کتاب «محیط زیست متعالی» اثر منصور شاه ولی روانه بازار نشر شد.
ایجاد تمدن اسلامی با همسویی، همگرایی و هم افزایی پژوهش، آموزش و تولید علم محیط زیست متعالی میسر میگردد. این منظور ارائه تصویر شفاف علوم محیط زیست و امکان تجسم و تحقق آنها با پژوهش، آموزشهای نظری و عملی و تولیدات علمی طی سه دهه گذشته همواره مد نظر مؤلف بوده که در این کتاب مکتوب شده است.
همچنین، در این اثر برای تعامل سازنده با جهان، به ویژه جهان اسلام سه راهکار ارائه میشود: ترویج فرهنگی حکمت متعالی محیط زیست میان منتظران امام زمان (عج)، ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه در پژوهش و آموزش و تولید حکمت متعالی محیط زیست، و حکمرانی تمدن ساز با نظریه اجماع دینی وظیفه گرای محیط زیست (ادوم) توسط سیاستمداران و برنامه ریزان و مجریان.
هدف کتاب محیط زیست متعالی ارتقای کارآمدی جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد تمدن اسلامی با «همگرایی» و «هم افزایی» پژوهش، آموزش و تولید علم محیط زیست متعالی برای تعامل سازنده با جهان به ویژه جهان اسلام است که با نظریه «ادوم» میسر میشود.
این اثر در چهار گفتار تألیف شده است؛ در گفتار اول که با عنوان «نظام روش شناسی محیط زیست متعالی» نگارش یافته، در ابتدای این گفتار پس از بیان چیستی مبانی / ماهیت طبیعت و شاخصهای مبانی / ماهیت محیط زیست متعالی، به چرایی مبادی/ شالودههای طبیعت پرداخته شده و ضمن تبیین شاخصهای مبادی محیط زیست متعالی، به چگونگی مظاهر / واقعیت عینی طبیعت اشاره شده و در پایان شاخصهای عینیت بخشیدن به محیط زیست متعالی تشریح شده است.
در دومین گفتار از کتاب حاضر که تحت عنوان «پژوهش محیط زیست متعالی» نوشته شده، راهبردها و رویکردهای پژوهش محیط زیست متعالی بررسی شده و ضمن تبیین پارادایم پژوهش محیط زیست متعالی، به نظام نوآوری کشاورزی / محیط زیست پایدار متعالی پرداخته شده و به راهبردهای ارتباطی و اطلاع رسانی محیط زیست متعالی میپردازد.