گزارش دفتر مدیریت انرژی و امور مشتریان توانیر، از تحقق سه میلیارد و ۸۹ میلیون کیلووات ساعت صرفهجویی بخش خانگی در تابستان امسال حکایت دارد که اقدامات آگاهسازی و فرهنگسازی روابط عمومیها در کنار اصلاح تعرفه و پاداش صرفهجویی، نقش تعیین کنندهای در این موفقیت داشته است.
مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامهریزی امور مشتریان توانیر افزود: تابستان امسال حدود ۴۰ درصد مشترکان خانگی مشمول تخفیف شدند و رشد سرانه مصرف برق خانگی طی ۶ ماه نخست امسال ۲ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش نشان میدهد.
نقش رسانه در کاهش معنادار مصرف برق خانگی
آقای یاقوتی متوسط رشد مصرف برق خانگی طی سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ را بین ۵ تا ۶.۵ درصد عنوان کرد و گفت: مقایسه انرژی فروخته شده ۶ ماه نخست امسال با سال گذشته نشان میدهد رشد مصرف این بخش به طور متوسط حدود ۲ درصد کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: امسال از مجموع ۵۸ میلیون قبض برق صادر شده در بخش خانگی حدود ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک مشمول پاداش صرفهجویی مصرف شدند.
مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامهریزی امور مشتریان توانیر با تاکید بر اینکه فرهنگسازی و اطلاعرسانی در کنار استفاده از نظام تعرفهبندی صحیح و پاداش صرفهجویی نقش مهمی در کسب این موفقیت داشته است، خاطرنشان کرد: در کنار این اقدامات برنامههای مختلف تلویزیونی بهویژه از مرکز پایش صنعت برق پخش شد و به طور روزانه و در چند نوبت هشدارهایی به مردم ارایه و تغییرات مصرف برق را مشاهده کردیم.
وی با اشاره به نمایش و انتشار برنامههای متعدد آگاهسازی و اطلاعرسانی از طریق رسانهها در دوره گرم امسال، اظهار داشت: برخی از این برنامهها تاثیر مستقیم و آنی در اصلاح الگوی مصرف داشتند و تاثیر برخی نیز در دوره زمانی بیشتری اتفاق افتاد و در مجموع امسال کاهش معناداری در مصرف برق خانگی را مشاهده کردیم که نقش موثری در تامین برق پایدار در طول فصل تابستان داشت.
آقای یاقوتی تعرفههای برق و پاداش صرفهجویی مصرف را با تاثیر آنی همراه دانست و افزود: این طرح مشترک را ترغیب میکند متناسب با تغییرات تعرفه و پاداش، نسبت به اصلاح الگو، برنامهریزی و اقدام کند و در عین حال رشد تورم میتواند از اثربخشی آن بکاهد، اما اقدامات فرهنگسازی با تاثیرگذاری بلند مدت، از ماندگاری بیشتری برخوردار است و در رفتار مردم نهادینه میشود.
بر اساس این گزارش، یافتههای گزارش صرفهجویی بخش خانگی طی تابستان امسال که به تفکیک شرکتهای توزیع برق از سوی دفتر مدیریت انرژی و برنامهریزی امور مشتریان توانیر انجام شد نشان میدهد، فعالیتهای اطلاع رسانی و آگاهسازی در کنار استفاده از نظام تعرفهبندی صحیح قیمت برق و ایجاد مشوقهای لازم برای همکاری مشترکان در اصلاح الگوی مصرف برق، از مهمترین ابزارهای مدیریتی برای تامین برق اقتصادی است.
این تحلیل که مصارف برق خانگی و جا به جایی مشترکان در پلههای مختلف مصرف در بازه ابتدای خرداد تا پایان شهریور طی سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را مورد بررسی قرار داده، نشان میدهد امسال سهم مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت کردند نسبت به سال قبل افزایش یافته همچنین تعداد مشترکان در پلههای با مصرف بیش از ۵ برابر الگو، کاهش داشته و بیشترین جا به جایی و اصلاح الگو در بازه تا ۱.۵ برابر الگو اتفاق افتاده است.
این گزارش میافزاید: با اصلاح تعرفههای برق در بهمن ۱۴۰۰ نرخ برق مشترکان پرمصرف نسبت به قبل افزایش چشمگیر داشته و در عین حال مشترکانی که تا سقف الگو مصرف داشتند، نرخ برق آنها تغییر چندانی نداشته و حتی پاداش صرفهجویی به آنها تعلق گرفته است.
همچنین در طرح ۱=۵ نیز با هدف تشویق مشترکان خانگی به کاهش مصرف و رعایت الگوی مصرف برق، به ازای کاهش هر کیلووات ساعت مصرف برق نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵۰۰ تومان پاداش صرفهجویی پیشبینی شد.
در این گزارش آمده است: با اقدامات فرهنگسازی و اطلاعرسانی گسترده به مشترکان پرمصرف مبنی بر افزایش نرخ برق آنها و هشدارهای محدودسازی مصرف در کنار اقبال مشترکان به کاهش مصرف و استفاده از تشویقهای در نظر گرفته شده در بخش خانگی، شاهد کاهش سرانه مصرف برق خانگی نسبت به سالهای قبل بودیم.
نتایج این گزارش که سرانه مصرف برق، تغییرات آن و میزان کاهش مصرف را به تفکیک شرکتهای توزیع و بر اساس مقدار مصرف و تعداد روز قبضهای صادر شده مورد بررسی قرار داده حاکی است سرانه مصرف برق در اکثر شرکتهای توزیع کاهش داشته و سبب شده سرانه ماهانه مصرف برق خانگی طی ماههای گرم از ۳۵۳ کیلووات ساعت در سال ۱۴۰۰ به ۳۲۳ کیلووات ساعت در سال جاری کاهش یابد و در نتیجه حدود ۳۰۸۹ گیگاوات ساعت صرفهجویی در دوره مورد مطالعه به ثبت برسد.
پیشتازی ۴ استان و کلانشهر در صرفهجویی مصرف برق
یافتههای مطالعاتی دفتر مدیریت انرژی و امور مشتریان توانیر بیانگر پیشتازی چهار استان و کلانشهر شامل تهران بزرگ (منطقه عادی)، مازندران (گرم ۴)، خوزستان (گرم ۱) و اهواز (گرم ۱) در صرفهجویی مصرف برق طی ایام اوج بار امسال است.
بر این اساس، مشترکان خانگی توزیع برق تهران بزرگ، تابستان امسال با ۴۹۲ گیگاوات ساعت صرفهجویی نسبت به مدت مشابه سال قبل، رکورد بیشترین میزان صرفهجویی ایام اوج بار ۱۴۰۱ را به خود اختصاص دادند و مشترکان خانگی شرکتهای توزیع برق مازندران با ۳۵۹ گیگاوات ساعت، خوزستان با ۳۵۸ گیگاوات ساعت و اهواز با ۲۳۲ گیگاوات ساعت کاهش، رتبههای بعدی بیشترین میزان صرفهجویی برق کشور را احراز کردند.
در این گزارش، از منظر کاهش سرانه مصرف ماهانه برق خانگی، مشترکان شرکتهای توزیع برق اهواز با ۱۴۹ کیلووات ساعت کاهش، خوزستان با ۱۱۰ کیلووات ساعت کاهش، مازندران با ۶۴ کیلووات ساعت کاهش، گلستان و بوشهر هر یک با ۴۲ کیلووات ساعت کاهش، لرستان با ۳۹ کیلووات ساعت کاهش، تهران بزرگ با ۳۸ کیلووات ساعت کاهش، ایلام با ۳۲ کیلووات ساعت کاهش، غرب مازندران با ۲۴ کیلووات ساعت کاهش، یزد با ۱۶ کیلووات ساعت کاهش، قزوین با ۱۵ کیلووات ساعت کاهش، قم با ۱۴ کیلووات ساعت کاهش و استانهای خراسان رضوی و البرز هر یک با ۱۰ کیلووات ساعت کاهش به ترتیب بیشترین کاهش سرانه مصرف برق خانگی در اوج بار امسال را داشتند.
عملکرد روابط عمومیهای صنعت برق در نیمه نخست امسال
گزارش روابط عمومی و امور بین الملل توانیر از انجام بیش از ۱۸۰ هزار فعالیت متنوع اطلاعرسانی و آگاهسازی مدیریت مصرف برق از سوی روابط عمومیهای صنعت برق در ۶ ماه نخست امسال حکایت دارد که از طریق رسانه ملی، خبرگزاریها، سایتهای خبری و مطبوعات، شبکههای اجتماعی، تبلیغات محیطی و مراکز آموزشی و ترویجی انعکاس داشته است.
ارسال بیش از ۱۰۰ هزار پیامک اطلاعرسانی برای بخشی از مشترکان بر اساس الگوی مصرف، تولید و نشر ۳۲ هزار و ۸۷۰ محتوای مدیریت مصرف در کانالهای پرمخاطب اجتماعی، بیش از ۱۵ هزار و ۸۰۰ مورد زیرنویس آموزشی و اطلاعرسانی، ساخت تیزر و تولید موشن گرافی، اینفوگراف و آرم آگهی و پخش از شبکههای تلویزیونی ملی و استانی، استفاده از مبلمان شهری، پارکها و پایانههای مسافربری هوایی و زمینی و قطارها در انتشار و ترویج فرهنگ مصرف بهینه برق، ۳۸۷۶ مورد تولید محتوای چند رسانهای، ۲۷۶۰ برنامه آموزشی و ترویجی، نزدیک به ۲۰۰۰ پوشش خبری مستمر صنعت برق در شبکههای استانی، ۲۳۸۹ مورد هماهنگی با شهرداریهای مراکز استانها و استفاده از بنر، پوستر و بیلبوردهای تبلیغات شهری جهت پیامهای مدیریت مصرف و ۱۱۹۸ مورد فرهنگسازی از طریق تلویزیونهای شهری تنها بخشی از اقدامات گسترده روابط عمومیهای صنعت برق در ۶ ماه نخست امسال محسوب میشود که نمایانگر نقش ارزنده نیروهای فرهنگی صنعت برق در همافزایی ملی و گذار بیدغدغه از تابستان امسال است.
علاوه بر آن ۹۸۶ مورد حضور کارشناسان مدیریت مصرف برق در برنامههای پرمخاطب و خانواده محور سیما، نصب ۸۳۰ بنر در بیلبوردهای سازمانی شرکتهای زیرمجموعه صنعت برق، ۷۵۰ مورد پاسخگویی سریع و رفع شبهات خبری در رسانهها، ۶۸۹ مورد استفاده از ظرفیتهای اطلاع رسانی سایر سازمانها و مراکز، تهیه ۵۳۰ کلیپ مفهومی منطبق با مولفههای فرهنگی استانها، ۴۳۰ مورد همکاری با آموزش و پرورش برای ارتقای سواد رسانهای دانش آموزان، ۴۲۳ مورد استفاده از ظرفیت هنرمندان در پویشهای مدیریت مصرف، انتشار ۴۲۱ مقاله و یادداشت خبری با موضوع مدیریت مصرف، ۴۰۹ مورد بهرهگیری از ظرفیتهای ترویجی و آموزشی تشکلهای مردم نهاد و ۶۰ مورد پژوهش و افکارسنجی با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی به مرحله اجرا درآمده است.
همچنین اجرای دهها مورد فعالیت در زمینههایی، چون ایجاد کانال ویژه اطلاع رسانی به نمایندگان مجلس و ائمه جماعات، استفاده از ظرفیت اینفلوئنسرها، برگزاری مسابقه در شبکههای اجتماعی، ارسال محتوا به پایگاه اطلاع رسانی دولت، مصاحبه با اساتید و نخبگان صنعت برق، برگزاری تورهای رسانهای و نشستهای خبری با مدیران ارشد صنعت برق، تولید و پخش مستند پروژههای صنعت برق در شبکههای ملی و استانی، مشارکت در تولید برنامههای سرگرمی، طنز و مسابقات کودک در حوزه مدیریت مصرف برق و ... بخش دیگری از اقدامات فرهنگسازی روابط عمومیهای صنعت برق در نیمه نخست امسال است که هماهنگ با اقدامات فنی صنعت برق تابستان بدون خاموشی را برای مردم و بخشهای تولیدی کشور به ارمغان آورد.