وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حدود ۹۰ درصد از دستگاههای مشمول، به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند و بقیه دستگاهها هم تا یک ماه آینده متصل خواهند شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عیسی زارع پور با حضور در برنامه صف اول افزود: امیدوارم یک قدم بزرگ برای ارائه خدمات فناورانه انجام شود، این یک آرزو بود که در کشورمان، خدمات دولتی به شکل الکترونیکی و در قدم بعدی هوشمند ارائه شود، این اولین قدم بزرگی بود که امسال در کشور برداشته شد.
وی گفت: در این سامانه https:my.gov.ir، شخص با وارد کردن کد ملی و کدپستی، احراز هویت میشود و شماره موبایل را وارد و یک پیامک رمز یکبار مصرف ارسال میشود و وقتی آن را وارد میکند، به تمام دستگاهها دسترسی دارد، وارد هر وزارتخانه و سازمانی که شود، نام کاربری و کلمه عبور نمیخواهد و شخص به خدمات دسترسی دارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: وقتی شخص وارد این سامانه میشود میتواند به سراغ سازمان امور مالیاتی برود و تمام بحثهای مالیاتی را ببینید یا در تامین اجتماعی میتواند سوابق بیمه را ببیند، اگر کارفرماست میتواند لیست بیمه رد کند، در نیروی انتظامی میتواند خلافی خودرو را ببیند اگر مشمول به نظام وظیفه است میتواند از وضعیت خودش باخبر شود، کارت گواهینامه را میتواند تمدید کند و....
عیسی زارع پور گفت: امسال تکلیف این بود که دستگاهها یک سوم از خدماتشان را از این طریق ارائه و در قدم بعدی تمام خدماتشان را ارائه دهند البته در جلسه شورای فناوری اطلاعات مصوب شد تا اخر امسال، ۵۰ درصد شود و در سال اینده نیز ۵۰ درصد مابقی ارائه شود.
وی تاکید کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۲ در دولت مصوب شد مردم به تمام خدماتی که دستگاههای اجرایی ارائه میکنند از یک طریق دسترسی داشته باشند، هر کسی سامانه و سیستم خودش را دارد از یک پنجره واحد به همه دسترسی پیدا میکنند، این قدم بزرگی است و جا دارد از دستگاههایی که ویژه پای کار آمدند، از صدا و سیما و بخشهای مختلف خبری هم تشکر میکنم از مدیر شبکه ها، مدیر گروهها و خود ریاست محترم سازمان که انصافاً پروژه ویژه تعریف کردند تبدیل به یک مطالبه عمومی شد و اگر مطالبه گری صدا وسیما نبود شاید این ۹۰ درصد کمتر محقق میشد که این خود جای تقدیر و تشکر دارد و امیدوارم در ادامه، این همکاری همچنان وجود داشته باشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در قدم بعدی، دنبال دولت هوشمند هستیم که در این راستا قدم اول این بود که ما هر آنچه دارایی خدمت الکترونیکی داریم مشخص شود که هر کسی چه کاری انجام داده است، دستگاههایی هم متصل شدند، اما کیفیت خدماتشان مناسب نیست که میتوانیم بررسی کنیم و ایرادات را بگوییم که برطرف شود.
عیس زارع پور افزود:در قدم بعدی ما به دنبال این هستیم که تا آنجایی که میشود از مفاهیم هوشمند سازی از هوش مصنوعی و اطلاعاتی که در اختیار ما به عنوان حاکمیت در بانکهای اطلاعاتی مختلف در دستگاههای مختلف است استفاده کنیم که اصولا ما بعضی از خدمات را بدون مراجعه حضوری، بدون دریافت مدرک و حتی بعضی وقتها بدون مداخله انسانی در سمت دستگاه به مردم ارائه کنیم، مثلا جایی مراجعه میکنید میگویند مدرک تحصیلی باید فوق لیسانس باشد، ما یک پایگاه مدارک تحصیلی در وزارت علوم داریم که الحمدالله آنلاین شده است، کد ملی را میدهیم و میگوییم وزارت علوم مدرک تحصیلی ایشان چیست، یا گواهی عدم سو پیشنیه قوه قضاییه این را به شکل برخط درآورده است، حتی بدون تقاضا این اتفاق بیفتد.
وزیر علووم و فناوری گفت: برای مثال اطلاعات شخص پس از تولد و بعد از گواهی بیمارستانی، در ثبت احوال ثبت میشود، همان موقع تشخیص میدهد که این فرزند متولد شده و اتوماتیک سیستم شناسنامه را صادر میکند.
وی لینک نشدن دستگاهها به یکدیگر را یکی از موانع جدی و اصلی عدم شکل گیری دولت هوشمند برشمرد و گقت خوشبختانه با تصویب یک قانون در مجلس، قانون داده و اطلاعات ملی، ضمانتهای اجرایی بسیار خوبی برای اینکه دستگاهها اطلاعاتشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند گذاشتند و حتی جرم انگاری شد یعنی اگر در وزارت ارتباطات، اطلاعاتی باشد که مورد نیاز یک دستگاه دیگر است، اما در اختیار قرار ندهد، در واقع مجازات برای آن دستگاه اعمال میشود و همین امر باعث میشود که کار سرعت پیدا کند.
عیسی زارع پور افزود: یکی از مصوبات خوب دیگری که در شورای اجراییی داشتیم، این است که تا پایان امسال آن سرویسهایی که برخط شدند در مرکز ملی تبادل سرویس وجود دارند، به عبارتی در وزارت ارتباطات، جایی برای تبادل سرویس بین دستگاه وجود دارد که دستگاهها آنجا سرویس هایشان را با هم رد و بدل میکنند، هر سرویسی که در آنجاست، دستگاهها دیگر حق ندارند کاغذ از مردم بگیرند، به عنوان مثال اگر مدرک تحصیلی برخط شده، کسی حق ندارد تصویر مدرک تحصیلی را برای ارائه خدمت به مردم دهد، این جزو مصوباتی است که انشاءالله تا آخر سال انجام میشود و شاهد این خواهیم بود که مردم عزیزمان به تمام خدمات دولتی در هر ساعت از شبانه روز بدون مراجعه حضوری دسترسی داشته باشند، این برنامهای است که ما قدم به قدم دنبال میکنیم.
وزی ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص بازخورد رضایت مردم از این خدمات نیز گفت: ما طیف متنوعی از خدمات را به مردم عزیزمان میدهیم، از فیبرهای نوری کف اقیانوسها تا فضا ۳۶ هزار کیلومتری که قرار است ماهواره در فضا قرار دهیم حوزه ماموریت وزارت ارتباطات است.
زارع پور افزود: بنا شده است امسال هر دستگاهی حداقل یک خدمتش را هوشمند کند که این خود یک کار مشترک بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان امور استخدامی اداری است، چون آنها فرایندهای دستگاهها را میدانند و اطلاع دارند کجاها را میشود تغییر داد یعنی بخشی از فرایندی که تا دیروز به شکل انسانی انجام میشد ممکن است با استفاده از فرایندهای ماشینی انجام شود و طبیعتاً فرایند کوتاهتر میشود و در نهایت منجر به چابکی دولت هم خواهد شد.
وی ضمن اشاره به اتصال برخی دستگاهها به پنجره ملی گفت: در این صورت مردم با یک جا سر و کار و یک برنامه کاربری و کلمه عبور دارند مثلا همه بانکهای کشور پنجره واحد داشته و به تمام خدمات دسترسی دارند، و از دستگاههای دیگر نیز میخواهیم که به این پنجره واحد متصل شوند و در واقع هر دستگاهی متولی تضمین امنیت خودش است.
وزیر ارتباطات درخصوص امنیت پنجره واحد بانک گفت: در این پنجره واحد سه سطح از احراز هویت را پیش بینی کردیم یک سطح انقدر سخت گیرانه است مانند بحث احراز هویت و تطبیق چهره شما با آنچه که در سازمان ثبت احوال به عنوان عکس شما ثبت شده است و برای اینکه مطمئن شویم کسی که پشت سیستم نشسته، همان کسی است که میخواهد خدمت بگیرد و حتی در بحث امضای دیجتیال هم در قدم بعدی که اگر شخص مدرکی ارسال کرد مطمئن باشید خود طرف است که امضا کرده این هم در آن وجود دارد، یعنی در سطوح مختلف ما امنیت را پیش بینی کردیم که هیچ دستگاهی نگوید من جدا و استثنا هستم.
زارع پور افزود: دولت بهمن پارسال یک کارگروهی را تشکیل داد به عنوان کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال که تمام اختیارات هیات دولت در قالب اصل ۱۳۸ و اختیارات رئیس جهور در قابل اصل ۱۲۷ به این کارگروه تفویض شد که مسئولیت آن با بنده است هدف این بود که موانع سر راه توسعه اقتصاد دیجتیال در کشور برداشته شود.
در بعضی از کشورها تا ۳۰، ۳۵ درصد اقتصادشان از تولید ناخالص ملی، مربوط به حوزه اقتصاد دیجتیال است که خود لایههای مختلف دارد، در یک سطح حوزه خود آی سی تی از سخت افزار و نرم افزار و صادراتی که در این حوزه میتوانیم داشته داشتیم در لایه بعدی اقتصاد پلتفرمی همین سکوهایی که کار مردم را انجام میدهند از جا به جایی مسافر گرفته تا خرید و فروش را شامل میشود که در حال حاضر بسیاری از کارهای روزمره مردم خداروشکر با همین سکوهایی که در داخل کشور توسط جوانان نخبه کشور در شرکتهای دانش بنیان راه اندازی شده زندگی مردم را تسهیل میکند این یک بخش از اقتصاد دیجتبال است، و در نهایت یک لایه گستردهای دارد که شامل کاربرد ارتباطات فناوری اطلاعات در سایر بخشها میشود مثلا در حوزه کشاورزی، مفهوم کشاورزی هوشمند داریم و برای آنکه نشان داده شود هر گیاهی چقدر آب احتیاج دارد، سنسورهایی در خاک گذاشته میشود این سنسور میزان رطوبت را از طریق چیپستی که دارد اندازه گیری و میتواند اطلاعات را به شکل بیسیم به دستگاه مرکزی ارسال کند و شما آبیاری را متناسب با نیاز دستگاه انجام میدهید که نشان داده میتواند تا ۹۰ درصد مصرف آب را کاهش دهد و در در حوزه دامپروری نیز سنسورهایی وجود دارد که به دام وصل میشود و میداند چقدر حرکت کرده و میتواند از طریق دمای بدن بیماری را تشخیص دهد.
وی افزود: در حوزه کشاورزی هم ارتباطات و اطلاعات فناوریهای جدیدی که در دنیای دیجتبال است میتواند متحول کند و هدفمان در دولت این است که حداکثر استفاده را از فناوریهای جدید ببریم و بهره وری و رضایتمندی را در کشور افزایش دهیم، کارها را آسانتر و صنایع را متحول کنیم که این ماموریت ویژه کارگروه اقتصاد دیجیتال است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همچنین جلسات مختلفی داشتیم جهت مزیت بخشی برای پلتفرمهای بومی خودمان در قیاس با گروههای خارجی که فعالیت میکردند و ما در وزارت ارتباطات از ابتدای دولت سیزدهم به دنبال این بودیم که پلتفرمها و سکوهای داخلی مخصوصاً حوزه پیام رسان و شبکه اجتماعی، دو کار بزرگ انجام دهند که بتوانند با نسخههای خارجی رقابت کنند اول این بود که بتوانند قابلیت را ارتقا دهند و سرعت و کیفیت داشته باشند، اگر پیام رسان داریم در کارکرد پیام رسان بتواند رقابت کند که این ایام به دلیل محدویتها بعضی هایشان با محدودیت روبرو شدند و مزیتهای جدیدی برایشان ایجاد کنیم که در نسخه خارجی وجود ندارد که اگر یک روزی محدودیتها هم برداشته شد بتوانند با یکدیگر رقابت کنند این حمایتها این است که در این ایین نامه، ما حمایتهایی را برای خود سکوهای داخلی پیش بینی کردیم مثلا معافیت مالیاتی، مزایایی که از استقرار در پارکهای علم و فناوری نصیب اینها میشود و همچنین یکسری از مجموعهای از حمایتها برای خود کسب و کارهایی که میخواهند بنا کنند، به عنوان مثال شخصی در اینستاگرام فعالیت میکرد و فروش داشت نه سازمان امور مالیاتی سراغش میرفت و نه کسی از او مجوز طلب میکرد، اما همین که بیاید در سکوی داخلی فعالیت کند، چون بالاخره تراکنش دارد همکاران ما در سازمان مالیاتی حتما سراغشان خواهند رفت.
زارع پور درخصوص فعالیت در اینستاگرام گفت: ما بیشتر نگرانی مان کسب و کارهای خردی هستند که هیچ پشتوانه دیگر، مغازه و اصلا پرونده مالیاتی نداشتند، اما گاهی اوقات کسب وکارهایی وجود دارد که ویترینی هم در شبکه اجتماعی راه میاندازد و بالاخره فضاهای دیگری برای تعامل مردم دارد فضای فیزیکی دارد در جاهای دیگر حضور دارد، اما کسی که درآمدش از این فضا بوده در خانه کسب و کاری داشته حتی یک جنسی را ممکن است از بازار تهران تهیه میکرده ارزانتر از خرده فروشی که در شهرستان است از طریق پست دست مردم میرساند اینها نگران بودند کسب و کارشان بیاید در سکوی داخلی مشکلاتی از این جنس پیدا کنند که فردا فلان صنف بیاید بگوید فلان محصول را عرضه میکنی مجوز باید داشته باشید، مالیات بدهید که ما همه اینها را در ایین نامه حل و فصل کردیم.
زارع پور افزود: در همان اینستاگرام، اگر بخواهید فروشگاه راه اندازی کنید اخیراً قابلیتی اضافه شده که شما باید محصولاتتان را دانه به دانه معرفی، قیمت گذاری و روش پرداخت را مشخص کنید این راه اندازی فروشگاه است که الان در بعضی از پلتفرمهای داخلی خودمان راه اندازی شده است یعنی با یک کاربر عادی متفاوت است، الان سکوهایی که اصطلاحاً سوشال کامرز یا تجارت اجتماعی گفته میشود به سمتی پیش میروند که امکانات فروشگاهی هم فراهم کنند که مردم راحتتر به کسب و کارها دسترسی پیدا کنند، چون بالاخره تعداد کسب و کارها کم است در شبکههای اجتماعی، اگر بتوانم اسانتر دسترسی پیدا کنم طبیعتاً مشتری هم بیشتر میشود، در ویترین شبکههای اجتماعی یک تب فروشگاه یا شاب اضافه میکنند که راحتتر پیدا شود.
زارع پور تاکید کرد در حوزه خرید و فروش اعتماد خیلی مهم است که مردم بدانند که فلان شخص کسی است که واقعاً به تعهداتش عمل میکند.