزاریها فیلم به لنگر انداختن.
قالیباف: فکر کنم فارس بود، چون خودم یک و نیم دیدم
سوال: بله دقیقا خروجی یک شب یکی از خبرگزاریها که خبرگزاری فارس بود لنگر انداختن را نشان داد و تخلیه شدن این خودروهای با تکنولوژی جدید را نشان داد این اتفاق میمونی است وهمه چیز حل است. آیا این شرکتهایی که ارائه دهنده خدمات پس از فروش از نظر امکانات سخت افزاری و نرم افزاری هستند اصلا توان پاسخگویی به این سطح تکنولوژی را دارند یا فقط صرفا واردات خودرو هدف بوده است؟ چون ما نمایندگی نداریم در ایران یعنی ما کیا را وارد کردیم بهترین کیا را هم وارد کردیم ۲۰۲۲ را هم وارد کردیم اصلا ما این امکانات را داریم؟ ما هنوز در سطح شهر نمیبینیم ما فقط چند تا بیلبورد داریم میبینیم که شرکت فلان زده من کیا را دارم وارد میکنم. الان من میخواهم بدانم بدون در نظر گرفتن دیگر مولفه هایش، اصلا این امکانات و این خدمات پس از فروش برای این امکانات تکنولوژی روز انجام شده یا نه؟
قالیباف: آیین نامه واردات خودرو به وزارت صمت تکلیف کرده که به شرکتهایی مجوز واردات بدهد که خدمات پس از فروشش را بتوانند انجام بدهند و داشته باشند در سطح کشور. این شرکتها بنابراین این فیلتر را گذراندند یعنی اگر که نتوانند یا نمیتوانستند مجوز واردات به ایشان داده نمیشده است بنابراین صرف این که این شرکت دارد وارد میکند یعنی توانمندی اش را در خدمات بعد از فروش ثابت کرده است. در مورد تکنولوژی خودروها هم شرکتهای اصلی اینجا بعضی هایشان نمایندگی داشتند یعنی مثلا؟ برای تویوتا بوده، کرمان برای هیوندای بوده و مواردی مثل این ... سوال: یعنی نمایندگی داشتند، ولی خدمات ارائه نمیدادند مثلا دوست من لکسوس ۳۵۰ داشت و کاپوتش تصادف کرده بود ۶ ماه منتظر بود تا کاپوت ایرتو .. قالیباف: دوست شما وضعش خوب بوده، چون که ...
سوال: الان دیگر این طور نیست که بگوییم وضعش خوب است و ۶ ماه منتظر بود که کاپوت بیاید و بعد آخر سر سفارش بیرون داد که استوک وارد شود و از امارات برایش وارد کنند یعنی این شرکتهایی که نام بردید هیچکدام خدمات ارائه نمیدادند اگر قبول دارید.
قالیباف: خدمات داده میشود و داده میشده بهرحال شرایط تحریمی یک مقدار رابطه شرکت اصلی با نمایندگی اش را در ایران دچار تلاطم کرده یعنی شاید در مقطعی هم قطع کرده است الان اینها چه به صورت مستقیم در مورد کشورهایی که مثل چین، مشکلی بابت تحریم ندارند چه به لحاظ غیر مستقیم یعنی بهرحال تویوتا و هیوندای و کیا قبول کردند و امضا زدند که خدمات بعد از فروش خودروهایی که به ایران میفروشند را انجام بدهند حالا این دیگر مسئله تحریمها هست و دورزدنش و مسائل دیگری است، ولی این کار قطعا انجام خواهد شد، نگرانی وجود ندارد.
دکتر خوش خو: اگر گزارشی مستند وجود دارد به ما برسد حتما بررسی میکنیم و دلایلش را هم خدمت شما و افکار عمومی هم خواهیم داد.
سوال: یکی از شنوندگان گفته اند محدوده مجاز قیمت پروازها را کجا میشود بصورت مستند و رسمی دید؟
دکتر خوش خو: در مورد قیمتها و تعیین سقف قیمتی در کلیه مسیرهای پروازی داخل کشور در سایت انجمن شرکتهای هواپیمایی قابل رویت است و همه مسافرین میتوانند این موضوع را ببینند.
سوال: شما معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری هستید برای دفاع از حقوق مسافران گفته شده که جرائم ویژهای در نظر گرفتید و این جرائم را هم در دستور العمل جدید بالا بردید در این مورد توضیح میدهید؟
آقای دکتر خوش خو: ما در مورد حقوق مسافر اسناد بالادستی داریم که مقررات کشور است و همچنین کنوانسیون شیکاگو و کنوانسیون مونترال در حوزه بین الملل تاکید بر حقوق مسافر میکنند بر همین مبنا رویکردی که ما در سال جدید داشتیم برای تنظیم و بازنگری حقوق مسافر موضوع بیشتر پیشگیری برای شرکتهای هواپیمایی برای ایجاد نظم بیشتر و رعایت حقوق عامه یا حقوق مسافر بوده و با همین رویکرد ما با مجموعهای از ذینفعان که شرکتهای هواپیمایی و فرودگاه هم بودند جلسات متعددی داشتیم برای تنظیم این دستورالعمل، آن چیزی که اتفاق افتاد ما تمام شرایط که ممکن است برای یک مسافر پیش بیاید بالاخره تاخیر بخورد، پرواز کنسل شود و بدی آب و هوا، همه این موضوعات را در دستورالعمل جدید دیدیم و سعی کردیم به سمت مسافر نگرشمان را در این دستورالعمل پیاده سازی کنیم به همین دلیل یک مقررات سختگیرانه تری نسبت به حقوق مسافر قبلی پیاده سازی کردیم به این مضمون که اگر در شرایطی پروازها با تاخیرات نامتعارفی روبرو شود که بالای ۵ ساعت خواهد بود آن جا علاوه بر این که مسافر اگر تمایل به سفر داشته باشد یعنی سفر خودش را ادامه دهد ایرلاین موظف است که عین پرداختی مسافر بابت بلیت را برگرداند و عین همان مبلغ را هم بعنوان جریمه این مشکل و این معضل به مسافر پرداخت کند.
سوال: اگر مسافران بخواهند در خطوط هوایی موضوعی را مستقیما به معاونت هوانوردی منتقل کنند آیا تارنمای ویژه یا شماره خاصی را مدنظر دارید؟
دکتر خوش خو: ما در سایت رسمی سازمان هواپیمایی کشوری دو سامانه مختلف داریم یک سامانه گزارش دهی داوطلبانه که هر شهروندی میتواند این کار را انجام دهد و سامانهای که مرتبط با بررسی شکایات و گلایههای مسافرین است آن جا هم میتوانند اگر نظراتی وجود دارد بارگذاری کنند.
سوال: نشانی اینها کجا است؟
دکتر خوش خو: سایت رسمی سازمان هواپیمایی کشوری، زیرپورتال بررسی شکایات و سامانه گزارش دهی داوطلبانه. پایان
سوال: پس شما این نوید را میدهید که انجام میشود؟
قالیباف: قطعا همین طور است شک نکنید
سوال: الان ما در حوزه خودرو متاسفانه روند رو به افزایش داریم آقای وزیر هم دیروز یا پریروز صراحتا اعلام کرد که گفت دلار میرود بالا و ما کاری با بازار سیاه نمیتوانیم بکنیم وقتی دلار میرود بالا خودرو هم میرود بالا، عین جمله وزیر بود. این روند افزایشی ما خودروی وارداتی هم که وارد کردیم دیشب خیلی اتفاق مهمی است در کشور ما، اتفاق مهم برای این که ۴ سال این راه بسته بود و میدانم که شما خیلی زحمت کشیدید که این راه را باز کنید این قیمت خودروی وارداتی که گفتیم این خودرو یک خودروی به صرفه و ارزان قیمت است برای یک قشر جامعه، اصلا شما موافقیت این خودرو به نظر شما بالای یک میلیارد تومان نمیرسد؟ اگر بالای یک میلیارد تومان میرسد منی که قشر متوسط جامعه هستم چطور میخواهم کیف کنم با این خودروی وارداتی که ۵۵۰ میلیون تومان مثلا یازده هزار درهم در امارات است، من مطمئنم و شما هم باید مطمئن باشید که این خودرو بالای یک میلیارد تومان است بیاید در ایران و در بورس وارد شود فروش میرود این چه دردی از قشر ضعیف جامعه دوا میکند؟
قالیباف: فرمایش شما درست است البته بیشتر درست است برای خودروهای حول و حوش ۲۰ هزار یورو. یعنی آنهایی که قیمت خود خودروهم بالاست قیمت تمام شده و قیمت نهایی اش هم بالاست این را نمیشود انکار کرد، اما در مورد خودروهایی که در دامنه قیمت هفت هزار هشت هزار یورو باشند میشود گفت که باید انتظار یک قیمت کشف شده، چون میدانید میرود بورس کالا قیمت هایش رقابت میخورد باید انتظار داشته باشیم که زیر یک تومن در بیاید و این اتفاق هم میافتد.
سوال: میافتد؟
قالیباف: بله من اینجا دارم تصور خودم را میگویم، چون هنوز نرفته رقابت کند علتش این است که در رنج ۶-۷ هزار یورو تا ۸-۹ هزار یورو ما خودروهای وارداتی مان تقریبا رقیب داخلی دارند یعنی بازار با یک شرایطی مواجه خواهد شد به زودی، به زودی که میگویم یعنی تا آخر سال که از دامنه قیمت ۸-۹ هزار یورو اشباع میشود و این خودش کمک میکند البته اگر قیمت ارز و شرایط دیگر ثابت باقی بماند و راجع به این اگر فرصت شد صحبت خواهیم کرد که این چقدر میتواند تحلیلها را تغییر بدهد، اما به نظر میآید که بازا ر به نقطه خوبی میرسد و قیمتها زیر یک تومن و قیمت معقول حالا در بیاید، اما یک نکته هم من اشاره کنم. سوال: من الان لاماری در بورس کالا با یک میلیارد و ۲۷۰ تومان چکش ابتدایی اش میخورد، یعنی پایه اش میخورد، این خودرو الان که من دارم با شما صحبت میکنم در بازار آزاد دو میلیارد و خوردهای است. مثل دلار شده ساعت ده صبح قیمت ماشین در میآید. معلوم است که اگر شما واقعا این کار را کنید یعنی به من بگویید که بیا یک کیا بخر زیر یک میلیارد تومان من میفروشم، معلوم است من میآیم کیا را انتخاب میکنم به جای لاماری و شما دارید این را پیش بینی میکنید و میگویید این کیا زیر یک میلیارد تومان؟ قالیباف: نه برای خودروهای هفت هزار یورویی دارم این را میگویم. کیا خودش ۱۵-۱۶ بلکه نزدیک ۲۰ هزار یورو است
سوال: این خودروی هفت هزار یوروییها کدام هستند میتوانید بفرمایید؟
قالیباف: اینها را باید بیاورند دیگر، فرض بفرمایید که حالا تازه آی ده و اینها بالای ده، ولی یازده هزار و اینها باید باشد.
سوال: آقا اصلا یازده هزار تا، من یک میلیارد و پانصد میروم کیا میخرم شما میگویید بالای یک میلیارد و پانصد نمیرود.
قالیباف: من نه، من دارم عرض میکنم در دامنه هفت تا ۹ هزار یورویی من پیش بینی خودم این است که زیر یک میلیارد باشد.
سوال: جدی میگویید؟
قالیباف: بله پیش بینی من این است البته به شرط ثابت ماندن قیمت ارز. چون الان ۲۰۷، تارا،
سوال: اینها ۶۰۰-۷۰۰ میلیون است
قالیباف: خب همان میشود، میشود در همان دامنهای که من میگویم رقابت بین داخل و خودروهای وارداتی صورت میگیرد.
سوال: یعنی مردم خودرو نخرند فعلا تا این خودروها وارد بورس شود و این خودروها زیر یک میلیارد ...
قالیباف: شما اگر میگویید بگویید من به مردم توصیه نمیتوانم بکنم، ولی یک نکته عرض کنم من حداقلش بیاییم این را دیگر قبول کنیم که عرضههای سنگینی در راه است، حالا این قطعا روی بازار اثر میگذارد، بنابراین طبیعی است که شرایط از فضای فعلی در میاید. حالا یک نکته را هم هر وقت اجازه بدهید عرض کنم، این را دیگر میخواهم مخاطب شنوندگان باشند. مسئله ما در این چند روزه با یک بحثی مواجه شدیم به نام قیمتهای کاذب یا قیمت سازها در کف بازار، داستان چیست؟ من یک اصطلاحی را میخواهم تعریف کنم به نام عمق بازار، هر چقدر تعداد معامله در یک بازار بیشتر و بیشتر باشد عمق آن بازار افزایش پیدا میکند بنابراین برعکس آن یعنی وقتی شما میبینید که چند دستگاه را با قیمتهای سوری و کاذب قیمت گذاری میکنند در سایت، در کف بازار به هر شکل، این بازار دچار قیمت سازی میشود ما در روز چهارشنبه این را به عینه دیدیم یعنی در چهارشنبه ما ۴ هزار تا یعنی دو هزار تا خودروی شاهین، دو هزار تا هم هایما عرضه شد و قیمتها به طور میانگین ۲۰۰ میلیون تومان زیر قیمت.. حالا این مسئله سوال: آخر هایما و شاهین جزو بورس بازار نیست بخصوص شاهین قالیباف: اصلا نباشد من عرضم این است که قشنگ همین که نیست ۲۰۰ تومان کمتر بود بقیه اش هم به همین صورت است. میخواهم نتیجه گیری کنم که ما عرضهها را در بورس تقویت خواهیم کرد، اعتقادمان این است که قیمتهای کف بازار قیمتهای درستی نیست به دلیلی که عرض کردم، مردم متوجه باشند، آگاه باشند که شرایطی که الان هست به دلیل هیجانات ناشی از افزایش نرخ ارز شرایط هیجانی است در قیمتهای خودرو. به نظرم شاید الان خیلی منطقی نباشد بخواهد کسی خرید و فروش انجام بدهد، ولی از بستر بورس کالا کاملا موافقم قیمتها کاملا منطقی دارد شکل میگیرد. سوال: یک خبری آمد معاون بازرگانی خودروسازی سایپا از واردات ۵ مدل خودرو خبر داد. الان من نفهمیدم بالاخره سایپا تولید کننده است یا وارد کننده؟ اصلا میگویم وارد کننده پس چرا قطعات را به صورت مجزا وارد نمیکند؟ تا وجهه خودروسازی این شرکت حفظ شود؟ قالیباف: سایپا طرف حسابش چانگان است هم دارد تولید میکند هم دارد مدلهای دیگری را در آن دامنه قیمت وارد میکند و هیچ اشکالی ندارد یعنی آیین نامه واردات خودرو که مصوب دولت است هیچ کجایش نیامده بگوید به سایپا مجوز نده اتفاقا آمده شاخص تعیین کرده است و گفته اگر شرکتی میتواند خدمات بعد از فروش بدهد باید به او مجوز داد و سایپا هم در تمام کشور این خدمات را میتواند ارائه بدهد من مشکلی در آن نمیبینم.
سوال: مشکل این است که سایپا با این همه دم و دستگاه، خب قطعات را وارد کن و در ایران اسمبل کن مثل خیلی از شرکتهای خصوصی گردن کلفت، که این وجهه خودروسازی این شرکت حداقل حفظ شود حرف من غلط است؟
قالیباف: این کار را دارد میکند
سوال: نمیکند روی کشتی میخواهد چانگان را وارد کند
قالیباف: بله آنهایی که مشمول واردات میشود بله. الان تمام گزینهها را سایپا دارد انجام میدهد هم تولید داخل دارد و هم دارد به صورت قطعاتی که شما پرهیز کردید من میگویم مونتاژ میکند و هم دارد خودروی کامل وارد میکند اینها هر کدامش بازار و شرایط خودش را دارد و من راستش نکتهای در آن نمیبینم بخواهد مشکلی ایجاد شود.
سوال: به نظر شخصی من وجهه خودروسازی مثل ایران خودرو و سایپا در تولیدشان است نه این که من خودروسازم، ما خودروسازهای گردن کلفت خصوصی داریم و درجه یک هم داریم که میآیند اسمبل میکنند و آن وجهه خودروسازی شان را حفظ میکنند. الان اسم ببرم شاید یک شرکت خودروسازی دیگر ناراحت شود، ولی این که وجهه سایپا، برای این که روی کشتی .. یک شرکتی را دیشب شما به او مجوز دادید دمش هم گرم و به حرف مردم هم احترام گذاشت روی کشتی آورد و خودروهایش را وارد کرد ما توقع نداریم از آن شرکت که بیاید قطعه وارد کند و اسمبل کند، چون جایش و امکاناتش را ندارد، ولی برای سایپا بد است و برای وجهه سایپا بد است. قالیباف: اولا که از همه ظرفیتهای شرکتها از جمله سایپا و ایران خودرو باید بهرحال استفاده شود یکی از آن هم همین است، اما در میان مدت که ما این شرایط کمبود عرضه خودرو را پشت سر گذاشتیم هر دوی این دو شرکت باید به نظر من هم با شما موافقم باید برگردند به وظیفه اصلی شان و تمرکز روی تولید داشته باشند تا واردات و مسائلی مثل این. موافقم با شما. ولی بهرحال الان شرایط بازار اقتضا میکند که بتوانیم حتی الامکان عرضههای بیشتری را داشته باشیم سایپا از دو جنبه دارد کمک میکند هم تولید داخل را افزایش میدهد هم واردات دارد انجام میدهد که هر دوی آن منتج به شرایط بهتری برای بازار خواهد بود امیدوارم این شرایط به خوبی پشت سر گذاشته شود.
سوال: ما بنزین یورو ۳ کلا نداریم الزام تولید یورو ۵ را میگذاریم تیبا و ۴۰۵ که این را از ته دلم میگویم که امید قشر ضعیف بود برای مردم که این دو خودرو را بخرند، آن وقت ما یورو سه را که نداریم آمدیم الزام تولید یورو ۵ را گذاشتیم این یک ژست شیک و دهن پر کن نبود؟ و این تکرار اشتباهی نبود که ما در مورد پراید انجام دادیم؟ پراید الان که من دارم با شما صحبت میکنم ۵ درصد حمل و نقل درون شهری مان با این ماشین کم مصرف دارد انجام میشود.
قالیباف: من بین فرمایش شما این سوال کلا در حیطه وظایف سازمان ملی استاندارد است؛ که این را من الان چه بگویم سوال: من قبول دارم من میخواهم به این برسم که شما باید بروید دفاع کنید منظورم وزیر محترم است که این الان مثلا تیبا و ۴۰۵ از رده خارج میشود و این قشر ضعیف ما، ببینید من میدانم و شما هم میدانید من هزار بار از پشت این تریبون در توئیتر هم در مورد شما نوشتم که بهترین انتخاب بود، و گفتم بهترین انتخاب شما بودید برای وزارت صنعت، من واقعیت را میگویم همین طور که آقای سید حامد حسینی این جا نشسته و میداند که نماینده مجلس آمده تا حالا. آقای قالیباف من نوعی قشر ضعیف جامعه ۲۰۰ میلیون پول دارم و میخواهم یک پراید بخرم و بچه ام را ببرم مسافرت، این تیبا و ۴۰۵ با این قانون که کنار گذاشته میشود خط تولیدش بسته میشود. این بماند. ۳۰۰ هزار نفر سازنده قطعات در روند آن تولید متوقف کردن سایپا بود؟ بدبخت شدند و از کار بیکار شدند همین طوری نیایند یک قانونی را بگذاریم دو سه خودرو را از تولیدش متوقف کنیم یک قشر عظیم جامعه آن را.
قالیباف: بهرحال آقای رئیس جمهور تشریف آوردند یک بازدیدی از ایران خودرو داشتند سال قبل و دستور هشت مادهای دادند یکی از آنها بحث خروج خودروهای کهنه بود و البته سازمان ملی استاندارد هم دیگر شماره گذاری نمیکرد این خودروها را و باید این اتفاق را پیش میآمد تا شرایط بهتری برای خودروهای با فرمهای جدید و به روزتر فراهم میشد. من قبول میکنم که وقتی اینها حذف شد چیزی در این رده قیمت الان شاید جایگزین نشد حداقل با این ظرفیت تولید، اما همه شرایطی که ما الان در آن هستیم در خودرو دارد به سمت شرایط بهتر میرود ما در سال آینده خواهید دید که خودروهای اقتصادی با تیراژ بسیار بالا و با کیفیت به مراتب بهتر از خودروهایی که از رده خارج شده وارد خواهد شد یعنی تولد خوهد شد، خودروی اقتصادی بارها گفته شده که ... منتها بهرحال باید این قطعه سازانی که داشتند قطعات تیبا و ۴۰۵ را میزدند بروند سراغ طراحیهای جدید خودروهایی که خواهد آمد.
سوال: یعنی قشر ضعیف جامعه هم میتواند یک خودروی ۲۰۰ میلیون تومانی بخرد از همان خودروهایی که شما میگویید؟
قالیباف: فرمایش شما یک نکتهای در آن است و آن این است که بهرحال ما باید ترمیم کنیم قدرت خرید قشر دهکهای پایین درآمدی را.
سوال: یعنی چه؟
قالیباف: یعنی باید به تناسب تورم این درآمدها ترمیم شود تا بشود آن خودرو را خرید. من نکته ام اینجاست که بهرحال ما یک سیاستهای ضد تورمی الان در کشور دارد اجرا میشود، که شاید فضا را برای این که بخواهد هر کسی براحتی .... من این طور باید توضیح بدهم خودروسازها وقتی به نقطه اشباع عرضه رسیدند باید با روشهای تشویق خرید مثل فروشهای اعتباری و لیزینگ و شرایط سهلتر شروع کنند خودرو فروختن که هر قشر درآمدی بتواند این کار را انجام بدهد، این به نظرم توضیح بهتری است.
سوال: خود شما و امثال مثل شما ما در وزارت صمت مثال اقای دکتر منطقی را داریم، که من واقعا تئوریسین کارهای جهادی ایشان، یعنی اصلا یک غنیمت است برای وزارت صمت، من خیلی رک بگویم با اوضاع و احوالی که من الان که روبه روی شما هستم کاری با دلال ندارم کاری با بورس ندارم، اوضاع احوالی که من الان دارم میبینم بعنوان یک مخاطب و مردم عام نه الیت جامعه، اوضاع خوبی را در خودرو نمیبینم شما دارید به ما نوید میدهید میگویید دهنوی صبر کنید سه ماه بعد این اتفاق خواهد افتاد، مثلا ما بورس را صبر کردیم، ولی هنوز بورس اتفاقی که باید درونش بیفتد یعنی اینکه همان اتفاقی که شما گفتید هایما و اینها بهترین اتفاق است، ولی این در مورد ۲۰۶ هم باید بیفتد در مورد ۲۰۷
قالیباف: من یک نکتهای که میتوانم قول بدهم، این چیزی که میشود قول داد از باب افزایش عرضه هاست، یعنی خودرویی که در بازار ورود پیدا میکند برای فروش چه داخل، چه وارداتی به مراتب بیشتر از امروز خواهد شد این را من میتوانم با اطمینان خدمت شما بگویم، اما قیمتها تابع انتظارات تورمی، تابع نرخ ارز و متغیرهای کلان اقتصاد است که امیدوارم اینها در یک شرایط باثباتی قرار بگیرند که قیمتهای معقولی برای متقاضیان و عزیزان مصرف کننده خودرو کشف شود در بورس.
سوال: این قول را از شما بگیریم که یک ماه دیگر باز با شما ارتباط بگیریم؟
قالیباف: حالا یک ماه و نیمش کنید من همیشه در خدمت شما بودم و انجام وظیفه است.