رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران: ما مجموعا ۲۳۹ پل عابر پیاده در تهران داریم. الان زیر ۵ درصد بصورت موردی خاموشی داریم که شهروندان از طریق سامانه ۱۳۷ میتوانند اطلاع رسانی کنند آنهایی که بصورت موردی خراب است نسبت به ترمیم شان اقدام شود.
مجری : یکی از عوامل اصلی استقبال نکردن سالمندان، افراد کم توان و حتی بچه ها از پل عابر پیاده، سختی استفاده از پله است. تعدادی از پل های هوایی محدوده بیمارستان ها، مدارس و حتی ترمینال ها علاوه بر این که مجهز به پله برقی هستند آسانسور هم دارند، در سطح شهر خیلی از پل های عابر فاقد این امکانات هستند.
آقای بابایی روز گذشته که شما راجع به این موضوع صحبت کردید ، رئیس پلیس راهور استان اردبیل هم اشاره ای داشتند به کشته های تصادفات شهری این که 60 درصد از کشته های تصادفات شهری در اردبیل، عابران پیاده هستند و به دنبال همین خبر ناگوار، خبر از مکانیزه کردن پل های عابر پیاده دادند اما در تهران طبق آخرین خبری که دیدم 239 پل عابر پیاده در تهران که مکانیزه شدند خاموش هستند، علت خاموشی این پل های عابر پیاده را می فرمائید ؟
آقای مهندس مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران : ما مجموعا 239 پل عابر پیاده در تهران داریم و چنین آماری مبنی بر خاموشی تعداد پل ها را قبول ندارم. الان زیر 5 درصد بصورت موردی خاموشی داریم که شهروندان از طریق سامانه 137 می توانند اطلاع رسانی کنند آن هایی که بصورت موردی خراب است نسبت به ترمیم شان اقدام شود .
مجری : در پل های مکانیزه در ساعت خاصی خاموش هستند علت آن چیست ؟
آقای مهندس مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران : مورد داریم که ما در تابستان به دلیل این که در ساعاتی مانند یک تا سه بعداز ظهر به دلیل این که هوا خیلی گرم است و استهلاک پل های مکانیزه بالا میرود آن ها را خاموش می کنند که در ساعت های پیک تردد برای استفاده شهروندان آماده باشد.
مجری : در نظرسنجی های متعددی که از شهروندان شده، یکی از دلایل اصلی استفاده نکردن از پل عابر پیاده این است که یا پله ها خیلی زیاد است یا این که وقتشان تلف می شود علاوه بر این که خیلی از پل های عابر پیاده در سطح کشور مکانیزه شده ، شما خبر از آسانسور دار شدن پل های عابر پیاده هم دادید البته صحبت ما برای شهر تهران است ، از چه زمانی قرار است این اتفاق بیفتد و چه مکان هایی برای آسانسوردارشدن مدنظر شما است .
آقای مهندس مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران : با توجه به اینکه درخواست شهروندان برای مکانیزه شدن پل های عابر پیاده هر روز به مدیران شهری می رسد اما احداث پل های مکانیزه عددهای میلیاردی را به شهرداری تهران تحمیل می کند لذا به این تصمیم رسیدیم محل هایی که دارای تردد بسیار بالا هستند مثل میدان هفت تیر و جاهایی که خیلی پرتردد است یعنی تعداد عابر پیاده اش خیلی بالا است مانند میادین پرتردد که باید حتما از پل مکانیزه استفاده شود. اما در جاهایی مثل بیمارستان ها این قدر حجم تردد بالا نیست ولی نیاز است که ما مکانیزاسیون را انجام دهیم مقرر شد که طبق برنامه ریزی ها از آسانسور استفاده کنیم چون هزینه حدودا یک ششم تا یک هفتم پل مکانیزه می شود.
مجری : پس در مکانهای محدودی انجام خواهد شد ، شنونده ای پیام دادند که چرا خیلی از پله برقی ها خاموش هستند یا این که دربشان بسته است ؟
آقای مهندس مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران : ما در ابتدای دوره مدیریت ششم شهری با طیف بسیار زیادی از پلهای مکانیزه فرسوده و خاموش مواجه شدیم لذا اولویت را گذاشتیم روی بهسازی پل ها و واقعیت امر الان بالای نود درصد طبق آخرین آماری که از سامانه 137 داریم بالای نود درصد پلهای ما فعال هستند و به صورت موردی قسمتی هم مشکلی که داریم بحث فرسوده بودن هم است چون اغلب این پل ها بالای 7 تا 10 سال عمردارند.
مجری : کاش زودتر ترمیم شوند گاهی می بینیم در برخی مکان ها مانند پل مکانیزه بیمارستان میلاد که تردد هم آن جا زیاد است این پل مکانیزه مدت های مدیدی خاموش است خیلی لازم است که در آن محدوده این ترمیمی که صورت میگیرد در فرصت مناسب انجام شود نهایتا یک یا دو روز نه یک هفته .
آقای مهندس مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران : بله فرمایش شما درست است من حتما خودم به عنوان نماینده مردم این موضوع را از سازمان زیباسازی پیگیری می کنم که انشالله این مورد در اسرع وقت پیگیری شود.
مجری : ممنون از شما امیدواریم شهرداری ها در سراسر کشور به بحث مکانیزه کردن پل های عابر پیاده توجه ویژه ای داشته باشند.