اهواز باوجود اینکه جزو کلانشهرهای کشور محسوب میشود، اما با کمبود شدید اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی روبرو است.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز با تبریک هفته بسیج، روند ۱۰ سال اخیر این کلانشهر در حوزه حمل و نقل عمومی را کاهشی توصیف کرد و گفت: این اتفاق به تبع شرایط حاکم بر کشور و همانند سایر کلانشهرها اتفاق افتاده است.
حجت اله سلیمانی روند کاهشی تعداد وسایل حمل و نقل عمومی در اهواز را در مقایسه با سایر کلانشهرها چشمگیرتر دانست و افزود: در سایر کلانشهرها این کاهش پارسال به حدود ۵۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۰ بوده و دورههای بازسازی آغاز شده است.
وی با بیان اینکه این کاهش در اهواز به حدود ۲۰ درصد از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ رسید، ادامه داد: از حدود ۴۵۰ دستگاه اتوبوس فعال در سال ۹۰، درحال حاضر فقط حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در این کلانشهر فعال هستند، این در حالی است که در این ۱۰ سال تلاش جدی برای روند مشکل و افزایش تعداد اتوبوسها شاهد نبوده ایم.
سلیمانی میگوید: با پیگیریهای مستمر مدیران ارشد استان خوزستان، شهردار اهواز و شورای اسلامی شهر و همچنین پیگیریهای مجدانه نمایندگان در مجلس شورای اسلامی از ابتدای امسال تاکنون، موفق به سفارش خرید ۱۲۹ دستگاه اتوبوس جدید و پرداخت کامل مبلغ تعهدی شهرداری شدیم.
این مقام مسئول به مشارکت شرکت نفت اشاره و اضافه کرد: سفارش خرید ۱۷۱ دستگاه اتوبوس دیگر نیز درحال پیگیری و قطعی شدن است و براساس برنامه ریزیهای انجام شده تا پایان امسال سفارش خرید ۲۵۰ دستگاه اتوبوس را قطعی کنیم.
اضافه شدن ۲۸ هزار صندلی به ناوگان حمل و نقل عمومی
وی گفت: برای قرار گرفتن در یک شرایط متعارف و تقریبا استاندارد، برنامه ریزی برای اضافه کردن حدود ۲۸ هزار صندلی جدید انجام شده تا بتوانیم با این کار به تراز استاندارد سایر کلانشهرها برسیم تا حدود ۵۰ درصد از سفرهای درون شهری را با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی انجام دهیم و شهروندان به راحتی بتوانند در سطح شهر اهواز ارزان قیمت جابجا شود.
به گفته سلیمانی؛ این تعداد صندلی باید میان بی آر تی، اتوبوسهای معمولی، میدل باس، اتوبوس و ون تقسیم شوند.
اهواز، نیازمند ۷۰۰ دستگاه اتوبوس
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز نیاز این کلانشهر را حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس عنوان کرد و افزود: با تلاشهای انجام شده، روند نزولی شدید تعداد اتوبوسها را متوقف کرده ایم و سعی داریم با بازسازی حدود ۲۰۰ دستگاه از اتوبوسهای فرسوده، روند را صعودی کنیم و شاید بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی در اهواز باشیم.
وی درخصوص اختصاص یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبار عوارض آلایندگی به شهرداری اهواز گفت: باتوجه به اینکه یک شهر همانند پیکره انسان از اجزای مختلفی تشکیل شده، نمیتوان همه این اعتبار را برای ناوگان حمل و نقل هزینه کرد و باید به فضای سبز، زیباسازی شهر، آسفالت معابر، ایجاد تقاطع و... نیز رسیدگی شود.
سلیمانی اهتمام مدیریت شهری فعلی شهرداری اهواز را توسعه شهر عنوان کرد و ادامه داد: اگرچه مبلغی از اعتبار عوارض آلایندگی برای حوزه حمل و نقل عمومی هزینه نشده است، اما معادل همین اعتبار را تامین کرده و سفارش خرید حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس درحال نهایی شدن است.
پرداخت ۷۵ درصد هزینه خرید هر اتوبوس از یارانه دولتی
وی با اشاره به نگاه ویژه دولت سیزدهم به ناوگان حمل و نقل عمومی، اضافه کرد: با فعال کردن طرح هایی، فقط ۲۵ درصد هزینه یک دستگاه اتوبوس را پرداخت میکنیم و ۷۵ درصد دیگر نیز از طریق یارانههای دولتی پرداخت میشود.
حجت اله سلیمانی به ارسال درخواست سفارش خرید ۳۵۰ دستگاه ون به استانداری خوزستان اشاره کرد و گفت: هزینه خرید ۵۰ دستگاه واریز شده و قول داده اند در به مناسبت حمل و نقل عمومی تعدادی از آنها را تحویل دهند تا در ۲۶ آذرماه به همین مناسبت از آن رونمایی کنیم.
سهم بیشتر اهواز از اتوبوسهای درحال ساخت
وی وضعیت حمل و نقل عمومی در اهواز را به عنوان یک کلانشهر، نامطلوب توصیف کرد و ادامه داد: باتوجه به اینکه شدت کمبود اتوبوس و سایر وسایل حمل و نقل عمومی در این کلانشهر در مقایسه با سایر کلانشهرها بیشتر است، با تلاش و پیگیریهای مستمر، در هر مرحله از واگذاری اتوبوسهای درحال ساخت، سهم بیشتری برای اهواز پیش بینی میشود، بطوریکه در هفته قبل هدیه و تحویل ۲۹ دستگاه به این کلانشهر قطعی شد، این درحالی است که سهم سایر کلانشهرهای کشور کمتر است.
سلیمانی میگوید: مقرر شده در یک دوره کوتاه مدت با حمایت وزارت کشور، این کمبود شدید در اهواز جبران شود، البته اتوبوس جزو خودروهای سنگین و تولید آن زمانبر است، ضمن اینکه سیر قانونی دارد و تاکنون پلاک واگذار شده آنها از سوی پلیس راهور کشور تحویل داده نشده است.
فعالیت اتوبوسهای جدید در گرو تحویل پلاک و شماره آنها
وی به تحویل و وجود اتوبوسهای آماده فعالیت اشاره و اضافه کرد: ولی به دلیل نداشتن پلاک، مجوز تردد و فعالیت ندارد و همه مسئولان مربوط پیگیری این موضوع هستند.
به گفته سلیمانی؛ اهواز جزو شهرهای متعهد در پرداخت هزینهها است و درصورتیکه کارخانهها به تعهدهای خود عمل کنند، حدود ۵۰ درصد اتوبوسهای سفارش داده شده تا قبل از پایان امسال تحویل گرفته میشوند.
بی توجهی به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در ۱۰ سال اخیر
این مقام مسئول ضعف خدمات رسانی در حوزه حمل و نقل عمومی اهواز را مشهود دانست و گفت: تلاشهای ۸ ماهه باعث شده به اندازه بیش از ۱۰ سال اخیر، سفارش خرید اتوبوس داشته باشیم، البته این به معنای نبود منابع مالی در این سالها نیست و قرارداد ایجاد تقاطع غیرهمسطح به مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان و معادل خرید حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس منعقد شده است و این موضوع نتیجه توجه کم مدیریت حمل و نقل شهری به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است.
وی با اشاره به تغییر نگاه مدیریت حمل و نقل شهری به این مسئله، ادامه داد: باوجود اینکه توسعه شبکه معابر و ساخت تقاطعهای غیرهمسطح باید اتفاق بیفتد، اتوبوس برای اهواز به ویژه مناطق حاشیهای باید پیش بینی شود و با خرید اتوبوس در ماههای آینده شاهد تحول در این حوزه خواهیم بود.
ایجاد ۵۰۰ ایستگاه اتوبوس مجهز به سایبان
حجت اله سلیمانی به وجود حدود یک هزار ایستگاه و محل توقف اتوبوس در نقاط مختلف اهواز اشاره و اضافه کرد: کمتر از ۳۰۰ مورد از این محلها مجهز به سایبان هستند که براساس برنامه ریزیهای انجام شده، تا قبل از سال جدید، ۱۰۰ ایستگاه مجهز به سایبان ایجاد خواهیم کرد و در یک برنامه یکساله از مهرماه امسال تا مهرماه سال آینده ۵۰۰ ایستگاه اتوبوس سایبان دار ایجاد خواهد شد.
عمر مفید ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز کمتر از ۷ سال است
وی شرایط آب و هوایی اهواز را عامل کاهش عمر ناوگان حمل و نقل عمومی در مقایسه با سایر کلانشهرهای کشور عنوان کرد و گفت: اگر در سایر کلانشهرها عمر مفید این وسایل نقلیه ۱۰ سال است، در اهواز معمولا کمتر از ۷ سال است، بنابراین هزینههای سنگینی تحمیل میکند و این عوامل در افزایش سرعت کم شدن تعداد اتوبوسها بی تاثیر نیست.
کاهش تعداد اتوبوسها عامل افزایش زمان انتظار مسافر
سلیمانی میگوید: در سالها و دورههای مدیریتی قبل پرداخت هزینه با استفاده از کارتهای بلیت انجام میشد و دستگاه ردیاب ناوگان نیز روی اتوبوسهای نصب بود، بنابراین اتوبوسها پایش میشدند و برنامه زمان بندی نیز از مراکز کنترل زیر نظر داشتیم و تلاش میکردیم فاصله حرکت اتوبوسها حدود ۱۰ دقیقه باشد.
وی گفت: افزایش فاصله حرکت اتوبوسها تا ۵۰ دقیقه را بی نظمی در حرکت آنها نیست، بلکه به دلیل کاهش تعداد اتوبوسها است، بطوریکه پیش از این مسیر ۹۰ دقیقهای با استفاده از حدود ۱۵ اتوبوس و با فاصله حدود ۱۰ دقیقهای سرویس دهی میشد، ولی درحال حاضر به ۴ دستگاه اتوبوس کاهش یافته و در نتیجه انتظار مسافر به بیش از ۳۰ دقیقه افزایش یافته است و شرایط بحرانی داریم.
انجام کمتر از ۱۰۰ هزار سفر روزانه با اتوبوس
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز با بیان اینکه روزانه حدود ۲ میلیون سفر در این کلانشهر انجام میشود، افزود: براساس آمارهای موجود، کمتر از ۱۰۰ هزار سفر با اتوبوس صورت میگیرد، به عبارت دیگر از سهم حدود ۲۰ درصدی در سفرهای درون شهری هم اکنون به کمتر از ۵ درصد رسیده ایم و دلیل آن کاهش تعداد اتوبوسهای حمل و نقل عمومی است و تا زمانیکه این مشکل حل نشود، رفع سایر مسائل تاثیر جدی نخواهند داشت.
استفاده از اتوبوسهای مفصلی و منطقه آزاد اروند در دستور کار
این مقام مسئول میگوید: ۲ اتفاق خوب در آینده رخ خواهد داد که در قالب خط یک بی آر تی، تعدادی اتوبوس مفصلی اضافه میشود که بخشی از مشکلات موجود را مرتفع میکند، همچنین رفع شدن مشکل واردات، شاید این فرصت دوباره فراهم شود و بتوان از ظرفیت منطقه آزاد اروند برای تامین بخشی از ناوگان حمل و نقل عمومی همانند اتفاقی که برای تاکسیهای فرودگاه رخ داد، استفاده کنیم.
وی توان کارخانههای داخلی را محدود و مشخص عنوان کرد و ادامه داد: منابع مالی کافی است و تقاضاها و پیگیریها به صورت مستمر انجام میشود، اما به دلیل این محدودیت، نمیتوان همه نیاز خود را در کوتاه مدت برآورده کنیم و درصورتیکه مسئله واردات و تامین خودرو از طریق منطقه آزاد اروند رفع شود، بدون شک بخش مهمی از کمبود ناوگان با پول نقد و خرید اتوبوسهای منطقه آزاد رفع میکنیم.
حجت اله سلیمانی به آغاز حرکت راه اندازی ایستگاههای اتوبوس قوسی شکل، مکانیزه، کولردار و مجهز به محل شارژ بلیت از اهواز اشاره کرد و گفت: به دلیل بهره برداریهای اشتباه در سازمان اتوبوسرانی در سالهای قبل اتفاق افتاد، این زیرساختها تقریبا تخریب شدند و براساس برنامه ریزیهای انجام شده ۵۰۰ ایستگاه معمولی و سایبان دار و ۲ برابر آنچه که در تاریخ شهر اهواز وجود داشته را در مدت یکسال راه اندازی کنیم، البته ۱۰۰ ایستگاه تا پایان امسال ایجاد میشوند و در تغییر چهره شهر و بهبود وضعیت و جلب رضایت شهروندان موثر است.
سفارش خرید ۳۵۰ دستگاه تاکسی ون
وی تعداد تاکسیهای فعال در اهواز را یک هزار و ۹۵۰ دستگاه اعلام کرد و افزود: عمر بیش از ۹۰ درصد آنها از ۱۰ سال بیشتر است و در آستانه فرسودگی هستند و این موضوع در ظاهر آنها مشهود است.
سلیمانی با بیان اینکه در سالهای قبل که سایر کلانشهرها از ظرفیتهای ملی برای ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کردند، مدیران قبلی از این ظرفیتها برای نوسازی ناوگان استفاده نکرده اند، ادامه داد: درحال حاضر تقاضای تامین ۳۵۰ دستگاه ون داده شده که هزینه ۵۰ دستگاه پرداخت شده و امیدواریم در ۲۶ آذرماه امسال این خودروها را تحویل بگیریم.
وی میگوید: از این ونها با ۱۴ صندلی و مجهز به کولر در خطوط با طول بیشتر و حاشیه شهر مثلا میدان چهارشیر تا دانشگاه آزاد یا میدان نمایشگاه بین المللی اهواز تا روستاهای دغاغله استفاده خواهد شد، علاوه بر آن نیز نیاز به یک هزار دستگاه سمند سورن را اعلام کرده ایم و تلاش داریم آنها را از طریق شهرداری تامین کنیم تا رانندگان بتوانند آنها را با تسهیلات کم بهره ۴ درصد خریداری کنند.
اعطای تسهیلات به متقاضیان تاکسیها
این مقام مسئول با بیان اینکه ۳۰ درصد کل هزینه خرید ون به صورت نقدی پرداخت شده است، افزود: ۷۰ درصد باقیمانده هزینه تسهیلات دولتی است و براساس قولهای داده شده، ۳۵ درصد وام صفر درصد و ۳۵ درصد دیگر نیز کمک بلاعوض اعطا میشود و شهرداری و رانندگان هزینهای پرداخت نمیکنند.
سلیمانی میگوید: در بخش تاکسیها تاکنون شیوه تسهیلات مشخص نیست، ولی مذاکرهها با ۲ بانک آغاز شده و آنها نیز اعلام آمادگی کرده اند، ولی پس از نهایی شدن مسئله، جزئیات آن اعلام میشود و باتوجه به مطلع بودن از وضعیت معیشتی رانندگان، همه تلاش خود را برای کمک حداکثری از طریق شهرداری و بانکها بکار گرفته ایم.
بهره مندی ۷۰ درصد مدارس از سرویس مدارس
وی درخصوص وضعیت سرویس مدارس گفت: تعطیلی مدارس پس از شیوع بیماری کرونا باعث شد زنجیره پیوسته سرویس دهی سالانه بیش از ۲ سال قطع شود و بازگشت مجدد ناوگان به سرویس باتوجه به افزایش قیمت قطعات خودروها، کار را دشوار کرده است.
سلیمانی با بیان اینکه کرایه پرداختی، اقتصادی و به صرفه برای رانندگان نیست، افزود: کمبود سرویس مدارس در همه نقاط و شهرها و استانها وجود دارد، اما تاکنون توانسته ایم حدود ۷۰ درصد مدارس را پوشش دهیم و وقتی در تعداد وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی دچار کمبود شدید هستیم، این کمبود در سایر بخشها از جمله سرویس مدرسه خود را نشان میدهد.
وی میگوید: با ثبت نام راننندگان و شرکتهای معرفی شده از سوی اتحادیه در سامانه، شرایط رو به بهبودی است و تا ماهانه آینده شاهد کاهش کمبود سرویس مدارس خواهیم بود.
این مقام مسئول به دریافت کرایههای غیرمجاز برخی مدارس اهواز به ویژه در منطقه کیانپارس اشاره و اضافه کرد: برخورد با پیمانکاران و رانندگان متخلف انجام شده و تلاش میکنیم این مشکل را رفع کنیم.
وجود سرعتکاههای غیرمجاز در معابر شریانی و بزرگراهی اهواز
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز درخصوص سرعتگیرهای موجود در نقاط مختلف این کلانشهر گفت: در یکسال اخیر بیش از ۷۰۰ سرعتگیر در شهر ایجاد شده که غالب آنها در معابر شریانی و بزرگراهی قرار دارند، این در حالی است که اینکار مطلقا ممنوع است.
حجت اله سلیمانی با بیان اینکه براساس آیین نامهها این اجازه را نمیدهند که در معابر با عرض بیش از ۱۰ متر عامل فیزیکی کاهنده سرعت ایجاد کنیم، افزود: دلیل افزایش تعداد سرعتکاهها در اهواز رشد چشمگیر تصادفهای جریمه و فوتی در این کلانشهر ناشی از سرعت غیرمجاز است.
وی آشکار نبودن سرعتکاهها را ایراد دیگری دانست و ادامه داد: هفته قبل ۱۱۰ سرعتکاه را در سطح شهر شناسایی و میزان کمبود علائم، تجهیزات و هزینهها را برآورد کردیم و با تامین حدود ۴ میلیارد تومان اعتبار، با همکاری پیمانکار علاوه بر ایجاد نقوش ترافیکی، چراغهای چشمک زن و تابلوهای ترافیکی قرار دهد تا راننده از وجود آن آگاه شود و با سرعت مطمئنه از آنها عبور کند.
وی میگوید: برای این موضوع ۲ برنامه در دستور کار قرار داده ایم که عملیات اجرایی آن کلید خورد است، به این ترتیب که در هر نقطهای که سامانههای هوشمند ثبت تخلف و به ویژه ثبت سرعت غیرمجاز فعال شود، سرعتکاهها برداشته میشوند.
افزایش سامانههای ثبت تخلفهای رانندگی در اهواز
سلیمانی تعداد سامانههای ثبت تخلف در نقاط مختلف اهواز را بیش از ۳۰ سامانه اعلام و اضافه کرد: تجهیزات مورد نیاز با صرف بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار خریداری شده و به زودی عملیات نصب و راه اندازی آنها آغاز میشود و تا قبل از پایان امسال، ۳۵ سامانه دیگر نیز اضافه میشود.
به گفته وی؛ طول مسیرهای شریانی و بزرگراهی اهواز را حدود ۱۰۰ کیلومتر است و با راه اندازی حدود ۷۰ سامانه بطور میانگین در هر ۱.۵ کیلومتر، پوشش مناسبی است و بازدارندگی خواهد داشت.
سلیمانی با بیان اینکه نقاط حادثه خیز و محلهای با بالاترین سرعت در اولویت راه اندازی سامانههای ثبت تخلفهای رانندگی هستند، گفت: همچنین سامانه پیامکی نیز فعال میشود تا به محض عبور راننده از جلوی دوربین و ثبت پلاک خودرو، پیامک هشدار و اعلام تخلف در کمتر از ۳۰ ثانیه برای وی ارسال و از تکرار تخلف جلوگیری شود.
شمارش معکوس برای پایان تقاطعهای غیرهمسطح دانشگاه و چهارشیر
وی میگوید: اهتمام جدی حوزه معاونت حمل و نقل و فنی-عمرانی در زمینه روان سازی ترافیک شهر اهواز کاملا مشهود است و در همین رابطه، با پیگیری جدی کار، حدود ۲ ماه قبل پل شهدای فولاد مجدد بازگشایی شد و کمک شایانی به ترافیک منطقه گلستان کرد، همچنین فاز اول تقاطع غیرهمسطح در میدان دانشگاه شهید چمران اهواز نیز به بهره برداری رسید.
سلیمانی به وجود ۲ باند چپ گرد خیلی بزرگ در این طرح اشاره کرد و اضافه کرد: ماه آینده چپ گردی که از امانیه به سمت پل پنجم و تا ۳۰ دی ماه نیز چپ گردی که از پل پنجم به سمت گلستان میرود، راه اندازی میشوند و این طرح عمرانی به طور کامل به پایان میرسد.
وی میگوید: طرحی که در مدت یکسال و نیم از آغاز آن، کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، با همت پیمانکار و تلاش و پیگیریهای مدیریت شهری و همچنین تزریق منابع مالی قابل توجه، در مدت یکسال ۸۰ درصد باقیمانده آن انجام شد.
سلیمانی درخصوص تقاطع غیرهمسطح شهید کجباف (میدان چهارشیر) گفت: قرارداد برای ساخت آخرین چپ گرد آن منعقد شده و براساس برنامه زمان بندی و قول پیمانکار، تا پایان امسال به بهره برداری میرسد و پرونده این طرح نیز به طور کامل بسته میشود.
این مقام مسئول به مسدود شدن محور پل نهم در روزهای کرونا و وارد شدن آسیب به بخشهایی از آن اشاره کرد و افزود: حدود یک ماه است که همکاران ما در حال فعالیت هستند و پیش بینی میشود در ۱۰ روز آینده این محور نیز زیر بار ترافیک خواهد رفت و شاهد کاهش ترافیک در میدان ۵ نخل و نمایشگاه بین المللی خواهیم بود.
اصلاح هندسی ۵۰ نقطه حادثه خیز در اهواز
سلیمانی در ادامه گفت: ۵۰ نقطه حادثه خیز در سطح شهر اهواز را با هماهنگی پلیس راهور شناسایی کرده ایم و عملیات اجرایی اصلاح هندسی در ۳ جبهه کاری آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه عملیات اصلاح هندسی میدان جمهوری این هفته اجرایی میشود، ادامه داد: سپس تقاطع پادادشهر، سه راهی فروردین، میدان کارگر، محور گلستان، تقاطع خبینه، محور سردار هاشمی و ... نیز در کمتر از ۶ ماه انجام میشود.
پیاده روسازی در ۱۰۰ کیلومتر از معابر نقاط هشتگانه
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز میگوید: باوجود همه کمبودهایی که وجود دارد، اما کارهای مثبت آغاز شده اند و مسئله پیاده رو سازی که جزو مسائل فراموش شده محسوب میشود، با تزریق اعتبار عوارض آلایندگی، سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری فعال شده و برنامه پیاده روسازی را در ۱۰۰ کیلومتر از معابر ۵ منطقه شهرداری آغاز شده است.
رفع مشکل پارکینگ در نقاط پرتردد اهواز
حجت اله سلیمانی کمبود پارکینگ استاندارد را یکی از معضلهای جدی این کلانشهر برشمرد و افزود: برای رفع این مشکل، با شرکتهای که پارکینگ مکانیزه و آسانسوری میسازند، مذاکره کرده ایم و برنامه ریزی کرده ایم که با مشارکت بخش خصوصی ۳ هزار ظرفیت پارکینگ ایجاد کنیم.
به گفته وی؛ پارکینگ طالقانی که سالها عملیات اجرایی آن متوقف شده بود، در ماه قبل قرارداد اجرایی آن مجدد منعقد شد و حدود ۱۰ ماه آینده وارد چرخه سرویس دهی میشود.