مدیرعامل پالایشگاه تهران گفت: حدود ۶.۵ میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه تولید میشود که معادل ۷ درصد بنزین مصرفی کشور است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، حامد آرمانفر در جریان بازدید خبرنگاران بازار سرمایه از این مجموعه پالایشی، با اشاره به اینکه میزان گوگرد در محصولات این پالایشگاه کمتر از ۱۰PPM برآورد میشود، افزود: تا سال ۱۴۰۳ استاندارد بنزین تولیدی این پالایشگاه به یورو ۵ خواهد رسید و در حال حاضر پیشرفت پروژه فوق حدود ۳۰ درصد است.
آرمانفر درخصوص وضعیت تولید گازوئیل در این پالایشگاه نیز گفت: حدود ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل براساس استاندارد یورو ۵ در پالایشگاه تهران تولید میشود. سطح استاندارد یورو ۵ یکی از راه حلهای مدیریت آلودگی هوا است.
مدیرعامل پالایشگاه تهران اظهار داشت: با توجه به اینکه ۵۰ درصد از سوخت هواپیماهای کشور در پالایشگاه تهران تولید میشود و براساس آزمایشگاههای استانداردی که در این مجموعه وجود دارد تمامی محصولات براساس استاندارهای بهروز آزمایش میشوند.
مرادی کارشناس واحد مالی پالایشگاه تهران هم در این مراسم با اشاره به اینکه ایران دارای ۱۰ پالایشگاه است که ۶ پالایشگاه در بورس حضور دارند، افزود: پالایشگاه تهران در سال ۹۱ با نماد شتران وارد بورس شد و در حال حاضر ۶۸.۹ درصد سهام آن متعلق به سهامداران عدالت، ۳.۷ درصد مربوط به صندوق پالایش یکم، ۵.۳ درصد بانک تجارت و ۱۴ درصد سایر سهامداران است.
وی در ادامه به چالشهای مهم صنعت اشاره کرد و گفت: فروش نیابتی یکی از مشکلات بزرگ این صنعت است. در این شیوه شرکتهای پالایشی موظفند کلیه فراوردههای اصلی خود را به دولت تحویل دهند و صرفا با فروش ۱۰ درصد باقیمانده در بورس کالا نیازهای خود از قبیل حقوق و تعمیرات اساسی، بخشی از مخارج توسعهای را تامین کنند.
مرادی اظهار داشت: الزام شرکتهای پتروشیمی مبنی بر تحویل vb که از مهمترین اقلام در سبد فرآوردههای ویژه است به دستگاههای اجرایی در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ خروج ۳۴۰ هزر میلیارد نقدینگی از پالایشگاههای بورسی را به دنبال داشته است.
وی افزود: در حال حاضر پالایشگاه فراوردههای خود را به شرکت ملی پخش تحویل و این شرکت پس از فروش مقدار و مبلغ را به پالایشگاه اعلام میکند و پس از چند ماه با تهاتر با نفت اعطایی به پالایشگاهها تسویه میشود.
مرادی افزود: چالش دیگر این است که تا زمانی که فراوردههای فروخته نشود مبلغ آن به حساب شرکتهای پالایش ثبت نمیشود، ضمن اینکه بخشی از آن صادر میشود در حالی که ارز آن به پالایشگاه اختصاص نمییابد.
این کارشناس مالی گفت: فروش قطعی فراورده درب پالایشگاه سادهترین و منطقیترین راه حل این چالش زیان آور برای صنعت است.
مرادی همچنین ادامه داد: تاخیر در ارسال صورتهای مالی حسابرسی شده و نشده پالایشگاهها در دورههای مختلف نیز از دیگر مشکلات این صنعت است که با تاخیر در ارائه دستورالعملهای قیمت گذاری خوراک و فراوردهها گره خورده است.
با وجود تحریمها از هیچ یک از استانداردهای فنی کوتاه نیامدیم
شانهساز از دیگر مدیران پالایشگاه تهران هم گفت: با وجود تحریمها از هیچ یک از استانداردهای فنی کوتاه نیامدیم، چون با جان کارکنان ما در ارتباط است و یک پالایشگاه مانند ساعت باید مرتب کار کند و نباید ذرهای از استانداردهای فنی کوتاه بیاییم.
وی افزود: گازوئیل تولیدی در سالهای قبل حدود ۱۴ هزار PPM گوگرد داشت که این رقم در حال حاضر به ۶PPM رسیده و گوگرد گازوئیل طی فرایندی جدا و تبدیل به گرانول میشود که به عنوان ماده اولیه به صنایع شوینده و بهداشتی و همچنین برای تولید کود شیمیایی استفاده میشود.
گفتنی است که پالایشگاه تهران یکی از پالایشگاههای مهم کشور در جریان تولید فرآوردههای این مجموعه صنعتی در جنوب تهران قرار گرفته است، عملیات احداث پالایشگاه تهران از سال ۱۳۴۴ آغاز شد، در سال ۱۳۴۷ اولین فاز آن به بهرهبرداری رسید و فاز دوم آن در سال ۱۳۴۹ در مدار تولید قرار گرفت. میزان خوراک این پالایشگاه طبق اعلام مدیران آن ۲۵۰ هزار تن در روز است. نفت خام از جنوب کشور و از اهواز به وسیله لوله به این پالایشگاه منتقل میشود و تبدیل به فرآوردههای مختلف مانند بنزین هواپیما، بنزین خودرو، گازوئیل، نفت سفید، وکیوم باتوم ماده اولیه تولید قیر و سایر فرآوردهها میشود.