مدیر عامل سازمان بنادر از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی بندر سیریک خبرداد.
وی افزود: مجموعه سواحل مکران به دلیل اینکه عمدتا در خارج از خلیج فارس قرار دارد از مزیتهایی خوبی برخوردار است.
مدیر عامل سازمان بنادر گفت: در حال حاضر دو هزار ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در بخش بنادر هزینه کردیم و ۵۶ میلیون یورو طرح دردست اقدام داریم که به طور کامل انجام شده و فاز اول بندر چابهار با ظرفیت بیش از ۱۰ میلیون تن ساخته شده و طرح فاز دوم در دست مطالعه است.
آقای صفایی افزود: در بندر چابهار ظرفیت ۱۰۰ هزار سیلو را فراهم خواهیم کرد که بخش عمدهای از غلات برای پشتیبانی از استانهایی که درپس کرانه بندر چابهار هستند از طریق بندر چابهار تامین میشود.
صفایی خاطر نشان کرد: بندر سیریک بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داردکه امسال به بهربرداری میرسدو بازسازی بندر جاسک نیز در دست اقدام است.
مدیر عامل سازمان بنادر بابیان اینکه مطالعات بندر بزرگ اقیانوسی مکران را شروع کردیم تاکید کرد: در منطقه کوه مبارک به محض تخصیص زمین در سالهای آتی اقدام به ساخت بندرخواهیم کرد که در شروع کار از منابع دولت استفاده میکنیم و در ادامه قطعا از سرمایه خصوصی و خارجی استقبال خواهیم کرد. وی خاطرنشان کرد، ظرفیت بندر مکران بالای ۵۰ میلیون تن کالا خواهد بود.
آقای صفایی تصریح کرد: سازمان دریانوردی سه وظیفه دولت صاحب بندر صاحب ساحل و صاحب پرچم در زمینه مکران را برعهده خواهدداشت.
سازمان بنادر در دولت صاحب بندر اقدامات بندر سازی را در حال اقدام دارد که زیر ساخت اقتصادی و گردشگری را فراهم میکند در دولت صاحب ساحل ایجاد کل خدمات دریایی تا مرز منطقه انحصاری اقتصادی را برعهده داردبه طوریکه که کل شناورهایی که تردد میکنند از لحاظ ایمنی، امداد ونجات و لایروبی را بررسی میکند وظیفه سازمان بنادر در دولت صاحب پرچم این است که نظارت بر اجرای بیش از ۵۰ کنواسیون و مقررات دریانوردی بر کشتی صاحب پرچم ایران را دارد.
صفایی افزود: سالانه بیش از ۱۴۰ هزار شناورمتردد به بنادر کشور هستند.
وی یادآور شد:پیشنهاد ما این است در برنامه هفتم توسعه ایجاد یک شورای عالی دریانوردی با ریاست رئیس جمهور ایجاد شود که وظایف تکلیفی و یک پارچگی در حوزه دریا را ایجاد کند.