شرکت های دانش بنیان در ششمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته که با حضور ۱۳۱ شرکت دولتی و خصوصی برگزار شد حضوری فعال داشتند.
سوال: بخش پژوهش های خودرویی در محیط زیست دست شما هست در مورد همین موضوع خودرویی اگر بخواهیم صحبت کنیم چطور دیدید نمایشگاه را و در این نمایشگاه حوزه های که وجود داشتند در حوزه دانش بنیان و درحوزه خودرویی چه دستاوردهایی داشتند؟
نهضتی: در این نمایشگاه چندتاحوزه فعالیت های اصلی وجود داشت حوزه خودروسازها و قطعه سازها وهمین طور بحث های خدماتی که حضور داشتند حالا ما می خواهیم بیشتر کوچ کنیم در بحث حوزه شرکت های صنعتی و تولیدی که دو بخش شرکت های دانش بنیان در این نمایشگاه حضور داشتند مهم ترین بخشش می توان گفت شرکتهای قطعه سازی بودند که به تازگی شروع کردند و در حوزه تولید قطعات خاص خودروهای تجاری که قبلا حداقل طراحی شان مال خودمان نبود یا این که وارداتی بوده ورود کرده بودندو محصولات خوبی وارد کردند از صندلی راننده اتوبوس یا کامیون که کاملا وارداتی بوده همین صندلی در نوع خودش دانش بنیان به حساب می آید از نظر طراحی و ساختارهایی که دارد تا طراحی های جدید شاستی ها و پلتفرم های خودروها و از همه آنها مهم تر شرکتهایی حضور به هم رسانده بودند که اتوبوس های برقی داخلی در سطوح مختلف داخلی سازی که بخشیشون کمتر ،بخشیشون بیشتر یعنی محصول کاملا داخلی اتوبوس برقی در نمایشگاه داشتیم توسط شرکت ارائه شده بود و همین طور شرکت همراهش که دانش بنیان بود حضور داشت که توسعه دهنده قطعات کلیدی سیستم محرکه اتوبوس برقی شهری که در نوع خودش می شود گفت خیلی جالب است و محصول خیلی های تکی است که می تواند منجر به قبل به صنعت خودرو که همچنان 20سال از دنیا عقب هستیم حداقل این عقب ماندگی را جبران کنیم و اگر بهش بهاداده بشود بتوانیم همگام با دنیا در توسعه فناوری پیش برویم یعنی می شه گفت عقب مانده نباشیم در دنیا در این حوزه
سوال: اگر افرادی باشند که در همین زمینه نظر و ایده ای داشته باشند در شرکتهای دانش بنیان چگونه می توانند از خدمات شما در دانشگاه تهران یا خدمات مشابه استفاده بکنند؟
نهضتی : جاهای مختلفی هستند که در این حوزه کمک می توانند بکنند از معاونت عملی گرفته که در مجموعه معاونت علمی ستاد حوزه فناوری پیشرفته ،حمل و نقل است که می توانند به آن جا مراجعه بکنند در سایت معاونت علمی بروند کاملا مشخص است صندوق نوآوری شکوفایی است پارک های علم وفناوری است دانشگاه هاست دانشگاه تهران هم پارک علم و فناوری خودش را دارد مجموعه های سرمایه گذاری های خطر پذیر است که در دانشگاههای مختلف وجود دارندو همین طور پژوهشکده هایی مثل پژوهشکده ما
سوال:چه قدر شرکت های خودروساز تمایل دارند به بهره گیری از علم ودانش
نهضتی: راستش کم ،همیشه این موضوع بوده صنعت خودروسازی یک صنعتی است که با مشتری در ارتباط که مشتری فقط از این خودرو استفاده می کند برایش مهم نیست که چه قدر داخلی سازی است که و از آن طرف ریسکش هم زیاد است یعنی یک جفت معمای دو طرفه است باید هر دو طرف بتوانند با شرایط همدیگر کنار بیایند و الان وضعیت اقتصادی هم یک جوری است که سرمایه گذاری پر خطر توسط خودروسازها خیلی دارد سخت پیش می رود
در حال حاضر چون ما خودمان هم مستقیم با این حوزه در ارتباط هستیم این که بخواهیم یک خودرو ساز را توجیه کنیم که بیاید از محصولات دانش بنیان استفاده کند به جای اینکه برود به طور مثال برود از مشابه چینی استفاده کند کار اصلا آسونی نیست و کار سختی شده و این هم واقعیتی است که بخشی از این نمایشگاهی که ما در آن هستیم نمایشگاه چین در حمل ونقل ایران بود یعنی بیشتر محصولات چینی بودند این معضلی است که باید به صورت حاکمیتی باهاش برخورد شود به گونه ای که خطر برای خودروساز کمتر شود و مزایا برایش داشته باشد که به این قضایا وارد شود