رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی: قیمت کشمش خریداری شده از طرف صندوق حمایت از کشمش ۴۰۵۰۰ تومان است که معادل قیمت تمام شده کشمش برای تولیدکننده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، بخشنده در چهارمین جلسه میز استانی توسعه صادرات محصول کشمش و صنایع تبدیلی
وی افزود: ما باید به سمت صادرات کالاهای با ارزش افزوده حرکت کنیم و صادرات گوجه فرنگی خام و فلفل دلمه ای باید تغییر کند.
به گفته رئیس اتاق بازرگانی؛ قیمت کشمش خریداری شده از طرف صندوق حمایت از کشمش ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان است که معادل قیمت تمام شده کشمش برای تولیدکننده است و به همین دلیل تاکداران تمایلی برای تولید انگور و کشمش ندارند.
بخشنده گفت: باید راهکاری ارائه شود تا صادرات کشمش برای صادرکنندگان صرفه اقتصادی داشته باشد و بتوانند در ازای صادرات کشمش، کالاهایی وارد کنند که از محل سود حاصل از واردات بتوانند بخشی از ضررهای مالی شان را جبران کنند.
وی افزود: این نشست با هدف تعیین دستور جلسات میز کشوری کشمش برگزار می شود و اگر اقدام عاجلی نشود و برای مهار تورم چاره جویی نشود قطعا به مشکلات سال ۹۹ که محصول روی دست کشاورزان باقی مانده بود برمی گردیم.
رئیس اتاق بازرگانی افزود: قیمت گذاری ثابت دولت برای صادرات، کاملا اشتباه است و تنها کشوری در دنیا که همه محصولات صادراتی آن یک قیمت ثابت دارد، ایران است به طوری که قیمت کشمش درجه یک صادراتی با کشمشی که به عنوان غذای پرندگان استفاده می شود، یکی است.
رئیس دپارتمان کشاورزی اتاق بازرگانی استان هم گفت: ایران سومین تولیدکننده کشمش و یازدهمین تولیدکننده انگور در دنیاست و در تلاش هستیم همکاری تخصصی با میز انگور کشور داشته باشبم تا مصوبات میز کشمش با همکاری میز انگور انجام شود.
یوسف زادگان گفت: باید سطح زیرکشت انگور و راندمان آن به حداکثر برسد تا کشمش قابل توجهی در استان و همچنین کشور تولید کنیم.
وی ادامه داد: سال ۲۰۳۰ ارزش بازار صادات کشمش حدود ۲۵۴ میلیارد دلار در دنیا خواهد بود که باید سهم ایران در این بازار افزایش یابد.
رئیس دپارتمان کشاورزی اتاق بازرگانی گفت: سال گذشته سهم صادرات کشمش ایران ۳۲ میلیارد دلار بود که سهم ترکیه بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار بود و باید از تلاش کنیم سهم خود از بازار جهانی کشمش را احیا کنیم.
یوسف زادگان افزود: کشور به سمت افزایش نرخ ارز حرکت می کند و یک بار برای همیشه باید برای صادرات محصولات کشاورزی، تعیین تکلیف کنیم و درگیر سیاست های کوتاه مدت نشویم تا تجار و صادرکنندگان هم متضرر نشوند.
وی اذعان کرد: به دلیل باقیمانده سموم، بازار صادرات کشمش را از دست دادیم. انگلیس بزرگ ترین وارد کننده کشمش دنیاست که نه تنها این بازار را از دست داده ایم بلکه کل بازار اروپا را هم از دست داده ایم.
اروپایی ها همچنان خاطره بدی از باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی از جمله کشمش و فلفل دلمه ای دارند و باید اعتماد اروپایی ها را دوباره جلب کنیم.
رئیس دپارتمان کشاورزی اتاق بازرگانی گفت: ترکیه تنها کشور وارد کننده کشمش ایران به صورت انبوه است و پس از بسته بندی، این محصول ایرانی را به نام خودش به بازارهای اروپا صادر میکند.
یوسف زادگان بیان کرد: ۶۵ درصد از محصول کشمش باید صادرات شود و فرهنگ استفاده از کشمش به جای قند و شکر در ایران باید تغیبر کند.
وی گفت: ۳۲ هزار هکتار باغات انگور در استان قزوین موجود است و برای حمایت از باغداران، رویکرد صادرات با قیمت گذاری مناسب باید لحاظ شود.
به گفته رییس دپارتمان کشاورزی اتاق بازرگانی ؛ شاهد فقدان برند قوی در زمینه کشمش هستیم اما گویا برند کشمش تاکستان اخیرا ثبت شده است و با تجهیز آزمایشگاه های قوی و خطوط بسته بندی، همانند ملایر می توانیم برند اختصاصی کشمش تاکستان را به دنیا معرفی کنیم.
یوسف زادگان افزود: واحدهای بسته بندی کشمش در ایران و استان بسیار ضعیف است.
وی گفت: با حضور دولت سیزدهم، صادرکنندگان با مشکلات کمتری در زمینه صادرات محصولات کشاورزی روبه رو هستند و امیدواریم مشکلات باقیمانده هم به زودی برطرف شود