کارشناس اسباب بازی تاکیدکرد: اسباب بازی باید براساس ویژگیهای کودک انتخاب شود.
کارشناس اسباب بازی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما گفت: اسباب بازی از نظر محتوایی به چهار گروه اصلی تقسیم می شود: 1- اسباب بازی های حرکتی و مهارتی، اسباب هایی هستند که کودکان و کاربر را به فعالیت های فیزیکی و جسمی ترغیب می کند مثل توپ که تا کودک آن را ببیند شروع می کند به دویدن بدنبال آن ، این گروه اسباب بازی بسیار مهم است چون سبب رشد جسمی کودک می شود. ۲- اسباب بازیهای فکری و خلاق، این گروه از اسباب بازیها قدرت منطقی کودک را افزایش میدهد تا بتواند با مسائل مواجه شود و آنها را حل کند مثل شطرنج، پازلها و جورچینها ۳- اسباب بازیهای آموزشی و کمک آموزشی، این گروه متناسب با سرفصلهای آموزشی برای سنین مختلف تهیه میشود به هدف آنها افزایش معلومات عمومی است مثل فصلهای رسمی آموزشی در نظام آموزش و پرورش هر کشور ۴- اسباب بازیهای فرهنگی و هنری که در واقع کاربر کودک در تعامل با آن با هنرهای مختلف آشنا میشود مثل وسایل نقاشی یا موسیقی و خوشنویسی که متناسب با شرایط فرهنگی و هنری هر کشور طراحی و تولید میشود و بیش از ۲۰۰ سال است کشورهای مختلف درحال کار فرهنگی روی نسل جدید از طریق این نوع اسباب بازیها هستند و کشورهای پیشرو به این گروه از اسباب بازیها اهمیت بسیار میدهند چرا که سبب ارتقای فرهنگ، بحثهای ارزشی در نظام فکری و اندیشه و ایدئولوژی میشود.
تاثیر بازی و اسباب بازی بر کودک
مجید قادری تاکید کرد : اگر بچه ها از داشتن اسباب بازی و بازی کردن محروم باشند رشد طبیعی نخواهد داشت یعنی بچه ها هنجار شکن خواهند شد و به خودشان و جامعه آسیب می زنند زیرا بازی باعث تعدیل روحی و روانی کودکان می شود و اگر کودکی بازی نکند حتما بیمار است .
کودکان خاص و اسباب بازی
رئیس گروه اسباب بازی های خلاق و علمی شرکت طراحی و تولید اسباب بازی با اشاره به اینکه شمار کودکان بیش فعال در کلان شهرها زیاد است گفت: اسباب بازی مناسب کودکان بیش فعال ، اسباب بازی های فکری است تا کودک را آرام سازد و بر خلاف این گروه، اسباب بازی مناسب برای کودکان اوتیسم به دلیل اینکه از جمع گریزانند، باید از اسباب بازی هایی استفاده شود که کودک را با جمع همراه می کند مثل بازی های مهره و صفحه که جمعی است.
بازی درمانی
رئیس گروه اسباب بازی های خلاق و علمی شرکت طراحی و تولید اسباب بازی به بازی درمانی هم اشاره کرد و گفت: این دست بازی ها بسیار تخصصی است و اگر در کشورهای صنعتی یا کلان شهرها به این مسائل توجه کافی نشود به طور ناخواسته یک نسل یا یک گروه از کودکان و نوجوان را با ناهنجاری های مختلف روانه جامعه می کنیم که ممکن است آسیب رسان آن جامعه باشند. وی افزود: کودکی که دچار حادثه می شود، چه دردوره درمان چه بعد از پشت سر گذاشتن دوره درمان نیاز به بازی های ویژه دارد تا هر چه زودتر بازتوانی شود و به فعالیت روزانه خود برگردد که در این موارد باید از متخصص بازی برای بازتوانی بجای فیزیوتراپی استفاده کرد؛ همچنین در کودکانی که ناهنجاری های رفتاری دارند، در اغلب مواقع بازی درمانی می تواند کمک موثری در کنترل رفتار او باشد.