دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برضرورت تقویت نقش علما و نخبگان دینی در رفع ظلم و رسوا کردن ظالمان، تاکیدکرد.
وی با بیان این که هدف اصلی از ادیان آسمانی برپایی عدالت در زندگی انسان است، اظهار کرد: عدالت در جامعه، احساس عزت و کرامت به وجود می آورد و بدون آن احساس حقارت برجامعه حاکم می شود.
دبیرکل مجمع تقریب، عدل را احساسی خواند که فرد و جامعه را زنده می کند و در نبود آن، زندگی بشری و همه انگیزه های توسعه، نوآوری و پیشرفت از میان خواهد رفت.
حجت الاسلام و المسلمین شهریاری در ادامه افزود: زمانی که قرآن کریم برپایی عدالت را هدف بعثت انبیا (ع) معرفی میکند، توضیح می دهد که هدف از دعوت خداوند و رسول او، زنده نگه داشتن است «یا ایها الذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول إذا دعاکم لما یحییکم» و این تاکید در قرآن کریم به این معناست که عدل و داد از سویی و زنده نگه داشتن از سوی دیگر، در تحقق هدف رسالت های آسمانی ملازم یکدیگر هستند.
وی تاکیدکرد: اعتدال در سایه زندگی سرشار از عزت و کرامت محقق می شود و بدون آن انسان و جامعه قدرت سیر بر مسیر میانه روی را از دست می دهد و در معرض افراط و تفریط قرار می گیرد.
دبیر کل مجمع تقریب مهم ترین عامل تحقق میانه روی در جامعه بشری را آشنایی ملت ها از یکدیگر و ارتباط میان آنها عنوان کرد و گفت: تبادل شناختی، فرد و جامعه را از خودپرستی و خودخواهی حفظ می کند و دیگر پذیری را در آنها به وجود می آورد.
حجت الاسلام و المسلمین شهریاری افزود: از منظر قرآن کریم اختلاف در جنسیت و وابستگی به دلیل دستیابی به همین تبادل شناختی است «یا ایها الناس إنا خلقناکم من ذکر و أنثی وجعلناکم شعوبا وقبائل لتعارفوا» .
وی اضافه کرد: با این آشنایی خودبرتربینی نسبت به دیگران به دلیل رنگ، جنسیت و نژاد از بین می رود؛ همانگونه که خداوند میفرماید: «إن أکرمکم عندالله أتقاکم».
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که کینه ها و تعصب نژادی و طایفه ای نقش بزرگی در ایجاد روابط پرتنش میان ملت ها دارد، خاطرنشان کرد: برادری تنها با کنار زدن این کینهها حاصل می شود؛ همانگونه که قرآن کریم در رابطه با اهل بهشت می فرماید: «و نزعنا ما فی صدورهم من غل إخوانا».
دکتر شهریاری ادامه داد: در سایه این برادری انسانی، روابط مثبت میان ملتها ایجاد می شود و این خیال نیست بلکه برخاسته از فطرت انسانی است که بر پایه عشق و دوری از تنفر بنا نهاده شده است و عشق، برخاسته از فطرت خداوند است که فطرت انسان را برپایه آن بنا کرده و هیچ تبدیلی در خلقت خداوند راه ندارد.
وی با بیان این که میراث اسلامی، علمی، ادبی و اخلاقی ما پر است از دعوت به عشق، تصریح کرد: ارتباط میان انسان و خداوند نیز براساس عشق است. «حبهم و یحبونه».
دبیرکل مجمع تقریب با اشاره به جایگاه عشق در عرفان اسلامی، گفت: انگیزه عشق با دیگر انگیزه ها تفاوت دارد و عشق وسیله شناخت اسرار الهی است.
حجت الاسلام والمسلمین شهریاری، نشست عدالت و اعتدال را پنجره ای مشرف به عزت، کرامت و حیات کریمانه انسانی توصیف و تاکید کرد: عدالت تنها زمانی محقق می شود که ما در برابر ظالمان و دشمنان بایستیم و این همان چیزی است که امروز به وضوح در صحنه جهانی مشاهده می کنیم مانند اشغال سرزمین فلسطین و آواره کردن فلسطینیان و یا اهانت به مقدسات مسلمانان به ویژه در قدس شریف.
وی با اشاره به محاصره کشورها و ممانعت از ورود دارو و غذا در برابر چشم همگان مانند آنچه در لبنان و یمن و دیگر کشورها در جهان اتفاق می افتد، افزود: بر علما واجب است که برای از بین بردن ظلم، رسوا کردن ظالمان و تحقق عدالت و تعامل انسانی در جهان قیام کنند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که خداوند متعال امت اسلامی را در تحقق این ارزش انسانی موفق گرداند.
در هجدهمین کنفرانس بینالمللی «اسلام، عدالت و تعادل، اصول الهی و نظم جهانی» که به مناسبت یکهزار و صدمین سال ورود اسلام به روسیه برگزار شد، بیش از ۱۵۰ نفر از علماء، روحانیون و اندیشمندان مسلمان اهل تسنن و تشیع از ۴۰ کشور اسلامی حضور داشتند.