پروژه توسعه، تامین و تکوین قوای محرکه P۹۰ با تاکید بر وابستگی خارجی حداقلی و با بهره مندی از توان تخصصی داخلی در مگاموتور در سال جاری بازتعریف و در حال پیگیری است.
مجتبی احمدی راد افزود: بر این اساس و با هدف وابستگی حداقلی به واردات در شرایط تحریمی فعلی و بیشترین عمق ساخت داخل مقرر شد از موتور ME۱۶ و گیربکس ۵F۱۸PE به منظور قوای محرکه این پلتفرم جدید استفاده شود.
وی با تاکید بر استفاده از توانمندیهای داخلی در تولید موتور، گیربکس و اکسل در نظر گرفته شده برای این طرح گفت: در حال حاضر مراحل ساخت داخل و راه اندازی خط مونتاژ موتور ME۱۶ در مگاموتور در حال انجام است و در خصوص گیربکس ۵F۱۸PE (گیربکس استفاده شده در خودروی شاهین با تغییرات ناشی از شرایط جانمایی در خودرو P۹۰) در حال پیگیری برای ساخت قالب قطعات تغییریافته هستیم. در حوزه قطعات اکسل و ترمز نیز به دلیل جدید بودن طرح و لزوم انجام فعالیتهای گسترده و متنوع در این حوزه، از طریق همکاری با شرکتهای مطرح داخلی در حوزه ساخت قالب، مجموعه سازی و ایجاد زنجیره تامین قطعات ترمزی عقب و جلو، پوسته اکسل عقب و ساب فریم با همکاری واحد تامین مگاموتور اقدامات وسیعی آغاز شده است.
احمدی راد در ادامه با اشاره به دستاوردهای این طرح اظهار داشت: وابستگی خارجی حداقلی در تولید، ایجاد یک پلتفرم و محصول جدید در گروه سایپا، جذب سرمایه گذاری و امکان توسعه محصولات، از دستاوردهای این پروژه است که با تکیه بر توان تجهیزاتی و نیروی انسانی در داخل کشور در حال انجام است.
مدیر پروژه توسعه، تامین و تکوین قوای محرکه P۹۰ با بیان این که این طرح از مهرماه ۱۳۹۹ آغاز شده است، گفت: بنا به تغییراتی که در تعریف قوای محرکه این طرح صورت پذیرفت، از ابتدای سال جاری با تعاریف جدید، به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و با توجه به گستردگی این طرح شرکتهای پارس خودرو، سازه گستر، مرکز تحقیقات و نوآوری و همچنین قالبهای صنعتی سایپا، در طرح مشارکت دارند و امیدواریم با همکاری همه بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۲ شاهد تولید انبوه این محصول باشیم.