دکتر شهریار زینی گفت: خلا کشور برای آزمون خودروهای برقی، آزمونهای R ۱۰۰ (آزمون ایمنی ویژه خودروهای برقی) و R ۱۰ است که در حال حاضر آزمایش های مربوط به R ۱۰۰ را آغاز کردیم.
وی با بیان اینکه سطح آزمونهای R ۱۰۰ دارای دو سطح خودرو و قطعه است، اظهار کرد: به منظور ایجاد زیر ساخت آزمایش های R ۱۰۰، از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاستجمهوری، نامه رسمی به سازمان ملی استاندارد ارسال و در آن اعلام شده که این معاونت آماده است که با همکاری دانشگاه تهران و شرکت بازرسی استاندارد ایران، زیر ساخت آزمونهای R ۱۰۰ در سطح خودرو را در کشور ایجاد کند.
دکتر زینی خاطر نشان کرد: ما منتظر هستیم که سازمان ملی استاندارد ما را همراهی و مجوزهای آن را برای اجرای این آزمون، صادر کند.
مدیر توسعه فناوریهای نوین خودرویی و طرحهای کلان ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی با بیان اینکه آزمونهای R ۱۰۰ در سطح قطعه نیز شامل ۷ آزمون میشود، گفت: از این تعداد آزمون، برای ۵ آزمون آن با شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران در حال ایجاد زیر ساختهای آن هستیم و قرار است زیر ساخت در استان البرز مستقر شود.
دکتر زینی ادامه داد: اجرای این دو آزمون هزینههای زیادی میطلبد تا راه اندازی شود و ما در صدد هستیم با همکاری شرکت ایتراک و مرکز تحقیقات نوآوری سایپا، با استفاده از زیر ساختهای آنها، این دو آزمون را اجرایی کنیم.
وی گفت: بنا بر بررسیهایی که در کشور اجرا کردیم، امکان اجرایی کردن ۵ آزمون از ۷ آزمون در کشور وجود دارد و برای دو آزمون، زیر ساختهای تست و آزمون را نداریم که شامل شوک مکانیکی و آزمون ارتعاش میشود.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم زیر ساختهای این دو آزمون را در کشور اجرایی کنیم، بر اساس برآوردهای انجام شده حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. از این رو تلاش کردیم از زیر ساختهای آزمونی که در صنعت خودرو سازی راهاندازی شده است و میتواند به ما خدمات ارائه دهد، استفاده کنیم.
مدیر توسعه فناوریهای نوین خودرویی و طرحهای کلان ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی، حملونقل پیشرفته معاونت علمی با تاکید بر اینکه زیر ساختهای آزمایش موجود در این شرکت مختص آزمونهای R ۱۰۰ نیست، یادآور شد:، ولی میتوانیم با ایجاد تغییرات و تمهیداتی، آزمون R ۱۰۰ در حوزه ارتعاش را در این آزمایشگاه، ارائه دهیم. از سوی دیگر زیر ساخت دیگری در مرکز تحقیقات سایپا وجود دارد که با تمهیدات و تغییراتی میتوانیم آزمون شوک مکانیکی خودروهای برقی را اجرایی کنیم.
وی تاکید کرد: در صورتی که بتوانیم این آزمونها را شبکه سازی کنیم، میتوان امیدوار بود که آزمونهای مربوط به R ۱۰۰ به طور کامل در کشور اجرا شود.
زینی با اشاره به زیر ساختهای مربوط به آزمایش های R ۱۰ خودروهای برقی، گفت: در این زمینه معاونت علمی حمایتی کرد تا این زیر ساخت در شرکتی به نام شرکت انفورماتیک ایران واقع در شهرک صنعتی پرند مستقر شود. در این شرکتها، تستهای این حوزه قابل اجراست.
وی اظهار کرد:، ولی نکته قابل توجه در این زمینه آن است که تستهای R ۱۰ محدود به تستهای استاتیکی نیست، بلکه تستهای دینامیکی را نیز شامل میشود و ما زیر ساختهای تستهای دینامیکی را آماده کردیم، ولی تست دینامیکی آن آماده نشده است و کمبودهای ما در آزمونهای R ۱۰ مربوط به تستهای دینامیکی میشود.