رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران از واگذاری بیش از ۲۰۰۰ قطعه زمین به متقاضیان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما؛ آقای علی رسولیان در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: برای کسانی که پشتوانه مالی برای خرید زمین و تجهیز کارگاه ندارند، کارگاههایی را آماده و به صورت اجاره به آنها واگذار میکنیم.
رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: وضعیت صنعت؛ مناسب و رو به رشد است، در چند سال گذشته بیش از ۱۴۰۰ واحد جدید در حوزه صنعت بهره برداری شده، ضمن اینکه در داخل شبکه و ناحیه صنعتی و زیرساختها نیز وضع خوبی داریم.
سوال: ششم مهر در برنامه صف اول مطرح کردید که طرح ویژهای برای واگذاری زمینها دارید و قرار بود مشوقهایی را به ویژه در مناطق محروم اعطا کنید، در این فاصله چه اتفاقاتی در این حوزه افتاده است؟
رسولیان: یکی از سیاستهایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در این دوره اتخاذ کرده، بحث توازن سرمایه گذاری است که آقای وزیر هم با جدیت، طرح را پیگیری میکند و هدفم هم این است که بتوانیم در مناطقی که ظرفیت سرمایه گذاری دارد، اما به دلایلی محروم مانده و طرحهای سرمایه گذاری کمتر در آن جا پا گرفته و زمینه تولید هم در آنجا کمتر شده، مشوقهایی را برای این مناطق در نظر بگیریم.یک بخشی از این بسته سرمایه گذاری یا بستهای که برای توازن سرمایه گذاری تدارک دیده شده، مرتبط است با شهرکها و ناحیه صنعتی کشور؛ یکی این بود که ما بتوانیم در مناطقی که قانون اجازه میدهد و مناطق محروم و مرزی هستند تخفیفهایی را برای اراضی قائل شویم، بخش دیگر، مرتبط بود با مشوقهایی که برای تقسیط بیشتر دهیم؛ یک بخشی هم برای مشوقهای بعد از بهره برداری است یعنی کسانی که بتوانند طرح را به بهره برداری برسانند به آنها مشوقهایی بدهیم که حمایت از صنایع کوچک باشد.در حوزه اول برای مناطق محروم تا ۵۰ درصد امکان تخفیف اراضی را داریم، استانها و شهرستانهای مختلف کشور را بنا به ظرفیت سرمایه گذاری دسته بندی کردیم که از ۵۰ درصد به پایین این تقسیم بندی انجام شده، مشوقهای سرمایه گذاری را هم در حوزه تقسیط تقریباً تا ۴۸ ماه برنامه ریزی کردیم.
سوال: قبلاً چقدر؟
رسولیان: در گذشته این مشوقها برای بعضی از مناطق محروم بود، اما برنامه ریزی شده و مشخص نبود، گاهی در مناطقی که ظرفیت صنعتی بسیار بالایی هم دارند ممکن بود این ۴۸ ماه یا ۶۰ ماه ارائه شود، البته آن ۵۰ درصد مناطق محروم، ویژه برخی مناطق بود، به همه مناطقی که سرمایه گذاری کمتر داشتند، تخصیص پیدا نمیکرد.
سوال: با تنفس بود؟
از سه ماه تا شش ماه معمولاً تنفس میدهیم گفت: این مناطق را به چهار قسمت تقسیم و برای آنها شش ماه تنفس در نظر گرفته ایم یعنی جایی که سرمایه گذاری نشده و ظرفیت دارد تا ۴۸ ماه برایش اقساط در نظر گرفته ایم و همچنین مشوقهایی برای بعد از بهره برداری در نظر گرفته ایم یعنی اگر کسی بهره برداری کند ۳۰ تا ۴۰ درصد اقساط از او دریافت نمیشود و این گونه حمایت میشود. بستر را آماده کردیم، مصوب هیئت مدیره شده و آماده اجراست. در برخی از بخشها هم در حال اجراشدن است، یکی از دلایلی که به طور جامع عملیاتی نشده، نوع مناطقی بود که در نظر گرفتیم که موضوع با سازمان برنامه در حال بررسی است. میخواستیم مناطق مصوب شود که اختیارات قانونی بیشتری داشته باشیم به خصوص در تخفیفها ما برای مناطق خاصی که مصوب دولت شود میتوانیم تخفیف بگیریم.
سوال: یعنی ۱، ۲، ۳، ۴ که فرمودید مصوب ندارد؟
رسولیان: مصوب فقط برای آن مناطق محرومی است که بخواهیم ۵۰ درصد تخفیف بدهیم، بعضی از مناطقی که نمیخواهیم تخفیف دهیم نیاز به مصوبه دولت ندارد، اما برای اقساط مشوقهای بعد از بهره برداری خودمان تصمیم گرفتیم و در هیئت مدیره مصوب کردیم، اکنون در کمیسیون زیربنایی دولت در دست بررسی است به محض این که ابلاغ شود، در سطح کشور عملیاتی خواهیم کرد. البته این بسته توازن سرمایه گذاری فقط مرتبط با شهرکها نیست در سایر بخشها مثل سازمانهای توسعهای که خود وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد مثل ایدرو، مثل ایمیدرو و بقیه بخشها آقای وزیر ملزم کردند که در این مناطق سرمایه گذاریهایی داشته باشند که در قالب آن بسته عملیاتی خواهد شد. منظور ما از محرومیت؛ محرومیت سرمایه گذاری صنعتی است، بنابراین شهرستانی وجود دارد که اولاً در آن سرمایه گذاری صنعتی اتفاق نیفتاده، در حالی که ظرفیت این کار را هم دارد. به دلایلی، ما تصمیم برای آنجا مشوقهایی را در نظر بگیریم.
سوال: فقط زمین در اختیار قرار میگیرد یا در حوزه زیرساخت اتفاقی میافتد؟ دولت تامین مالی میکند یا خود بهره بردار؟
رسولیان: آن بخشی که مرتبط با ما است قاعدتاً زمین است که ما امکان واگذاری با شرایط ویژه داریم و کارگاههایی که میتوانیم ایجاد کنیم و این طرح کارگاه، یک طرح جدید است، میتوانیم واگذار کنیم یا به صورت اجاره یا واگذاری کامل است و مشوقهایی برای این واحدها در مناطق محروم اختصاص داده میشود.
نوع مشوق این گونه است مثلاً ما به آنها کمک مالی کنیم تا در نمایشگاه خارج از کشور یا در نمایشگاههای داخلی داخلی شرکت کنند یا برندسازی کنند یا خوشههای صنعتی را در این مناطق تقویت کنیم، اینها را برای مناطق یک، اولویت قرار داده ایم یعنی در منطقه یک اگر ظرفیت خوشه باشد، اول از آنجا شروع میکنیم، اگر در منطقه کسی بخواهد در نمایشگاه شرکت کند، چون منابع ما منابع محدودی است آن اولویت اول را دارد، اگر بخواهیم برایش زیرساخت تأمین کنیم.
سوال: هزینه های شرکت در نمایشگاه را میدهید؟
رسولیان: تقریباً ۶۰ درصد هزینهها را در قالب بودجهای پرداخت میکنیم، به همین دلیل اولویت را برای شرکتهایی قائل میشویم که در این استانها بودند. در سفرم به ایلام یکی از شهرستانهای ایلام، همه شرایط را تقریباً داشت؛ کارگاههایی را ایجاد کردیم، این کارگاهها را تجهیز میکنیم، هدف مان این است که یک سری از خانمهایی که در حوزه تولید پوشاک کار میکنند؛ ۱۰۰ نفر تا دهه فجر در آنجا مستقر شوند و بتوانند کار تولید را انجام دهند. این بخش از کارها را به شهرستانهایی که محروم هستند و قابلیت این کار را دارند، گسترش میدهیم.
سوال: میزان استقبال چطور بود؟ چقدر سرمایه جذب کردید و چقدر توسعه پیدا کرده؟
رسولیان: در بخشهای مختلف این کار را انجام میدهیم، خوشبختانه تقاضا برای سرمایه گذاری وضع مناسبی دارد، از اول امسال تقریباً به ۲ هزار و ۲۴۰ نفر زمین واگذار کردیم، تقریباً هزار و ۳۵ هکتار است که واگذار کردیم، کاری که شروع کردیم بحث ایجاد کارگاهها است. بعضی از افراد هستند که توان مالی مناسبی ندارند یعنی اگر بخواهند خودشان زمین بگیرند و بسازند سخت است.
سال گذشته این برنامه را شروع کردیم، ایجاد هزار کارگاه، جز برنامههای ما بود، اما حدود هزار و ۴۰۰ واحد ساختیم، بخشی را خودمان ساختیم و بخشی از اراضی را واحد تولیدی ایجاد کرد. همچنین از ابتدای امسال تاکنون ۶۵۰ واحد ساخته شده است، برنامه ما هزار واحد است، اما فکر میکنم تا ۱۵۰۰ واحد هم ساخته شود. هدف ما عمدتاً در مناطقی است که تقاضا برای این کارگاهها وجود دارد.
سوال: این کارگاهها تملکی است یا اجاره داده میشود؟
رسولیان: بنا داریم بخش عمدهای را که خودمان میسازیم به صورت اجاره واگذار کنیم. زیرا بعضی از افراد توان مالی چندانی ندارند، ابتدا به صورت اجاره واگذار میکنیم بعد از چند سال که تقویت شدند اگر ببینیم میتوانند کار کنند، تصمیم میگیریم.
سوال: سقف اجاره بلندمدت چقدر است؟
رسولیان: تا زمانی که فرد میتواند کار کند سالانه واگذار میکنیم و عملاً تعطیل نشده باشد ما از او نمیگیریم.
مشکلی که ما داریم این است که ما اراضی زیادی را واگذار کردیم، افراد ساختند، بهره برداری هم کردند، بعد به هر دلیلی تعطیل شده یا بعضیها به انبار تبدیل شده است، آن جا، چون سند را منتقل کردیم عملاً هیچ کاری نمیتوانیم کنیم و افرادی هستند که تولید کننده اند، اما محروم اند، این روش روش خوبی است و کمک میکند ضمن اینکه در دنیا هم مرسوم است، تقریباً بیشتر کشورهای دنیا این کار را انجام میدهند، با این روش ما کارگاهها را میسازیم تا افراد حائز شرایط از آن استفاده کنند و از آن بهره برداری حداکثری شود، یعنی عملاً هیچ وقت دیگر تعطیل نمیشود، هر وقت تعطیل شد از آنها میگیریم و به فرد جدیدی میدهیم.
سوال: در این روش سرمایه گذاری امنیت شغلی وجود دارد؟
رسولیان: کارگاههایی که ما میسازیم کارگاههای ۱۰۰ تا ۱۸۰ متری است، دوم این که ما الزامی برای اجاره نداریم یعنی اگر کسی تقاضا کند ما به او زمین واگذار کنیم، خودش بسازد ما راضی هستیم و این کار را باید انجام دهیم. اینها را میسازیم و عمدتاً هدف ما شرکتهای دانش بنیان بود و شرکتهایی که کار فناوری انجام میدهند، اما توان مالی بالایی ندارند، ما بررسی کردیم این شرکتها عمدتاً شرکتهایی هستند که توان مالی بالایی ندارند که برای اینها ضرورت داشت. ما، چون دولتیم عملاً این کارگاه را غیر از این که اجاره بدهیم، برای کار دیگر به درد ما نمیخورد. یعنی حتماً باید یک کسی باشد بیاید در داخل آن کارگاه فعالیت کند، تاکنون این طور نبوده، عکسش بوده که طرف نتوانسته کار کند و ما هم خیلی زورمان به او نرسیده است.
سوال: در حوزه تأمین زیرساخت به ویژه برق و گاز در شهرکهای صنعتی مشکل جدی وجود ندارد؟
رسولیان: در تابستان قطعیهایی داشتیم، اما با برنامه ریزی که شده بود خوشبختانه تقریباً برقی که در تابستان تأمین شد برای صنایع ۲۰ درصد در مقایسه با سال قبل از آن رشد داشت در همان پیک مدیریت خوبی شد. در رابطه با گاز هم جلسات متعددی را اکنون با وزارت نفت، نیرو و هم با سایر بخشهایی که مرتبط هستند، داریم، در خیلی از جلسات من و آقای نیازی و همکارانمان شرکت کردیم و تلاش مان این است که نه فقط شهرکها بلکه کل صنایع را به نوعی بتوانیم مدیریت کنیم که به تولید خللی وارد نشود
با توجه به این که مصرف گاز زیاد شده متأسفانه ما قطعی در بعضی از واحدهای بزرگ مثل سیمان ها، فولادها داریم البته در بخشی هم مدیریت کردیم و با سایر سوخت جایگزین توانستیم تاکنون کار را مدیریت کنیم. در صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی توافق کردیم که ان شاء الله قطع نخواهد شد، اما این به همت و کمک مردم و بخشهای مختلف بستگی دارد که مصرف کمتری را داشته باشند، صرفه جویی کنند و اگر خدای ناکرده بخش صنعت و به خصوص صنایع کوچک وارد قطعی گاز یا برق شود برای آن هم نگرانی وجود دارد و متأسفانه تولید با مشکل مواجه خواهد شد. تاکنون با برنامه ریزیای که انجام شده قطعی را نه در حوزه برق و نه گاز نخواهیم داشت.
سوال: برای سوخت جایگزین به اندازه کافی، تأمین صورت گرفته است؟
رسولیان: تقریباً تا ۸۵ درصد صنایعی مثل سیمان، انبارها پر است و در حال برنامه ریزی هستیم که بتوانیم از سایر سوختها استفاده کنیم.
بهتر این است که گاز مصرف شود، اما صنایعی که معمولاً از سایر سوختها استفاده میکنند صنایعی هستند که در خارج از شهرها یعنی در یک فاصله مناسبی از شهرها واقع شدند.
سوال: سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی مجاز شده اند حداکثر پنج شهرک یا ناحیه صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی را در هر استان راه اندازی کنند، ا چقدر ین اجرایی شده و چقدر طرح پیشرفت دارد؟
رسولیان: در سفرهایی که آقای رئیس جمهور به استانهای مختلف داشتند، در برخی از استانها کار را شروع کردیم که اول مکان یابی هایش انجام میشود هم اکنون در استان قزوین نهایی شده است، فکر میکنم تا یک ماه آینده شهرک انرژی خورشیدی بهره برداری شود.
سوال: در هر استان چند تا؟
رسولیان: در یک بازه زمانی فعلاً یکی، زیرا این طرح جدیداً شروع شده و شما میدانید وقتی ما میخواهیم یک شهرکی را ایجاد کنیم، استعلامهای متعددی دارد، باید با محیط زیست و بخشهای مختلف هماهنگی کنیم، یک مشکلی هم که داریم که اینها ارزیابی زیست محیطی میخواهد، اکنون ما از سازمان حفاظت محیط زیست تقاضا کردیم، نیاز به شورای عالی محیط زیست دارد، آن جا مصوب شود و از ارزیابی زیست محیطی خارج شوند، اما ۹۲ شهرک هم داشتیم که اراضی داشت که این اراضی خیلی به درد صنعت نمیخورد یعنی یا کمبود آب داشتیم یا موضوعاتی این چنینی داشت، اینها را هم برای انرژی خورشیدی در نظر گرفتیم.
با مدیرعامل ساتبا و همکارانشان (سازمان انرژیهای تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق) هفته گذشته جلسهای داشتیم، کار هم در شهرکهای موجود و هم در شهرکهای انرژی خورشیدی در حال عملیاتی شدن است، نامه مشترکی هم با مدیریت ساتبا به استانداران که در مکان یابی این شهرکها به ما کمک کنند نوشتیم که یک کار مشترکی انجام دهیم. این کار؛ کار بسیار ارزشمندی است از این جهت که وقتی کسی میخواهد در انرژی خورشیدی سرمایه گذاری کند آن هم باید همین استعلامهای شهرکی که ما میگیریم طی کند، یعنی باید به امور اراضی درخواست بدهد بعد استعلامهای مختلفی از دستگاهها بگیرد، این فرآیند، یک فرآیند طولانی است و باید اتصال به شبکه بگیرد، ممکن است استعلام هایش را بگیرد و ممکن است اصلاً مجوز ساتبایش هم باطل شود. کار خوبی که ما انجام بدهیم این است که ما همه مجوزها را میگیریم، آماده میکنیم، اتصال به شبکه هم میگیریم، هر کس متقاضی بود روز بعد بیاید کار را شروع کند. خوشبختانه تا چند روز گذشته وزیر نیرو آن قیمت انرژی خورشیدی را افزایش دادند، قیمتی که خرید تضمینی انجام میدهند کمک میکند که ما بتوانیم توسعه بیشتری را داشته باشیم
یک مصوبهای هم داشتیم، وقتی ما زمین را برای استقرار صنایع واگذار میکنیم به دلیل محدودیتهای زمین موظف میکنیم که شخص ۶۰ درصد زمین را بسازد، بسته به مناطق مختلف تفاوتهایی هم دارد. ما مصوب کردیم آن بخشی از اراضی که به عنوان پنل خورشیدی در آن قرار بگیرد، آن هم جزو زیربنا حساب شود. این موجب تشویق میشود، معنایش این است که اگر کسی زمینی در اختیار دارد و عملاً نتوانسته صنعت را مستقر کند برای این که ما هم زمین را از او نگیریم به سمت انرژی خورشیدی برود و پنل خورشیدی نصب کند، این کمک میکند که هم انرژی خورشیدی بیشتر توسعه پیدا کند هم این که به نوعی مشوقی است برای کسانی که از ما زمین دریافت کردند.
سوال: به غیر از قزوین مشخص است کدام استانها در اولویتهای بعدی هستند؟
رسولیان: کرمان خوب کار میکند، تقریباً اراضی اش مشخص است، یزد خیلی خوب کار میکند، چهارمحال را ما شناسایی کردیم، تقریباً همه استانها وارد مرحله عملیاتی شده، آن ۹۲ شهرک هم در همه استانهای ما پخش است یعنی تقریباً در همه ۳۱ استان ما وجود دارد.
سوال: در گزارش اشاره کردید به زمینهای راکد در شهرکهای صنعتی که شما پس میگیرید و باز در اختیار بقیه قرار میدهید. در شهرکها اولویتی برای مستأجرین لحاظ میشود، اگر آری، این اولویتها به چه صورت است؟
رسولیان: سال قبل هم که خدمت شما بودم تعهدی کردم مبنی بر این که نحوه واگذاری مان از روش های قبلی متفاوت شود، اکنون واگذاری مان فقط به دو روش انجام می شود؛ یا در داخل یک سامانه است یعنی سامانه الکترونیکی واگذاری که در این سامانه هر کس می تواند برود زمین مورد نظر خود را انتخاب کند، نحوه پرداختش مشخص است،جدولی هم دارد می گوید مثلاً 30 درصد باید نقد بدهی و با این اقساط پرداخت کنی که این مشوقش است. حالا با این بسته برای مناطق محروم متفاوت می شود. هر کدام را می توانی انتخاب کنی، زمین اش مشخص است، همان جا کد رهگیری می گیری و کارش را انجام می دهی؛ این برای اراضی ای است که تقاضای آنچنانی برایش وجود ندارد که یک روال طبیعی است. مثلاً یک شهرکی درست کردیم هنوز 100 هکتار دیگر زمین دارد برایش واگذار می شود.
مدل دیگر این است که شما در یک شهرکی مثلاً شهرک های تهران یا شهرهای بزرگ تعداد اراضی ای که داری کمتر از تعداد متقاضیان است. اینجا دیگر ما باید مزایده برگزار کنیم و اینجاست که باید برای کسانی که مستأجرند اولویت قائل شویم. در این مزایده که البته شاید قبلاً خیلی کم بود، اما در مزایده ارزیابی کیفی ای نبود، چون اگر کسی مجوز تأسیس داشت مجوز زمینش را می آورد ما به او زمین واگذار می کردیم. به دلیل تفاوت قیمتی که شهرک ها با بیرون دارند، این خود باعث نوعی دلالی می شد شاید یک مشوقی بود برای بعضی ها که زمین را بگیرند، بعد منتظر گران تر شدنش باشند.
سوال: به نوعی دلالی است؟
رسولیان: به نوعی ما می خواهیم محترمانه اش را بگوییم. چون بعضی ها هم واقعاً می خواستند کار صنعتی کنند اما می گفتند پنج تا شش سال دیگر این کار را انجام می دهیم. اکنون ما در این مزایده اولویت یا شاخص هایی به عنوان شاخص های کیفی قرار دادیم، این شاخص ها هم قابل اندازه گیری است یعنی این نیست که من تصمیم بگیرم، می گوییم اگر کسی در داخل شهرک پروانه بهره برداری داشته باشد و مستأجر هم باشد، این یک امتیاز و یک اولویت دارد. اگر کسی واحد فعال داشته باشد به ازای هر سال که واحدش فعال است یک اولویت و امتیازی دارد. این شاخص های کیفی باعث شده که اکنون به جز فعالان اقتصادی عملاً کس دیگری نمی تواند بیاید زمین بگیرد یعنی تقریباً امسال هر کس زمین از ما گرفته در حال ساختن است.
تقریباً ما به نوعی توانستیم جلوی بخش زیادی از این سوء استفاده ها یا این که زمین ها را نمی ساختند را بگیریم. این روش را عملاً ما پیاده کردیم و تعهد هم داده بودیم که حتماً واگذاری ها الکترونیکی شود، کار سختی بود، تا حالا انجام نشده بود، ما یک سامانه جی آی اسی باید انجام می دادیم. خوشبختانه کار شروع شده و واگذاری های ما دقیقاً از طریق سامانه است یا مزایده که آن بحث اولویت داشتن مستأجرین و اولویت داشتن واحدهای فعال و فعالان اقتصادی البته با شاخص های قابل اندازه گیری هم عمل می شود.
سوال: مشخص شده که چه میزان زمین راکد همچنان در شهرک های صنعتی موجود است ؟
رسولیان: در رابطه با زمین های راکد متأسفانه زمین راکد زیاد داریم، البته با جدیت کار را پیگیری می کنیم. اکنون آماری که دارم تاکنون 500 قرارداد، امسال 432 هکتار را پس گرفتیم. خیلی راضی نیستیم که فشار بیاوریم و افراد را به دادگاه ببریم و از این مسیر کار را دنبال کنیم.
یکی از دلایلی که من انرژی خورشیدی را تقویت می کنم این است که به نوعی همراهی کنیم کسانی را که نتوانستند این کار را انجام دهند اما مجبوریم، اکنون تقریباً کسانی که قبل از سال 99 اراضی را گرفتند و نساختند همه را می بریم دادگاه، واقعاًَ در این موضوع جدی هستیم و همین جا خواهش می کنم همه فعالان اقتصادی که در اختیار دارند یا در قالب انرژی خورشیدی یا طرح را باید به بهره برداری برسانند که ما بتوانیم از این امکاناتی که دولت فراهم کرده برای تولید استفاده کنیم.
ما دو شرط برای کمک به فعالیت این واحد داریم؛ یک این که شخص خودش بخواهد ممکن است بعضی ها علاقه مند نباشند. البته به دنبال راههای قانونی برای اراضی که داخل شهرک ها قرار دارند، هستیم، زیرا وقتی برای تولید قرارداد را منعقد می کنیم و عملاً دولت دارد تأمین مالی می کند، می دانید که ما وقتی زمین را واگذار می کنیم، آن بخشی که از محل منابع دولت است از شخص نمی گیریم یعنی اگر دولت خودش از منابع دولت، منابع بودجه؛ اگر آب، برق یا زیرساختی برای شهرک صورت گرفته آن را در قیمت گذاری لحاظ نمی کنیم، فقط آنهایی که از منابع داخل شرکت هستند را در قیمت گذاری لحاظ می کنیم، بنابراین تلاش می کنیم که راه هایی که همه به سمت فعال کردن بنگاه ها بیایند، پیدا کنیم اما به هر حال دو شرط لازم است؛ یکی این که فعال اقتصادی خود بخواهد و دوم این که واحد شرایط احیاء را داشته باشد.
در رابطه با آن احیایی که ما عرض می کنیم در وزارت صنعت، معدن و تجارت واحدهایی را می گوییم که به طور کل تعطیل اند یعنی آن ارزیابی هم که سال گذشته کردیم واحدهای داخل و بیرون شهرک ها در حوزه صنعت که 12 هزار و 67 واحد شناسایی شد، اینها واحدهایی بودند که کاملاً تعطیل بودند یعنی هیچ فعالیتی در آن وجود نداشت و این دو هزار و 200 واحد که اعلام کردند و اکنون آمار جدیدی که من گرفتم کمی بیشتر است.
سوال: الان آمار چقدر است؟
رسولیان: از ابتدای امسال تاکنون 902 واحد فعال شده عمدتاً هم توسط خود بخش خصوصی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و تلاش خودشان صورت گرفته که فعال شده است، یک کمک هایی در کلینیک هایمان داشتیم اما بخش عمده ای را خود سرمایه گذاران تلاش کردند که فعال شده است، در گزارش دوستان که تهیه کردند 860 واحد بوده که حالا خوشبختانه یک مقداری افزایش داشته. هدف گذاری ما تا پایان سال دوهزار تاست که امیدواریم به این عدد برسیم، معمولاً اواخر سال تقویت بیشتری می شود این کار تا منابع تبصره 18 و بودجه می آید یک مقداری بیشتر کمک می شود.
بنابراین اکنون ورود پیدا می کنیم، حتی افرادی هم که ثبت نام نمی کنند، همکاران ما در استان ها و کلینیک های صنعتی که داریم. در وزارت صنعت آقای وزیر ما را موظف کرده و همکاران ما به واحدهایی که تعطیل هستند خودشان ورود پیدا می کنند یعنی فقط متقاضی نیست که بیاید به ما مراجعه کند، ما خودمان هم مراجعه می کنیم.
طرح ویژه ای در وزارت صنعت برنامه ریزی شده، یکی افزایش ظرفیت است که ما در سازمان صنایع کوچک انجام می دهیم، هم واحدهای تعطیل و هم واحدهایی که زیر 50 درصد کار می کنند که آن هم تقریباً 920 تا از اول امسال تاکنون به بالای 50 درصد ظرفیت رسیدند، این کار را هم شروع کردیم، یک بخشی را هم ایدرو، سازمان توسعه صنایع کشور دارد شروع می کند برای آن هایی که نیاز به نوسازی- بازسازی دارند.
آماری که داریم 11 درصد باید ماشین آلات بازسازی و نوسازی شوند چون آنها یک برنامه خوبی را شروع و تدوین می کنند که بیایند کمک کنند و این کار یک مقداری تقویت بیشتری شود. ما امیدواریم تا پایان سال به دو هزار واحد هم برسیم. البته دوهزار واحد کاملاً تعطیل اند. خوشبختانه تاکنون هم ستادهای تسهیل همکاری خیلی خوبی کردند ، استانداران، معاونان، دستگاه هایی که در استان ها حضور دارند به خصوص دستگاه های قضایی همه اکنون پای کارند و نقش بسیار ارزشمندی دارند، همه آمدند یک هدف مشترک را دنبال کنند و آن هم مشخص است چرا این کار را انجام می دهیم.
اکنون اگر بخواهیم یک مگاوات برق برای یک واحد تولیدی در شهرک های صنعتی تأمین کنیم، فقط نزدیک به دو و نیم میلیون تومان بایدهزینه کنیم و اگر بخواهیم یک لیتر آب تأمین کنیم حداقل یک و نیم میلیارد تومان باید هزینه کنیم که این آب بیاید و داخل شهرک قرار بگیرد. این ها واحدهایی هستند که آب، برق و ساختمان دارند، قبلاً هم گفته بودم این واحدهایی که در داخل شهرک ها تعطیل اند به نرخ روز سرمایه گذاری شان را کردند؛ 18 هزار میلیارد تومان می شود یعنی اگر بخواهیم اکنون حساب کنیم حدود صدهزار میلیارد تومان است. هر آدم عاقلی می گوید اول باید این ها را فعال کرد، یعنی از ظرفیت اینها باید استفاده کرد.
وقتی می گوییم احیاء؛ منظورمان از احیاء این است که آن واحد، آن ساختمان با آن امکانات برای تولید استفاده شود، هر واحدی که ساختمان، ظرفیت ، آب و برق داشته، حالا بعضی ها ماشین آلاتش استفاده شده، بعضی ها ماشین ها تغییر کرده؛ ما همه این ها را به عنوان واحدهای تعطیلی در نظر گرفتیم که خوشبختانه تا الآن فعال شدند و برنامه هم خوب دارد پیشرفت می کند و اجماع بیشتری هم شده. الآن همکاران ما در ریاست جمهوری؛ آقای مخبر آمدند پای کار در قالب نهضت احیاء، قول هایی آقای مخبر دادند برای تأمین مالی که امیدواریم آن هم بیاید و کمک کند به نهضت احیاء.
سوال: عمده مشکلشان همین بحث مالی است،؟
رسولیان: 44 درصد مشکل مالی دارند، وقتی احیاء شدند آمار کمتری دارد نشان می دهد مثلاً 16 درصد از محل تأمین مالی احیاء شدند اما خیلی هایشان با مشارکت بوده، معنی اش این است که کسی که آمده مشارکت کرده یا سرمایه گذار جدی، آن هم آمده تأمین مالی کرده است.
امیدواریم از تبصره 18 امسال ابلاغ شود، به ما قول دادند که سهم 10 هزار میلیارد تومان تأمین منابع کنند که ما این را می توانیم به تسهیلات بیشتری تبدیل کنیم. سال گذشته از تبصره 18 تقریباً سه هزار میلیارد به وزارت صنعت و معدن تخصیص پیدا کرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت با آن 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات داد، امسال امیدواریم که رقم بیشتری اختصاص پیدا کند.
آقای وزیر هم با رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد توافقی را امضا کردند؛ 50 هزار میلیارد تومان هم برای تکمیل برخی از طرح ها، هم برای احیاء و هم برای نوسازی و بازسازی توافق کردند که تأمین شود، این دارد مذاکراتش انجام می شود، جلسات مستمری را آقای نیازی معاون محیط کسب و کار ما دارند، امیدواریم این هم تأمین شود و ما بتوانیم این فرآیند را یک مقداری توسعه دهیم.
سوال: آقای وزیر بر تسهیل واگذاری اراضی به شرکت های دانش بنیان به ویژه کارگاه هایی که تجهیز شده اند تأکید داشتند. چقدر از فعالیت شرکت های دانش بنیان مورد استقبال قرار گرفته است؟
رسولیان: در خصوص دانش بنیان ها، مشوق های بسیار خوبی می دهیم، یک نکته که آقای وزیر اشاره کردند، اکنون برای دانش بنیان ها چه در تهران، چه در استان های دیگر 10 درصد نقد می گیریم 48 ماهه می دهیم، آنهایی که کمتر از دو هزار متر هستند 42 ماهه به آنها واگذار می کنیم و مشوق بعد از بهره برداری هم دارند یعنی اگر کسی زودتر از زمان بندی اش بهره برداری کرد اقساط تا 30 درصد برایش می بخشیم . که استقبال خوبی شده، که فکر می کنم به 86 واحد در شش ماه رسیده است فکر می کنم در شش ماه رسیده است که شاید امروز بیشتر هم باشد. امسال به 86 واحد دانش بنیان زمین واگذار کردیم. تقریباً عمده اراضی ای که ما در تهران واگذار می کنیم به دانش بنیان هاست و در هیچ مزایده ای هم شرکت نمی کنند. دانش بنیان از نظر ما به محض این که بیاید ما می گوییم این زمین مال دانش بنیان هاست، آنها بیایند ما واگذار می کنیم. من هم تأکید جدی به همکاران مان کردم و کار خوب پیش می رود.
در بخش دیگری هم با معاونت علمی به شرکت هایی که استعداد دانش بنیان شدن دارند، کمک می کنیم، از ابتدای امسال تاکنون تقریباً 70 شرکتی که در داخل شهرک ها کار می کردند با کمک مشاورینی که ما تأمین مالی کردیم می توانستند دانش بنیان شوند و خود معاونت علمی کمک کرده، اینها دانش بنیان شدند.
برنامه مان 150 تا است اما70 تای آن تا الآن عملیاتی شده که حتماً تا پایان سال اگر بیشتر نشود، کمتر نخواهد شد یعنی به برنامه حتماً خواهیم رسید. یک اقدام خوبی هم انجام شد امسال در دولت، ما مجوز 40 شهرک فناوری را گرفتیم از دولت که در استان های مختلف ایجاد کنیم. من با همه استانداران مکاتبه کردم، در خیلی جاها کار جانمایی شهرک های فناوری دارد انجام می شود. شهرک های فناوری شهرک هایی هستند که ما واحدهای فناور، تغییر توسعه ها، آزمایشگاه ها در آن ایجاد می شود. شش شهرک الآن داریم تخصصی مثلاً در مشهد شهرک مواد غذایی را داریم، در تبریز شهرک خودرو را داریم و بقیه جاها کار انجام می شود.
سوال: در کل شهرک تخصصی در یک موضوع خاص کار می کنند؟
رسولیان: بله، اما می تواند عام هم باشد، ولی شش شهرکی که ما داریم الآن تخصصی است. تخصصی؛ عملکرد بهتری دارد. در تهران ما با دانشگاه شریف داریم توافق می کنیم یک جایی 10 هکتار یک شهرک فناوری به نام شهرک فناوری شریف ایجاد کنیم به عنوان مرکز ویژه دانش بنیان هایی که دیگر تراز یک کشور باشند بیایند آن جا مستقر شوند.
این کار خیلی خوبی است برای شرکت های دانش بنیان. یک همایش های فناوری برگزار می کنیم، مهم شناسایی نیازهای فناورانه کشور است، در اصفهان من رفتم، کارهای خیلی خوبی دارد انجام می شود، تقریباً نزدیک به 1600 نیاز را شناسایی کردند، حدود صد نیاز امسال برآورده شد، فکر می کنم امسال عملکرد ما در حوزه دانش بنیان با توجه به تأکیدی که مقام معظم رهبری فرمودند، فکر می کنم عملکرد خوبی باشد آخر سال.
سوال: موضوع شبکه های صنعتی مشترک در نواحی مرزی چطور پیش می رود، اصلاً مشترک مرکزی یعنی چه؟
رسولیان: مشترک مرزی یعنی چه؟ هنوز هیچ ما این که یک چارچوب مشخصی داشته باشیم، مصوب قانونی ای داشته باشیم برای شهرک مرزی نداریم. تقریباً با ترکیه سال 88 بود یا همین حدود یک توافقات اولیه ای می شود که یک شهرک مرزی را ایجاد کنند اما این که چطور ایجاد شود شهرک مشترک، جلسات متعددی برگزار شده نهایتاً هم قرار شد در مرز بین ما و ترکیه شهرکی ایجاد شود، یک چارچوبی هم پیش نویسی هم تهیه شده، یکی از بندهایش این بود که شاید ترکیه درخواست داشت که ما به این شهرک گاز و برق را با نرخ داخل ایران ببریم که قاعدتاً توافق نشد. بعد دو شهرک را ما پیشنهاد کردیم گفتیم چه معنی دارد صفر مرز می آوریم داخل کشور یک شهرک به شما پیشنهاد می کنیم و شما هم داخل کشور خودتان دو شهرک پیشنهاد کنید برای سرمایه گذاری مشترک، که دو تا را ما پیشنهاد کردیم؛ بعثت تبریز بود که الآن شهرک سرمایه گذاری خارجی است، یکی از شهرک های بسیار خوب ماست و یکی هم در زنجان آن ها هم در دو نقطه پیشنهاد دادند،
سوال: پس از حالت مرزی خارج می شود؟
رسولیان: بله، خارج شده بود. آن ها درخواستشان این بود که آن شهرک های داخل ترکیه هم باز ما بیاییم برایش خدماتی مثل آب و برق را ببریم که نهایتاً این هنوز به جمع بندی نرسیده. عراق هم یشنهاداتی بوده، یعنی چارچوب هایی پیشنهاد شد و هشت شهرک را ما پیشنهاد دادیم، هنوز نه , در آذربایجان این بحث مطرح بوده، پیش نویس هایی هم رد و بدل شده اما نهایی نشده،
قاعدتاً اگر بخواهد با یک کشور نهایی کنیم پیش نویس و توافقات مان نهایی شود باید بیاید مجلس و دولت، چون این شرایط متفاوتی است، نرخ خدماتش چه باشد؟ آب و برق و گاز چطور برود؟ اینها نکات بسیار مهمی است، کالا چطور از آن خارج شود، مثل چون من خود یک زمانی مدیر بازارچه های مرزی در خراسان بودم بازارچه ها یک توافق بین دو کشور است، برای خود قانون دارد,ما یک چنین قانونی نداریم. اما ما در داخل کشور الآن آمادگی داریم هر کشوری که بخواهد بیاید ما آمادگی داریم به آن یک شهرک اختصاص دهیم. به چینی ها این پیشنهاد را قبلاً داده بودیم که یک شهرک به شما می دهیم، زمین به شما می دهیم، آب و برق هم به شما می دهیم، خودتان بیایید صفر تا صدش را انجام دهید و سرمایه گذاری هم کنید، هیچ محدودیت قانونی هم ندارید.
به کشور ترکیه هم پیشنهاد کردیم، آنها استقبال هم کردند اما ولی هنوز پای کار نیامدند یعنی انجمن بازرگانانشان بود که دو شهرک را ما پیشنهاد کرده بودیم، من و معاون وزیر صنعت امسال جلسه ای را باهم داشتیم، آن جا مطرح کردم گفتم شاید آن کسی که زودتر به نتیجه برسد ما این آمادگی را داریم و تا الآن هم تقریباً 264 شرکت خارجی در داخل شهرک های ما مستقرند یعنی دارند کار می کنند یا شریک اند، نزدیک 10 هزار نفر هم شغل ایجاد کردند.
کار بسیار ارزشمندی است ولی این روش اش را در صفر مرز باشد یا داخل کشور باشد باید با جمع بندی به کشور مقابل برسانیم. همین الآن هم ما در نقاط مرزی 55 شهرک داریم، یعنی الآن ما در بانه در نزدیک صفر مرزی شهرک بسیار خوب داریم تقریباً همه استان ها، شهرک هایی که در فاصله 30 کیلومتری مرز است؛ 55 شهرک این چنینی در استان های مختلف داریم که هر کدام کشورها حاضر باشند آماده ایم
سوال: پیشنهادی آنها چی بود؟
رسولیان: خیلی شفاف نبود، چون در دوره من نبوده، اما مثلاً عراق را می دانم که هشت شهرک را ما پیشنهاد کردیم ولی آنها هنوز پاسخ دقیقی به آن ندادند. کشور ترکیه پیشنهاد داشتند که یک شهرک مرزی درست شود ولی با آب و برقی که با نرخ داخلی کشور ما که قاعدتاً مورد توافق قرار نگرفته. ارمنستان جدیداً پیشنهادی دادند البته بیشتر در حوزه مناطق آزاد که ما باهم یک سری کارهایی را انجام دهیم. یک نقطه ای هم در داخل کشور ارمنستان پیشنهاد دادند که همکاران ما ان شاء الله خواهند رفت آن را بررسی می کنیم که بتوانیم کارهایی با آنها انجام دهیم.
سوال: الآن وضعیت زیرمحموعه شما در پیوستن به پنجره واحد چطور است؟
رسولیان: در خصوص پنجره واحد در تیر ما سامانه هایمان حاضر بود یعنی دو وظیفه به ما دادند؛ یکی مجوز تأسیس شهرک های خصوصی و دیگری مجوز بهره برداری شهرک های خصوصی، ما هر دو را آماده بودیم ولی به دلیل این که سامانه زمین در سازمان فناوری اطلاعات و وزارت اقتصاد مشکلاتی داشت این سامانه بارگذاری نشده بود اما از 30 مهرماه هر دو کار از طریق بارگذاری انجام و عملیاتی شده اما خودمان 55 فرآیند را برنامه ریزی و شروع کردیم مثلاً واگذاری زمین اش شروع شد، یک بخش هایی تا چند روز آینده در کنترل طرح ها شروع خواهد شد.
سوال: در مجموع چه میزان از اراضی صنعتی کشور برای احداث واحدهای صنعتی آماده سرمایه گذاری هستند؟
رسولیان: ما 154 هزار هکتار زمین در کشور داریم، که حدوداً از این 150 هزار هکتار تقریباً 96 هزار هکتارش عملیاتی است که از این 96 هزار هکتار؛ 66 هزار هکتارش صنعتی است، چون یک بخشی از آن جاده، یک بخشی فضای سبز، یکی بخش اش خدماتی و بخش دیگرش تصفیه خانه می شود، اقداماتی این چنینی انجام می شود، 66 هزار هکتار زمین صنعتی ما داریم. از این 66 هزار هکتار 46 هزارش را ما واگذار کردیم، 20 هزار هکتار زمین را صنعتی آماده واگذاری داریم، 18 تا 20 هزار هکتار زمین صنعتی آماده واگذاری داریم، البته ما سال گذشته تقریباً 288 درصد رشد توسعه شهرک ها را نسبت به سال قبل از آن داشتیم.نزدیک به شش هزار هکتار زمین را اضافه کردیم، امسال یک برنامه شش هزار هکتاری داریم، در این حوزه مشکلی نداریم، ولی این که در یک استان هایی مثل شهر تهران، مشهد، تبریز، اصفهان شما هر چه اراضی داشته باشید قاعدتاً متقاضی اول دوست دارد اینجا را بگیرد، اینجا ممکن است ما این قدر زمین و توازن سرمایه گذاری نداشته باشیم، منطقی هم نیست که ما همه سرمایه گذاری را وارد شهر بزرگی مثل تهران کنیم. ولی در مناطق مختلف کشور این کار را انجام می دهیم.
ما در برنامه ششم تعهد داشتیم که 100 ناحیه صنعتی روستایی بزنیم، تقریباً ما از تعهدمان هم بالاتر رفتیم یعنی عملاً به بخشی از برنامه ششم که عملیاتی شده در حوزه نواحی صنعتی عملیاتی کردیم، به خصوص در مناطق محروم؛ همین امروز هم من در یک نقطه ای که بسیار دور افتاده بود ولی احساس کردم که در آنجا می شود با کارگاه های کوچکی مردم را مشغول کار کرد یک ناحیه صنعتی در زاگرس استان ایلام کارهایش را انجام دادیم و امیدواریم تا ایام دهه مبارک فجر آن جا بهره برداری شود. یعنی نگاه ما این است که بتوانیم تقریباً در مناطق مختلف زمین قابل واگذاری با خدمات را داشته باشیم.
سوال: آیا سهمی برای استفاده از فرصت های مطالعاتی اساتید دانشگاه در بخش کسب و کارهایی که در شهرک ها و نواحی صنعتی مستقر هستند، در نظر گرفته اید؟
رسولیان: ما با دانشگاه روابط مان خوب است، اکنون همکاران ما با دانشگاه توافقات خوبی دارند. هزار واحد را ما در نظر گرفتیم برای اساتید، البته یک برنامه خود وزارت علوم دارد که فرصت مطالعاتی به استاد می دهد، حقوقش را هم می دهد می گوید برو داخل واحدهای صنعتی، ما هزار واحد را برنامه ریزی کردیم یعنی هزار استاد می توانند بیایند داخل شهرک ها، البته جدیداً تفاهم کردیم با معاون محترم پژوهشی وزارت علوم و امیدواریم که این اتفاق بیفتد.
به هر میزان که اساتید بخواهند ما این آمادگی را داریم. ما یک بخشی را هم خودمان تأمین مالی می کنیم، کمک می کنیم، این کار بسیار ارزشمندی است. ما با دانشگاه علم و صنعت، بعضی دانشگاه ها هم داریم توافق می کنیم که حتی اساتید دانشگاه، دانشجویان نخبه، را به استان های محروم ببریم که به واحدهای کوچک کمک کنند. حتی در همین رتبه بندی مشاورین ما که در کلینیک های کسب و کار مستقر هستند که اینها می آیند معمولاً ارزیابی را انجام دهند. ما گفتیم اینها بروند بعضی از استان های کوچک به عنوان مشاوره این کار را انجام دهند، بیایند رتبه بندی کنند. یک توافقات خوبی این طور داریم انجام می دهیم، هیچ محدودیتی در این حوزه وجود ندارد.
سوال: انجام شده یا دارد انجام می شود؟
رسولیان: چون اخیراً انجام شده هنوز شاید عملیاتی نشده باشد، بخشی از عمده این مشاورین ما اساتید دانشگاه هستند. که بر اساس مجوزهایی که دانشگاه ها می دهند این کار را انجام می دهیم. ما مراکز خدمات کسب و کارمان که 41 مراکز کسب و کار در کشور داریم، 1200 مشاور حقیقی و حقوقی مستقرند. بخشی از اینها اساتید دانشگاه هستند، همین شرکت هایی که عرض کردم معمولاً شناسایی می کنند نیازهای فناورانه و بعد می آیند ارتباط برقرار می کنند، عمده اینها اساتید دانشگاه هستند.
سوال: همیشه این بحث پساب شهرک های صنعتی به عنوان یک معضل مطرح بوده، اکنون وضعیت به چه صورت است؟ چه تسهیلاتی برای مدیریتش قائل شدید؟
رسولیان: با این خشکسالی هایی که اتفاق می افتد اتفاقاً هنر ما در این است که بتوانیم پساب های صنعتی را دوباره استفاده کنیم. ما 17 هزار لیتر آب بر ثانیه آب داریم در سطح شهرک های صنعتی کشور، این 17 هزار لیتر تقریباً می شود مثلاً 860 هزار مترمکعب، حالا با آن ما 14 ساعت حساب می کنیم می شود 860 هزار مترمکعب؛ 50 درصد این آب را می شود بازچرخانی کرد. یعنی 50 درصد دیگرش یا تبخیر می شود یا در فرآیند تولید مصرف می شود، دیگر قابلیت بازچرخانی ندارد. یعنی مثلاً 430 هزار مترمکعب را می شود بازچرخانی کرد و 70 درصد این قابلیت تبدیل به پساب قابل استفاده را دارد، یعنی حدوداً 300 هزار مکعب. از این 300 هزار مترمکعب اکنون 172 هزار مترمکعب آب را بازچرخانی می کنیم، چیزی بیشتر از 60 درصد را ما داریم بازچرخانی می کنیم، آن 40 درصد ان شاء الله برایش برنامه داریم. البته این 170 هزار مترمکعب ما 40 هزار مترمکعبش که در 81 شهرک است را داریم استفاده می کنیم برای حوزه های بازچرخانی؛ یعنی در صنعت کشاورزی استفاده می کنیم.
اکنون هم ما تقریباً نزدیک به 50 مدل تصفیه خانه داریم که این 172 هزار مترمکعب بازچرخانی انجام می دهند، تصفیه می کنند و 18 مودول جدید هم در حال اجرا داریم یعنی نزدیک به 250 هزار میلیارد تومان هم امسال اعتبار گذاشتیم برایش و با جدیت این کار را دنبال می کنیم که ان شاء الله کل پساب هایی که استفاده می شود و قابلیت استحصال دارد برگردانیم یا اول در حوزه فضای سبز شهرک استفاده کنیم، یک جاهایی هم نیاز داریم ببریم به عنوان آب صنعتی استفاده کنیم. بعضی از شهرک های ما واقعاً مشکل آب داریم، اکنون در اصفهان استفاده می کنیم.
پساب های شهری هم هست. پساب های شهری خیلی می تواند به ما کمک کند و مطالعات کاملی را انجام دادیم، تمام تصفیه خانه ها را شناسایی کردیم، پساب های شهری را شناسایی کردیم، با مشاور و ما تقریباً سال گذشته 1200 لیتر بر ثانیه خریداری کردیم پساب شهری مثلاً برای شمس آباد، اشتهارد، برای بعضی از جاهای استان لرستان حتی استان های مختلف؛ قم، جاهای مختلف خریداری کردیم. امسال هم امیداریم حداقل هزار لیتر بر ثانیه دیگر خریداری کنیم و 400 لیتر هم عملیاتی کنیم. الآن اشتهارد دیگر آب رسیده، حالا تصفیه خانه مشکل دارد و الا ما بهره برداری می کردیم، یکی از مشکلات جدی آن جا حل می شد. بعضی از جاها دارد عملیاتی می شود ان شاء الله با کمک وزارت نیرو خواهند کرد و مهندس محرابیان هم به ما قول داده بتوانیم پساب شهری را با هزینه کمتری ببریم برای صنعت استفاده کنیم.
سوال: اگر نکته ای باقی مانده است که نپرسیدم بفرمایید.
رسولیان: چند کار خوب هم داریم انجام می دهیم یکی با وزارت نفت توافق کردیم البته چند شهرک صنایع پایین دستی پتروشیمی را ایجاد کنیم، 13 شهرک مصوب شده، مکان یابی هایش هم دارد انجام می شود. آنها با اولویت هایی که آنها دارند در مسیر خط اتیلن باشد یا... این کار خیلی خوب جانمایی اش انجام شده، امیدواریم، یک کار جدید و ارزشمندی است. یک بخش لکه های صنعتی است البته من می گویم محدوده های صنعتی. ما تهران را با دستوری که آقای وزیر دادند شروع کردیم 38 محدوده صنعتی را که به نوعی شهرک نبودند شناسایی کردیم، دارد کارش انجام می شود ان شاء الله تبدیل شود به شهرک خصوصی.
سوال: مجوزهای صنعتی و صنفی شان را هم ظاهراً دولت بنا دارد تسهیل کند؟
رسولیان: بله، خودمان ورود پیدا کردیم مصوبه دولت است و در سطح کشور هم امیدواریم این کار را بتوانیم انجام دهیم.