وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ایجاد ۴۰ هزار شغل در پارکها و هستههای علم و فناور کشور سال گذشته خبر داد.
وی با اشاره به حواشی ایجاد شده درباره دیدار رئیس سازمان امور دانشجویان با سفیر کره شمالی گفت: این دیدارها با همه سفرا برگزار میشود و وزارت علوم با تمامی سفرای کشورهای مختلف با اولویت کشورهای همسایه و مسلمان دیدار، رفت و آمد و تبادلات دانشجویی دارد و دیدار با سفیر کره شمالی نیز در این راستا بوده، اما از نظر من جای حساسیت ندارد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در دیپلماسی علمی، اولویت را به کشورهای مسلمان و همسایه میدهیم و در خصوص جذب تجهیزات برای دانشگاهها به دنبال تامین اعتبارات فاینانس هستیم که این اعتبارات در حال تامین شدن است و امیدواریم سال آینده شاهد تجهیز آزمایشگاه در دانشگاه محقق اردبیلی باشیم.
زلفی گل درباره اشتغالزایی این وزارتخانه برای فارغ التحصیلان دورههای تکمیلی اظهار کرد: ایجاد شغل برای فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی کار سختی است، اما برای افراد دارای سطح تحصیلات پایینتر میتوان با مبالغی شغل ایجاد کرد و به همین دلیل امسال را سال تولید و دانش بنیان نام نهاده اند که برای افراد مختلف اشتغالزایی شود.
وی ادامه داد: وزارت علوم تلاش میکند افراد صاحب ایده را در مراکز رشد جذب کند و ایده آنها تبدیل به هسته فناور و در نهایت محصول شود و افراد باتجربه در این مراکز به عنوان شتاب دهنده، افراد کم تجربه را جذب میکنند و قراردادی بین آنها منعقد میشود تا مشخص شود چه درصدی از حقوق به صاحب ایده و تولید کننده تعلق یابد، اما اشتغالزایی در سطح کلان، بحثی فرابخشی و مربوط به کل حاکمیت است.
وزیر علوم همچنین درباره چرایی جذب دانشجویان خارجی و انتقاد نسبت به اشغال شدن کرسیهای دانشجویان ایرانی گفت: در پذیرش دانشجویان خارجی از مازاد ظرفیت دانشگاهها استفاده میشود و دانشجویان خارجی هزینه آن را نیز پرداخت میکنند، ضمن اینکه همه کشورها برای جذب دانشجویان خارجی امتیازاتی میدهند.
زلفی گل درباره حقوق معنوی آثار دانشجویان مقاطع مختلف گفت: این، حق و حقوق دو طرفه بین دانشجو و استاد است و دانشجو به عنوان بازوی توانمند استاد عمل میکند و هر دو در یک کار پژوهشی شریک هستند و اگر دانشجو یا استاد بدون هماهنگی طرف مقابل نسبت به تضییع حق معنوی یک کار پژوهشی اقدام کند، کار نادرستی صورت گرفته است و برای این امر از سالها قبل آئیننامه اخلاق علمی وجود دارد و طبق قانون با خاطیان در این حوزه برخورد میشود.
وی افزود: بحث مرید و مرادی و شاگردپروری بسیار فراتر از موضوع تضییع حقوق معنوی یک اثر است و باید بیشتر به رابطه استاد و شاگردی توجه کنیم و اگر این رابطه شکل بگیرد هرگز حیا و اخلاق اجازه نمیدهد تخلفاتی درباره تضییع حقوق معنوی صورت بگیرد.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری همچنین درباره توسعه علمی استان اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل با ویژگیهای منحصر بفرد از اهمیت لازم برخوردار است و دانشگاه محقق اردبیلی نیز نگین این استان است و نشان میدهد که جمهوری اسلامی چقدر برای این استان و دانشگاههای آن هزینه کرده است و امیدواریم در سالهای آینده، این دانشگاه در رتبههای بین المللی ارتقا بیشتری داشته باشد.
بیشتر بخوانیم:
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اردبیل
دشمن با شناسایی نقاط قوت ما دانشگاهها را هدف قرار داده است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفر یک روزه خود به استان اردبیل ضمن بازدید از طرحهای عمرانی دانشگاه محقق اردبیل، با مسئولان دانشگاه و دانشجویان دیدار و گفتگو کرد.