فراوری و کم رنگ بودن دیپلماسی تجاری، حلقههای مفقوده زنجیره صادرات مرکبات است.
از وعده تا عمل مسوولان مازندران
استاندار مازندران میگوید: در حال پیگیری هستیم تا پرتقال و کیوی مازندران به چین صادر شود.
در همین حال شعبانی رئیس اتحادیه باغداران استان هم با اشاره به دیر شدن زمان شکل گیری دیپلماسی تجاری برای جذب بازارهای بین المللی گفت: صدور حجم زیادی از مرکبات به فراسوی مرزها، مستلزم هماهنگی جدی مسوولان کشور است.
مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران هم گفته: نشانه گذاری برای صادرات مرکبات از تولید تا مصرف صورت گرفته، اما جهاد کشاورزی قراردادها را نهایی نکرده است.
این در حالیست که که تجار چینی هم با وجود وعدههای مسوولان امسال به مازندران نیامده اند و جای خود را به دلالانی داده اند که با خرید به ثمن بخس از باغداران در بازار داخلی جولان میدهند.
از سوی دیگر پایانه روماک گستر مازندران که در جویبار مستقر است با وجود فعالیتش، اما با کمبود نقدینگی نتوانسته است برای صادرات مرکبات گامی موثر بر دارد چرا که باید دو فاز آن راه اندازی شود و در سایر مناطق استان هم گسترش یابد.
به طور حتم با اعطای تسهیلات به این پایانه، امر خرید و فروش محصولات کشاورزی رونق خواهد گرفت.
رونق دیپلماسی تجاری راهکاری برای برون رفت از تنگنای صادراتی
از مزایای تعرفهای موافقت نامه اوراسیا و پیمان شانگهای این است که طبق نیاز کشورهایی مثل چین و هند با ۳ میلیارد نفر جمعیت که اعلام نیاز به کیوی و مرکبات هم کرده اند صادرات مرکبات شکوفا میشود.
نکته پایانی
با حمایت درست و به موقع از اقتصاد کشاورزی در بازارهای داخلی و بین المللی، مانع از فروش زمین، تغییر کاربری، مهاجرت نیروی کار و نابودی اقتصاد روستایی در سطح ملی شویم.
گرجی زاده