قائممقام کرسیهای نظریهپردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: اگر قرار است روایتی از تحول در دوره پیامبر اسلام را دریافت و آن را بررسی و تحلیل و از آن روشی برای تحول جامعه امروزمان پیدا کنیم، بهترین و موثرترین راه، مراجعه به سیر نزول تدریجی قرآن است.
وی تصریح کرد: سبک تفسیری که بعد از دوره پیامبر (ص) و گردآوری قرآن مشهور شد، از آن بهعنوان تفسیر براساس ترتیب مصحف یاد میکنند که از سوره حمد شروع و به سوره ناس ختم میشود. نزدیک به سه قرن پیش، سبک دیگری از تفسیر مطرح شد که آنرا تفسیر موضوعی نامیدند. در این تفسیر یک موضوع یا یک عنصر از عناصر اسلامی مانند توحید، معاد، نماز، زکات و ... مطرح میشود و مفسر آیات مربوط به آنها را جمعآوری و تفسیر میکند.
این نویسنده و استاد علوم قرآنی، با اشاره به تفسیر براساس ترتیب نزول آیات، اظهار کرد: روش سوم تفسیر براساس ترتیب نزول است. در این رابطه نیاز بود که ادبیات علمی لازم تولید شود؛ هم ادبیات مرتبط با مباحث نظری این سبک، هم ادبیات مرتبط با تفسیر از ابتدا تا انتهای قرآن براساس ترتیب نزول و هم تفسیر موضوعی برحسب ترتیب نزول.
وی افزود: ما وظیفه داریم بهعنوان طلبه مردم را متحول و تربیب کنیم. جامعه الهی بسازیم و ساخت جامعه الهی احتیاج به روش دارد. وظیفه طلاب صرفا این نیست که دین را بشناسند و به دیگران بشناسانند. وظیفه طلاب تحقق دین در عرصه اجتماع است. بین وضعیت مطلوب دینی و وضعیت فعلی دینی جامعه، فاصله معناداری وجود دارد.