رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هدف ما از ارتقای مدارج علمی، گرفتن مدرک نیست، بلکه افزایش توان pg مسئله در جامعه است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، "محمد مهدی طهرانچی" در آئین تجلیل و تقدیر از ۴۸ پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات گفت: اشتغال، اقتصاد، رفاه، امنیت و سلامت مطالبه جامعه از دانشگاه است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نقش دانشگاه به عنوان سازمان حل مسأله گفت: دانشگاه یک سازمان آموزشی قوامدار است، چرا که همه اساتید و ارکان دانشگاه میدانند که چگونه ایفای نقش کنند تا دانشجویان بتوانند دانشآموخته شوند، به همین دلیل دانشگاه یک سازمان آموزشی کاملاً در هم تنیده است، اما آنچه مهم است تبدیل این سازمان به یک سازمان پژوهشی و فناور است، بنابراین نیازمند تحول در دانشگاه هستیم.
محمد مهدی طهرانچی با بیان اینکه تحول نیازمند پشتوانه فکری است، افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: «تحوّل صحیح احتیاج دارد به پشتوانهی فکری؛ یعنی هر حرکت بیپشتوانهی فکری را نمیشود تحوّل دانست. بعضی از حرکتهای سبُک و سطحی را نمیشود به حساب تحوّل گذاشت؛ تحوّل پشتوانهی فکری می خواهد» واقعیت این است که پیشرفت با تقلید حاصل نخواهد شد، از اینرو دانشگاه آزاد اسلامی طی دو سال گذشته برنامههای علمی در قالب طرح پایش اجرا کرده که در آن بیش از ۳۰ هزار پیشنهاد پژوهشی (پروپوزال) ارائه شده است.
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه علم و دانشگاه دارای چیستی، چرایی، چگونگی و پیچیدگیهای خاص خود است، گفت: واقعیت این است که دانشگاه دارای ارکان مهمی است و نباید درباره آن ساده انگاری و سادهسازی کرد. به همین دلیل دانشگاه آزاد اسلامی دارای یک مدل است که در مرکزیت آن تربیت قوه عاقله قرار داشته و علم، فرهنگ و فناوری سه رکن اصلی است. در کارکرد بیرونی دانشگاه نیز موضوعات اقتصادی، اجتماعی و نوآورانه و در حوزه بینالملل نیز مرجعیت آفرینی، رهبری جهانی، الهامبخشی و تمدنسازی مورد توجه قرار گرفته است.
طهرانچی گفت: آنچه از دانشگاه انتظار میرود این است که به جوان مهارت و دانش حل مسأله بدهد و علاوه بر فراهم کردن امکانات تحصیل، شبکه دانش داشته باشد و در عرصه اجتماعی، رفتارسازی کند، چرا که دانشگاه یک موجود مولد است و باید بتواند با جوانان گفتگو کند، سخن آنها را بشنود، سبک زندگی ساز باشد و رفاه، سلامت، دفاع، امنیت و نوآوری را به همراه بیاورد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تمرکز دانشگاهها به نظام آموزشی ـ مهارتی و پژوهشی اظهار داشت: دانشگاههای ما تا کنون به این دو حوزه توجه داشتند و ما در کنار تربیت نیروی انسانی و مدیریت و افزایش دانش مستند شده باید به تعالی فردی و اجتماعی و فضای عمومی و همچنین حل مسأله در قالب نظام تربیتی و نوآوری (حل مسأله) توجه داشته باشیم.
طهرانچی با بیان اینکه یکی از کارکردهای دانشگاه، ساختن جامعه است، گفت: واقعیت این است که جامعه از درون دانشگاه ساخته میشود، بنابراین باید در نظام تعلیم و تربیت تأمل و کاستیهای فراوانی که وجود داشته است را نقد کرد. اگر دانشگاه نتواند جوان با قدرت حل مسأله تربیت کند، فارغ التحصیلان دانشگاهی حتی در زندگی شخصی خود نمیتواند حل مسأله داشته باشند. به همین دلیل دانشگاه باید نظام تربیت، نوآوری و حل مسأله خود را داشته باشد.
وی با بیان اینکه مطالبه جامعه از دانشگاه موضوعاتی همچون اشتغال، اقتصاد، رفاه، امنیت و سلامت است، افزود: ارتقاء مرتبه علمی اساتید یا تعداد مقالات علمی برای مردم مهم نیست، چرا که انتظار جامعه از دانشگاه تأثیرگذاری در موضوعات اقتصادی، اجتماعی، فناورانه و حل مسائل است. با توجه به این موضوع باید سیاستگذار مانند پلی بین دانشگاه و جامعه همسوسازی و هماهنگ سازی انجام دهد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سند پنج ساله تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این سند دارای پنج چرخش تحول آفرین است که یکی از آنها مربوط به تحول در نظام پژوهش و فناوری میشود. براین اساس دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال چرخش تحول آفرین از عرضه محوری مقاله گرا و غیرهدفمند در پژوهش و تولید دانش و فناوری به تقاضامحوری و پاسخگویی اثربخش به نیازهای علمی ـ تربیتی محلی و ملی متأثر از چالشهای آمایش محور و تحولات سریع اجتماعی فناورانه است.
محمد مهدی طهرانچی با بیان اینکه تحولات اجتماعی فناورانه بسیار سریع اتفاق میافتد، ادامه داد: اگر بخواهیم بر مفاهیم گذشته گرا بمانیم، نمیتوانیم پاسخ جامعه را داده و نسبت به تحولات اجتماعی فناورانه واکنش سریع و به موقع داشته باشیم. به همین دلیل باید دانش پژوهان را باور کنیم، چرا که نسلی هستند که ما را به جامعه نزدیک میکنند.
وی تبدیل شدن به دانشگاه سرآمد و پاسخگو را از دیگر اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و افزود: مشارکت مؤثر در تمدن سازی اسلامی، تحقق آرمانهای انقلاب و پاسخگویی به مسائل و چالشهای حال و آینده جامعه با تعادل بین عرضه محوری و تقاضامحوری، انطباق حداکثری شبکه واحدهای دانشگاهی و پژوهشگران با نیازهای ملی و محلی، تولید و انتشار دانش مرجع، مرزشکن و کاربرد پذیر و فناوریهای کاربردی، به کارگیری ترکیب هم افزا، متعادل و بهینه رویکردهای مزیت محور، مسأله محور و آینده نگر در این سند مورد تأکید قرار گرفته است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این دانشگاه برای تبدیل شدن به دانشگاه سرآمد و کارآمد، «ارتقاء پاسخگویی و قابلیت حل مسأله»، «توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی»، «ارتقاء جایگاه بین الملل و الهام بخشی» و «پیشرفت علمی مرجعیت ساز و تمدن آفرین» را در دستور کار خود قرار داده است.