رئیس پلیس راهور فراجا می گوید علاوه بر خودرو، جاده ها و معابر ناایمن هم باعث افزایش تصادفات می شود
به گزارش خبرگزاری صداو سیما سردار مومنی رئیس پلیس راهور فراجا در برنامه نیم نگاه در رادیو سلامت به تشریح حوادث رانندگی پرداخت
مشروح گفتگو به این شرح است
سردار مومنی رئیس پلیس راهور فراجا: این بررسی را الان از شما شنیدم، ولی در عمل آنچه که ما با آن مواجه هستیم طبیعتا خودروی ایمن برای حفظ جان سرنشینان بسیار موثر است مثالی بزنم که در ماه گذشته بود متاسفانه تصادفی داشتیم بین یک خودروی ایمن و یک خودروی نا ایمن در یکی از محورهای کوهستانی، این تصادف متأسفانه منجر به فوت چهار نفر شد در صورتی که شخصی که خودروی ایمن سوار بود خودش درب ماشین رو باز کرد و پیاده شد و خودروی مقابل که ناایمن بود چهار نفر از سرنشینان جان خود را از دست دادند و این چیز مسلمی است که خودروهای ناایمن در افزایش تعداد جانباختگان اثر بسیار زیادی دارند که ما هم پیگیر هستیم و شما هم استحضار دارید بارها هم پلیس راهور به موضوع ناایمن بودن خودروها ورود پیدا کرده و امیدواریم انشالله دست اندرکاران خودروها، بحث ایمنی را حتما افزایش دهند. علاوه بر خودرو، جادهها و معابر ناایمن هم باعث افزایش تصادفات میشود، نقاط حادثه خیزی که در جادهها وجود دارد باید برطرف شود و باید اعتبارات لازم برای برطرف کردن نقاط حادثهخیز گذاشته شود و ما شاهد جان باختن هم وطنان عزیز نباشیم برای نمونه در بازدیدی که رفته بودم دیدم در محوری که ۲۶ کیلومتر مسافت دارد این محور در هفت ماهه حدود ۳۲ نفر از هم وطنان عزیز ما جان باختند.
مجری: کدام محور است؟
سردار مومنی رئیس پلیس راهور فراجا: محور توره به زالیان در استان مرکزی و این مشخص است که خود محور اشکال دارد و باید اصلاح شود ما میدانیم خودرو ناایمن هم موثر است و محور یا جاده ناایمن هم موثر است، ولی بخشی را خود من و شما به عنوان راننده بسیار اثر گذار هستیم و از هموطنان عزیز خواهش داریم که نقش راننده بسیار اثرگذار است، حدود ۸۲ درصد از تصادفات ناشی از سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز، عدم توجه کافی به مقابل و خستگی و خواب آلودگی است که همه دست بنده و شماره راننده است وقتی خودرو ناایمن است چرا باید با این همه سرعت غیر مجاز بروم و اگر خدای ناکرده تصادف رخ دهد بیشترین آسیب را من و سرنشینان داخل خودروی من میبینند، چرا باز سرعت را رعایت نمیکنم. بحث عدم توجه کافی به مقابل، متاسفانه رو به افزایش است، در سال ۹۸ حدود ۳۴ درصد از علل تصادفات عدم توجه کافی به مقابل بود و الان رسیدیم به حدود ۴۰ درصد و در برخی استانها هم بیشتر شده است. این عدم توجه به جلو مربوط به راننده است، بخشی از عدم توجه به جلو، استفاده از تلفن همراه است که بارها گفتیم این تلفن همراه در هنگام رانندگی اصلا همراه خوبی نیست و این برمی گردد به خود ما که به عنوان راننده باید رعایت کنیم.
مجری: چقدر با مراکز تحقیقاتی ارتباط دارید؟ چون وقتی مثلاً یک مرکز تحقیقاتی پیشگیری است با عنوان مصدومیتهای حوادث ترافیکی داریم صرفاً محور کارشان همین حوادث ترافیکی است. چقدر خود پلیس راهور به هرحال سایر دست اندر کاران دستگاه اجرایی کشور و سیاست گذاریها هم باید بهرهمند شوند، چقدر با مرکز اینچنینی ارتباط دارید و میشود بهرهمند شد از نتایج بررسی هایشان؟
سردار مومنی رئیس پلیس راهور فراجا: ما در خود پلیس راهور یک مرکز تحقیقات داریم که کارهای بسیار خوبی هم تا به حال انجام داده است و با مرکز دانشگاهی و مراکز پژوهشی در ارتباط است و خروجیهای خیلی خوبی هم داشته است. یک مرکز تحلیل دادهها داریم در پلیس راهور، ما در پلیس راهور میتوانیم بگوییم که امکانات محدود و نیازمندیها نامحدود است. با توجه به جادههایی که ما داریم تقریبا بالای ۲۹۰ هزار کیلومتر راه در کشور داریم اعم از راههای روستایی، فرعی و راههای اصلی ما برای همه این راهها نمیتوانیم نیروی مستقیم مستقر کنیم آن جا و چنین ظرفیتی کشور ندارد بر همین اساس به همکاران عزیز ابلاغ کردیم که نیروها و امکانات خودشان را براساس این تغییر تصادفات به کار بگیرند، فرضا زمانی ساعت تصادفات، ساعت تصادفات ۱۶ تا ۲۰ بیشترین زمان تصادفات در کشور است، مکانهایی که مربوط به تصادفات میشود بیشترین مکانهایی که شاهد تصادفات هستیم و امثال آن، ما برنامه مان را بر این اساس کار میکنیم هم همکارانمان در پلیس راههای استانها و هم پاسگاههای پلیس راه بر این اساس برنامه شان را پیش میبرند، ۳۳ دستگاه دارد نقش هستند در حوزه پیشگیری از تصادفات و ۸ دستگاه دارای نقش مستقیم هستند که یکی از آنها شامل صدا و سیما، وزارت بهداشت، نهادهای فرهنگی میشوند اگر بخواهم آماری خدمتتان عرض کنم ما حدود ۵۲ درصد تصادفاتمان فوت در سر صحنه است که حدود ۶ درصد حین انتقال است و حدود ۴۲ درصد در مراکز درمانی فوت میکنند، ما در برخی بیمارستان هایمان که باید تجهیز شوند و امکانات و تجهیزات کافی داشته باشند برای بخش اورژانس و تصادفات وجود ندارد به هرحال ما انتظار داریم که وزارت بهداشت هم اینها را تقویت کند به هر حال بودجههای خاصی برای این حوزه تصادفات پیش بینی شده در سبد بودجه شان است حتما باید این مراکز تقویت شود، چند عامل است که دست به دست هم میدهد و باعث میشود جان باختگان تصادفات افزایش پیدا کنند که متاسفانه در هفت ماه ابتدای سال هم افزایش در جان باختگان شاهد بودیم که اصلا خوشایند نیست هرچند ما این افزایش تصادفات را اگر بخواهیم به نسبت سال ۸۴ که حدود ۲۸ هزار کشته بود در نظر بگیریم الان حدود ۱۷ هزار کشته آمده خیلی کم شده، ولی یک نفر هم زیاد است، چون ما وقتی این جا عدد و آمار میدهیم در رابطه با جان انسانها میدهیم که به هیچ چیزی قابل مقایسه نیست حتی خسارتهای اقتصادی هم اگر توجه داشته باشید این است که ما حدود ۷ درصد تولید ناخالص ملی کشور صرف هزینه تصادفات میشود و در خوش بینانهترین شرایط اگر ما در کشور امکانات مناسب و خوبی داشته باشیم ۳ درصد میتوانیم رشد داشته باشیم در تولید ناخالص، ببینید چه حجمی از این هزینهها به تصادفات اختصاص پیدا میکند که باید همه با هم دست به دست هم دهیم، ما الحمدلله همکاری مناسبی داریم با توجه به استقرار دولت فعلی، ما هشت سال، ده سال بود که اصلا شورای عالی تصادفات برگزار نشد، ولی ابتدای امسال با حضور ریاست محترم جمهور برگزار شد، وزارت کشور استان دارها را موظف کرد در حوزه تصادفات ورود پیدا کنند و جلسات راهوری را در استان داریها تشکیل دهند و همه دستگاههایی که در امر تصادفات دخیل هستند در این جلسات بیایند و گزارش کارشان را بدهند که چه اقدامی انجام دادند آن جایی که ضعف است برطرف شود و آن جایی که نکته مثبت است باید تقویت شود و همه باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم آمار تصادفات را کاهش دهیم آمار ۱۷ هزار کشته در کشور در سال خیلی زیاد است ما داریم راجع به جان انسانها صحبت میکنیم، حدود ۳۰۰ هزار مجروح داریم که از این تعداد حدود ۱۵ تا ۲۰ درصدشان معلول میشوند که از نظر معنوی نمیتوانیم حساب کنیم وقتی پدر خانواده از دنیا میرود آن خانواده چه حالتی پیدا میکند و چه آسیبهای اجتماعی و معنوی میبیند وقتی مادر خانواده یا فرزند خانواده خدای نکرده از دنیا برود و این حول و حوش ۱۵-۲۰ درصد که معلول میشوند یک نفری که معلول شود یک نوجوان، بچه یا جوان تا آخر عمرش باید این معلولیت را با خودش داشته باشد.
مجری: شما خودتان مستحضر هستید و اشراف دارید نسبت به این که چقدر محدودیت اقتصادی دامن میزند، این که وزارت بهداشت باید بیمارستان هایش را تجهیزکند بودجه میخواهد، مراکز اورژانسی را بخواهد تقویت کند بودجه میخواهد، شدت خسارات ناشی از سرعت بالا در همین حوادث نشان میدهد که شدت جراحات بسیار بالا است، سرعت عمل برای رساندن مصدومین خودش برنامه ریزی خاص میخواهد تجهیزات و نیرو میخواهد و بار اقتصادی دارد، پیشگیری به همین ترتیب، سراغ سازمان راهداری میرویم آنها هم از کمبود بودجه صحبت میکنند، همه اینها نشان دهنده این است که سرمایه گذاری خاصی نیاز دارد برای این که ما بتوانیم در این زمینه فعالیت کنیم ضمن این که بحث مسائل فرهنگی کاملا محرز است.
مجری:از شما سپاسگزارم. اگر نکته پایانی دارید بفرمائید.
سردار مومنی رئیس پلیس راهور فراجا: از مردم عزیز خواهش میکنم قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند و همیشه مدنظرشان باشد هیچ کاری در زندگیمان مهمتر از حفظ سلامتی خودمان و سرنشینان خودرو نیست با عجله و شتاب این سلامتی را به خطر نیندازیم.
مجری: ممنون از شما