عضو هیات عامل و معاون توسعه بیمه مرکزی : برای تسهیل بیمه های درمان و کارآمدتر شدن بیمه ها باید صنعت بیمه هوشمند شود و قدم هایی دراین مسیر برداشته شده است.
مجری: توصیف کلی از وضعیت بیمه کشور به ما ارائه بدهید، ما الان کجای کار هستیم و چه چشم اندازی داریم و قرار است به کجا برسیم ؟
آقای بنیادی: خداقوت خدمت فعالان صنعت بیمه. پیشاپیش 13 آذر روز ملی بیمه را تبریک می گویم.
اگر بخواهم مقایسه کنم حدود 4 دهم سهم صنعت دنیا را در بیمه کشورمان به خودش اختصاص داده است و ضریب نفوذ ما الان عدد یک و نه دهم است و تلاش بر این است که ضریب نفوذ را افزایش بدهیم و بتوانیم سهم بیشتری در بازار داشته باشیم .
مجری : چقدر این بیم هدر کشور ما گسترش پیدا کرده است ؟ از جنبه های مختلف و چقدر مردم اقبال نشان دادند نسبت به آن ؟
آقای بنیادی : آنچه که آمار نشان می دهد این است که مردم عزیزمان به لحاظ اجباری بودن بیمه شخص ثالث ، تقریبا پوشش زیادی دراین زمینه داریم، میزان حق بیمه تولیدی در بیمه شخص ثالث مناسب است، اگر چه به صد درصد نزدیک نشده است، بحث موتورسیکلت ها و بعضا سیستم های موتوری، بعضا همچنان تحت پوشش بیمه شخص ثالث نیستند، در بیمه درمان اوضاع مان مناسب است به ویژه در حوزه بیمه تکمیلی، از نظر پوششی عرض می کنم و سایر حوزه ها و رشته ها که امیدوارم انشاالله مردم عزیز به آن سمت اقبال داشته باشند مثل بیمه های زندگی را پیش رو داریم و سایر مواردی مثل بیمه های آتش سوزی و مسئولیت و سایر حوزه ها .
مجری : چرا هنوز هم مردم یکسری نسبت به بیمه های عمر و این ها یک گاردی دارند ؟ خیلی پیشنهاد ، پیشنهاد جذابی نیست ؟ یا این که کار نشده و مردم اطلاع دقیقی ندارند ؟
آقای بنیادی : ما یکسری بیمه های اجباری داریم مثل شخص ثالث، مثل بیمه های اختیاری، مثل بیمه عمر، مثل بیمه درمان، مردم بیمه درمان را هم اگر چه اختیاری است ولی به آن اقبال دارند چون شاید از یک منظر نگاه ، نگاه امروز است. مسئله امروز حل و فصل بشود، ولی بیمه های عمر و زندگی یک کم بازه زمانی بلند مدت را پوشش می دهد و بازگشت اثرش به مردم در یک پروسه بلند مدت 5 ساله و چند ساله ظهور دارد. ممکن است یک دلیلش این باشد، اگرچه ممکن است که دلیل های دیگری هم داشته باشد مثل این که شما فرمودید بعضا جاذبه ندارد، ما در بیمه مرکزی داریم تلاش می کنیم که با اتصال بیمه های زندگی به یونیت های سرمایه گذاری، یونیت های پروژه های کلان ، طلا و بقیه موارد بتوانیم نرخ سودی که مردم می تواند عایدشان بشود را به قول معروف کارآمدتر کنیم تا انشاالله انگیزه ایجاد شود و مردم بتوانند به این سمت و سو اقبال بیشتری داشته باشند.
مجری : برنامه خاصی برای برنامه بیمه درمان تکمیلی هم دارید ؟ چون مردم خیلی ها دنبال آن هستند یکسری ها دسترسی دارند یکسری اطلاع ندارند ؟
آقای بنیادی: بیمه درمان های گروهی ، قبلا تعداد بیشتری را افراد در سازمان ها می توانستند بیایند و تحت پوشش بیمه درمان گروهی بشوند الان آن تعداد را کمتر کردیم. در تعامل با سازمان ها هم تعداد را کمتر کردیم، هم این که انصافا با توجه به افزایش نرخ درمان، ویزیت و دارو، عددی که الان خسارت پرداخت می کنیم عدد بالایی است و این طور عرض کنم که ما سرجمع بیمه تولیدی مان درصد کلی، نزدیک 17 درصد به حق تولیدی بیمه درمان است منتها 34 درصد دارد خسارت پرداخت می کند صنعت بیمه. این نشان می دهد که صنعت بیمه دغدغه دارد، اگرچه قیمت ها افزایش پیدا کرده است منتها پرداخت خسارت در حوزه درمان را جزو اولویت های خودش قرار داده است، به این دلیل که رفع آلام مردم جزء ماموریت های ماست و به طبع مسائل و مشکلات، شورای عالی بیمه پیگیر این موضوع است که بتواند با نرخ گذاری مناسب مسائل هم مردم وهم شرکت های بیمه را توامان بتواند حل و فصل کند.
مجری : اسم بیمه درمان تکمیلی که می آید ما همه یاد فرآیندهای خیلی سخت و پیچیده برای وصول پول می افتیم. یک طوری استنباط می شود که انگار مثلا شرکت های بیمه دوست ندارند این پول را پرداخت کنند و یک کم این فرآیند را سخت و پیچیده اش می کنند که یکسری همانجا فیلتر شوند و رهایش کنند و دنبال پولش نمی روند ... می خواهم بدانم، چون می دانم یک کارهایی شده که دیگر مردم با راحتی هر چه تمام تر کارشناسی شود و پولشان را و مبلغ خسارت شان را دریافت کنند برای درمان بیمه تکمیلی نمی شود یک همچنین فرآیندی را ایجاد کرد که الان در این روزگاری که همه چیز با اینترنت انجام می شود اگر نسخه ای آپلود شود، بارگذاری شود و اگر قرار است مدرکی ارائه شود از این طریق اتفاق بیفتد؟
آقای بنیادی : این اتفاق دارد می افتد. یک هماهنگی بین بیمه مرکزی در حوزه بیمه های بازرگانی و همچنین وزارت بهداشت و درمان اتفاق افتاد، بحث های مربوط به نسخه الکترونیک تقریبا و یکپارچه سازی اش دارد جامه عمل پوشانده می شود و اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شده است. شاید اگر ما خسارت را و آنلاین کردن پرداخت خسارت و استفاده از فناوری به شکل کلی در نظر بگیریم، چه درمان، چه سایر حوزه ها، اقدامات مناسبی دارد انجام می شود، البته ناگفته نماند که در این زمینه ها ما یک بحث فراد یا تخلف و تقلب را داریم که بعضا استفاده از فناوری می تواند این را هم کم کند و در این زمینه اپلیکیشن های مختلف، نرم افزارهای مختلف، اقدامات مختلف برای این که ارزیابی خسارت و به تبع آن پرداخت خسارت بتواند به سرعت انجام شود در مرحله اجراست.
مجری : خیلی هم عالی انشاالله که واقعا عملیاتی شود چون خیلی از مردم ما دغدغه دارند و کمتر کسی است که حتی یک ویزیت ساده را می رود و می گویند برای بیمه تکمیلی می خواهید یا نه و طرف می گوید بده ولی باید بروم و دنبالش بیفتم .
برسیم به بحث بیمه شخص ثالث ، بیمه ای که اجباری است و در کنار اجباری بودنش یک سری موارد دارد که من خدمت شما عرض می کنم و از شما می پرسم یکی این که ما پول پرداخت می کنیم بابت بیمه شخص ثالث و تمام و کمال هم از ما می گیرند این فرانشیزی که کم می شود دلیلش چیست یک بار ده درصد و یک بار بیست درصد ، نمی شود این کلا لغو شود ما که حق بیمه مان را پرداخت کردیم ؟
آقای بنیادی : بیمه شخص ثالث بیمه اجباری است، به نوعی یک حوزه ای است که تقریبا میزان حق بیمه تولیدی اش و میزان پرداخت خسارتش تقریبا یک عدد مشابهی است یعنی در صنعت بیمه سودی از این محل عایدش نمی شود به همان میزانی که دریافتی برایش حاصل می شود به همان زمان پرداخت می کند بنابراین سود صنعت بیمه در این زمینه نیست که بخواهیم برای فرانشیز و درصد بخواهیم بگوییم که درصدی متوجه صنعت بیمه شده است نه قوانین و مقررات و چارچوب ها به نحوی است که کمترین لطمه ای و کمترین دغدغه ای برای مردم حاصل شود .
مجری : این قانون خودروهای نامتعارف به نظر شما نیاز به یک اصلاح اساسی ندارد ؟ چون به نظرم خیلی باز دیده شده است آنقدر باز دیده شده که از ماشینی که یکی از شرکت های تولیدی خودمان دارد تولید می کند، قبلا بوده 4 یا 6 میلیون و الان شده 200 میلیون را شامل می شود تا ماشین های دیگر . یعنی یک برند آلمانی که صدها برابر آن قیمت دارد ، خودروی نامتعارف این طرف ، ماشین معمولی بنده هم که از این هاچ بک هاست ، آنهم ماشین غیرمتعارف حساب می شود .
آقای بنیادی : در جلسه شورای اخیر بیمه روی این موضوع طرح بحث شد، سابقا مکاتباتی با مجلس شورای اسلامی انجام شده بود، کمیسیون اقتصادی روی این مسئله صحه گذاشته که یک بندی در قانون شخص ثالث اصلاح شود که به تبع آن بتوانیم این مشکل را هم حل و فصل کنیم، پیگیر هستیم، یک اصلاحاتی در کمیسیون تصویب شده و انشاالله آن مسائل و مشکلات اجرایی اش حل و فصل شود و به صحن می آید، با آمدن این موضوع و اصلاحیه قانون تقریبا این مشکل هم حل و فصل خواهد شد .
مجری : خدا خیرتان بدهد چون این برای مردم خیلی اذیت کننده شده و می دانم که یک داستان هایی ایجاد شده برای این که علاوه بر پول تعویض قطعه و تعمیری که می دهند ساز و کارهایی از قبل بود البته ، فکر می کنم یک مقداری به روز رسانی شده که افت قیمت خودرویی هم که امروز یک مبلغ مشخص و معین و نسبتا دندان گیری هم هست این هم پرداخت شود درست است ؟
آقای بنیادی : چند تا رویکرد وجود دارد ، این که آیا پرداخت افت قیمت بعد از خسارت متوجه صنعت بیمه هست یا خیر؟ آن مکانیزمی که الان جاریست این است که خسارت دیده ها از طریق شورای حل اختلاف می توانند پیگیری کنند و چنانچه رای به نفع آنها صادر شد صنعت بیمه آماده بازپرداخت آن افت قیمت خواهد بود.
مجری : مبتنی بر هوش مصنوعی و ما مهندس ها می گوییم ماشین لرنینگ و این داستان ها ، شما فضایی را ایجاد کردید برای پرداخت خسارت آنلاین . یعنی قبلا این طور بود که خسارت سیار آمده بود همه می گفتیم به به دیگر نیازی نیست برویم به ادارات بیمه مراجعه کنیم الان این اتفاق این طور است که شما خیلی ، این ها همه بستر های برخط و اصلا نیاز به کارشناس هم ندارد درست است ؟ توضیح بفرمایید .
آقای بنیادی : من یک نکته را عرض کنم شما فرمودید هوش مصنوعی، کلا نگاه صنعت بیمه این است که این مسیر تحولی را به پیش ببرد و آنچه که پاشنه آشیل و نقطه اتکا صنعت هست توجه به فناوری است. هوش مصنوعی می تواند در مثالی که شما فرمودید کارساز باشد در بحث های مربوط به جلوگیری از تقلب و تخلف ها کارساز باشد، بعضا می بینیم یک ماشین یک جایی تصادف می کند ولی در جای جای صنعت ردپایی از دریافت خسارتش را می بینیم، بحث هوش مصنوعی اینجا می تواند کمک بدهد ، در کنار بحث هوش مصنوعی، کلان داده ها خیلی می توانند کمک بدهند ، حاکمیت داده ، ما داده های متنوع و متعددی داریم که در دنیا هم این شایع است که استفاده از این کلان داده ها برای این که قواعد جدیدی را پایه گذاری کنیم حداقل وضع موجود مان را تحلیل درستی داشته باشیم ، بدانیم میزان جهت گیری ها بیشتر به چه سمت و سو است و اتفاقاتی که می افتد چیست ، بحث های آی تی و توجه آن به حوزه صنعت بسیار بالاست ، همین که فرمودید ارزیابی آنلاین ، پرداخت خسارت آنلاین این ها می تواند کمک کننده باشد ، بحث های آی یو تی همین طور ، فناوری هایی مثل شناختی به همین ترتیب ،فناوری های هم گرا همین طور ، همه این ها کمک کننده هستند که ما بتوانیم نقطه تحول صنعت بیمه را با تمرکز بر فناوری و بعد نوآوری تعریف کنیم .
مجری : انشاالله ، خداقوت می گوییم ، ما این روز را به شما و همه عزیزانی که دارند تلاش می کنند در این عرصه تبریک می گوییم واقعا کار سخت و پیچیده ای است و خداقوت می گوییم به همه عزیزانی که در این عرصه مشغول فعالیت هستند برای شما آرزوی موفقیت می کنیم برای شما و همکارانتان .
نکته آخر :
آقای بنیادی : من یک بار دیگر تمام عزیزان صنعت ، مدیران ، کارکنان خدوم، شرکت های بیمه گر ، کارگزاران عزیز، شبکه فروش عزیز که جزو شبکه های فروش قدیمی ما هستند و دارند تلاش می کنند و زحمت زیادی می کشند که هم و غم مردم کم شود. به این ها تبریک می گویم 13 آذر روز ملی بیمه را به همه عزیزان و به ویژه مردم عزیز ایران تبریک می گویم، ما انشاالله 13 آذر همایش روز ملی بیمه را داریم که امسال همایش توسعه دانش بنیان صنعت بیمه نامگذاری شده و الحمدالله همایشی هست هم بین المللی و هم ملی و هم صنعتی و هم آکادمیک، چرا که بیش از هفتاد درصد از مقالات رسیده و عزیزانی که فعال هستند در پنل ها، عزیزانی هستند که همین الان در حوزه صنعت مشغول هستند و از نزدیک دارند مسائل و مشکلات صنعت را می بینند و می آیند انشاالله در همایش که یک بحث و یک رویداد ملی است مسائل را طرح و بحث می کنند و انشاالله راه حل پیش بینی می کنند .
مجری : و یک اتفاق خیلی جذابی که در صنعت بیمه می افتد و شما به آن اشاره کردید به روز بودن است که به نظر من خیلی لازم دارد خصوصا مشاغل و صنعت هایی که به طور مستقیم با مردم رو در رو هستند و مواجه هستند .
ممنون و متشکر