دکتر ایزدخواه در نشست با جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاههای خراسان جنوبی، گفت: گرههای کشور با پیوند دانشگاه با مجلس باز میشود.
رئیس فراکسیون پیشرفت شرق و مکران در مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه مخزن حل مسائل است لذا پیوند عمیق بین دانشگاه و مجلس باید ایجاد شود تا در فضای جدید قرار گیرند و توان غلبه بر مشکلات را داشته باشند.
وی افزود: امروز در ایران هیچ مسئلهای نیست که تک ساحتی و تک بعدی باشد لذا مسائل امروز چند وجهی بوده و ملزم به پیوست فرهنگی - اجتماعی است.
ایزدخواه گفت: از بانک و تورم گرفته تا مسایل اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و ملی همه نیازمند پیوست فرهنگی است.
وی افزود: توجه به نرمافزار حاکمیتی در این شرایط از اهمیت زیادی برخوردار است و باید برای تحول و پیشرفتی که هدفگذاری شده و حل مسائل و ریشهکنی مشکلات به آن پرداخت.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جزیرهای کار کردن، عدم هماهنگیها و انباشت قانون و سیاست در کاغذ نیازمند تغییر جدی است.
وی همچنین بر لزوم اولویتبندی مسائل تأکید کرد و گفت: مجلس در ذات خود ریلگذار بوده و نقش نظامسازی دارد، اما نقش دانشگاه معماری است کما اینکه کمبود معماری در همه بخشها احساس میشود.
ایزدخواه با اشاره به اینکه دانشگاه و مجلس به لحاظ نگاه بنیادی با هم توازن دارند ادامه داد: برخی مسائل در کشور از جمله سهم بنگاهداری بانکها که در قانون ۲۰ درصد مشخص شده، اما در عمل هزار و ۲۳۰ درصد است، باید جراحی شود؛ چون بانک پول خرد مردم را جمعآوری و با آن شرکت ایجاد میکند که رقیب مردم میشود.
عضو هیئت امنای دانشگاههای خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه پیوند دانشگاه و حاکمیت یک ضرورت بزرگ است، گفت: مجلس به عنوان یک نهاد حاکمیتی، آزادی بیشتری نسبت به بدنه دولت دارد لذا نمایندگان باید ریشههای مشکلات را بررسی کنند و ریلگذار برنامههای اجرایی دولت باشند.
وی تصریح کرد: نگرش همهجانبه، طراحی ترتیبات نهادی برای وضع قوانین، تفکر نرم برای همراه سازی عوامل و یادگیری برای فرصت دادن به مردم تا قوانین را بتوانند هضم کنند، چهار فصل مشترک بین مجلس و دانشگاه است که باید معماری شود.
ایزدخواه با تاکید بر اینکه باید از فضای تئوری خارج به میدان واقعی جامعه برویم، افزود: هم اکنون رابطهای موثر بین دانشگاه و مجلس وجود ندارد، لذا باید مجلس و دانشگاه به هم پیوند داشته باشند تا سازمان یافته با انعطاف، آمادگی و چابکی طرحها را ارایه و شبیه سازی کنند.
وی گفت: پژوهش هم باید از مجلس به دانشگاه برگردد زیرا در تخصص دانشگاه بوده و مجلس فقط میتواند در تعامل با دانشگاه قوانین را وضع کند.
این نماینده مجلس گفت: دانشگاه باید با بخشهای صنعت، کشاورزی و خدمات ارتباط میدانی داشته باشد تا در سیاست گذاریها بتوان از دیدگاههای مختلف مردمی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه مسائل مجلس باید روی میز دانشگاه قرار گیرد، گفت: پیش از این نمایندگان با استفاده برخی منابع به دنبال ایجاد کارنامه بودند، اما اکنون این منابع در اختیار نیست با اتکا به دانشگاه میتوان طرحهای اساسی را دنبال کرد که اثر آن در جامعه ملموس باشد.
ایزدخواه با بیان اینکه دیگر دوره قول ایجاد پتروشیمی برای اخذ رای گذشته است، عنوان کرد: مجلس و دانشگاه باید اندیشکده مشترک ایجاد کنند.
وی با اشاره به رویکرد جوانگرایی مجلس فعلی گفت: باید زبان مشترک بین مجلس و دانشگاه ایجاد شود و معماری بهترین تبدیل و زبان مشترک است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: منظور قانونگذار در تعریف قانون، اثرگذار است؛ لذا قانون منابع طبیعی و محیط زیست در همه جای کشور مساوی دیده میشود در صورتی که باید شرایط هر منطقه در وضع قانون مد نظر قرار گیرد.
وی افزود: مجلس باید از جناحهای فکری خط بگیرد لذا دانشگاه میتواند این موارد را به دست بگیرد و مسایل را پالایش و پاکسازی کند.
ایزدخواه با بیان اینکه برخی جناحها پاشنه مجلس را از جا درآوردهاند، گفت: جناحهای فکری گوناگون همه در تلاش برای متقاعدکردن نمایندگان هستند، اما دانشگاه میتواند مرجع فهم این جناحهای فکری باشد.
وی با اشاره به لزوم ایجاد یک ساختار نرم جامعهپذیر گفت: فشار افکار عمومی و مطالبه مردمی باید در دانشگاه تبدیل به احسن و بعد از آن به مجلس ارایه شود.
لزوم توجه مجلس در اعطای طرحهای پژوهشی به دانشگاه بیرجند، ایجاد جایگاه سازمانی برای ارتباطگیری بهتر با دانشگاه، افزایش سهمیه جذب دانشجو و گسترش مراکز آموزش عالی در خراسان جنوبی برای تقویت زیرساختهای فرهنگی و علمی با توجه به ظرفیتهای منطق ای، فعال شدن کارگروههای تخصصی بین دانشگاه و مجلس، نگاه ویژه به بودجه دانشگاههای محروم از جمله خراسان جنوبی، الزام مجلس در اولویت دادن طرحهای پژوهشی به دانشگاههای بومی برای افزایش خودباوری از جمله مسائلی بود که در این نشست مطرح شد. همچنین لزوم شفافسازی مجلس شورای اسلامی درخصوص پیشنویس اصلاح قانون معادن، توجه نمایندگان به پژوهش در کنار دغدغه عزل و نصبها، ریشهیابی اجرایی نشدن سند تحول آموزش و پرورش در مجلس، حمایت بودجهای مجلس از پژوهشکدهها، بازنگری قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی برای امکان جذب بیشتر دانشجو در دانشکدههای کشاورزی، پایین بودن بودجههای فرهنگی و لزوم توجه مجلس به این موضوع، پرداختن به طرح پیوند دانشگاه و مجلس، حمایت دولت و مجلس از طرحهای پژوهشی در اجرای قانون بیمه و مالیات از دیگر موارد درخواستی در این جلسه از این نماینده مجلس بود.