مدیرکل امور امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه، بررسی درباره مسمومیت های اخیر دانشگاه ها هنوز ادامه دارد، همچنین گفت: تغییرات مورد نظر دانشجویان در دانشگاه ها قابل بررسی است و کرسی های آزاداندیشی هم باید بیشتر برگزار شود.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما؛ آقای مهدی بادپا، مدیرکل امور امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در برنامه امروز سلام تهران شبکه پنجم سیما، درباره مسائل و اتفاقات روز دانشگاهها گفتگو کرد.
مشروح این گفتگو را در ذیل میخوانید:
مجری: یک ماه است که مسئولیت گرفته اید آقای دکتر بعد از یکماه شاید خیلی نشود مثلاً بالاخره سوالهای عمیقی درباره این حوزه پرسید، ولی به هر حال در همین یک ماه، به ما بفرمایید که در معاونت خودتان برای تقویت تشکلهای دانشجویی علمی دانشجوی چه کردهاید یعنی برای اینکه بچهها دلگرم بشوند به این تشکلها اقداماتی آیا از طرف نهاد فرهنگی اجتماعی شما صورت گرفته یا نه؟
بادپا مدیرکل امور امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: خوب یک ماه است که من در این مسئولیت قرار گرفتم و و به من اعتماد شد، ولی قبل از یک ماه ۱۲ سال در تشکلهای دانشجویی در دانشگاههای کشور بودند انجمنهای علمی تشکلهای دانشجویی و نشریات کار کردم یعنی یک عقبه دانشجویی خودمان داریم که فعال فرهنگی در دانشگاه بوده ایم در یک ماهی که در وزارت علوم آمده ام خوب برنامه را از ستاد وزارت البته کار من هم نبود کار همکاران ما در ستاد وزارت همکاران ما در بخش فرهنگی دانشگاهها معاونان شان مدیران دانشگاه همینطور خود تشکلهای دانشجویی و دانشجوهای عزیز ما این برنامه را دنبال میکنند و قائل به آمد و رفت مسئولین و مدیران نیستند برنامههای تشکل دانشجویی من اول برنامه هم یک آماری بدهم، چون در کاغذ نوشته، اما تعداد ۴۰۰ دفتر تشکلهای اسلامی دانشگاهیان آن انجمن اسلامی دانشجویان انجمن اسلامی دانشجویان مستقل جامعه دانشجویان بسیج دانشجویی و جنبش دانشجویی را در دانشگاهها داریم در تمام دانشگاههای کشور ۳۶۲۴ نشریه دانشجویی داریم، اعم از علمی فرهنگی هنری ۱۰ هزار و دویست هشتاد و یک انجمن علمی دانشجویی ۸۴۸۲ کانون فرهنگی در دانشگاههای کشور ۷۰۰ هیئت دانشجویی و هزار گروه جهادی دانشجوی داریم وقتی صحبت میکنیم از فعالیتهای تشکلهای دانشجویی به این وسعت شما در نظر بگیرید اینها تشکلهای هستند که در دانشگاهها فعال هستند و تکتک دانشجوهایی که فعالیت فرهنگی و اجتماعی دارند به علاوه اینها بکنید.
مجری: و با سلایق مختلف دیگر یعنی همه دارن کار میکنند تلاش میکنند و، چون خودتان میگویید که ۱۲ سال تجربه کار دانشجوی هم دارم میدانید که مفید است برای برای محیط دانشگاه؟
بادپا مدیرکل امور امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: اصلاً روح دانشگاه و ماهیت دانشگاه به دانشجو است و همین جملهای که شما داشتید و عکس شهید بهشتی را کنارش گذاشتید، " دانشجو موذن جامعه است اگر خواب بماند نماز امت قضا میشود "، یعنی دانشجو آرمانگرا است و دانشجو هست که بطن و فعالیتهای دانشجویی را رنگ و بو میدهد.
مجری: دانشجویی که بلاخره بطن فعالیتهای جامعه را بنا نهاده است و جلومی برد، چه اتفاقی افتاده که غذاهایشان مسموم شده است؟ این چند وقت یعنی شما پیگیری کردید؟ مثلا دانشگاه الزهرا، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه خوارزمی کرج، صنعتی اصفهان و خیلی از جاها یک دفعه طی یکی دو روز پشت سر هم غذاهاشون مسموم شده است، کاری کردید؟
بادپا مدیرکل امور امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: حالا اینکه در یک هفته یا دوهفته این اتفاق افتاد حساسیت خودش را دارد، برای همین حساسیت، مدیران وزارت علوم تعیین شده اند که سریع یک کمیتهای تشکیل بدهندو این را بررسی کنند، البته در راستای کار ما در معاونت فرهنگی نیست، ولی معاونت دانشجویی و سازمان امور دانشجویی مربوطه است، از نظر اداری و وزارتخانه سازمان امور دانشجویان پیگیری همانطور که همکاران ما در سازمان امور دانشجویی اعلام کردند کمیتهای را هم تشکیل دادند در دانشگاه صنعتی اصفهان اعلام شد که ویروسی بوده که در گوارش دیده شده در دانشگاه الزهرا و دانشگاههای دیگر در حال بررسی است که انشالله به سرعت اعلام میشود.
مجری: آقای دکتر یعنی پس خرابکاری در کار نبوده؟
بادپا مدیرکل امور امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: نه
مجری: یعنی اتفاقی ویروس آمده تا دانشگاه و مسموم شدن؟
بادپا مدیرکل امور امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: چه خرابکاری؟
مجری:یعنی یک نفر میخواست خرابکاری کند دیگر؟
بادپا مدیرکل امور امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:ببینید ما دانشگاهی هستیم باید با مستندات و ادله بتوانیم صحبت کنیم در آزمایشگاهها اگر خرابکاری هم بوده اینها بررسی میشود که دستکاری بوده یا فساد مواد بوده است.
مجری: حالا بالاخره شما که در معاونت فرهنگی و اجتماعی هستید میدونم که در حوزه شما نیست، ولی بلاخره شما تصمیم ساز هستید مدیر ارشد هستید دیگر بخواهید از روسای محترم دانشگاهها که پاسخگو باشند در این جریان که رسانههای داخلی تا شایعه درست نشود یعنی همین مطلبی که شما فرمودید که خرابکاری نبوده یا غذای فاسد بوده بیایند همین را همان لحظه اعلام کنند انقدر از پاسخگوی هراس نداشته باشند.
بادپا مدیرکل امور امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: حرف شما دقیقا درست است است، ولی یک نکته هم هست که مسئول دانشگاه بخواهد رد بکند یا تایید بکند منتظر یک زمانی هست که جواب آزمایشگاه بیاید و یا آن زمان را به کوتاهترین اندازه برسانند، انشاالله این شایعها پیش نیاید.
مجری: حالا که داریم درباره غذا صحبت میکنیم و بحث مسمومیت است یک نکتههای من ذهن خودم را مشغول کرده است، ما اگر مثلاً در دانشگاه بخواهیم پخش مستقیم بازی ایران و ولز را برگزار کنیم، حتماً یک گوشهای از سالن دختر خانمها یه دانشجو میمیشینند و گوشهای دیگر از سالن آقا پسرها، مثلاً در دانشگاه تهران اتفاق میافتد زیر نظر دوستان وزارت علوم اتفاق میافتد یا مثلا اگر آقای رئیس جمهور بروند سخنرانی ۱۶ آذر به دانشگاه تهران باز هم همین اتفاق میافتد. این ماجرای سلف حل شدنی نیست اصلاً دغدغه عجیبی هم هست من نمیدانم مثلاً دانشجو در این سطح چرا باید همچین دغدغهای داشته باشد؟! میخواهم ببینم که این تعامل از طرف شما نمیتواند صورت بگیرد یا مثلاً چه فرقی دارد که اینا با هم بروند ناهار بخورند با این که با هم بروند فوتبال ببینند یا با هم بروند سخنرانی آقای رئیس جمهور محیط که همان محیط است؟! یعنی این قابل حل است به نظر شما؟
بادپا مدیرکل امور امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: قابل حل است، قبل از اینکه شما بگویید، قبل از اینکه این درخواستهای اخیر هم بشود بعضی از دانشگاهها سلفها مختلط بود و این سلفها وجود داشت، ولی یک نکتهای هم هست آن بحث ازدحام دانشجویان است یعنی ما که خودمان دانشجویی بودیم صفهای طویل دانشجوی موقع ناهار و موقع شام تشکیل میشد و این صفهای طویل در سلفهای مجزا بود در خوابگاههای دخترانه و در خوابگاههای پسرانه همینطور در دانشکدهها در سلفهای مرکزی دانشگاهها اتفاق میافتاد.
یعنی بیشتر از اینکه جنبه اختلالات یا عدم اختلاط باشد، جنبه این است که تعداد سلفها در دانشگاهها، از صفهای طویل دانشجوها جلوگیری میکند.
مجری: یعنی دارید یک نظمی را ساماندهی میکنید؟
بادپا مدیرکل امور امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: یعنی بیشتر یک امر صنفی است تا اینکه بحث اختلاط مطرح باشد البته در بحث زمینه فرهنگی با باید حساس باشیم که که خدای ناکرده یک حرکتهای خارج از شان دانشجویی اتفاق نیفتد، ولی خوب دانشجوی ما آگاه است به این مسئله و خودش بیشتر اشراف دارد و این مسئلهای که یک مسئله حاشیه بود و خواستن به مسئله اصلی تبدیل کنند، اصلاً جنبه اصلی بودن ندارد.
مجری: به نظر من اصلا این که دختر خانمهای دانشجو با آقا پسرهای دانشجو بروند و در سلف با هم غذا بخورند موضوعیتی ندارد.
بادپا مدیرکل امور امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: بله موضوع حاشیه ست.
مجری: یکسری فشارهای رسانهای وارد شد در اساتید و دانشجویان آن که سر کلاس نروید و کلاسها را تشکیل ندهید، تلاش کردن فضای مطالبه گری و دانشجوی دانشگاه را به اغتشاش بکشند و ملتهب کنند، آمار و اطلاعی دارید که آیا این فضاسازی تاثیر گذاشته در دانشگاهها یا نه؟
بادپا مدیرکل امور امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: یک کمی به عقب برگردیم میبینید دو سال و نیم تعطیلی دانشگاهها ما داشتیم در ایام کرونا دو سال و نیمی که استرس زیادی به دانشجو به دانش آموز به خانوادههای دانشجویان به همین طور مردم عزیز کشور ما وارد شد هم این خانه نشینی و هم اینکه برنامه عادی روزمره خودشان را بیرون رفتنها را پارک رفتنها را و کارهای دیگر را به حداقل برسانند و بیشتر در خانه باشند این آسیبها را داشت. خوب فضای مجازی هم که فضای هیچ پروتکلی و هیچ دستورالعملای در آن وجود ندارد این فضا فضای رهایی است است نوجوان ما دانشجویی ما دانشجویی ما دو سال و نیمی در این فضا زیست کرد، به رغم آن از نظر روحی روحیه اش آسیب دید و درونگراتر شدند و خود این یک چالشهایی را ایجاد کرد این سال سال اولی است که دانشگاهها به صورت گسترده بعد از دو سال و نیم بازگشایی شد. خوب دانشجویی که سال سوم هست امسال دو سال دانشگاه را ندید، دانش آموزی که وارد دانشگاه شد دو سال مدرسه را ندید، از نظر فرهنگی ما دو سال عقب افتاده ایم، از نظر زیست بوم دانشجوی خوابگاهی و فعالیتهای دانشجویی ما دو سال عقب افتاده ایم.
مجری: یعنی میفرمایید فاصله دانشجو با دانشگاه شاید این دوتا را نسبت به هم یک قدری غریبه کرده است و تا این دوتا با هم چفت بشوند.
بادپا مدیرکل امور امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: فاصله دانشجو با استاد فاصله با تشکلها و حتی انجمنهای دانشجویی فاصله افتاده است و دانشجویی که الان هست، دانش آموزی است که دو سال مدرسه را ندید؛ بنابراین یک محیطی را جلوی خودش دارد میبیند فارغ از اینکه این فراخوانها و این حاشیه سازیها باشد خود همین چالشی که ما با تشکلها دانشجویی و بین دانشجویی داشتیم این بود که ما چطور دانشجو را جذب کنیم ما دو سال و نیم در دانشگاهها تشکلهای خودمان را با چنگ و دندان نگه داشتیم. فعالیتهای فرهنگی خودمان را هرچند کم سعی کردیم که تعطیل نشود محدود نشود و امسال رفته بودند برای جذب نیروی خودشان و این حاشیهها مزید بر دلیل اصلی هست.
مجری: خوب یک نکتهای وجود دارد این حواشی که باشد اصلاً دانشگاه جای همین حرفها و رد و بدل کردن اصلا ما تا یاد داریم کل کل بچههای انجمن اسلامی با بچههای بسیج دانشجویی و هیچ وقت هم نمیگفتم که دانشگاه شلوغ شده همین دانشگاه را با حال میکند و ما یک رهبری داریم در این مملکت به نام آیت الله خامنهای، که سالیان سال دارند روی کرسیهای آزاد اندیشی و فضای نقد آگاهانه دردانشگاهها تأکید میکنند، فکر میکنم بالای ۲۰ سال است، خودشان هم برای اینکه نشان بدهند باور دارند فرمایش شان دیدیم که در دیدارهای دانشجویی شان فضا را کامل باز میگذارند برای دانشجو که حرفش را بزند. چرا محقق نمیشود این کرسیهای آزاد یعنی دیگر رهبر معظم انقلاب چطوری باید بگویند که دانشگاه باید برود سراغ کرسیهای آزاد اندیشی که دانشجو بتواند حرفش را بزند؟
بادپا مدیرکل امور امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: ما مدعی کرسیها هستیم. خود مقام معظم رهبری از دهه ۸۰ همانطور که گفتید کرسیها را مطرح کردند و گفتند پایان نامه و اساسنامه و دستورالعمل کرسیها از همان دهه ۸۰ در دانشگاه و کرسیها در دانشگاهها در حال برگزاری است مناظرههای دانشجویی میدانید، نمک کار تشکلهای دانشجویی هست در حال برگزاری هست در دانشگاهها این که باید گسترش بیشتری پیدا کند این حرف درستی است.
در همین مهرماه در شورای عالی انقلاب فرهنگی خانه ملی گفتگوی آزاد هم اساسنامه ش مطرح و تصویب شده است. اتفاقاً ما مدعی گفتگو و در دانشگاهها هستیم و حل مشکلات دانشجویی حل این تجارب افکار در همین کرسیهای دانشجویی است.
مجری: آقای دکتر شما از من بهتر میدانید که حل مشکلات کلان کشور هم در همین کرسیهای آزاد اندیشی قابل دسترسی است نه اینکه فقط مشکلات دانشجویی.
بادپا مدیرکل امور امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: همین که شهید بهشتی میفرمایند که دانشجو موذن جامعه هست یعنی دانشجو با این تجارب آرا با آزاد اندیشی با گفتگو میتواند موتور محرکه و پیشران فرهنگی اجتماعی باشد دانشجو و دانشجویی یک صنف و یک قشر خاصی نیست دانشجوی یک فرهنگ است است عدالتخواهی آرمان گرایی مطالبه گری و حقیقت جویی که این میتواند تا آخر عمر عمر ادامه و امتداد پیدا کند.
مجری: خیلی ممنون بسیار عالی.