سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن قرائت گزارش کمیسیون عمران در خصوص برنامههای وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: برنامههای آقای بذرپاش کاملا همسو با توسعه و قوانین تکلیفی این وزارتخانه است.
مطابق ماده ۵۵ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در رابطه با راه و ترابری، مسکن، عمران شهری، عمران روستایی و امور عمرانی شهرداریها و دهیاریها، وزارت راه و شهرسازی به عنوان وزارتخانه مرتبط با کمیسیون عمران وفق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی ارجاع و جلسهای در تاریخ ۱۵/۹/۱۴۰۱ از ساعت ۱۲ تا ۱۴:۳۰ با حضور اکثریت اعضا و وزیر پیشنهادی تشکیل گردید. در این جلسه وزیر پیشنهادی سوابق، دیدگاهها و برنامههای مدون خود را ارائه و اعضای کمیسیون دغدغهها، اولویتها و انتظارات خود را بیان نمودند.
طی نامه شماره ۸۷۷۰۴/۵۲/د مورخ ۱۳/۹/۱۴۰۱ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اصالت مدرک تحصیلی ایشان استعلام و مدرک دکتری ایشان از دانشگاه علامه طباطبایی تایید شد.
مهمترین برنامهها و تعهدات وزیر پیشنهادی در ارتباط با موضوعات تخصصی کمیسیون عبارتند از:
۱) تسریع در اجرای قانون جهش تولید مسکن
۲) تعیین تکلیف طرحهای عمرانی نیمه تمام با واگذاری از طریق مشارکت دادن بخشهای خصوصی و عمومی غیردولتی در طرحهای عمرانی انتفاعی؛
۳) ایجاد فرصت برای عموم مردم در عرصه ساخت و سرمایهگذاری مسکن؛
۴) ارتقای کیفیت و سرعت ساختوساز با استفاده از فناوریهای نوین و ارتقای نظام فنی و اجرایی ساختمان؛
۵) اتخاذ تدابیر حمایتی از مستأجرین
۶) بهرهمندی از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در تنظیمگری بازار زمین و مسکن
۷) تثبیت بازار مسکن و زمین و جلوگیری از سفتهبازی با اعمال ابزارهای مالیاتی؛
۸) بهبود و توسعه نظام تأمین مالی مسکن و افزایش سهم تسهیلات بانکی و سایر ابزارهای مالی در تأمین مسکن و اجاره؛
۹) بازنگری در وظایف و نحوه مداخلات سازمان نظام مهندسی کشور؛
۱۰) مطلوبیتبخشی به حضور بخش خصوصی در نوسازی بافت فرسوده و ایجاد شهرکها
۱۱) توانمندسازی ساکنان بافتهای واقع در داخل محدودههای شهری با مشارکت آنها در چارچوب «سند ملی توانمندسازی وساماندهی سکونتگاههای غیرمجاز»؛
۱۲) هماهنگی میان برنامههای بهسازی و نوسازی شهری و روستایی با برنامههای تأمین مسکن گروههای کمدرآمد؛
۱۳) بهبود طول عمر مفید ساختمان و صرفهجویی در مصرف انرژی؛
۱۴) فراگیر کردن نظام فنی روستایی و توجه به مسئله بیمه مسکن روستایی؛
۱۵) بازنگری در طرح تفضیلی کلان شهرها؛
۱۶) تغییر نگرش به شهرهای جدید از شهرهای جدید نسل اول به شهرهای جدید نسل نوین در راستای سیاستهای آمایش سرزمین؛
۱) افزایش سرعت سیرتجاری در حوزه حملونقل و ارتقای شاخص عملکرد لجستیکی (LPI)؛
۲) استفاده از ظرفیتهای ایران بهعنوان غنیترین کشور غرب آسیا از حیث ظرفیتهای لجستیک و ژئوپلیتیک؛
۳) ایجاد مدیریت واحد و یکپارچگی ترانزیت کالا و مسافر از کشور و هماهنگی بین دستگاههای مداخلهگر؛
۴) اقدام آنی در تکمیل کریدورهای اصلی بینالمللی و بازآفرینی هابهای لجستیک منطقهای و تکمیل مسیرهای مرزی و ترانزیتی کشور با تمرکز بر اتمام پروژههای با پیشرفت فیزیکی بالا بهمنظور بهرهبرداری سریع از سرمایهگذاری راکد در پروژهها؛
۵) اصلاح نظام قیمتگذاری خدمات بر اساس ضوابط مربوطه و با رویکرد رقابتی نمودن تعرفهها در مقایسه با کریدورهای رقیب؛
۶) بهبود بازرگانی و بازاریابی ترانزیت و گسترش مناسبات و مبادلات حملونقلی با سایر کشورها و توسعه همکاریهای صیانتی در معاهدات و عهدنامههای بینالمللی؛
۷) جلب مشارکت بخش خصوصی از طریق مشارکت عمومی-خصوصی (PPP) و جذب سرمایهگذاری خارجی؛
۸) بهبود کیفیت خدمات حملونقل جادهای، ریلی، هوایی و دریایی؛
۹) افزایش ترانزیت بار و مسافر در شیوههای مختلف حملونقل؛
۱۰) افزایش سهم حملونقل عمومی در جابجایی مسافر؛
۱۱) ارتقای ایمنی در کلیه شقوق حملونقل و کاهش تلفات؛
۱۲) تقدم توسعه ریلی در طرحهای جدید و افزایش سهم حملونقل ریلی در حوزه ترانزیت؛
۱۳) ارتقای بهرهگیری از ظرفیتها و بهکارگیری فناوریهای نوین ریلی؛
۱۴) تقویت سامانههای عمومی بالاخص ریلی در کلانشهرها و شهرهای جدید به منظور کاهش مصرف انرژی؛
۱۵) اتصال شبکه ریلی به مراکز انبوه بار؛
۱۶) اهتمام بر تبدیل فرودگاه بینالمللی امامخمینی (ره) به یکی از قطبهای هوانوردی منطقه
۱۷) ارتقاء نظام مدیریت سرمایه انسانی و صلاحیت حرفهای حملونقل هوایی؛
۱۸) افزایش بهرهوری مدیریت اقتصادی فرودگاهها، استفاده حداکثری از ظرفیتهای فرودگاههای کشور و برنامهریزی شرکت فرودگاهها برای اصلاح زیرساختهای فرودگاهی مورد نیاز؛
۱۹) همکاری با خطوط هواپیمایی بینالمللی و تعامل با سایر کشورها و تشویق به استفاده از آسمان کشور با بهرهبرداری از نظام نرخ ترجیحی؛
۲۰) بازنگری نظام نرخگذاری حملونقل هوایی؛
۲۱) تمرکز بر بهرهبرداری از سرمایه بخش خصوصی و منابع صندوق توسعه حملونقل در توسعه صنعت هوایی کشور؛
۲۲) احداث و تکمیل کریدورهای آزادراهی؛
۲۳) اصلاح شبکه جادهای با تأکید بر کریدورها و راههای شریانی؛
۲۴) نوسازی ناوگان حملونقل جادهای؛
۲۵) ایجاد منابع مالی پایدار نگهداری شبکه با عوارض متداول بر جاده و سوخت و وسیله نقلیه؛
۲۶) ارتقا ایمنی و انجام اقدامات پیشگیرانه بهمنظور جلوگیری از وقوع سوانح در بخش حملونقل؛
۲۷) تقویت زیرساختهای حملونقل دریایی؛
۲۸) افزایش سهم کشور از حملونقل دریایی منطقه؛
۲۹) افزایش سهم ناوگان ایرانی در تجارت دریایی؛
۳۰) افزایش اشتغال در بخش دریایی؛
۳۱) افزایش سهم کشور از بازار منطقهای سوخترسانی دریایی (بانکرینگ) و سوخترسانی به شناورها (با همکاری وزارت نفت).
در حدود ۱۹۰ عنوان برنامه در حوزه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری در برنامه پیشنهادی ایشان تدوین شده است که از لحاظ تناسب، واقع گرایی، صراحت، انسجام، جامعیت و آینده نگری مطلوب و از لحاظ شفافیت، سنجش پذیری و زمانبندی متوسط ارزیابی میشود.
برنامههای تدوین شده ایشان از لحاظ انطباق با قانون اساسی، سیاستهای کلی نظام، برنامه ششم توسعه و قوانین تکلیفی وزارتخانه ذیربط کاملا همسو و مرتبط میباشد.
با توجه به سوابق تحصیلی و پیشینه اجرایی ایشان در سمت رئیس دیوان محاسبات، معاون رئیس جمهور و هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی و برنامههای پیشنهادی، کمیسیون ایشان را در خصوص قانونمندی و قانونگرایی، انتخاب و بکارگیری مدیران صالح و کارآمد، عدالت، مبارزهطلبی با فساد و افزونطلبی، سبک و شیوه مدیریتی و حکمرانی انقلابی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و مردمگرایی و تعامل با نمایندگان مجلس، فردی توانمند و شایسته ارزیابی نمود.
کمیسیون ایشان را شایسته تصدی وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران تشخیص داد.
کمیسیون انتظار دارد ایشان به صورت ویژه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، توسعه، نگهداری و ایجاد راههای روستایی و توسعه حمل و نقل بین المللی را در اولویت برنامههای اجرایی آن وزارتخانه قرار دهد.