سرپرست هواشناسی استان تهران گفت: تا سه شنبه تداوم آلودگی هوا را داریم و این هوا برای گروههای حساس ناسالم است.
سوال : آلودگی هوای تهران به چه صورت است این آلودگی که امروز و دیروز داشتیم چه قدر موثر بوده در کاهش آلودگی هوا
غلامی : ما از پنج شنبه هفته قبل نقشههای هواشناسی این هفته را بررسی میکردیم متاسفانه با شرایط پایداری و طولانی مدت روبه رو شدیم ناچار شدیم که هشدار سطح نارنجی جمعه صادر کنیم برای شنبه تا سه شنبه هست حداقل که ممکن ادامه داشته باشد، از نظر تاثیر که میفرمایید خوشبختانه شاخص از آن محدوده بسیار ناسالم برای تمام گروهها خارج شده، ولی هنوز این که بگوییم شرایط مطلوبی دارد خیر به نظر میرسد کاهش رفت و آمدهای ناشی از غیر حضوری شدن مدارس، چون مدارس تعطیل نشدند و ما در کمیته اضطرار تصمیم با همه اعضا تصمیم بر این شد که در حقیقت مدارس به شکل غیر حضوری برگزار شود و پتانسیل غیرحضوری شدن که در دوره کرونا اتفاقا خوب هم جواب داد استفاده بشود به نظر میرسد این کاهش رفت و آمدها ناشی از غیرحضوری شدن مدارس تا حدی تاثیر داشته این را عرض میکنم به این علت که شاخص کنترل کیفیت هوای تهران درحال حاضر زیر ۱۵۰ هست، ولی اگر ما منابع آلوده کننده را کنترل نکنیم منابع در دو قالب قرار می گیرند یا ثابت هستند یا متحرک اگر اینها را کنترل نکنیم میتوانیم برویم دوباره ۱۵۰.
سوال : این منابع چه هستند؟
غلامی : عرض کردم منابع به دو دسته کلی و متحرک است که متحرکها مثل ماشین ها، اتوبوس، موتور.
سوال : متحرکها در تهران کم شد دیروز؟
غلامی : با توجه به کاهش رفت و آمدها که ناشی از غیر حضوری شدن مدارس به تبع سرویس مدارس.
سوال : من خودم بعد از اتمام برنامه به سمت مرکز شهر میروم دیروز هیچ تفاوتی نکرده بود حدود ساعت ۹ بود.
غلامی : تهران کلان شهری است که همواره ترافیک را دارد، ولی وقتی مدارس غیرحضوری میشود بخشی از بار ترافیکی حمل و نقل سرویسهای مدارس مطمئنا کاهش پیدا میکند بخشی را عرض میکنم نه اینکه مساله ترافیکی حل شده باشد.
سوال : آقای گل علیزاده درباره آلودگی هوای پایتخت که چندین سال است که گرفتار این مساله هستیم چه باید کرد برای این آلودگی؟
گل علیزاده : منابع آلودگی هوای تهران در طی سالهای گذشته تقریبا همان منابع بوده است، اما به تعدادش افزوده شده به دلیل این که ما در واقع انباشت تکالیف انجام نشده در سالهای گذشته را داشتیتم تکالیفی که میتوانست کمک کند که ما یک هدف گذاری با هزینه کمتر بتوانیم منابع انتشار آلودگی را کنترل بکنیم ترافیک را اشاره کردیم که این نشان میدهد که ما در حمل ونقل عمومی پایدار موفق نبودیم و در بحث نوسازی حمل و نقل عمومی اکثر خودروهایی که شما میبینید درحال تردد هستند که تک سرنشین هستند و مجبور هستند به این دلیل که حمل ونقل ما حمل و نقل کارآمدی نیست و متاسفانه سهم منابع متحرک در افزایش و ایجاد آلودگی هوا سهم بسزایی است و ما حتما باید این موضوع را کنترل کنیم و بحثی که آقای غلامی مطرح کردند و تصمیمات کمیته اضطرار بود این از دو منظر قابل بررسی است یکی این که میزان مواجه مردم را کاهش بدهند بحث سلامت مردم و یکی هم ترددها و فعالیتهای روزانه را حداقل به شرایط خطرناک و بحران وارد نشویم
سوال: آقای غلامی یک سوال که مطرح میشود برای این آلودگی چه باید کرد اگر برنامه بلند مدت میخواهیم داشته باشیم دو تا دولت آمدند و رفتند این وضعیت آلودگی همچنان ادامه دارد؟
غلامی : همون طوری که آقای گل علیزاده فرمودند یک سری تکالیف قانونی بر عهده دستگاههای اجرایی است به تبع در قانون هوای پاک بخش قابل ملاحظهای از این مواردی که مد نظر جنابعالی و به شکل عمومی مد نظر هست در قانون هوای پاک ذکر شده این که باید چه طرحها و پروژههایی اجرا بشود در حوزههای مختلف صنایع، در حوزههای مختلف کنترل شرایط رفت و آمدی من فکر میکنم با توجه به شرایطی که داریم کنترل همان دو دسته منابع ثابت و متحرک از نظر میزان انتشار آلودگی میتواند تاثیر مستقیم بگذارد من یک نمونه را بخواهم مصداقی عرض بکنم بحث حمل ونقل عمومی است اگر ما بتوانیم در بحث حمل ونقل عمومی توسعه و ارتقا مناسبی داشته باشیم هم توسعه و هم ارتقا یعنی اتوبوسهایی که در سطح شهر بارها و بارها دیدیم دودزا هستند و شاید باید از رده خارج بشوند و ما بتوانیم آنها را با اتوبوسهای نو جایگزین بکنیم بحث توسعه هم در حقیقت توسعه حمل ونقل پاک و به ویژه سرمایه گذاری روی مترو میتواند اینها در قالب عمومی تاثیر گذار باشد به این خاطر که ما خیلی وقتها ماشینهای تک سرنشین هستند و اگر مردم در حقیقت دسترسی را به حمل و نقل عمومی به شکل راحت داشته باشند هیچ وقت به سراغ ماشین تک سرنشین نمیروند یا اینکه بخواهند ماشین شخصی استفاده کنند من فکر میکنم تاثیر گذار هست
سوال : چند درصد به نظرتون تاثیر گذار است؟
غلامی: به شکل کمی باید عزیزانی که در این حوزه فعال هستند به خصوص در حوزه حمل ونقل، چون حوزه ما بیشتر بحث هوا است وعزیزانی که در این حوزه صاحب نظر هستند میتوانند به شکل کمی نظر بدهند، ولی من خودم به عنوان یک مخاطب و شهروند فکر میکنم میتواند تاثیر گذار باشد
سوال : آقای غلامی از این جهت شما پرسیدم، چون بالاخره عضو کمیته اضطرار استان تهران هم هستید قطعا آنجا موضوعات کارشناسی مطرح میشود.آقای گل علیزاده چه باید عرض کردم اگر برنامه بلند مدت هم میخواست دو تا دولت هشت ساله آمدندو رفتند؟
گل علیزاده: منابع متحرک آلودگی هوا حدود ۶۰ درصد نقش دارند و از این سمت ۳۲ درصدش مربوط به خودروهای دیزلی است، چون ذرات معلق کمتر از ۵/۲ شاخص و معیار آلودگی هوای تهران است خودروهای دیزلی در واقع جزو منابع اصلی از منابع متحرک هستند که منجر به انتشار ذرات معلق میشوند خوب راهکارش همین است ضمن اینکه معاینه فنی خودروهای در حال تردد ما باید جدیتر گرفته شود نظارت بر خودروهای در حال تردد باید یک مقداری شدیدتر بشود تا بتوانیم به آن هدفی که میخواهیم برسیم
سوال : آقای گل علیزاده اگر خودروها معاینه فنی نداشت باشند که با دوربین جریمه میشوند خودروهای شخصی هم که در این دو روز حق تردد ندارند آن نکتهای که آقای غلامی گفتند خودروهای عمومی بیشتر ایجاد آلودگی میکنند که آنها در این دو روزی که تردد باید محدود باشد همچنان تردد خودشان را دارند یا مثلا تاکسیها؟
گل علیزاده: جریمه که منجر به کاهش آلودگی نمیشود جریمه باید آن حالت بازدارندگی را داشته باشد تا در واقع این هزینههایی که مالک خودرو پرداخت میکند به گونهای باشد که به صرفه نباشد که هر بار جریمه شود
سوال : من خودم خودروی شخصیم اگر معاینه فنی نباشد هر روز اگر تردد کنم جریمه شوم ۳۰ روز جریمه میشوم؟
گل علیزاده : این اتفاق نمیافتد متاسفانه خودتان هم شاهد هستید الان ما خودروهای عمومی مان که سهم بیشتری دارند
سوال : عرض من همین است خودروهای عمومی که اشاره شد آلودگی بیشتری ایجاد میکند همچنان ترددشان برقرار است در سطح شهر و این تعطیلیهای ناشی از آلودگی تاثیری بر آلودگی آنها ندارد و فشارش فقط برمردم میآید
گل علیزاده: این یک بستهای است بسته کاهش آلودگی هوا، شاید هم با هدف گذاری حداقلی به هدف بیشتری برسیم مثلا سهم خودروهای حمل و نقل عمومی که اگر بتوانیم مدیریت بکنیم شاید بقیه موارد را حتی اگر ازش عبور هم بکنیم آلودگی هوا به سطحی برسد که قابل قبول باشد
سوال :نکته پایانی را بفرمایید آقای گل علیزاده؟
گل علیزاده: من در این فصل سرد عذرخواهمی کنم بابت این شرایط آلودگی هوا و درخواست دارم که درمصرف گاز و انرژی مدیریت بکنند که بتوانیم این مقدار گاز مورد نیاز صنایع و نیروگاهها را پوشش بدهیم
سوال : ای کاش این نکته را نمیگفتید از یک طرف به مردم میگویید ماشین نیاورید بیرون، بچهها هم مدرسه نروند اوضاع آلودگی بالاست حالا میفرمایید که گاز هم کمتر مصرف کنید
گل علیزاده : واقعیتش این است که ما نمیخواهیم بگوییم صرفه جویی در گاز ما میگوییم مازاد مصرف گاز ما رتبه اول را در مصرف شدت انرژی در دنیا داریم خوب این نگران کننده است خوب، چون پایه انرژیهای ما سوختهای فسیلی است طبیعتا شرایط آلودگی هوا را تجربه خواهیم کرد
سوال : بله تابستان آب و برق کمتر مصرف کنیم و زمستان گاز آقای غلامی نکته پایانی شما را هم بشونیم
غلامی : چندتا توصیه است، در چنین شرایطی با توجه به این که این شرایط تداوم به همراه دارد تقریبا تا سه شنبه یا چهارشنبه و علی الحساب ما تا سه شنبه شرایط پایداری را داریم و این حداقلش ناسالم برای گروههای حساس است توصیه ما این است که از بیماران، کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و عروقی و ریوی ترجیحا در قرار گرفتن از فضای باز خودداری بکنند هر گونه فعالیت ورزشی در فضای باز محدود شود و انجام نشود، کاهش تردد خودروها، اتخاذ تدابیر مدیریتی درحوزههای مدیریتی برای جلوگیری از افزایش آلایندگی.