نقش شاخصهای عملکردی در بهبود وضعیت نظام مالیاتی در سومین نشست از همایش «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» با حضور صاحبنظران در مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی کشور بررسی شد.
وی افزود: در گذشته عدم تحقق دیگر درآمدها همواره با استقراض از بانک مرکزی تامین شده است و بنابراین پایین آمدن شاخص نسبت مالیات به بودجه دولت، به طور مستقیم به افزایش تورم منجر میشود. پایدارترین روش تامین بودجه دولت درآمدهای مالیاتی است که در اقتصاد ما در سالهای اخیر جدی گرفته نشده است که باید تحولی در این زمینه رخ دهد.
مشاور عالی رییس کل سازمان امور مالیاتی درخصوص شاخصهای فرآیندی ارزیابی عملکرد سازمان امور مالیاتی گفت: شاخص خوداظهاری بسیار مهم است و نشان دهنده میزان رضایت مودیان است. درصد خوداظهاری در نظام مالیاتی ما پایین است و بایستی آن را افزایش دهیم.
شاخص گذاری صحیح پیش نیاز مهم تحول در نظام مالیاتی کشور
مهدی موحدی بک نظر رییس مرکز آموزش سازمان امور مالیاتی، در ادامه این نشست گفت: یکی از مقولاتی که تحت حکمرانی نرم مورد توجه است و مطالعات زیادی پیرامون آن شکل گرفته، بحث حکمرانی مبتنی بر شاخصهاست. شاخصها نه تنها رویهها و قوانین رو از جهت عملکردی مورد سنجش قرار میدهند، بلکه نگاه بدیلی را نیز پیش روی سیاستگذار قرار دهد و مبدأ حرکت به سمت یک نگاه جدید و یک تحول در عملکرد باشد.
موحدی ضمن انتقاد از وضعیت تحقق اهداف مالیاتی در برنامههای توسعه کشور گفت: در برنامه اول توسعه شاخص نسبت مالیات به تولید حدود ۸ درصد در نظر گرفته شده بود که امروز تحقق این هدف امکان پذیر نیست. شاخص نسبت مالیات به بودجه دولت نیز در حدود ۴ درصد در نظر گرفته شده بود که این نسبت در برنامه دوم حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد.
وی گفت: بنابراین رویه هدفگذاری برای شاخصهای مالیاتی در برنامههای توسعه منطقی نبوده است و در زمینه تعریف شاخصها نیازمند تحول هستیم. به طور خاص به عقیده من نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی شاخص مطلوبی نیست و نباید در برنامههای توسعه به عنوان شاخص اصلی مطرح شود.
۵۲ درصد منابع درآمدی دولت از مالیات تامین میشود
علی رستم پور رییس مرکز دادرسی سازمان امور مالیاتی در ادامه این نشست گفت: پاکترین درآمد دولتها، درآمد مالیاتی است و باید به سمتی برویم که دولت به قدر کفایت از این درآمدها بهرهمند شود. در سال جاری حدود ۵۲ درصد منابع درآمدی دولت از مالیات تامین میشود. رقمی که در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده، حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار میلیارد تومان است و اگر سقف بودجه ۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود، این نسبت برای سال بعد به حدود ۳۷ درصد میرسد.
وی افزود: کاهش این نسبت منطقی نیست و باید برای سال بعد نیز این نسبت بالاتر از ۵۰ درصد تثبیت شود. هوشمند شدن فرآیند اخذ مالیاتها این ظرفیت را ایجاد کرده است و به عقیده من سقف وصول درآمدهای مالیاتی برای سال ۱۴۰۲ بالاتر از ۷۵۰ هزار میلیارد تومان است و حداقل باید نسبت مالیات به بودجه سال ۱۴۰۱، در سال ۱۴۰۲ نیز محقق شود و برای تحقق این نسبت درآمدهای مالیاتی در بودجه سال ۱۴۰۲ باید در حدود هزار هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود.
افزایش درآمدهای مالیاتی دولت
امیر احمد مهدیان راد معاون برنامه ریزی مرکز آموزش و پژوهش سازمان مالیاتی، در ادامه این نشست اظهار داشت: افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در سالهای اخیر نشان میدهد که دست کم این سازمان در مقایسه با درآمدهای نفتی، درآمدهای گمرکی و درآمدهای خصوصی سازی، عملکرد بهتری داشته است.
وی بیان داشت: اگر هدفگذاری ما تامین درآمد و کسب منابع برای دولت است، بخشهای درآمدی دولت از جمله سازمان امور مالیاتی باید در اولویت قرار بگیرند.
معاون برنامه ریزی مرکز آموزش و پژوهش سازمان مالیاتی ضمن انتقاد از معافیتهای مالیاتی متعدد در اقتصاد ایران، گفت: وضع معافیت مالیاتی بر اساس قوانین توسعه ممنوع شده است، ولی هرساله معافیتهای متعددی اضافه میشود. به عقیده من در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور معاف از مالیات است و هرساله بر میزان آن اضافه میشود. در این شرایط وصول مالیات دشوار میشود. علاوه بر این پایین بودن سرمایه اجتماعی در وصول مالیات موثر است و تمکین مالیاتی را کاهش داده است.