رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اهواز ایجاد سرعتکاهها را راهکاری برای کاهش حوادث رانندگی ناشی از سرعت غیرمجاز در شبکههای بزرگراهی عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان، سرهنگ سعید رحیمی گفت: اغلب شبکه معابر در کلانشهر اهواز، بزرگراهی و سرعت تعریف شده در این معابر ۶۰ کیلومتر است.
وی با بیان اینکه بیشتر شبکههای بزرگراهی در مناطق و دسترسیهای مسکونی قرار دارند، افزود: شاهد حوادث رانندگی متعدد در نقاطی هستیم که محل تلاقی بزرگراهها با این مناطق هستند.
سرهنگ رحیمی پل شهید هاشمی در بلوار فنی و حرفهای را یکی از این شبکههای بزرگراهی در اهواز برشمرد و ادامه داد: در سالهای قبل شاهد وقوع یک تا ۲ مورد حادثه واژگونی خودرو در ماه روی این پل بودیم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اهواز میگوید: وضعیت هندسی و عرشه این پل به گونهای است که خطر آن برای رانندگان به وضوح قابل مشاهده نیست، وقتی راننده از سمت شرق یا غرب با پل مواجه میشود و تا زمانیکه به بالای پل برسد، خطر وجود پیچ و نقطه انحرافی مسیر را رویت نمیکند.
وی گفت: رانندگان با سرعتی زیاد و غیرقابل کنترل به پل میرسند و به دلیل نداشتن توانایی در کنترل خودرو، دچار واژگونی میشوند و این حادثه در روزهای بارانی و هنگام لغزندگی جاده به صورت روزانه تکرار میشد.
سرهنگ رحیمی افزود: باتوجه به اینکه امکان تخریب پل و یا اصلاح هندسی آن در کوتاهترین زمان نبود و چارهای جز ایجاد سرعتکاهها برای به حداقل رساندن سرعت خودرو برای رسیدن به بالای پل با سرعت مطمئنه وجود نداشت.
وی با بیان اینکه جانمایی سرعتکاه در حوالی پل شهید هاشمی مناسب نیست و باید از ورودی پل فاصله بگیرد، ادامه داد: این موضوع به اطلاع شهرداری رسیده و انتظار میرود نسبت به تغییر محل سرعتکاهها هرچه سریعتر اقدام شود.
سرهنگ رحیمی درخصوص ارتفاع و وضعیت سرعتکاهها در اهواز گفت: براساس استاندارد تعریف شده برای سرعتکاه ها، از کف تا راس آن باید ۱۳ سانتیمتر باشد و در محلهایی که سرعتکاهها استاندارد لازم را ندارند، به شهرداری اطلاع داده ایم، البته در شبکههای بزرگراهی سرعتکاه با بیش از ۱۳ سانتیمتر ارتفاع وجود ندارد و همگی آنها بجز در مواردی در مناطق مسکونی، همگی استاندارد هستند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان به انجام حرکات مخاطره آمیز از سوی رانندگان اشاره و اضافه کرد: دلیل بیش از ۷۰ درصد حوادث رانندگی بی توجهی به قوانین و مقررات و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه است و به این نتیجه میرسیم که رانندگان سرعت مطمئنه را رعایت نمیکنند.
وی ایجاد سرعتکاهها در شبکه معابر بزرگراهی را آخرین روش پلیس راهنمایی و رانندگی عنوان کرد و ادامه داد: هرچه سرعت بیشتر باشد، احتمال وقوع حوادث نیز افزایش پیدا میکند و همه تلاش خود را برای کاهش سوانح رانندگی به کار گرفته ایم.
سرهنگ سعید رحیمی میگوید: با کارهای خوبی که در رابطه با هوشمندسازی معابر در اهواز درحال انجام است، حدود ۳۴ دستگاه دوربین کنترل سرعت و ثبت تخلف نصب و راه اندازی میشود و به تدریج سرعتکاهها نیز برطرف خواهند شد و سرعت از طریق دوربینها مدیریت میشود.