مدیر بنادر و دریانوردی گلستان گفت: در اوایل امسال عمق پایه اسکله بندرترکمن بسیار کم بود که با لایروبی انجام شده، امکان پهلوگیری قایق تفریحی تا عمق ۲ متر فراهمشده است.
مدیر بنادر و دریانوردی گلستان گفت: در این قرارداد قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار با اعتبار ۲ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال، یک میلیون و ۱۶۰ هزار مترمکعب از پهنه خلیج گرگان به طول ۸.۸ کیلومتر از سمت دریای خزر و کانال آشوراده به سمت بندرترکمن و جزیره آشوراده را لایروبی خواهد کرد.
عباسی ادامه داد: با گذشت ۶ ماه از آغاز عملیات اجرایی پروژه، تاکنون هزار میلیارد ریال جذب شده و تلاش برای تخصیص هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال باقیمانده این اعتبار ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین تاکنون ۱۱۵ هزار و ۸۷۲ مترمکعب دایک (محل دپوی مواد حاصل از لایروبی) و هزار و ۲۶ متر طول تراورس (دیواره حفاظتی) در این پروژه ایجاد شده است.
مدیر بنادر و دریانوردی گلستان گفت: ۱۳ دستگاه بیل مکانیکی، ۲۱ دستگاه کمپرسی و سه دستگاه لودر در محل اجرای پروژه مشغول لایروبی هستند.
عباسی در ادامه به ترمیم و بازسازی بنادر ترکمن و گز اشاره کرد و گفت: در اوایل امسال عمق پایه اسکله بندرترکمن بسیار کم بود که با لایروبی انجام شده، امکان پهلوگیری قایق تفریحی تا عمق ۲ متر فراهمشده است.
وی افزود: برای اسکله بندرگز هم سازمان بنادر و دریانوردی حدود ۱۰ میلیارد ریال تخصیص داده و در حال انجام تشریفات مناقصه آن هستیم.
مدیر بنادر و دریانوردی گلستان گفت: برای تامین و دسترسی به عمق کافی در این منطقه، باید سازه اسکله را حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ در عمق خلیج ادامه دهیم تا بتوانیم به آب مناسب دسترسی پیدا کنیم.
به گفته عباسی؛ از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه امسال ۱۲۵ هزار و ۳۲۵ نفر در قالب مسافرین دریایی، از قایقهای اسکلههای بندرترکمن و بندرگز استفاده کردند که این آمار در مدت مشابه سال قبل ۷۸ هزار و ۸۴۲ نفر بود.
گفتنی است؛ پس از حضور آیتالله سیدابراهیم رییسی در خلیج گرگان در اسفند ماه سال ۱۴۰۰، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوببرداری از کانالهای سهگانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا به عنوان پیمانکار، مرحله نخست این عملیات آغاز شد که برای انجام آن از اواخر مرداد ماه چندین دستگاه ماشین آلات سنگین برای لایروبی وارد کانال آشوراده شدند.